Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, desember

Stine
 Share

Recommended Posts

• Svar 4k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg fikk mye fint og nyttig til jul. Veldig fornøyd med alle gavene, og en må  jeg bare dele her inne. Mannen har laget/malt meg med alle våre 10 hunder i spannet

Endelig hjemme etter en lang lang lang tur til og fra Stockholm. Utslitt, sulten, tørst, trøtt, stiv og støl! Men det er SÅ verdt det når jeg kommer hjem med en ny svensk, nordisk og INTERNASJONA

"Tror du det er dødelig?" "Nei." Den følelsen av lettethet.

Posted Images

19 minutter siden, Monab88 skrev:

1 uke til julaften! :banana: 

Du er søt du :wub: 

Nå har jeg stekt kransekakebunner til Sahra Bernhard-kakene, også har jeg satt ribba i ovnen. Det er godt jeg ikke skal ha middagsgjester, for dette blir jo reinspikka improvisasjon :o. Men hvor galt kan det egentlig gå? 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har rømt til kontoret på universitetet. Mister snopp er en smule travel - fremstår som ganske dårlig sosialisert, har dårlig språk, og tyr til tenna for den minste ting. Usikker ja. Jeg gidder ikke dille med han - han er ganske bortskjemt tydeligvis og vant til å styre folka sine som han vil. Så når han flekker tenner til meg ber jeg han holde kjeft og sette seg ned. Så han så langt har funnet ut at meg nytter det ikke å prøve å skremme (han har prøvd....)- jeg får nå dryppe ørene hans uten så mye som et knyst (eier knurres til når ørene dryppes visstnok). Gubben min derimot biter han etter når gubben prøver å overtale bikkja til å gå ned fra sofaen og tar i halsbåndet hans når han nekter å gå ned..... . Og han har ressursforsvar for mat han ikke engeng vil spise. Og ikke første av denne rasen jeg opplever på denne måten.

De to tispene mine sørger også for å holde karen i sjakk. Lotta  prøver å leke med han i hagen, men han forstår ikke hva hun vil tydeligvis.

Vi skal passe han i to uker. Blir nok to veldig annerledes uker for denne karen. Ittno dill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretteren til Glam er på en snartur - tok ferga fra Finland i går kveld, kjører nå strake veien til vestlandet for å plukke opp to tisper som har vært til parring, sover vel der, før de snur og skal ta kveldsferga fra Stockholm i morgen. Det er 12 timer fra ferge til tispene, det er så godt at det ikke bare er meg som er gal.

Og de spurte om vi kunne treffes på veien, de har jo ikke sett Glam siden jeg hentet ham, så da prøver jeg å finne et logisk sted å stoppe. Jeg har foreslått IKEA Slependen, så vi ikke ratt står på hver vår Esso eller noe sånt.  Da må de kjøre rundt i stedet for å ta Drøbakstunnelen, men det skal ikke være store forskjellen.

Noen som har andre forslag hvis det ikke går?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbeltposter som the badass jeg er, for der var IKEA Slependen allerede bekreftet som en plan.

Da skal jeg forsøke å få tak i fôrtispa i området, så jeg kan se på henne samtidig, jeg hadde lurt på å stille Gloria i januar hvis hun ser skapelig ut. Hun er en typisk slow riser som trenger tid på å modne, og tid kan hun få. Men nå har jeg ikke sett henne live siden mai, så da kan det være greit å se hvordan hun ser ut sammenlignet med bildene. Jeg fatter ikke hvordan hun av alle har klart å få et dårlig hode - det var kjempefint i valpekassa, det er "bare" gode hoder i stamtavla. Hvor kom den skallen hennes fra? Men hun har andre ting - hun har korte og gode kroppsproporsjoner, og fikk det jeg ville ha fra faren der. Foenix er litt for lang, pappa Fernando er kort og kompakt. Kraftig beinstamme, god beinlengde, fine og tette øyelokksrender, tette lepper, moderat vinklet, grei pels, og en suveren MH. Hannhunden jeg vurderer til henne (alle tre, egentlig, jeg har plan B og C også) har gode hoder, og jeg er ikke bekymret for å bruke en dårlig stopp når det er så bra ellers på linjene. Og det hodet skal utvikles i to år til. Jeg hadde noen ønsker for kombinasjonen, og hun fikk alle de tingene jeg ville ha, så får det være at det mangler andre ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, enna skrev:

