Gå til innhold
Hundesonen.no

Juletråden


Ozzy
 Share

Recommended Posts

Lille julaften har vi alltid julekvelds, som vi kaller det. Da har vi litt forskjellig brød og massevis av pålegg, makaronisalat, karbonader, pølser osv. Noe av nærmeste familie kommer da til oss, og det er kjempekoselig.

Julaften har vi annehvert år med kalkun og pinnekjøtt.

1.juledag pleier vi ha brun saus og poteter. Så har vi enten kjøttkaker, elgsteik eller svinesteik til.

2.juledag pleier det være juletrefest, hvor vi spiser litt ferdigsmurte rundstykker, kaker osv. Ofte blir det da bare oppvarmet rester fra dagen før til middag/kvelds.

Nyttår har vi også annehvert år pinnekjøtt og kalkun, slik at vi får ene retten julaften og den andre på nyttårsaften. 

Mellom her har vi ikke noe tradisjoner :)

 

 

Glemte jo å skrive julegaver til svigerfamilien. Har gitt gubben ansvaret for å handle inn der da, så handler jeg til "mine". Men tror vi har en plan..

Niese (8år): noe fra sylvanian families. Blir nok en kattefamilie og noe tilbehør. 

Nevø (12år): noen gode headsett til gaming. Spleiser med broren til typen.

Nevø (2år): tror det blir trehjulsykkel med lynet mcqueen.

Begge søstrene hans samler på servise, så kjøper nok noe tallerkener eller kopper til de i den typen de samler på.

Broren til typen min vet jeg ikke helt hva som er tenkt. Har fått streng beskjed om å ikke kjøpe parfyme, for det var nesten det eneste han fikk i fjor. Får finne på noe litt mer spennende :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 102
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

En vet en har valp når julegavene står i lukka valpegrind for ikke å bli demontert, mens valpen går løs i huset...

Brente mandler går under baking - i hvert fall julegodt-baking. Jeg kjøper marsipanpølse som deles i biter og trilles til kuler, for så å dytte på en nonstop, og kaller det baking siden det er en av d

Sånn ble snømennene:) Glad det er bare 13 i bhg. Vurderer å lage til de ansatte også. Gikk tom for cellofan, så kjøpe mer. Har tre brett med karameller til å pakke inn så blir nok glass ihvertfall å

Posted Images

Jeg skal feire jul hos svigers for første gang. Det blir nok koselig det, siden de er utrolig gjestfrie.... :D Men også uvant, siden jeg er vant til å feire jul i Bergen hvert år. Men nå som man er blitt samboer, så må vi nesten bytte litt på det... :) 

Julegaver begynner jeg med snart. Foreløpig har jeg bare en ide til hva samboer skal få, ellers er jeg helt blank.... Spesielt min far er vanskelig, siden han har absolutt alt. De siste årene har jeg dog kjøpt konfekt eller laget noe, og det ser ut som det har falt i smak... Blir vel noe sånn i år også... :)

Vi flytter jo til hus den 1 desember, så for oss blir det jul i nytt hus. Det gleder jeg meg i hvert fall til :) Tror nok samboer gjør det også :) Gleder meg til å pynte til jul, på nytt sted og håper at det bidrar til at jeg får litt julestemning. Den har nemlig vært totalt fraværende de siste årene, noe som har bidratt til at jeg har vært så veldig begeistret for julen generelt.... :hmm: Jeg håper hvert år at julestemningen skal komme snikende på meg...men den gang ei.... :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på hva menyen blir i år, eneste jeg vet er at julaften pleier det å være ribbe, pinnekjøtt og medisterkaker (og i år ev. kjøttkaker av rådyrfarse om vi tar med farsen nordover). 1. juledag er det lammelår og/eller lammesadel. Utover det så varierer det litt, bortsett fra nyttårsaften når det alltid er kalkun nordpå og stort sett det samme her i Trøndelag (vi skal feire nyttår her hjemme og julaften nordpå i år). Jeg foretrekker nyttårskalkunen nordpå pga forskjellen i tilbehøret. Eneste som er likt her og der er waldorfsalaten og kalkunen. Jeg brukte litt tid på å venne meg til potet og grønnsaker ved siden av kalkun. Er ikke sikker på om jeg er helt vant til det enda heller. :lol:
 

Har sånn smått begynt med julegaver. Har endel å kjøpe til, så greit å spre det litt utover. Begynner også å få en plan på hva andre skal få også, med noen unntak. Kjøper bare til nærmeste (innbefatter de jeg har mye kontakt med, har endel familie jeg ikke treffer så ofte).

