Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, desember


Stine
 Share

Recommended Posts

Guest Klematis

Noen som har prøvd seg på, eller vet noe om hvordan det er å male et hundre år gammelt svart/brunt lakkbeiset skap med lys maling?

Min fader mener jeg kan risikere å ødelegge hele skapet til oldeforeldrene mine, men jeg har satt meg i hodet at det kommer til å bli så vakkert lyst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 4k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg fikk mye fint og nyttig til jul. Veldig fornøyd med alle gavene, og en må  jeg bare dele her inne. Mannen har laget/malt meg med alle våre 10 hunder i spannet

Endelig hjemme etter en lang lang lang tur til og fra Stockholm. Utslitt, sulten, tørst, trøtt, stiv og støl! Men det er SÅ verdt det når jeg kommer hjem med en ny svensk, nordisk og INTERNASJONA

"Tror du det er dødelig?" "Nei." Den følelsen av lettethet.

Posted Images

Akkurat nå, Klematis skrev:

Noen som har prøvd seg på, eller vet noe om hvordan det er å male et hundre år gammelt svart/brunt lakkbeiset skap med lys maling?

Min fader mener jeg kan risikere å ødelegge hele skapet til oldeforeldrene mine, men jeg har satt meg i hodet at det kommer til å bli så vakkert lyst...

Lut av det i steden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg litt teit når jeg åpner begge de to store twistposene vi fikk i julegave, plukker ut alle de gode bitene og legger de i en skål og de bitene vi ikke liker blir lagt i skålen til julebukkene som mest sannsynlig kommer i morgen:icon_redface::lol: Til gjengjeld ble det vanvittig mye snop i julebukk-skålen :lol: Og ta ikke de snopet så går de dessverre i bosset, jeg spiser ikke snop bare fordi det er snop :aww: 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Klematis skrev:

Noen som har prøvd seg på, eller vet noe om hvordan det er å male et hundre år gammelt svart/brunt lakkbeiset skap med lys maling?

Min fader mener jeg kan risikere å ødelegge hele skapet til oldeforeldrene mine, men jeg har satt meg i hodet at det kommer til å bli så vakkert lyst...

Det håper jeg du ikke gjør.. et møbel med en sånn fordums sus og alder over seg, bør behandles med respekt - og det er definitivt ikke å klisse noe lys maling på! Forsiktig fjerning av gammel beis/lakk og eventuell luting slik @Pringlen foreslår (men luting er ikke alltid så lett å få til pent og jevnt heller..), eventuell oljing/beising av lys farge etterpå høres ut som en bedre plan..

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må også bli flinkere til å lage restemiddager og planlegge. Toro funker det, når vi kommer på det... har et lager i skapet, men ofte blir det noe ferdig fra fryseren i butikken istedet.

Men vi prøver å ha slike basisvarer som pasta, ris, bønner, løk, tunfisk og poteter, så fyller vi på med friskt grønt og kjøtt. Jeg er litt kresen på kjøtt og kjøper karbonadedeig fra Rema eller Prior kylling/kyllingkjøttdeig. Det vi derimot kan spare MYE på er snop og ferdigmat :icon_redface:

Og har man poteter og løk i skapet er veien kort til en pytt i panne med chili-eller tomat-bønner, det du har av kjøtt, pølse eller påleggsrester og det du har av grønt som paprika osv. Med et speilegg på topp :P

AN angrer jeg litt på at jeg har bestemt meg for å kutte brus fra nyttår... Må kjøpe en flaske til i morgen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, Krutsi said:

Jeg ble sammen med en slik en, og vi lager mat for en normal familie når det er bare oss to + småspist unge :P

Bare vent til ungene blir større og har arva faren (som mine har....). Da vi var "kun" to, laga jeg middag til "fire".
I alle årene med alle 4 ungene boende hjemme, har jeg laga middag for -normalt sett 10 -hver dag.
I sommer, etter at de to eldste hadde flytta ut, oppdaga jeg at jeg kun har kjeler på 7 og 10 liter.....  :P
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis
1 time siden, TonjeM skrev:

Det håper jeg du ikke gjør.. et møbel med en sånn fordums sus og alder over seg, bør behandles med respekt - og det er definitivt ikke å klisse noe lys maling på! Forsiktig fjerning av gammel beis/lakk og eventuell luting slik @Pringlen foreslår (men luting er ikke alltid så lett å få til pent og jevnt heller..), eventuell oljing/beising av lys farge etterpå høres ut som en bedre plan..

