Gå til innhold
Hundesonen.no

Juletråden


Ozzy
 Share

Recommended Posts

13 minutter siden, SFX skrev:

Jeg hadde lyst til å begynne på julebaksten i kveld, men jeg har ikke alle nødvendige ingredienser til noen av kakene jeg pleier å lage til jul. Dumme stusslige matskap, altså. Jeg får lage handleliste, og få unna et par slag denne uka, i hvert fall.

Jeg skal lage gættekæller/julemenn (med foreldre fra to meget distinkte og ulike deler av landet, da blir det slik), pepperkaker, sandkaker, kransekake (men jeg lager stenger, orker ikke å mase med ringer), delfiakake, "mormorkake" (en myk kjeks med sjokolade- og mandelbiter som mormor alltid lagde, derfor heter de fremdeles bare det), risboller og krumkaker. Dessuten triller jeg marsipan med pynt, og i fjor lagde jeg for første gang noen veldig gode salte mandler - godt med noe salt til alt det søte, selv om det er veldig godt med noe søtt etter salt middag. Jeg er veldig glad i brente mandler, men har aldri fått til å lage - får se om jeg rekker å forsøke igjen i år.

Jeg pleier også å lage en veldig god iskake om jeg skal feire jul hos meg for å ha som dessert gjennom jula - men i år feires jul hos andre, så da gidder jeg ikke. Men det må bakes - baksten er en del av kosen og juleforberedelsene.

Hva baker dere?

Pepperkaker selvsagt, kakemenn, risboller, berlinkranser, krumkaker (men vurderer å prøve skåler isteden for å ha multekrem oppi!)  og for første gang prøve meg på hjemmelaget smultringer. Gruer meg litt til det :P Også lager jeg sara bernard, vanlig cookies med hvit sjokolade/valnøtter og mørksjokolade/hasselnøtter. Hva mer det blir er jeg ikke sikker på enda, spørs litt på hva ungene vil :) Begynner neste helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 102
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

En vet en har valp når julegavene står i lukka valpegrind for ikke å bli demontert, mens valpen går løs i huset...

Brente mandler går under baking - i hvert fall julegodt-baking. Jeg kjøper marsipanpølse som deles i biter og trilles til kuler, for så å dytte på en nonstop, og kaller det baking siden det er en av d

Sånn ble snømennene:) Glad det er bare 13 i bhg. Vurderer å lage til de ansatte også. Gikk tom for cellofan, så kjøpe mer. Har tre brett med karameller til å pakke inn så blir nok glass ihvertfall å

Posted Images

14 minutter siden, Siri skrev:

Baker? :whistle: 

Jeg regner med at jeg baker så mye at jeg kan invitere på kaffeslaberas med alle restene på nyåret, som jeg gjorde i år :P 

4 minutter siden, Perfect Image skrev:

Pepperkaker selvsagt, kakemenn, risboller, berlinkranser, krumkaker (men vurderer å prøve skåler isteden for å ha multekrem oppi!)  og for første gang prøve meg på hjemmelaget smultringer. Gruer meg litt til det :P Også lager jeg sara bernard, vanlig cookies med hvit sjokolade/valnøtter og mørksjokolade/hasselnøtter. Hva mer det blir er jeg ikke sikker på enda, spørs litt på hva ungene vil :) Begynner neste helg!

Ooh, smultringer, det er jo så godt, men av en eller annen grunn aldri vært en tradisjon å lage i familien. Du må rapportere hvordan det går, eller om jeg skal kjøpe en pose :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper å få laget horn med ost og skinke, risboller, krumkaker, berlinerkranser, sjokkoboller og karameller :)  Om jeg får laget alt det kommer helt ann på formen min, så jeg krysser fingrene! 

 

Har fått pyntet litt i dag :ahappy: Håper at adventstjernene kommer kjapt i posten til uken! Da skal også julegardinene opp, må bare få sydd de rå kantene først :P 

Gubben var å kjøpte utejulelys til kirsebærtreet vårt, og det ble så fint:ChristmasTree:Også kom vinteren litt med kuldegrader og da glitrer det så pent i lysene :ahappy: Elsker julelys! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baker kakemenn hvertfall, planer om: risboller, pikekyss, pavlova, skillingsboller, muligens noe coockies av noe slag, brente mandler (går det under baking?) og horn med ost og skinke, så får vi se hvor langt jeg kommer. Og jo! Croissanter med sjokoalde, for jeg har to og en halv pakke butterdeig i frysern :aww: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange år siden jeg bakte noe, tiden strekker ikke helt til så det blir nedprioritert hvert år. 