Den første gaven jeg ble ferdig med var til lille nevøen min. Han får den illustrerte utgaven av Harry Potter og de vises stein og en samleboks med 4 (eller var det 5?) Roald Dahl bøker. :D Morsomste gaven å kjøpe. :P 
Bror 1 m/kone får ei bok + noe øl brygget lokalt her (nesten ferdig handlet).
Bror 2 får en hjemmestrikka genser (om jeg blir ferdig!).
Bror 3 vet jeg ikke enda. Enten klær eller parfyme tipper jeg
Søster avhenger av om jeg rekker å bli ferdig med gaven til bror 2, der har jeg et halvferdig heklateppe. Om ikke det blir ferdig så aner jeg ikke. Kjøpe garn kanskje. :lol:  Samboeren hennes får diverse øl som er brygget lokalt (heller ikke handlet enda).
Bror 2s kjæreste får ei bok og hjemmestrikka giraff-votter (ferdig).
Mamma: Kniver tror jeg. Og så får hun en pingvinjulekopp fra Søstrene Grene og kanskje noe annet fra "sydpolen-nissen" (koppen er handlet, resten ikke).
Pappa m/kone: Fiiiin telysholder med et vers fra en julesang på og batteridrevet telys (ferdig handlet). Ellers vet jeg ikke helt.
Onkel 1 med samboer: vet ikke
Onkel 2:Øl brygget lokalt (ikke kjøpt).
Tante: Strikkebok, et par nøster dyrt fancy garn og en råstilig juleelg fra lampehuset (ferdig).
Søskenbarn (og veldig god venninne): jaggu meg ikke sikker enda.
Har et søskenbarn til som pleier å få en liten ting, hun får i år øredobber og smykker fra glitter + neglelakksett (ferdig).
Bonusnevø: Vet ikke.
TJ: aner ikke. 

Familien til TJ aaaner jeg ikke, men de er heldigvis ikke så mange som på min side. :P


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har heldigvis (:P) de samme tradisjonene, mannen og jeg, så ribbe og medisterkaker på julaften blir det uansett, men det er noen små detaljer som er annerledes. Og det smaker absolutt ikke likt hos svigermor som hos mamma, men jeg tror jeg skal være fornøyd allikevel. Hos oss har vi ribbe, medisterkaker, rødkål, surkål, poteter, ribbefett, svor, mens svigers alltid har brun saus til, og medisterkakene er laget annerledes. Vi har riskrem på kvelden på lillejulaften, med intrikat og superhemmelig system for å legge mandelen i en av skålene, men at ingen skal vite hvor den er:P Hos svigers har de riskrem til dessert på julaften, mandelen går rett oppi bollen med riskrem, og alle spiser seg kvalme. Som regel finner noen mandelen, men ikke alltid. Det som er koselig der, er at de bor på gård, vi kan sette ut grøt på låven (gjør det hos mine også men det er ikke fullt så romantisk:P), hogge eget tre osv.

Vi har (heldigvis nå som vi har små barn) ikke så mye tradisjon for resten av jula, men 1. juledag pleier å være et eller annet hos svigers, og 2.juledag er det selskap hos oss eller onkelen min (annenhvert år). Nyttårsaften har vært litt til og fra etter at vi begynte å feire sammen, men i år blir det enten veldig rolig med familie, eller på "barnevennlig" nyttårsaften hos vennepar. Man får generelt mer og mer behov for å bare ta det rolig etterhvert som man får barn, og i år har jeg planlagt lang juleferie (2 uker), så vi får vært litt ordentlig sammen H sin første jul. Vi feirer julaften annenhvert år hos svigers og mine, så jeg tenker svigers er fornøyd med at vi blir der en god stund... Neste år blir det første julaften i min regi har jeg tenkt, og det skal jeg koooose meg med:) Og i kveld tror jeg jammenmeg jeg skal pakke inn julegaver...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langt unna ferdig med julegaver og det stresser dritten av meg. På denne tiden pleier jeg å være ferdig og vel så det, men jeg har såvidt startet. Må ha fire gaver ferdig innen 18.11 da ei venninne av meg skal ta de med hjem igjen, men jeg aaaaner ikke hva jeg skal kjøpe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst med pinnekjøtt av lam og elg tror jeg det er og eventuelt ribbe om hele slekta er samlet. Når vi pleide å feire hos farmor og farfar så hadde vi alltid en dag med hjortesteik i romjula. Ovnstekt laks var også et populært måltid. Generelt kjøtt/fisk som farfar hadde skutt/fanget selv, og tradisjonelle norske retter. Lam var også innkjøpt fra venner av ham og han saltet osv selv. Svinesteik var vel omtrent det eneste kjøttet de handlet i butikken. :P 
Klassisk tilbehør i form av eventuelt salat/kokte grønnsaker, surkål, rødkål, tyttebærsyltetøy, potet eller potetstappe, passende saus. ++ alt etter retten. 

