Gå til innhold
Hundesonen.no

Siberian husky eller belgisk fårehund?


Acrylic
 Share

Recommended Posts

Om ett par år tenker jeg å skaffe min første hund. Har vurdert en del forskjellige raser, men nå står valget mellom siberian husky og belgisk fårehund (groenendael eller tervuren). Hadde i utgangspunktet tenkt på siberian husky, men så er det det at den aldri kan gå løs og ikke er så førerorientert.

Lurer derfor på om noen har: 
1. noen tanker rundt hva jeg burde gå for?
2. tips til oppdrettere av siberian husky og belgisk fårehund? 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jo ikke vi noe om, egentlig. To vidt forskjellige hunder, endog et fellestrekk er at de er aktive. Kommer an på hva DU føler du kommer til å trives med. Det er du som skal leve med hunden.
Hva er viktig i en hund for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du burde gå for er vanskelig å si uten å kjenne deg.  

Jeg har hatt flere belgere og har nå en AH som er sånn ca 5-10% fra å være SH . 

Huskyen er totalt ukomplisert i topplokket,  noe jeg har inntrykk av av de fleste er. Han finner seg liksom i alt han. Myk og enkel gutt. 

MEN,  selv om han er på den førerorienterte siden for husky å være, kan han aldri være løs der det kan dukke opp f.eks en katt i ca en km radius.  Det tør jeg rett og slett ikke. Han får heller ikke være løs rundt miniatyrhunder.  Og selvfølgelig ALDRI løs under båndtvangen.  

Belgerne må man gjerne bruke hodet litt mer rundt. De er med på  De er ikke like tilgivende nødvendigvis.  Og de liker gjerne litt hodebry i tillegg til fysisk aktivitet.  Men til gjengjeld er de fleste av de ( ikke alle ) greie å ha løse og man trenger ikke bekymre seg for massivt kattemord hvis de sniker seg ut døra. 

De kan finne på å vokte litt også,  noe jeg ikke har inntrykk av at er særlig utbredt hos huskyen. 

Edit:  Jeg synes faktisk egentlig ikke de er såå forskjellige typer hund på mange områder.  Men det kan ha mye med at jeg bare har hatt et individ husky og han er førerorientert. Til en viss grad.  Jeg ser mange likheter faktisk. Robuste allværshunder som elsker å løpe og kose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bør gå for belger eller siberian husky kommer an på hva du skal bruke hunden din til? hva er målet? De er ganske ulike.  (og siberian husky er ikke helt det samme som alskan. Siberians er sjelden spesielt førerorienterte, kan sjelden gå løs, litt mer "whats in it for me"-typer.  For meg finnes det ingen bedre rase enn siberian (ok, kanksje polare AH men da skal det være mye SH i dem også, så dermed holder jeg meg til SH). Men jeg driver aktivt med trekk. man MÅ ikke drive med trekk for å ha siberian, men de krever mosjon, uansett om man velger fra "den ene eller den andre" linja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en polar AH med veldig mye Siberian bak seg, samtidig som jeg hadde belgisk fårehund tervueren, og jeg må si meg helt uenig med @Mud at de ikke er sååå forskjellige. Det kan ikke sammenlignes, syns jeg. :) Men så kan kanskje ikke Muds AH og min AH sammenlignes heller. Min AH var veldig selvstendig, lite førerorientert, ble ikke tilfreds av mental stimulering og trengte å få bruke seg fysisk, i den grad at han ble rastløs og masete om han ikke fikk bli litt sliten med veldig jevne mellomrom. Han var ikke så opptatt av å gjøre ting sammen med meg, innendørs lå han stort sett og sov evt observerte hva vi dreiv med, men han var ikke spesielt engasjert i det vi gjorde. 

Belgere derimot, er rett nok glad i å bruke seg fysisk de også, men ikke som AH'en var. De trenger mer mental stimuli, og kan bli litt i overkant kreative om de får velge selv hva de skal stimulere seg på :P Belgere er svært engasjerte i hva menneskene deres driver med, og er lettere å tilfredsstille bare ved at de får være med på "alt". 

Med en polarhund får du antageligvis en hund som ikke kan gå løs annet enn unntaksvis. De kan godt finne på å dra avgårde på jakt på egenhånd, de er ikke spesielt bekymra over å være alene i skogen, liksom. En belger holder seg stort sett i nærheten av eier, selv de belgerne som løper "langt" fra eier, kommer innom og sjekker med jevne mellomrom at du fortsatt er der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Jeg mente ikke at de var like , men de er ikke sååå forskjellige alltid som man skulle tro. 

Toddy er ikke mottakelig for mental stimuli  ( ironisk nok i motsetning til flere SH jeg har kjent , Jeg har også kjent SH med langt kortere radius enn han ) , det er helt mørkt for alle kommandoer som ikke har med trekk å gjøre. Der er han plutselig mer lettlært enn pulien. Han kan til nød sitt. Og det er bare hvis pulien gjør det først og får godbit. Hvis han liker godbiten vel og merke.  

MEN , de er fortsatt ikke så forskjellige på andre måter. Begge er fine trekk og kløv hunder til hobbybruk,  de er hunder med mye energi som må brukes for å ikke bli kreative. Mine belgere har krevd minst like mye fysisk aktivitet som psykisk og har hatt et behov for å bli slitne fysisk for å ikke bli lettstresset og overaktive. Det samme merker jeg med huskyen, har han ikke blitt skikkelig sliten på noen dager skal det sååå ---- ><---- lite til før alt blir altfor gøy og han river ned huset i lek med pulien. 