Har rømt til kontoret på universitetet. Mister snopp er en smule travel - fremstår som ganske dårlig sosialisert, har dårlig språk, og tyr til tenna for den minste ting. Usikker ja. Jeg gidder ikke dille med han - han er ganske bortskjemt tydeligvis og vant til å styre folka sine som han vil. Så når han flekker tenner til meg ber jeg han holde kjeft og sette seg ned. Så han så langt har funnet ut at meg nytter det ikke å prøve å skremme (han har prøvd....)- jeg får nå dryppe ørene hans uten så mye som et knyst (eier knurres til når ørene dryppes visstnok). Gubben min derimot biter han etter når gubben prøver å overtale bikkja til å gå ned fra sofaen og tar i halsbåndet hans når han nekter å gå ned..... . Og han har ressursforsvar for mat han ikke engeng vil spise. Og ikke første av denne rasen jeg opplever på denne måten.

De to tispene mine sørger også for å holde karen i sjakk. Lotta  prøver å leke med han i hagen, men han forstår ikke hva hun vil tydeligvis.

Vi skal passe han i to uker. Blir nok to veldig annerledes uker for denne karen. Ittno dill.

Slike hunder er veldig festlige.. Har hatt noen hunder igjennom huset for pass som også har hatt fri barneoppdragelse.. heldigvis så skjønner de raskt at slike artige triks ikke fungerer hvis de er nogenlunde i topplokket.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Line skrev:

Jeg har lært at man må presisere når man ønsker seg :aww: 

Ja, jeg får forsøke på det neste gang, gjøre en mer spesifisert liste :P 

1 time siden, Line skrev:

Sitter og er ikke helt i slaget, noe som er litt dust når jeg har tusen ting og gjøre.. :P 

God bedring! Jeg kjenner på en snufsen nese og sår hals, men jeg har ikke lyst til å være sjuk i jula, så det kan bare gå sin vei. Jeg har også altfor mye igjen å gjøre før jul, så her legger jeg inn sjettegiret og står på så lenge det går. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Stine skrev:

Endelig! Kun 11 km av hensyn til Tuva, men fy flate så digg! :D Vigdis er så utrolig morsom på skitur, du ser hu digger det med hopp og sprett :lol:

IMG_20161217_112358.jpg

Kun 11 km... :o  jeg er død etter 5 :lol:  Noen har litt bedre skikondis enn andre... Og sikkert kondis generelt. :aww: 

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, SFX skrev:

God bedring! Jeg kjenner på en snufsen nese og sår hals, men jeg har ikke lyst til å være sjuk i jula, så det kan bare gå sin vei. Jeg har også altfor mye igjen å gjøre før jul, så her legger jeg inn sjettegiret og står på så lenge det går. 

Har jeg smittet deg videre? Kan varsle om ingen feber da, om det er noen trøst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Raksha skrev:

Kun 11 km... :o  jeg er død etter 5 :lol:  Noen har litt bedre skikondis enn andre... Og sikkert kondis generelt. :aww: 

:lol: Merket at kondisen er litt dårlig nå jeg og, men med så god glid og ivrige hunder så går det unna :D

Fant tre og! Ikke akkurat et glansbilde, men det er jo sjarmen med selvfangst :lol:

IMG_20161217_134748_1.jpg

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Stine skrev:

:lol: Merket at kondisen er litt dårlig nå jeg og, men med så god glid og ivrige hunder så går det unna :D

Fant tre og! Ikke akkurat et glansbilde, men det er jo sjarmen med selvfangst :lol:

IMG_20161217_134748_1.jpg

:lol: ja altså, jeg kan sikkert stå bak lupin i 11 km da :aww::lol:  Men gå selv? Nope. Nå blir det ikke 5 km engang, hofter som funker er visst relativt essensielt for skigåing :lol:  

nå burde jeg en hel haug, istede ser jeg jul i flåklypa med lillemor. :ahappy: 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk feber i går, og ble helt potte tett ut av det blå. Var helt fin på jobb, liksom. Dermed utgikk dagens planer om masse aktivitet :( Baker for harde livet, da. Snart i mål med alle planene :P Skal vi se hva det har blitt; Pepperkaker (skal lage noen flere, og pynte) og pepperkakehus, kakemenn, berlinerkranser, bringebærkaker, sjakkruter og snurrer av samme deigen, kransekakestenger (men skal lage flere, de ble fort tørre), kokosmakroner, delfiakake (nr. 2 i kjøleskapet nå), deigen til brune pinner ligger til kjøling, konfekt med nougat ligger til kjøling i kjøleskapet mens sjokoladetrekket kjølner, og det samme med bountykulene. Jeg har fryktelig mye melis, så jeg vet ikke helt hva mer jeg skal trikse ut av det, bortsett fra glasur til pepperkaker da. Jepp. Jeg tok av i år. Ja, lussekatter har jeg også bakt, så det er en stor pose igjen i fryseren. Jo! Jeg har tenkt å lage risboller også. Ja, og så har jeg lagd fløtekarameller og lakriskarameller! Men de blir ikke helt stive, så jeg vet ikke hvordan jeg skal få dem håndterbare nok til å pakkes inn. De er seige, men klisser når jeg begynner å ta i dem, selv om de står kaldt. Fryse først, kanskje? 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, JeanetteH skrev:

Har jeg smittet deg videre? Kan varsle om ingen feber da, om det er noen trøst?

Det er vel ikke akkurat nyhetsinnslag om jeg blir forkjøla nå, det er årstiden for det og med alt stress og drama som ledet fram til min avgang som klubbleder er jeg overrasket over at jeg står på beina enda :P Så jeg tenker du er ganske uskyldig i alt dette :D

43 minutter siden, Caroline skrev:

Jeg fikk feber i går, og ble helt potte tett ut av det blå. Var helt fin på jobb, liksom. Dermed utgikk dagens planer om masse aktivitet :( Baker for harde livet, da. Snart i mål med alle planene :P Skal vi se hva det har blitt; Pepperkaker (skal lage noen flere, og pynte) og pepperkakehus, kakemenn, berlinerkranser, bringebærkaker, sjakkruter og snurrer av samme deigen, kransekakestenger (men skal lage flere, de ble fort tørre), kokosmakroner, delfiakake (nr. 2 i kjøleskapet nå), deigen til brune pinner ligger til kjøling, konfekt med nougat ligger til kjøling i kjøleskapet mens sjokoladetrekket kjølner, og det samme med bountykulene. Jeg har fryktelig mye melis, så jeg vet ikke helt hva mer jeg skal trikse ut av det, bortsett fra glasur til pepperkaker da. Jepp. Jeg tok av i år. Ja, lussekatter har jeg også bakt, så det er en stor pose igjen i fryseren. Jo! Jeg har tenkt å lage risboller også. Ja, og så har jeg lagd fløtekarameller og lakriskarameller! Men de blir ikke helt stive, så jeg vet ikke hvordan jeg skal få dem håndterbare nok til å pakkes inn. De er seige, men klisser når jeg begynner å ta i dem, selv om de står kaldt. Fryse først, kanskje? 

God bedring, sånne ting kan komme så veldig kastende over en!

Jeg er midt i julemannbakingen, og har fått unna pepperkaker, delfiakake, risboller, lussekatter, kransekakestenger og salte mandler. Jeg har fått mazariner av mamma. Så gjenstår sandkaker, krumkaker, en batch til med kransekakestenger, og "mormorkaker". Jeg tror ikke jeg rekker mer. Men jeg har en liste med overskuddsprosjekt om tiden strekker til :P Det er koselig med juleforberedelser, men jeg er sikker på at tiden i desember går mye fortere enn den i november.