Hos svigers er det kalkun som er tingen, da servert med fyll av noe kjøttdeig greier tror jeg. Paprikachips, tyttebærsyltetøy, poteter, kokte grønnsaker, brun saus og sikkert noe til jeg har glemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På julaften spise vi pinnekjøtt (hadde vært krise om gubben ikke gjorde det :aww: ), også har vi multekrem til dessert

1.juledag skal vi på kveitemiddag til mamma, denne middagen er like viktig for meg som pinnekjøttet!

2.juledag vet jeg ikke hva vi skal ha. Hadde tenkt å dra til besteforeldrene til gubben, men de invitert plutselig til 1.juledag, og siden vi er med gubben sin familie på julaften så skal vi til min 1. 

Kanskje blir det ribbe, kanskje noe viltkjøtt eller kalkun, vi får se :) 

 

Jeg endret plutselig på det gubben og søster skal få, så nå må jeg begynne litt på nytt :P Ikke krise siden det er lenge igjen til jul, men var ikke helt dette som var planen :P 

Nille har tilbud (for medlemmer) på sjokoladekalender denne uken, så tenkte å stikke innom å kjøpe to stykker :) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15027534_1259519807427508_44327936525936

En finsk FB-venn har laget disse, og jeg vil kopiere! Men jeg vet ikke hvordan (og det er ikke en venn, det er en "vi har begge to berner og FB-profil"-venn). Tre marshmallows, sånn sur stang som skjerf, smil som toppen på hatten, og noe konditor-penn til knapper og fjes. Men hattebremmen? Og det bør vel limes sammen på et vis? Hvor lenge tror dere disse holder seg i cellofan? Min niese elsker Frost, så dette kunne jo vært godteri til henne i jula. Olaf på stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, SFX skrev:

15027534_1259519807427508_44327936525936

En finsk FB-venn har laget disse, og jeg vil kopiere! Men jeg vet ikke hvordan (og det er ikke en venn, det er en "vi har begge to berner og FB-profil"-venn). Tre marshmallows, sånn sur stang som skjerf, smil som toppen på hatten, og noe konditor-penn til knapper og fjes. Men hattebremmen? Og det bør vel limes sammen på et vis? Hvor lenge tror dere disse holder seg i cellofan? Min niese elsker Frost, så dette kunne jo vært godteri til henne i jula. Olaf på stang.

Noe type kjeks kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, laikamor skrev:

Noe type kjeks kanskje?

Ja, jeg tenkte på det, jeg bare så for meg at det ikke helt passet inn i konseptet - noe sprøtt som smuler? Men det er kanskje fordi jeg så for meg å stikke disse i en kopp kakao :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15027534_1259519807427508_4432793652593658655_n.jpg?oh=b0aae9262453e2156ad0a38d3f505f51&oe=58BA44EA

En finsk FB-venn har laget disse, og jeg vil kopiere! Men jeg vet ikke hvordan (og det er ikke en venn, det er en "vi har begge to berner og FB-profil"-venn). Tre marshmallows, sånn sur stang som skjerf, smil som toppen på hatten, og noe konditor-penn til knapper og fjes. Men hattebremmen? Og det bør vel limes sammen på et vis? Hvor lenge tror dere disse holder seg i cellofan? Min niese elsker Frost, så dette kunne jo vært godteri til henne i jula. Olaf på stang.

