Gå til innhold
Hundesonen.no

Siberian husky eller belgisk fårehund?


Acrylic
 Share

Recommended Posts

2 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Hadde det vært morsomt om noen kom og mente sinnsykt mye om staffen, uten å ha hatt en staffe selv? Hvordan hadde du følt det om noen skulle gi råd om staffen, uten å ha samme innsikt som du har i rasen etter å ha hatt den over flere år? Det er faktisk litt annoying - uten at jeg av den grunn skal ta side med noen av dere. Jeg kjenner meg bare igjen i at det er sinnsykt mange synsere som skal mene og tjatle i veg om Labrador uten å ha hatt rasen. Da er det jaggu mye rart som kan komme, selv på en så vanlig rase.

Oj, så min kommentar at jeg selv vurderte rasen av akkurat samme grunner som ts betyr at jeg tror jeg vet sinnsykt mye om dem uten å gjøre det?Da veit jeg det, jeg kan ikke uttale meg om noen andre raser enn staffen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Stine skrev:

Oj, så min kommentar at jeg selv vurderte rasen av akkurat samme grunner som ts betyr at jeg tror jeg vet sinnsykt mye om dem uten å gjøre det?Da veit jeg det, jeg kan ikke uttale meg om noen andre raser enn staffen! 

Nå var det ikke det jeg eller noen andre har skrevet, men jeg merker at dette neppe kommer noen veg om jeg gjentar meg selv... Så jeg lusker bort og later som ingen ting har skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, enna skrev:

Går man for AH ev kjøper SH av trekkfolk så tror jeg man får en trekkvillig hund. 
Ren vorsteh ser jeg for meg kan bli for mye hvis man skal ha en ENKEL hund til mosjon og tur; de krever mye mer enn AH/SH og må jobbes mer med for å holde rolige og enkle innendørs. 

 

At SH'en kjøpes av noen som driver med trekk er ikke en en kjempegaranti for at nettopp det individet blir god aleine bare som en obs. Jeg har totalt hatt 3 fra folk som driver aktivt med trekk og kjører løp (dvs en gjør det ikke lenger). Første var OK, men gadd ikke mer enn noen få km, andre jobba uannsett og tredje - som bare var på prøve - gadd overhodet ikke. Siste var voksen og hadde gått løp, men 2-spann var visst kjipe greier for den hunden. 
Men ellers er det selvsagt litt større sjans for noe som trekker fortere og til dels bedre enn en hund som er avlet uten at dette har vært med i tankene i det hele tatt. 

Jeg er forøvrig enig med Spot, de fleste SH trekker langt bedre om de er 2 eller fler, kontra bare en hund. Men det er nok vanskeligere å få en spannhund til å trekke som aleinehund enn en som aldri har lært å gå i spann. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutes ago, Snøfrost said:

At SH'en kjøpes av noen som driver med trekk er ikke en en kjempegaranti for at nettopp det individet blir god aleine bare som en obs. Jeg har totalt hatt 3 fra folk som driver aktivt med trekk og kjører løp (dvs en gjør det ikke lenger). Første var OK, men gadd ikke mer enn noen få km, andre jobba uannsett og tredje - som bare var på prøve - gadd overhodet ikke. Siste var voksen og hadde gått løp, men 2-spann var visst kjipe greier for den hunden. 
Men ellers er det selvsagt litt større sjans for noe som trekker fortere og til dels bedre enn en hund som er avlet uten at dette har vært med i tankene i det hele tatt. 

Jeg er forøvrig enig med Spot, de fleste SH trekker langt bedre om de er 2 eller fler, kontra bare en hund. Men det er nok vanskeligere å få en spannhund til å trekke som aleinehund enn en som aldri har lært å gå i spann. 

Mulig det er enklere med AH. Jeg har overtatt flere fra spann som har trukket som et uvær alene også. Både polare og de mer kortdistanse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, enna skrev:

Mulig det er enklere med AH. Jeg har overtatt flere fra spann som har trukket som et uvær alene også. Både polare og de mer kortdistanse. 

Når det gjelder selve trekkegenskapene så er ah et sikrere valg enn sh.  Dessverre er det mye avl på sh uten at trekkegenskapene er gode nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, spot skrev:

Når det gjelder selve trekkegenskapene så er ah et sikrere valg enn sh.  Dessverre er det mye avl på sh uten at trekkegenskapene er gode nok.

Så lenge det virkelig er en AH.  

Det er utrolig mange som selger alt mulig med litt polarhunder i seg som AH..

Jeg har pratet med flere eiere av sh som ikke får bikkja til å trekke.  Men det har vært sh av utstillingslinjer stort sett. 

Jeg personlig hadde faktisk valgt en SH fra trekklinjer fremfor AH fra trekklinjer hvis jeg var ts,  mitt inntrykk er at AH ofte har dårligere av-knapp.  

 Det kommer selvfølgelig  an blandingsforhold og individ. Min har god avknapp, men han er så polar som en ah kan få blitt.  

Allikevel merker vi mer og mer at dette ikke er en hund som er avlet for helgeturer...

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
12 minutter siden, Mud skrev:

Så lenge det virkelig er en AH.  

Det er utrolig mange som selger alt mulig med litt polarhunder i seg som AH..

Jeg har pratet med flere eiere av sh som ikke får bikkja til å trekke.  Men det har vært sh av utstillingslinjer stort sett. 