I kveld fikk jeg endelig hentet fram kassen med adventspynt (den trenger påfyll!) Men jeg sliter litt.... Min mor var snill og hjalp med rydding sist helg hun var her, så jeg leter etter kubbelysene til adventsstaken min!! Jaja, jeg finner de vel i morgen, kan tenne i ett lys da også!

 

Edit: Og det hjalp å skrive det her for da jeg reiste meg og gikk forbi en hylle så jeg noe helt bakerst og der var posen med lys! Så nå er de gjort klar for i morgen, for nå er det leggetid her i huset!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Raksha skrev:

Baker kakemenn hvertfall, planer om: risboller, pikekyss, pavlova, skillingsboller, muligens noe coockies av noe slag, brente mandler (går det under baking?) og horn med ost og skinke, så får vi se hvor langt jeg kommer. Og jo! Croissanter med sjokoalde, for jeg har to og en halv pakke butterdeig i frysern :aww: 

 

Brente mandler går under baking - i hvert fall julegodt-baking. Jeg kjøper marsipanpølse som deles i biter og trilles til kuler, for så å dytte på en nonstop, og kaller det baking siden det er en av de syv slagene vi må ha til jul. Baking kan være et vidt begrep i disse tider på året :P 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, SFX skrev:

 

Hva baker dere?

Pepperkaker med mamma/svigermor, ellers mest godterier, for det er mest populært hos oss, og siden vi ikke feirer jul hjemme blir det sånn. Men neste år, DA blir det baking. Etter planen første jul hjemme i eget hus, så da må vi finne ut hva vi vil ha...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Betty skrev:

Her kommer jeg nok til å bake i alle fall pepperkaker, silkekaker og engelske sjokoladekaker (cookies med biter av kokesjokolade, og ev. nøtter). Har også lyst til å lage gule bomber (de er knallgode!) men må da ha mandelkvern så får se.

Jeg måtte google silkekaker, og da innså jeg at det er sjakkruter som mamma lagde noen få år - de hadde jeg helt glemt! Kanskje jeg må være nostalgisk og forsøke meg på de? Sirupssnipper er også så godt, det er altfor mye snadder en kan lage til jul...

Jeg kjøpte ny mandelkvern i år, for jeg ble så sint på den billige jeg hadde i fjor at jeg kastet den. Denne skal visst være veldig bra, så da skal jeg bake til jeg får valuta for pengene :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, SFX skrev:

Jeg måtte google silkekaker, og da innså jeg at det er sjakkruter som mamma lagde noen få år - de hadde jeg helt glemt! Kanskje jeg må være nostalgisk og forsøke meg på de? Sirupssnipper er også så godt, det er altfor mye snadder en kan lage til jul...

Jeg kjøpte ny mandelkvern i år, for jeg ble så sint på den billige jeg hadde i fjor at jeg kastet den. Denne skal visst være veldig bra, så da skal jeg bake til jeg får valuta for pengene :D

Ja, kjært barn har mange navn. :D Har lyst til å bake endel i år, lenge siden jeg har bakt mer enn to ting til jul.

I fjor brukte jeg mamma sin, da jeg lagde de gule bombene da jeg var på julebesøk der. Den var ... gammel. :P Holdt på å slite meg ihjel med kverningen, så skal sørge for å kjøpe en bra en nå. Viktig med godt utstyr! Og de varer jo lenge. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Skal ha en liten bakedag med mor og søster til helgen :) Vi skal lage krumkaker, berlinerkranser og muligens kolakaker. 

Her hjemme har vi endelig fått opp julegardiner, adventsstjerner og adventsstaker :D Tror vi har endt opp med litt for mange stjerner da :P Vi hadde ingen, nå har vi 5 :lol: Kjøpte 3, fikk en av svigermor og så kom mamma med en som jeg hadde fått for noen år siden. Jaja, er hyggelig da :ahappy: Vi skal vente med å pynte mer i huset til det er blitt vasket ordentlig her, og det skjer den 13.desember. Blir deilig med julerent hus :D 

Er mer eller mindre ferdig med julegavene, så må finne en tid å pakke inn på. Litt usikker på hvordan jeg vil pakke inn. Har lyst å bruke gråpapir eller en fint glitterpapir. Så har noen tips om hvor man kan kjøpe fine (og litt solide) gavepapir med masse glitter så rop ut :D 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdig med alle gavene. Eller mangler til samboeren men han får gavekort til å kjøpe hagle så det trenger jeg ikke å planlegge, må bare vente på penger :P  Han er også teit og har bursdag på nyttårsaften så når jeg tror jeg er ferdig med å bruke penger så kommer jeg på at han må ha bursdagsgave også..  