Så lurt! Sjokolade pletter fra Nidar eller sjokomynter som hattebrem? Dette skal jeg lage til ungene i bhg avslutningen :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tilhører den delen av befolkningen som avskyr julen, det er en høytid jeg gjerne skulle ha sluppet å forholde meg til. Men man kommer jo ikke unna. I år skal jeg feire med besteveninna mi og familien hennes, det tror jeg blir mye enklere enn å feire med min egen familie i alle fall - selv om det garantert blir sure miner fordi jeg velger å droppe familien på julaften. Damned if you do, damned if you dont. Utrolig nok er jeg ferdig med to julegaver også, jeg kommer gjerne ikke i gang med innkjøpene før den siste uka før julaften, så jeg er nesten litt fornøyd med meg selv. Planen er å gjøre meg ferdig tidlig i år, men all tidligere erfaring tilsier at det ikke skjer i år heller :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir pinnekjøtt her hjemme i år, som alle foregående år :DBåde bonden og jeg er oppvokst med det. Har kjøpt kalendere til søsken, svigerinne og venninner. Jeg tar mye fine (selvskryt) naturbilder, så vet de setter pris på å få det. De bestilte jeg mens det var tilbud hos Elite. Julekort er også i orden, halv pris på de også. Ungene vil ikke være med på julekortbilde, blir naturfoto der også.

Har noe fast julepynt som jeg må ha frem hvert år. Baking vet jeg ikke, blir bare noen kilo opp på meg. Så jeg tenker Bertha får bake i år også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal være hos foreldra mine og broren min på julaften. Ellers i jula er jeg ledig og alene med hundene mine. Mye selvskap i dem. Vi skal spise pinnekjøtt på julaften og pinnekjøtt er så godt og favorittmaten min. :D

Hundene skal få hvert sitt griseøre og jeg skal kjøpe noe mer stæsj på dogs4all i helga til dem. :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år skal mamma "bare" lage ribbe på julaften. Hun har pleid å lage begge deler, men det går helt greit for meg, jeg spiser verken ribbe eller pinnekjøtt. :P
Julaften: Ribbe med medisterkaker, julepølse, brun saus og masse grønnsaker(rosenkål, gulerøtter, blomkål, rødkål, surkål og rødbeter). Det er ikke det samme å spise ribbemiddag uten masse grønnsaker, men har skjønt at det ikke er like vanlig over alt. Regner med det blir riskrem til dessert som vanlig.

1. juledag: Pinnekjøtt + rester etter ribbemiddagen

Ellers blir det vel å gomle på rester i resten av romjula. Vet de pleier å lage noe fisk en dag, type saltsprengt torsk eller noe(spy). 

På nyttår så vet jeg ikke hva vi skal ha. Kommer an på om vi skal feire eller ikke. Jeg har egentlig jobbhelg ved nyttår, men har prøvd å bytte den til julehelga, så det kommer an på. Blir vi hjemme så kan det være jeg prøver meg på en kalkunmiddag til oss to. 

Ellers er jeg så og si ferdig med julegavene. Mangler 3 stk. tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.11.2016 at 0:54 AM, Raksha skrev:

Hva skal dere spise i jula? Da mener jeg mer enn bare akkurat julaften. Jeg tåler veldig dårlig ribbe (for fett for magen min) så i år har jeg lyst til å litt alternative retter og dermed sørge for masse rester vi kan gå og mumse på hele romjula. Juleskinke og hjemmelaget potetsalat har jeg bestemt meg for allerede, hjemmelagede "medisterkaker" med og uten kanin står og på planen, men tar gjerne flere tips. 

 

Kanskje magen din tåler skinkestek bedre enn ribbe? Det gjør min, galleblæremanglende mage nemlig. Vi har alltid hatt skinkestek med bein og svor på julaften. Det er selvfølgelig en del fett i det også, men mindre enn ribbe, og så synes jeg det smaker bedre av kjøttet også. Men det er kanskje fordi jeg har vokst opp med det :)

 

Vi skal til svogeren min julaften. Jeg er veldig glad i jul og "mine" tradisjoner, så det er faktisk litt vanskelig å feire jul andre steder enn "hjemme". Men noen kompromisser må man kanskje inngå. Vi feiret ikke julaften sammen før vi ble gift, godt over 6 år etter vi ble sammen :P Hos svogeren min får vi nok tradisjonell ribbemiddag med et lite pinnekjøttsegment til stesvigermor, for hun er fra Vestlandet og må ha det (forståelig). Jeg får sørge for å spise masse lunsj og lesse opp med tilbehør så magen min ikke klikker helt i vinkel.