Jeg personlig hadde faktisk valgt en SH fra trekklinjer fremfor AH fra trekklinjer hvis jeg var ts,  mitt inntrykk er at AH ofte har dårligere av-knapp.  

 Det kommer selvfølgelig  an blandingsforhold og individ. Min har god avknapp, men han er så polar som en ah kan få blitt.  

Allikevel merker vi mer og mer at dette ikke er en hund som er avlet for helgeturer...

 

Nja, mine er ganske normale AHer. Ikke noe siberian i dem (på veldig mange generasjoner ihvertfall). De har fin avknapp de. Men det er jo klart, at når du kjøper deg en hund som er avla for å løpe 100 mil på ei uke, så trenger de å få bevege seg litt. SH er nok mindre krevende sånn sett, men AHene er vel de eneste valpene jeg har hatt som har hatt avknappen på plass uten at jeg har trengt å lære dem å slappe av. Etter min mening finnes det ikke noe som heter AH som ikke er etter trekklinjer. AH er per definisjon en hund som er avla etter de egenskapene som trengs for å trekke langt i relativt høyt tempo. En huskyblanding som ikke er avla  på trekkegenskaper er en huskyblanding. Ikke en AH. 

Å trekke alene er mer mentalt krevende enn å trekke i ett spann (om du ikke er lederhund). Det gjelder både AH og SH. Det finnes mange spannhunder innen begge varianter som ikke trekker godt alene. Litt er nok trening og litt individ. Jeg personlig har valgt AH fordi det er mye lettere å finne en god trekkhund der enn hos SH. Det betyr ikke at det ikke finnes gode SHer, men det er mye pene dotter også, så man har litt sorteringsarbeid om man vil ha en god trekkhund. 

Men nå har jo ikke ts skrevet noe om på hvilket nivå han/hun vil trekke med hunden sin :) Alle hunder kan gå vanlige turer på hverdagene og lengre turer i helgene. Hvor viktig er det at hunden virkelig legger seg i sela, og hvor langt og fort vil du at den skal jobbe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, spot skrev:

Ja, til en viss grad kan det trenes opp.  Poenget mitt er at sh er en spannhund, og det er mange av de som trekker dårlig alene.  Dessuten er det en middels stor hunderase, og hvis man velger en tispe så kan man ikke regne med noe særlig kraft.  Da må man i hvert fall velge en hanhund og håpe på at den blir stor.

Vorsther trekker jo langt bedre og mye raskere.  Det er vel kanskje den optimale trekkhund slik sett, men de har jo så klart ikke polare egenskaper selv om de er meget hardføre.  Og dessuten krever de langt mer aktivitet generelt sett enn det en sh gjør.  Vorsther er jo også en jakthund og bør jaktes med etter mitt syn.

Det spørs jo hva formålet med trekkhunden er? Hva tenker ts der?

Min minste hund på 18kg er den med mest trekklyst og som ligger hardest i selen. Han trekker overanskende hardt og godt ? For huskyfolk er det kanskje ikke bra nok, men for en som skal ha en normal turhund så kanskje det er perfekt.

En belger er som regel ikke så tung.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Shlush skrev:

Det spørs jo hva formålet med trekkhunden er? Hva tenker ts der?

Min minste hund på 18kg er den med mest trekklyst og som ligger hardest i selen. Han trekker overanskende hardt og godt ? For huskyfolk er det kanskje ikke bra nok, men for en som skal ha en normal turhund så kanskje det er perfekt.

En belger er som regel ikke så tung.

Som 18 kg? Nora er den letteste belgeren jeg har hatt, hun veier 20 kg. Dina var rett nok ei stor tispe, men hun veide 25 kg. Tommy, AH'en, var 64 cm høy og veide 24 kg. Jeg tror ikke SH eller AH er så mye lettere enn belgere, snarere tvert i mot, det er ikke helt uvanlig med belgerhanner på rundt 30 kg, f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, man finner sh som ikke trekker godt alene og man finner ah som ikke trekker godt alene. Kjenner godt til begge deler, og mange som trekker fra begge typene. Skal man ha en sikker trekkhund alene, så er en voksen hund safest. Jeg kjenner flere hunder som har gått Finnmarksløpet som nekter å trekke alene, og flere som har kjøpt ah-valper fra ld-linjer som sliter med at de ikke trekker så godt alene. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, 2ne skrev:

Som 18 kg? Nora er den letteste belgeren jeg har hatt, hun veier 20 kg. Dina var rett nok ei stor tispe, men hun veide 25 kg. Tommy, AH'en, var 64 cm høy og veide 24 kg. Jeg tror ikke SH eller AH er så mye lettere enn belgere, snarere tvert i mot, det er ikke helt uvanlig med belgerhanner på rundt 30 kg, f.eks.

Nei, mente ikke at de var lettere enn 18kg ? men at belgerne ikke er en tung rase. Kjente selv til en belger hannhund på 22kg, lettvekter... såg derimot tyngre ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.10.2016 at 10:00 AM, spot skrev:

SH er veldig flotte SPANNHUNDER, men jeg ville aldri hatt kun 1 eller 2 sh.  De kan aldri være løse som andre her skriver, du vil aldri få pålitelig lydighet på de, og er de alenehunder så er det også mange av de som ikke trekker noe særlig.  Hvis du skal ha en turkamerat vil jeg IKKE valgt sh.

 Man kan fint ha 1 eller 2 sh. Det hadde jeg selv i mange år.  Men det er morsommere å ha to enn bare en, og en del SH trives faktisk ikke alene. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...