Tja, jeg er ikke helt enig med deg i det, jeg synes gamle møbler kan bli fine selv om de er malt lyse. 

Det er et gammelt eikeskap og jeg har selv lakkbeiset det, men nå synes jeg det er for mørkt, og vil ha frem de vakre detaljene og utskjæringene.

Om luting er like risikofylt som maling, så er det kanskje ikke så mye bedre.

Det er et riktig herskapelig skap synes jeg, så det er jo synd å ødelegge det, men det er altfor mørkt nå. Så noe må gjøres, det gjenstår bare å finne ut hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, enna skrev:

Bare vent til ungene blir større og har arva faren (som mine har....). Da vi var "kun" to, laga jeg middag til "fire".
I alle årene med alle 4 ungene boende hjemme, har jeg laga middag for -normalt sett 10 -hver dag.
I sommer, etter at de to eldste hadde flytta ut, oppdaga jeg at jeg kun har kjeler på 7 og 10 liter.....  :P
 

Tanken har slått meg du :P 

laget mat til en tidligere kollega av gubben (på hotellet mine foreldre lå) og han ble "passelig" mett av 1 hel grillet kylling, 8 poteter og ei dypskål med salat (med haugen på).. 

jeg bøyer meg i støvet :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og en storspiser, men brød han spiser mest av, middag spiser han det jeg lager, den mengden jeg lager, han er ikke småspist der heller altså. Men brødskiver - djebuz - de går unna. :aww: 

 

Elsker Ebay, ikke helt politisk korrekt kanskje, men laget meg whiteboard til kaninstallen :D Baderomsplate og dekke baksiden med whiteboardfolie, så kan jeg skrive på begge sider :D Bare borre hull og henge den opp med tau så den er enkel å snu. 

 

Lillemor har fått stooor seng i dag, det var stas :D Fornøyd med rommet hennes nå - trenger en liten bokhylle og få inn lekekassene i gangen, så blir det bra. 

31176943123_8fa2e9f92a_k.jpg 

Sendte bildet til mamma for å vise, vi fikk gulvteppet og puffen av henne i julegave, og eneste hun kommenterte var at det gjorde seg med kunst på veggen, problemet er bare at kunsten har hengt der siden vi flytta inn for snart 2 år siden, og hun har sovet på det rommet minst tre ganger siden den gang :lol: Jaaaajaaa - hadde ikke hjerte til å si noe.

 

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Siri skrev:

For en utrolig merkelig praksis?  

Det eneste jeg klarer å se for meg akkurat nå, er at de ikke ønsker å sende skriftlig materiale fordi det kan bli utdatert, så hvis jeg hadde videreformidlet de prisene til andre så ville de prisene kunne være feil etter hvert - men den risikoen er jo den samme om jeg sier det muntlig at jeg betaler X og Y for sånn og slik.

2 timer siden, Siri skrev:

Jeg er jo også litt sær på spaghettien da, men egentlig er det jo ikke store variasjoner... jeg bare hæler ikke sånn "fullkornskvip" :aww:. Og kjøttdeig er kjøttdeig her også egentlig... Men enig - makrell i tomat og melkesjokolade må være ekte... også kjøper jeg bare Dronningen kokesjokolade :aww: 

Enig, jeg fikser ikke fullkornspasta. Men jeg fikk en hos @Gråtass som var god - det var med masse grønnsaker i pastaen. Det var veldig godt, og ble ikke som å tygge på fullkornspapp. Og papp er aldri godt.

2 timer siden, Siri skrev:

Og når ting blir en vane, så trenger man ikke å tenke så mye og planlegge heller... da bare handler man på gammel vane og vet hva man må ha. 

Jeg har masse handlevaner :whistle: 

2 timer siden, Siri skrev:

Det er jo lurt å alltid ha visse basisingredienser i kjøleskapet og i ikke-kjøleskapet, som buljong, fløte, rømme, noen grønnsaker etc, sånn at man kan lage et helt måltid av "man tager hva man haver" :D. F eks kan du lage en enkel suppe med kål, potet og løk :D. Har du noe fløte, kan du ha i det også :)

Rømme er ikke godt. Men jeg kan jo spørre sonen neste gang jeg må ha sånn spikersuppe. Blant annet har jeg klart å samle opp fem eller seks ulike glass med syltetøy, og jeg spiser det så å si bare på vaffel, så jeg vet da pokker hvorfor. Tre av glassene var gaver, riktignok.

2 timer siden, Siri skrev:

Og det er da det er genialt å ha ting i fryseren :D 

En hjorteklov, litt matblod, margbein og vom.