Jeg får sett igjen Gloria i morgen, da, det blir koselig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboer og Aron reiste sørover på juleferie i går. Han har tatt seg fri fra jobb siste uka før jul for å få med seg sluttspurten av rådyrjakta :) så da sitter jeg og Skills her helt alene da. Skikkelig rart å bare ha en hund! Aron er jo borte omtrent hver helg nå i høst, men da har jeg jo hatt Taipa hjemme også. Nå som hu har løpetid, og er hos eierne sine, så blir jeg litt sånn :nesevis: gjøre med bare en hund da liksom?

samboer glemte å ta med seg et par julegaver nedover, så jeg skulle sende de i dag. Fant ikke kortmappa mi, gjett hvor den var? Joda, den hadde jeg glemt å ta ut av jaktsekken etter i går, så den er i Kragerø. Flotte greier. Ser ikke samboer før 27.desember.. MEN, så ringte jeg søstera mi, og hun var tilfeldigvis i Porsgrunn hos ei venninne så da kjører samboer dit med mappa mi :D da er jeg bare pengeløs til onsdag da! Fant heldigvis noe kontanter til bensin, så kommer jeg meg på jobb :P 

det er rart og uvant å ikke skulle feire jul sammen i år. Vi skal bytte juleturnus i år (vi feirer annenhver år hos svigers og hos min familie), slik at søsteren til samboer er hjemme når vi er der, og da ville vi begge dra hjem til egne familier. Så da blir det splittet jul i år..men jeg gleder meg til å komme hjem igjen :heart: 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SFX skrev:

Her handler det mer om forhold som dukker opp med regelmessige intervaller og gjøre, enn med snufsing :P 

Men jeg kjenner nok også litt på at det har vært mye i en lang periode, hvor det ene avløser det andre med jobb og studier. Jeg har rett og slett mindre å gå på. Så jeg gikk i tenkeboksen forrige dagen, etter en ny valpehenvendelse. Jeg hadde jo tenkt litt på å pare Audi i år, men nå har jeg bestemt meg for å ikke gjøre det. For første gang sommeren 2012 så skal jeg ha helt fri, ingen forpliktelser, ingen dårlig samvittighet for alt som skulle vært gjort. Åtte uker (ja, rekordlang ferie til sommeren) hvor jeg kan stikke fingeren i været og følge vinden, om det er det jeg finner ut at jeg har lyst til. Det skal bli godt!

• Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Line skrev:

Her handler det mer om forhold som dukker opp med regelmessige intervaller og gjøre, enn med snufsing :P 

Men jeg kjenner nok også litt på at det har vært mye i en lang periode, hvor det ene avløser det andre med jobb og studier. Jeg har rett og slett mindre å gå på. Så jeg gikk i tenkeboksen forrige dagen, etter en ny valpehenvendelse. Jeg hadde jo tenkt litt på å pare Audi i år, men nå har jeg bestemt meg for å ikke gjøre det. For første gang sommeren 2012 så skal jeg ha helt fri, ingen forpliktelser, ingen dårlig samvittighet for alt som skulle vært gjort. Åtte uker (ja, rekordlang ferie til sommeren) hvor jeg kan stikke fingeren i været og følge vinden, om det er det jeg finner ut at jeg har lyst til. Det skal bli godt!

Velfortjent med en slik sommer! 

Akkurat nå er jeg oppgitt over hvor lat og giddalaus det  går an å være - meg ja.... :gaah: SÅ mye å gjøre, så liten tid, og SÅ lite ork og gidd... Muh. En kopp kaffe til så burde jeg bli hyper nok til å kaste meg rundt. :aww:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Line skrev:

Ah, Edens forbannelse :P 

26 minutter siden, Line skrev:

Ja, få av oss er overmennesker, og det ER mye jobb med et valpekull, det skal passe på så mange måter. Jeg vet jeg er ambisiøs som planlegger to kull til året, men jeg er også åpen for å endre planer om jeg ser det ikke er optimalt. Jeg skal ikke ha to kull samtidig - det er det eneste jeg vet. Men jeg skal skynde meg å få avlsklarert Gloria så jeg kan parre henne fortere enn tenkt hvis Foenix - som skal parres først pga alder - går tom. Det er en kabal, for Foenix er 5.5 år og skal ikke være for gammel før hun får sitt siste kull. Men så er hannhunden jeg planlegger til Gloria snart ni, og sånn sett burde jeg kanskje parre Gloria først. Men hvis Foenix går tom til våren, har jeg fremdeles tid til å parre henne om igjen før hun er syv år - hun har jo gått opptil 11 måneder mellom løpetidene. Krystallkule, det ville vært fint...