Tenkte å pynte til jul til helgen. Er ikke så mye pynt, men greit å ha noe mer enn en julestjerne :lol: Mulig jeg får litt mer julestemning da altså. 

Vi juksa litt og kjøpt ferdig pepperkakehus-byggesett, vi lagde selv i fjor og det var mye mas og ingen av oss orker det i år.  Så får vi heller bare pynte det :)  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mangler bare 3 julegaver. Har sånn noenlunde plan for 2 av dem. Siste er jeg fremdeles totalt blank på. :lol: 

Tenker at jeg nesten må få til en liten julevask, det hadde vært digg. Begynner å bli en stund siden vi tok en skikkelig grundig omgang av leiligheten nå. Pynt har vi dog lite av, men men. :P 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mangler bare 1 julegave nå [emoji4] Pepperkaker er bakt, marsipankonfekt er mekket sammen, og jammen meg ble det ikke noen fløtekarameller også [emoji4] Tenker å lage skjokolade-havregryns-boller også [emoji4]

Når pynter dere til jul? Lurer på å ta det til søndag, siden det er 4 søndag i advent..

Tenkte da jeg også :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk akkurat vite at vi får besøk i jula, av kjæresten til et nært familiemedlem. Jeg har bare såvidt hilst på henne før og da visste jeg ikke at de var sammen, men jeg har lyst til å gi henne et eller annet i julegave likevel. Hun kommer til å være ganske så langt unna familien sin på julaften, og kjenner egentlig ingen av oss, andre enn kjæresten sin.

Noen som har gode gaveforslag til noen man ikke kjenner så godt? Har tenkt litt på noe spiselig, men det behøver ikke å være det. Hun er i starten av 20-årene, jobber i restaurantbransjen og virker veldig hyggelig, og det er egentlig det jeg veit om henne. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Vims skrev:

Fikk akkurat vite at vi får besøk i jula, av kjæresten til et nært familiemedlem. Jeg har bare såvidt hilst på henne før og da visste jeg ikke at de var sammen, men jeg har lyst til å gi henne et eller annet i julegave likevel. Hun kommer til å være ganske så langt unna familien sin på julaften, og kjenner egentlig ingen av oss, andre enn kjæresten sin.

Noen som har gode gaveforslag til noen man ikke kjenner så godt? Har tenkt litt på noe spiselig, men det behøver ikke å være det. Hun er i starten av 20-årene, jobber i restaurantbransjen og virker veldig hyggelig, og det er egentlig det jeg veit om henne. :) 

Åh, der minnet du meg på at jeg er i en lignende situasjon - min søsters svigermor og svigerinne kommer til kaffe og pakkeåpning på julaftenkvelden, så jeg må ha noe til dem også.

I fjor lagde jeg salte mandler som de fikk i ei pen krukke fra IKEA, og svigerinna sa at de var så gode at de var spist opp før romjula var over - men da jeg var i førtiårslag hos henne i februar sto krukka halvfull på kjøkkenbenken :P Sjansen for at hun har laget seg nye, like mandler er rimelig liten... Jeg skal med andre ord finne på noe annet i år, men hva? 

(Mandlene er forresten gode, og jeg lager tilsvarende nå for å gi til mamma og samboer sammen med andre ting - de ønsker seg ingenting, så da blir det flere småting framfor en stor og ordentlig ting.)

Til ditt besøk - er ikke mye kosesokker alltid en slager? De hadde noen fluffy som så gode ut på KappAhl. Hun er kanskje ung nok til ikke å ha skapene fulle av sokker, men gammel nok til å verdsette det? Eller en god håndkrem, siden hun jobber med hendene (jeg plasserte henne som kokk med en gang, men servitører bruker jo også hendene). To kinobilletter til den lokale kinoen for en romjulsdate og tid med kjæresten vekk fra fremmed og skummel svigerfamilie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SFX Vi skal feire i golvkaldt, gammelt hus så sokker er ikke noe dårlig forslag, men mistenker sterkt at den superstrikkende mammaen min oppfyller det behovet og vel så det. :)

Men de andre forslagene var ikke så dumme. Det finnes ikke kino og sånt der vi skal være, men kanskje billetter av noe slag som de kan bruke etter at både julebordsesongen og romjula er overstått? De er restaurantfolk begge to. Håndkrem og denslags kunne kanskje også vært noe, men jeg har ikke peiling på sånt og det mistenker jeg at hun har. :P

Salte mandler er jo kjempegodt! Kjæresten min fikk sånne av tanta si i fjor, jeg endte med å spise dem opp for ham... Han var ikke helt overbegeistra han heller, tror han venta seg brente mandler eller noe. Fint for meg, da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...