Gå til innhold
Hundesonen.no

Snøfrosts valpesommer (håper jeg)

Snøfrost
 Share

Recommended Posts

I år skal vi gjøre noe vi aldri har gjort før, og antagelig aldri kommer til å gjøre igjen. Vi har planlagt hele 3 kull :shocked:
Dette er jo absolutt ikke normalen her hos oss, men i år passer det seg slik. 
Det betyr også at det antagelig ikke blir noen kull i 2018, så får vi se hva 2019 evt bringer av planer. 

Det første kullet er forventet i påsken, det blir nok ikke så mange - som antatt for lenge siden da hun fikk 4 i sitt første kull.
Vindkullet har vært planlagt lenge, og planen var opprinnelig at disse skulle komme til verden forrige sommer, men naturen ville ikke ha noe av det. Fjellbris kom aldri i en skikkelig stå-fase av løpet hun hadde i juli 2016, og neste løp ble i februar 2017. 
Så nå venter vi spent på hva påskeegget inneholder. 
Krysser alt jeg har for en fin tispe vi kan beholde, hva ellers som måtte komme er nok bestilt for lenge siden, da jeg har interessenter på begge kjønn i langt høyere antall enn jeg tror hun bærer på. 

vindkullet_mped.jpg

Bakgrunnen for kombinasjonen kan leses om her: http://snofrost.blogspot.no/2016/04/planlagt-sommerkull-2016.html

De to neste kullene kan jeg jo også skrive litt om. Hvem som kommer først vet jeg ikke da begge løpetidene egentlig forventes nå i april. 

lucidakullet_mped.jpg

mer om kombinasjonen her: http://snofrost.blogspot.no/search/label/Lucidakullet

Vi håper å finne en fôrvert til en tispe her, da vi egentlig ikke har noen planer om å ha en hjemme. Dette er et spørsmål om plass, for vi har stor tro på selve kombinasjonen. Men finner vi ingen fôrverter som virker slik vi ønsker en fôrvert skal være satser vi heller på å selge minst en av tispevalpene til et hjem som vi teste hunden mht helse, eksteriør og trekk så vi kanskje kan kjøpe en tilbake en gang i fremtiden. 

Som noen kanskje legger merke til så har Stjerne et feilstilt øyelokkshår, diagnosen er mild distichiasis. For hennes vedkommende er håret så kort at det ikke kommer bort til selve hornhinnen, og det vil derfor heller ikke medføre noen plager for henne. Men det er selvsagt noe man bør være obs på i videre generasjoner og alle hannhunder hun eventuelt pares med (hun får neppe mer enn 2 kull). 

Det siste kullet er dette:
sn%25C3%25B8jotnekullet_mped.jpg

mer beskrivelse her: http://snofrost.blogspot.no/2017/04/snjotnekullet.html

Kanskje et litt annerledes kull enn de to andre med høyere fokus på bruksegenskaper. Målet er selvsagt å få alle egenskaper vi ønsker oss i en og samme hund på jevnlig basis i fremtiden, men per i dag er vi ikke helt der. Så mens de to andre også kullene har fokus på bruksegenskaper, men har mer å vise til på det eksteriørmessige, har vi i dette kullet valgt å bruke en hann som i aller høyeste grad har mye å vise til på brukssiden samtidig som han har et veldig godt eksteriør selv om det ikke er typisk for de hundene som vinner mye på de store internasjonale utstillingene, spesielt ikke nedover i Europa. 

• Like 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 151
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da var de 3 små vinder født   Det ble 2 svart/hvite hanner og 1 rød/hvit tispe.     

Sommer kan det vel ikke kalles lenger, men siden dette kullet er en av de som var tiltenkt født i sommer (forventet løpetid var i april), så fortsetter jeg bare i denne tråden.  Lucidakullet ble fø

Bare fordi :   Sneik meg til et bilde mens mamma var en tur ute for å gå på do, sterkt imot hennes vilje. Men det var nok veldig greit å få kommet på do når man først var dratt ut av valpeka

Just now, Perfect Image said:

:wub: Skulle jeg hatt en sibbe skulle det blitt en Fjellbris datter! Har så sansen for henne. Sinne blir nok en drømmehund for utenom at de er utrolig pene passer de jo ikke vår livstil, men fine er de ;)

Masse lykke til gleder meg til å se hva som kommer!

Man skal jo ikke ha favoritter, men Fjellbris er bare så veldig "min hund" og det har hun vært siden hun ble født. Så hun er spesiell for meg :)
Fjellbris med litt kortere lend og trekkegenskapene til Helmer er min "ultimate Siberian". Kanskje jeg en dag får noen sånne? Lov å drømme ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Stine said:

Skulle ikke jeg muligens ha sauer en eller annen gang hadde du fått en tlf fra meg :wub:

glem de sauene du :P 
ellers kan jeg jo nevne at jeg har valpekjøper med sau, hester og to små tvillingjenter, går så fint atte. (men nei hunden løper ikke løs)

12 hours ago, Kristiin said:

puppyboom :wub:

Ja, vi håper på det :)
Det kommer til å bli slitsomt og mye jobb, men også moro. Og så kommer det til å føles forferdelig tomt når de siste valpene har reist. 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Snøfrost skrev:

glem de sauene du :P 
ellers kan jeg jo nevne at jeg har valpekjøper med sau, hester og to små tvillingjenter, går så fint atte. (men nei hunden løper ikke løs)

Det er jo egentlig et fett om jeg har Tuva eller en sh når det kommer til sau :lol:

• Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, TrasselTrollet said:

Så spännande. Föräldradjuren till kull nummer två är ju helt magiskt vackra! :wub:

Tusen takk :) 

2 hours ago, Stine said:

Det er jo egentlig et fett om jeg har Tuva eller en sh når det kommer til sau :lol:

men da har du jo svaret ditt ;) 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, MegaMarie said:

Jeg og liker Fjellbris skikkelig godt :wub: 

Masse lykke til! 

tusen takk :)

2 hours ago, Meg said:

har snart nok hunder til å konkurrere i storspannklasse om/når du begynner å kjøre løp :)

Lykke til med kullene, det blir spennende :)

Har snart nok hunder, med unntak av at noen blir pensjonister før de nye blir gamle nok ;)
Holder meg til 6-spann, kanskje kanskje 8-spann hvis jeg noen gang kommer meg til startstreken av PD :) 

og takk! :) 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9.4.2017 at 11:26 AM, Kaisen said:

Så spennende. Fjellbris er såå fin:wub: samboer har så lyst på siberian husky, men har endelig klart å snakke han fra det. Synd de ikke passer til vår livsstil for de er virkelig flotte!

Det er bra å vite sin begrensning, fordi om man gjerne vil overse de til tider ;) 

18 hours ago, Poter said:

Lykke til! 

3 hours ago, giggi said:

Så spennende! Lykke til! Gleder meg til sibbevalpeboom:ahappy:

1 hour ago, Mud said:

Dette blir en farlig tråd!  Godt det er fullt opp av hunder her . 

Takker :)
Farlige tråder er det jevnlig på Sonen. Du kan jo alltids få hilse på når alle er solgt så slipper du å ha med noe ekstra hjem. Hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Snøfrost skrev:

Det er bra å vite sin begrensning, fordi om man gjerne vil overse de til tider ;) 

Takker :)
Farlige tråder er det jevnlig på Sonen. Du kan jo alltids få hilse på når alle er solgt så slipper du å ha med noe ekstra hjem. Hehe :)

Ja , vil hilse på!  :wub:

Det er ingen fare for at jeg tar med noen hjem uansett,  jeg er god på å begrense meg. Her blir det aldri mer enn 2 hunder :P

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, jeg husker jo Damon og kullet fra de var valper og Linn etterlyste stamtavlenavn og kallenavn til de, det var jo nettopp! :o Men, så er det jo bare et par måneder (kremt) siden hun og jeg var på handlerkurs sammen, da hun hadde sin første am.akita, og Saeta var valp/junior :P 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, Caroline said:

Herlighet, jeg husker jo Damon og kullet fra de var valper og Linn etterlyste stamtavlenavn og kallenavn til de, det var jo nettopp! :o Men, så er det jo bare et par måneder (kremt) siden hun og jeg var på handlerkurs sammen, da hun hadde sin første am.akita, og Saeta var valp/junior :P 

Jeg synes jo det var i går jeg vurderte å deleie Damon.  Men så sier kalenderen at han har blitt 4,5år alt :shocked:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, SFX said:

Lykke til!

Takk :D 

Fjellbris, aka påskeegget, har nå fått ganske god fylling i pattene. Hun virker komfortabel med valpekassa, som hun akkurat nå ligger å halvsover i. 
Litt ekstra pesing i dag, kanskje? Litt vanskelig å være helt sikker siden hun er mye i sofaen med oss og da blir det varmt når man fortsatt har vinterkåpa på. 
Satser på at valpene holder seg på innsiden til minst kl. 19 i morgen, mannen vil helst ikke være aleine med henne om noe mer skulle skje. Termin er egentlig tidligst torsdag (63 dager etter paring), men hun kan jo ha hatt eggløsning før paring noe som gjør at termin fint kan være i morgen. 
Sover på samme rom som Fjellbris fra nå av, dvs i stua. 

• Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påskeegget lar vente på seg. Fjellbris har bestemt seg for å ruge mer enn lenge nok i forhold til hva jeg ønsker :P 
Det sagt så har det gått 63 dager siden paring i dag, så kan vel ikke akkurat klage enda? 

Hun graver litt, peser litt, virker til å ha tømt tarmene ganske godt. Så jeg sitter jo å håper på at hun kommer i gang om ikke så altfor lenge. Men de kommer når de kommer :) 

I mellomtiden funderer jeg litt på navn. Dette blir jo Vindkullet, så det er selvsagt vinder jeg er ute etter. Og ikke hvilken som helst vinder, men vinder man møter litt nord på kloden (så ikke tropiske f.eks.) og helst noen som er kalde (så føhnvinder er ikke like interessante). 
Har jo samlet en del vindnavn, men vanskelig å bestemme hva jeg kommer til å bruke. Nå vil det selvsagt også påvirkes av kjønn på de som blir født. 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...