Nå er gøttekællene ferdig, så da skal jeg gjøre de neste punktene på to do-lista. Det er visst å gi Foenix øredråper, og deretter oppvask så jeg kan skolde mandler til kransekakedeig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært på en deilig tur i skogen - grått og fargeløst, men veldig deilig :) 
Ribba er ferdig - uten at svoren ble særlig perfekt, men det var ikke det jeg forsøkte på heller i dag :). Og nå skal jeg legge siste hånd på mine Sahra Bernard... den sjokoladekremen ble liksom sånn BRÅTT stiv??? Kult :lol: Nå skal jeg dyppe dem i sjokolade og ha på litt strøssel - så skal de få bo litt i fryseren igjen :D. Jeg er redd de ikke kommer til å vare så lenge, så dere som har lyst på en smak, bør nok komme ganske fort :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ups and DOWNS. Helvetes ***** spoiled brætt drittunge av en byksefaen prepubertal ***** dritt har kommet dit at omgivelsene er mer interessante enn både leker og mat, og han krangler tilbake mot disiplinering. Synes ingenting om å bli avkrevd å holde kontakten og gå ved min side, og enda mindre om å bli straffet med time outs fordi han ikke hører etter. Aggressivt vokal i sure protester mot tyrannen som begrenser hans frie utfoldelse.  Han skal få for at han etter femogtredve *SITT* til slutt setter seg lydig ned og er oppmerksom i noen sekunder uten at det er nødvendig å ty til mer maktbruk, men **** for en håndfull av en forbanna dritt han kan være. Vimser og BYKSER og er MANISK på å gå FORAN meg.  Det hjelper IKKE å mosjonere ham mer. For å få ham sliten må en nemlig gå langt over hva som er anbefalt mtp kroppens utvikling, og det blir også en ond sirkel, hvor han bare krever mer og mer for å føle seg vel.  I dag er første gangen lek ikke har vært mer interessant enn omgivelsene. Godis ville han ha, men han ville ikke oppføre seg pent for å få det, så det ble også en konflikt. Forbanna mareritt av en forbanna kontak-nekt byksebikkje. Vi måtte rekke this and that, så han slapp i for stor grad unna med alt også. Fikk fremdrift på tross av den fullstendig uakseptable adferden.  Mamsen kan trenge valium for å komme seg emosjonelt uberørt gjennom dette, tror jeg. Synd fastlegen antakelig er uenig i at trening av hund er en legit reason for å skrive ut en resept -_- Vel, i morgen har vi ikke noe vi trenger å rekke, så den ***** drittbikkja skal få samme turen som i dag, uten en centimeter fremdrift på FEIL adferd. Han skal få holde KONTAKT og han skal få holde seg på siden av meg, og om den jævelungen BYKSER en gang til etter advarsel, så binder jeg ham i en stolpe og ***** går fra ham - for alltid! ..eller til den lille dritten ***** samler seg og slapper for i ******* av.  Jeg er så lei. Jeg gleder meg så intenst til han er voksen og har mer impulskontroll.  *Aaarrgh* Her legges frem klær og utstyr for en lang dag i drittvær, med kakao og boller og powerbank til mobilen. Den lille rotta skal få lære at å bykse og vimse og ikke høre etter meg når jeg ikke har noe jeg trenger komme tidsnok til - det får dørgende kjedelige konsekvenser for ham.   
    • https://atferdskonsulenter.no/ har stort sett gode folk, selv om jeg ikke kan gå god for alle. Anna Bjurgård Compton, Hilde Arneberg, Kjersti Bjøntegaard, Gry Eskeland, Nina Haaland og Lise Fredriksen kjenner jeg til og kan anbefale. Arne Aarrestad og Siri Linnerud har jeg lest nok av og såvidt møtt til at jeg vil gå god for dem.  
    • Hvilken landsdel? 