Akkurat nå har jeg faktisk en del menneskeføde i fryseren, men det er fordi jeg fikk to poser med diverse kjøtt fra Sverige av mamma. Slik ble det kyllingmiddag i dag. Men jeg bør ha ferdige ting også, ikke bare sånt som må tines, stekes og ha tilbehør.

2 timer siden, Siri skrev:

Ikke billig, nei, og det må jo også lages... og slike barer er jo svindyrt, og mange av dem inneholder jo enorme mengder sukker. 

De skal jo liksom være slankende, kan det være sukker i dem da? De pulverposene jeg har sett på skal bare ristes med vann i en shaker. Jeg prøvde en sånn en gang, og jeg skjønner jo hvorfor det er slankende. Fyttehælvete det smakte pjuk.

1 time siden, Siri skrev:

Nå er duken strøket... :ahappy:

Og jeg kommer sikker til å søle på den med en gang :( 

Nå er mammas julegave endelig ferdig, det tok jo bare mye lengre tid enn forventet. Jeg håper hun liker dem. De står og tørker limet sitt nå, så kan jeg heller ta bilde i morgen. Er tre julevaser, inspirert av Pinterest, og de ser i hvert fall hjemmelaget ut...

Da gjenstår det to strikkeprosjekt som skulle være julegaver, hvor jeg er halvveis på den ene. Det er så søtt når det står i strikkebloggen hvor jeg finner oppskriften at vedkommende lagde et par slike forrige kveld - for denne jenta bruker fire-fem kvelder på å komme halvveis på en, faktisk. Skal jeg lage en eneste julegave i 2017, så skal jeg begynne til påske.

Nei, nå skal hundene få kveldslufting og kveldsmat, så skal vi finne senga. På dagens to do-liste har jeg igjen å sette julegaver jeg fikk på plass, og å lese av vannmåleren. Det kan jeg klare i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handlelister er uansett gull verdt. Jeg er glad i å lage mat da, så for meg er det å lage opp kjøttkaker og hamburgere ("sunne") gøy, vurderer også å lage lasange å fryse ned, de kan lages helt ferdige minus stekingen, og fryses, og bare putte i ovnen når man vil ha det. Samme med pizza, trenger ikke forhånssteke bunnene engang, bak ut, legg på det man vil ha på, legg på ei plate i frysern, ta opp når den er frosset og pakk i plast, voila - hjemmelaget ferdigpizza. 

 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, SFX skrev:

Det eneste jeg klarer å se for meg akkurat nå, er at de ikke ønsker å sende skriftlig materiale fordi det kan bli utdatert, så hvis jeg hadde videreformidlet de prisene til andre så ville de prisene kunne være feil etter hvert - men den risikoen er jo den samme om jeg sier det muntlig at jeg betaler X og Y for sånn og slik.

Ja, det kan jo være en forklaring selvsagt... 

5 minutter siden, SFX skrev:

Enig, jeg fikser ikke fullkornspasta. Men jeg fikk en hos @Gråtass som var god - det var med masse grønnsaker i pastaen. Det var veldig godt, og ble ikke som å tygge på fullkornspapp. Og papp er aldri godt.

:o Høres creepy ut... Pasta skal være vanlig pasta, man blander ikke inn ting i pasta - da er det ikke pasta :aww: 

5 minutter siden, SFX skrev:

Jeg har masse handlevaner :whistle: 

Evt uvaner? :whistle: 

5 minutter siden, SFX skrev:

Rømme er ikke godt. Men jeg kan jo spørre sonen neste gang jeg må ha sånn spikersuppe. Blant annet har jeg klart å samle opp fem eller seks ulike glass med syltetøy, og jeg spiser det så å si bare på vaffel, så jeg vet da pokker hvorfor. Tre av glassene var gaver, riktignok.

Jeg kasta nettopp et glass med blåbærsyltetøy... jeg tror holdbarhetsdatoen var i 2012 eller noe :aww:. Men det er jo godt på is da.. og vaffel... og pannekake. Buljong er forresten greit å ha i skapet. Da har man suppebasis :D. 

5 minutter siden, SFX skrev:

En hjorteklov, litt matblod, margbein og vom.

:lol: 

5 minutter siden, SFX skrev:

Akkurat nå har jeg faktisk en del menneskeføde i fryseren, men det er fordi jeg fikk to poser med diverse kjøtt fra Sverige av mamma. Slik ble det kyllingmiddag i dag. Men jeg bør ha ferdige ting også, ikke bare sånt som må tines, stekes og ha tilbehør.