2. juledag skal vi spise reinsdyrstek. Det er fast tradisjon. Det var egentlig mormor og morfar som begynte med det, og så har mamma tatt over etter mormor gikk bort. Det er alltid veldig hyggelig. Resten av romjulen og nyttårsaften er vi på hytta. Da spiser vi masse mat. Grillet entrecôte, reinsdyrskav, ølkylling... masse masse mat. 

Jeg mangler å feste tråder på gavene til niese og nevø (de får hjemmestrikkede gensere og luer), og så skal de få en liten ting til hver. Mannen skal få en tynn dunjakke (si gjerne fra om noen vet om noen fine som ikke er alt for dyre, men som er av god kvalitet), og resten av familien har jeg ikke tenkt ut hva skal få enda. Men det kommer snart :)

På søndag skal vi ha 1. søndag i advent-samling hos oss. Det pleier å være hos mamma og pappa, men de skal etter planen ha revet kjøkkenet sitt for de får montert nytt på neste mandag, så da kan vi ikke spise middag der. Vi har landet på 1. Thanksgiving i advent siden det er Thanksgiving på torsdag, og vi pleier å spise noe litt kalkunaktig da for å være med vår amerikanske familie in spirit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Annegru skrev:

Kanskje magen din tåler skinkestek bedre enn ribbe? Det gjør min, galleblæremanglende mage nemlig. Vi har alltid hatt skinkestek med bein og svor på julaften. Det er selvfølgelig en del fett i det også, men mindre enn ribbe, og så synes jeg det smaker bedre av kjøttet også. Men det er kanskje fordi jeg har vokst opp med det :)

 

Vi skal til svogeren min julaften. Jeg er veldig glad i jul og "mine" tradisjoner, så det er faktisk litt vanskelig å feire jul andre steder enn "hjemme". Men noen kompromisser må man kanskje inngå. Vi feiret ikke julaften sammen før vi ble gift, godt over 6 år etter vi ble sammen :P Hos svogeren min får vi nok tradisjonell ribbemiddag med et lite pinnekjøttsegment til stesvigermor, for hun er fra Vestlandet og må ha det (forståelig). Jeg får sørge for å spise masse lunsj og lesse opp med tilbehør så magen min ikke klikker helt i vinkel.

2. juledag skal vi spise reinsdyrstek. Det er fast tradisjon. Det var egentlig mormor og morfar som begynte med det, og så har mamma tatt over etter mormor gikk bort. Det er alltid veldig hyggelig. Resten av romjulen og nyttårsaften er vi på hytta. Da spiser vi masse mat. Grillet entrecôte, reinsdyrskav, ølkylling... masse masse mat. 

Jeg mangler å feste tråder på gavene til niese og nevø (de får hjemmestrikkede gensere og luer), og så skal de få en liten ting til hver. Mannen skal få en tynn dunjakke (si gjerne fra om noen vet om noen fine som ikke er alt for dyre, men som er av god kvalitet), og resten av familien har jeg ikke tenkt ut hva skal få enda. Men det kommer snart :)

På søndag skal vi ha 1. søndag i advent-samling hos oss. Det pleier å være hos mamma og pappa, men de skal etter planen ha revet kjøkkenet sitt for de får montert nytt på neste mandag, så da kan vi ikke spise middag der. Vi har landet på 1. Thanksgiving i advent siden det er Thanksgiving på torsdag, og vi pleier å spise noe litt kalkunaktig da for å være med vår amerikanske familie in spirit :)

Ja, skinkestek tror jeg går bra. galleblæremangel som er problemet her og, ribbe er eneste som virkelig ikke går :lol:  Men jeg tror svigers får noia om jeg bytter ut den tradisjonelle ribba. Jeg er ikke såååååååå glad i det at jeg må ha det, så tenker det er greit med litt alternativer bra :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.11.2016 at 9:38 AM, Perfect Image skrev:

Så lurt! Sjokolade pletter fra Nidar eller sjokomynter som hattebrem? Dette skal jeg lage til ungene i bhg avslutningen :)

Tips er notert, tusen takk!