    • Bekymringer ifht kronisk stress fra belastning på binyrer i oppvekst er fullstendig forduftet. Bekymringen kom fra kompetente som bare har sett ham i settinger han har høye forventninger til - og var fullstendig legitim gitt hans STRESS i de situasjonene - men jeg selv senker skuldrene fullstendig nå, etter en forholdsvis nydelig dag.  Han er fortsatt ung, vilter, energisk, lav impulskontroll, men fremgang er så tydelig, jeg har ingen bekymringer for å ende med en vanskelig håndterbar voksen. Han hadde i dag ingen problemer med å legge seg ned og slappe helt av på et helt nytt sted med så mange spennende distraksjoner som var mulige å få til på en gang. Fra ankomst travelt turområde med masse folk, masse unger, hunder og skrål og digre plener og lang strand - både strand og plen er noe han av vane forbinder med å få løpe og leke på - og en ujevn strøm av syklister i alle størrelser som passerte tett bak benken vi slo oss ned på - så tok det ham mindre enn 5 minutter å gå fra pesende i helspenn av forventninger til mer avslappet kroppsspråk, til å sniffe litt og så legge seg ned og faktisk slappe av - ikke bare skuespille, men faktisk slappe av - og bare følge nysgjerrig med på omgivelsene, uten noe stress. Han sladret veloppdragent på hver eneste forbipasserende, både på sykkel og til fots. Vidunderlig følelse. Alibiet for turen var verre. Vi skulle hente en pose med bakevarer fra en travel kafe, med en tett strøm av barnefamilier inn og ut, og folk på alle bordene tett utenfor. Jeg kviet, men det måtte gjøres. Ikke så naiv at jeg forventet samme avslappede ro gjennom det oppdraget der. Første stressbjeff kom allerede et par meter fra benken. Lett å håndtere med en sitt-kommando. Første ignorering av sitt-kommando kom ca 5 meter fra bordene. Valgte snu ham rundt en runde et par ganger. Kommunisere at den bjeffingen er uønsket og ikke fører dit han vil. Ventet ham ut på sitt-kommando. Det hadde effekt. Etter noen repetisjoner med full stans og krav om tyst og sitt for fremdrift kom vi oss mellom bordene, opp trappen og til døren. Ikke på slakt bånd, men uten trekking, på det såkalte trafikkhåndtaket. En ny favoritt. Super handy å manøvrere med.  Vi fikk ikke komme inn, men fikk servert på platten utenfor, hvor vi ble stående og stående og stående og stående og stående i halve evigheten. Jeg aner ikke nøyaktig hvor lenge, men antakelig i mer enn 20 minutter totalt. Det ble selvsagt noe bjeffing, og det ble selvsagt noen forsøk på å oppsøke blikkflørtere og vibbere ved bordene nedenfor, men alt i alt er jeg veldig fornøyd med unge Edeward. Det der var verdens mest distraherende miljø for ham. Jeg var kjip med bittesmå tørrforkuler kun servert for sladring og krevde veldig mye selvdisiplin av ham uten annen tilbakemelding enn ros. Han var jevnt over veldig flink til å beherske seg.  På tur derfra, etter å ha kommet oss litt bort fra bordene fjernet jeg alle krav i noen minutter, på tross av å ha en kaffe latte i hånden. Tenkte han trengte blåse litt ut med litt byks og lek. Tror det var en god vurdering å bare la ham få være i noen minutter, for han oppførte seg aldeles eksemplarisk igjen, helt på eget initiativ, innen et par minutter senere, og resten av turen, som ikke i det hele tatt ble som planlagt. INGENTING ble som planlagt, btw. Det skulle regne og det var helligdag. Vi skulle få både busser og sted for oss selv, trodde jeg, fra værmeldingen. Hadde pakket langline og leker for å ha det gøy sammen på et folketomt friluftsområde i 14 grader og regn. Istedenfor var det sol og ganske varmt og STAPPFULLT på bussen, av gniere med digre kofferter, som synes melkerute rutebuss til Værnes var bedre enn flybuss, så vi stod som sild i tønne på kokeplate. Ede oppførte seg SÅ fint på den kvelende varme og stappfulle bussen. Han imponerte de andre passasjerene. Den settingen der er noe han mestrer med glans. Ikke mange forsøkene på sniffing av underliv og sko jeg trengte: –Æppæpp'e for avbryte. Resten aldeles eksemplarisk adferd.  