Det er der mine tre ting kommer inn vøtt... potetmos, rotmos og kålstuing :D. Passer perfekt å ha i fryseren :) 

5 minutter siden, SFX skrev:

De skal jo liksom være slankende, kan det være sukker i dem da? De pulverposene jeg har sett på skal bare ristes med vann i en shaker. Jeg prøvde en sånn en gang, og jeg skjønner jo hvorfor det er slankende. Fyttehælvete det smakte pjuk.

Du tenker på sånne slankebarer ja... grøsss.... Nei, hold deg til vanlig mat - det er sunnest tenker jeg :). Pulver er ikke mat... med mindre det kommer fra Toro :aww: 

5 minutter siden, SFX skrev:

Og jeg kommer sikker til å søle på den med en gang :( 

:lol: Akkurat det tenkte jeg også da jeg la på duken nå... ja, ikke at DU kom til å søle på den, men at JEG kom til å gjøre det :lol: Antakelig før du kommer til og med :lol: 

1 minutt siden, Symra&Pippin skrev:

Helt Normalt Norge sitt bilde.

Apropos det å glemme hva man har i kjøleskapet.

:lol::lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Raksha skrev:

:lol: Ja, man blir jo det... Jeg hadde collie og cavalier samtidig. *grøss* Det var pels OVER alt! Finner fremdeles cavalierpels i gamle kasser med stasj... Det er nå straks 10 år siden hun ble avlivet :lol: 

Kan forøvrig anbefale korthåra saluki og basenji om man ikke vil ha pelsstell og ikke vil ha særlig med pels rundt omkring :aww:  Litt mer fra langhårssalukien, men ikke mye :D

Og jeg som er supersvak for saluki da! :wub: De er både sjarmerende, rarsøte OG utrolig vakre! Men aner ingenting om hvordan de egentlig ER da. :P

6 timer siden, Siri skrev:

:lol: Jeg sitter jo og håper på at trærne til naboen skal blåse overende, da får jeg litt mer sol her liksom.. Ulempen er at de da antakelig vis faller over uthustaket og garasjetaket :aww: 

OK... skal lette på ræva og se hva som står på flaska :lol: 
Måtte gå sikkert 5-6 m for å finne det ut  vøtt... :aww: 
L'Occitane Aromachologie... Relaxing Pillow Mist.... 

Bilderesultat for l'occitane aromachologie relaxing pillow mist

"Med 100% naturlig duft, kan denne misten sprayes på soverommet for å skape en beroligende atmosfære som fremmer avslapning og velvære. Den avslappende misten inneholder eteriske oljer av lavendel, bergamot, mandarin, søt appelsin og geranium. Den er bevist effektiv på å skape en beroligende følelse, bidra til en fredelig og avslappende nattesøvn"

Åh, DEN skal jeg prøve! Jeg elsker sånt!

3 timer siden, Symra&Pippin skrev:

Akkurat nå skal jeg faktisk lage en banankake, jeg har nemlig tre overmodne bananer! :ahappy:

Det har jeg gjort i dag også. Hadde venninne på besøk som syntes den var veldig god. :ahappy:

Vi kåla en flaske Champagne også mens hun var her, for jeg må jo få litt "nyttårsfeiring" jeg også. :vino:God var den også.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SaraS skrev:

Og jeg som er supersvak for saluki da! :wub: De er både sjarmerende, rarsøte OG utrolig vakre! Men aner ingenting om hvordan de egentlig ER da. :P

Åh, DEN skal jeg prøve! Jeg elsker sånt!

Det har jeg gjort i dag også. Hadde venninne på besøk som syntes den var veldig god. :ahappy:

Vi kåla en flaske Champagne også mens hun var her, for jeg må jo få litt "nyttårsfeiring" jeg også. :vino:God var den også.

Næh! Så interessant for deg å få banankake når du kommer hit i morgen da. For et sammentreff! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Symra&Pippin skrev:

Næh! Så interessant for deg å få banankake når du kommer hit i morgen da. For et sammentreff! 