Jeg skal til hjembyen 18.-20. desember for å få med meg to julekonserter sammen med henholdsvis ei venninne og familie. Jeg fikk billettene i julegave, og gleder meg til å slappe av et par dager med god musikk og stemning. Den første konserten er Det Norske Blåseensemble med Atle Pettersen og Reidun Sæther, og den andre er Stille Natt Hellige Natt-turneen med  Alexander Rybak, Maria Haukaas Mittet, Marian Aas Hansen, Hans Petter Moen og Rune Larsen. Deretter drar jeg hjem i noen dager for å lage til jul (det vil si pynte juletreet, annen julepynting gjør jeg før konsertene) i eget hus, og antageligvis jobbe et par dager. Så drar jeg til pappa lille julaften, og blir der til kanskje 2. juledag, får se hvor mye program som skjer og når jeg vil hjem igjen. 

Julaften blir hos min søster, hennes to barn, og med pappa og meg. Mulig at hennes svigermor og svigerinne er der også, det er litt uklart enda. Min svoger jobber. Menyen er selvsagt fra år til år - pinnekjøtt. Lille julaften er egentlig dagen for å pynte juletreet, så jeg må jukse i år og gjøre det tidligere i eget hus. Men om pappa skal ha tre, så pynter vi det da, samt at det er dagen som nissehuset tas fram. Treet skal være ferdig pyntet og middagen ferdig laget til Grevinnen og hovmesteren begynner. Og på menyen står mørpølse med skinkeboks, poteter, agurksalat, smør og en rømmeklatt - masse smak og lett å lage, uten å bli altfor mett før den overdådige julefrokosten på julaften.

Første juledag har vi egentlig ikke middag, for da er det familieselskap på min fars side, og da er vi så mange at alle tar med litt hver - stort sett snitter/smørbrød, vafler/sveler, og julekaker. Pappa har fem søsken, jeg har 15 søskenbarn, og siden jeg er av de yngste er det en del å ta av i neste generasjon også - og generasjonen deretter er også tilstede. Det er egentlig den ene dagen i året hvor "alle" møtes (det er alltid noen som har andre familieforpliktelser å forholde seg til, så mange er der annet hvert år, men alle mine tanter og onkler - eldstegenerasjonen - samles, så varierer det hva de har med av avkom og etterkommere). Ingen orker å lage middag etter et slikt etegilde.

Andre juledag er det Østfoldribba - altså svineribbe med medisterkaker, sossisser, julepølse, poteter og grønnsaker.

Den neste middagen da er gjerne noe fisk, etter alt det tunge og salte kjøttet. Det var ofte kokt ørret i barndommen. Juleskinke med waldorfsalat hører med på et tidspunkt. Og på nyttårsaften er det pinnekjøtt igjen. Siden jeg feirer julaften med pappa, så skal jeg til mamma på en middag, men det ble antageligvis på hennes bursdag, og hun vurderte lasagne, var siste beskjeden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja pakker svever i det blå eller kanskje dem er landet i hvertfall noen som får plommelikør også noen får honning hvis ejg ikke spisern opp.

På julaften kommer sønn og vi spiser pinnekjøtt 1 dag har jeg ikke anelse hva vi spiser, tja blir vel lammelår som er i frysern. 2 Juledag blir det tidlig opp for tur til mine foreldre  Det blir det frokost g pinnekjøtt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lyst til å begynne på julebaksten i kveld, men jeg har ikke alle nødvendige ingredienser til noen av kakene jeg pleier å lage til jul. Dumme stusslige matskap, altså. Jeg får lage handleliste, og få unna et par slag denne uka, i hvert fall.

Jeg skal lage gættekæller/julemenn (med foreldre fra to meget distinkte og ulike deler av landet, da blir det slik), pepperkaker, sandkaker, kransekake (men jeg lager stenger, orker ikke å mase med ringer), delfiakake, "mormorkake" (en myk kjeks med sjokolade- og mandelbiter som mormor alltid lagde, derfor heter de fremdeles bare det), risboller og krumkaker. Dessuten triller jeg marsipan med pynt, og i fjor lagde jeg for første gang noen veldig gode salte mandler - godt med noe salt til alt det søte, selv om det er veldig godt med noe søtt etter salt middag. Jeg er veldig glad i brente mandler, men har aldri fått til å lage - får se om jeg rekker å forsøke igjen i år.

Jeg pleier også å lage en veldig god iskake om jeg skal feire jul hos meg for å ha som dessert gjennom jula - men i år feires jul hos andre, så da gidder jeg ikke. Men det må bakes - baksten er en del av kosen og juleforberedelsene.

Hva baker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...