Ede er trygg på buss og tok seg en blund på turen tilbake til byen, uforstyrret av bussens bevegelser og pratet fra passasjerene. Det var som forventet at han ville blunde etter turen. Det som ikke var forventet var å bli frakjørt av bussen som skulle ta oss hjem. Den DRITTSEKKEN av en bussjåfør så oss komme LØPENDE fra en forsinket buss vi steg av fra holdeplassen RETT FORAN HAM. Han SÅ meg veive med armene i full galopp. Det var MINDRE ENN FEM METER IGJEN da han svingte ut fra holdeplassen og kjørte avgårde. Han trengte ikke å gjøre det der. Han kunne ventet. Den ruta hans har et flere minutter langt stopp i sentrum, bare to holdeplasser lenger frem. Å vente på oss hadde ikke forsinket bussen. Den ***** DRITTSEKKEN av en bussjåfør gjorde det der fordi han ikke ville ha med hunden.  Det var TO TIMER til neste avgang. To laaaange timer med ingenting å gjøre, ikke noe mykt Ede kunne ligge på, det var meldt REGN, og Ede burde få komme hjem og sove. Istedenfor stod vi stuck i sentrum på trangt budsjett uten noe å hvile på. Jeg begynte gråte fortvilet, vel vitende om hvordan overstimulert valp pleier slå ut i ville raptuser, og hva slags dyremishandling jeg synes det er å be en hund legge seg til å sove på steinhardt steingulv inne på sentralstasjonen eller hard asfalt i regnvær utenfor.  Rusletur i sentrum fremstod som det minste ondet, så vi ruslet avgårde. Planen var å få kjøpt oss en softis og finne et sted hvor Ede kunne slappe av. Vi ruslet og ruslet og ruslet og ruslet. Ingensteds hadde noen tilgjengelig servering. Eneste servering vi fant var noen shady og overprisede matvogner uten verken kaffe eller softis, og vi fant heller ikke noen benk med gress tett nok på til at vi begge kunne raste der. Det var enten benk til meg eller gress til ham. Ufattelig lite hundevennlig by. Vi ruslet og ruslet og ruslet som forvirrede hjemløse.  Til min overraskelse kom aldri den raptusen han pleier få om jeg drar strikken for langt hva angår lengde på tur eller mengde inntrykk. Han hadde virkelig fått dosen sin av begge deler, men han var helt rolig og veloppdragen. Fremstod nesten som voksen.  Uinteressert i mer lek, ingen forventninger om godis. Vi bare gikk og koste oss i en forholdsvis folksom by, gitt helligdag og værmelding. Regnet uteble, lik den forventede raptusen.  Vi entret en park med en bråte bråkete duer og måker, ikke engang antydning til byttedrift. Så dem, hørte dem, passerte nonchalant en halvmeter fra dem. Greit nok, han var litt nysgjerrig på dem, men dette er å være avslappet i settingen:   Viser seg altså at Edeward identifiserer seg selv som bygutt. Sentrum er hans komfortsone. Har igjen for miljøtreningen i pregningsperioden.  Vi tuslet rundt i byen i nesten 1.5 timer. Kun få ganger trakk han litt mot noe spennende, ikke mot folk ✅ Som en bonus fikk vi etterpå handlet is på sentralstasjonen uten lyd og uten labber på disken. Han var super tålmodig og flink på *leave it* mens vi spiste den og han gikk pent av bussen på egne bein da vi kom hjem.  En god dag 🥰  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...