:drool: Banankake er godt, så det går fint ja. Også kan jeg sammenligne de. :shifty:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SaraS skrev:

Og jeg som er supersvak for saluki da! :wub: De er både sjarmerende, rarsøte OG utrolig vakre! Men aner ingenting om hvordan de egentlig ER da. :P

Jeg klarer ikke helt beskrive dem, de må nesten oppleves :wub:  Men klarer du terrier, klarer du saluki (om du er komfortabel med størrelsen da).  De har mer meninger, er søte, kosete, egenrådige, elegante, klumsete, stae, myke, sarte, robuste... alt på en gang! :lol:  Jeg har jo en som er "normal" og ei som ikke er helt som de skal være - men begge er enkle sjeler. Det går omtrent 2 salukier på en basenji, eneste grunnen til at det ikke går flere salukier pr basenji, er størrelsen :lol: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, MarieR skrev:

Sånn apropos shake og at det er dyrt, jeg har shake til de periodene jeg ikke spiser skikkelig og har kommet frem til at hvert måltid med shake koster litt over 20 kr. Så jeg vil ikke påstå det er dyrt ... ;) 

Nei, det var ikke dyrt! Hvorfor har jeg tenkt at det er dyrt da?

5 minutter siden, Siri skrev:

Ja, det kan jo være en forklaring selvsagt... 

Ingen god forklaring, men en hypotese er det.

5 minutter siden, Siri skrev:

:o Høres creepy ut... Pasta skal være vanlig pasta, man blander ikke inn ting i pasta - da er det ikke pasta :aww: 

Hehehe, det er for å lure grønnsaker i barna - det smakte som pasta, men den var farget. Farger er kult.

5 minutter siden, Siri skrev:

Evt uvaner? :whistle: 

Pottet, pottitt.

5 minutter siden, Siri skrev:

Jeg kasta nettopp et glass med blåbærsyltetøy... jeg tror holdbarhetsdatoen var i 2012 eller noe :aww:. Men det er jo godt på is da.. og vaffel... og pannekake. Buljong er forresten greit å ha i skapet. Da har man suppebasis :D. 

Nå kom jeg på at mamma en gang lagde skolebrødstang med ripsgele under vaniljefyllet, og det var digg! Kanskje jeg må lage det for å få brukt opp noe av syltetøyet? Det hørtes... lurt ut?

5 minutter siden, Siri skrev:

Det er der mine tre ting kommer inn vøtt... potetmos, rotmos og kålstuing :D. Passer perfekt å ha i fryseren :) 

Det får være et nyttårsforsett :D 

5 minutter siden, Siri skrev:

Du tenker på sånne slankebarer ja... grøsss.... Nei, hold deg til vanlig mat - det er sunnest tenker jeg :). Pulver er ikke mat... med mindre det kommer fra Toro :aww: 

Det heter måltidserstatter, så jeg er rimelig sikker på at det er mat. 

5 minutter siden, Siri skrev:

:lol: Akkurat det tenkte jeg også da jeg la på duken nå... ja, ikke at DU kom til å søle på den, men at JEG kom til å gjøre det :lol: Antakelig før du kommer til og med :lol: 

Du får skylde på Willy eller Yasmine. Eller vrenge duken :P 

Nå er det senga, på ordentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Pringlen skrev:

Kjenner jeg er spent på de nye prisene. Om det stemmer at de skal opp til forhandlernivå, så mister de i praksis alle storforbrukere. Hundekjørere osv. Det kan de umulig ha råd til?

Jeg selger for 320/105/26 og er fryktelig spent på hva "forhandlerpriser" blir...... 

4 timer siden, Pringlen skrev:

De synes for mange fôrer på v&h, og vil ikke ha alle privatkundene lenger? Nei, nei.... Tidligere år har de sendt ut ny prisliste i god tid, ønsket godt nytt år og sånt. Men for all de :(

 

3 timer siden, Stine skrev:

Her er det ugler i mosen! De som har vært så hjelpsomme og serviceinnstilt før, nekter plutselig å svare på noe? De som har vært så flinke til å sende ut info om prisøkningen i god tid før. Nå er alt plutselig vanskelig og hemmelig? Fraktbetingelsene endres? Betyr det at privatpersoner ikke kan få det fraktet hjem?

 

3 timer siden, Stine skrev:

Tror faktisk de har mistet noen kunder allerede pga dårlig kundebehandling.

 

3 timer siden, Belgerpia skrev:

Legg ut innlegg på FB så Magne får se litt om dårlig kundebehandling  - tipper de skjerper seg da. De begynner tydeligvis å bli for store.

 

Har hørt masse folk som er misfornøyde med servicen til V&h de siste årene- jeg selv også- Ikke bare er de trege til å svare, men de gjør feil, og gir skylda på kunden. Nå har de faktisk glemt å sende meg faktura på siste bestilling- får vel snart purring da tenker jeg...
Og har også nektet å selge til nye kunder, som ønsket levering på samme sted andre kunder får det levert- og masse annet rot og tull.

Kjenner de ikke skal finne på mye mer før de mister meg og mine kunder...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...