Forskjellen jeg merker mest er at huskyen ikke tenker så mye på ting. Det er deilig. Men så er det ikke viktig for meg å ha hunden løs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg har både terv og husky og syns de er veldig forskjellig jeg. De har veldig forskjellig fokus. Terven fokuserer på deg, huskyen fokuserer på jakt og å løpe frem. Husky er på mange måter enklere enn terv. Ja, de er ofte båndhunder og trenger en del fysisk aktivitet, men de er enkle sjeler. Terven er mentalt mer krevende, men enklere å trene og mer opptatt av deg. Jeg har en terv og to ah. Riktignok ikke sh, men han ene er ekstremt selvstendig og har mye jakt. Valpen tegner til å bli litt mer fokusert på meg. 

Hva vil du med hunden.  Hvordan liv ser du for deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SH er veldig flotte SPANNHUNDER, men jeg ville aldri hatt kun 1 eller 2 sh.  De kan aldri være løse som andre her skriver, du vil aldri få pålitelig lydighet på de, og er de alenehunder så er det også mange av de som ikke trekker noe særlig.  Hvis du skal ha en turkamerat vil jeg IKKE valgt sh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig med Spot og synes de er helt supre turkamerater. Har hatt rasen i 22 år, 15 av disse bare en hund. Og de var alt jeg ønsket meg i en hund. Ikke for klengete, ikke med stort behov for mental trening men ypperlige turkamerater som aldri trang hverken dekken, sokker eller annet ekstrautstyr. Trekkbelte på meg, sele og en god og pålitelig line og vi kunne gå så lenge jeg gadd. Enten det var til fots eller på ski. Nå kløvet de også litt om sommeren, og syklet.

første hund trakk i 3-4km full fart så var det stopp, andre jobbet uansett. Nå har jeg flere og kjører spann på hobbynivå. Men nyter fortsatt fotturer med og uten kløv.

De kan ikke gå løs og de aller fleste har nok av jaktinstinker. Men for meg er det helt uten betydning. Etter 22 år med båndhund virker det kjedelig med en som går løs :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.10.2016 at 2:54 PM, tonjek skrev:

Helt umulig å kunne si hvem du burde gå for uten å vite hva du skal bruke hunden til?

I hovedsak tur!

På 6.10.2016 at 2:56 PM, Kangerlussuaq skrev:

Hva er viktig i en hund for deg?

Viktigst er at den enkel å ha med å gjøre, at den kan være med på langtur og trekke på ski. 

21 timer siden, Meg skrev:

Om du bør gå for belger eller siberian husky kommer an på hva du skal bruke hunden din til? hva er målet?

Skal brukes til tur. 

18 timer siden, Snusmumrikk skrev:

Hva vil du med hunden.  Hvordan liv ser du for deg? 

Ser for meg en ganske vanlig hverdag, men med lengre skogsturer i helgene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutes ago, Acrylic said:

I hovedsak tur!

Viktigst er at den enkel å ha med å gjøre, at den kan være med på langtur og trekke på ski. 

Skal brukes til tur. 

Ser for meg en ganske vanlig hverdag, men med lengre skogsturer i helgene. 

Jeg syns husky høres ut som en egnet rase for deg, så lengde det ikke er viktig at den kan gå løs. Jeg har hatt en del polare AH, de ligner veldig på siberian på mange måter og var ibalndet siberian i stor grad. ENkle sjeler, rolige innendørs, krevde lite annet enn mosjon. Fine hunder :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
5 minutter siden, tonjek skrev:

Da tenker jeg også husky, så lenge du syntes det er greit å ha hund som mest sannsynlig alltid må gå i bånd.

Belgeren vil ha mer mentaltrening enn kun tur.

Vel, mine belgere har villet hatt begge deler, men om de må velge er tur viktigst. 

Strengt tatt tror jeg det er mange andre raser som er bedre egnet enn både belger og husky om man bare vil ha en vanlig familiehund og gå litt lengre turer i helgene. Huskyer vil gjerne løpe og trekke (kanskje ikke hvis  du satser på en skikkelig showavla sh?) og belgern er for de som trives med at ting går fort :P Ut i fra det bittelille ts skriver ville jeg nok valgt noe annet, men det er mulig jeg bommer helt pga lite bakgrunnsinfo og at begge raser vil passe ypperlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, mine belgere har villet hatt begge deler, men om de må velge er tur viktigst. 
Strengt tatt tror jeg det er mange andre raser som er bedre egnet enn både belger og husky om man bare vil ha en vanlig familiehund og gå litt lengre turer i helgene. Huskyer vil gjerne løpe og trekke (kanskje ikke hvis  du satser på en skikkelig showavla sh?) og belgern er for de som trives med at ting går fort [emoji14] Ut i fra det bittelille ts skriver ville jeg nok valgt noe annet, men det er mulig jeg bommer helt pga lite bakgrunnsinfo og at begge raser vil passe ypperlig [emoji4]

Jeg skrev jo de vil ha begge deler?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det er viktig at de trekker deg på ski så ville jeg ikke valgt sh.  Som sagt så er du absolutt ikke sikret at den trekker deg alene på ski.  Da er det mange andre raser som trekker mye bedre og fortere.

Har hatt hund siden begynnelsen på 80 tallet, og har hatt mange raser.  SH er en ok rase, men som vanlig famile - turhund vil jeg ikke valgt sh.  Synes det er et svært stort minus at de ikke kan være løse, og det kan virkelig være krise om de kommer seg løs.

Temperaturen er også en betydelig hemsko for denne rasen.  Du kan for eksempel ikke sykle på en litt varm fin dag slik som du kan med andre raser.  Sh tåler dårlig varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, spot skrev:

Så lenge det er viktig at de trekker deg på ski så ville jeg ikke valgt sh.  Som sagt så er du absolutt ikke sikret at den trekker deg alene på ski.  Da er det mange andre raser som trekker mye bedre og fortere.

Har hatt hund siden begynnelsen på 80 tallet, og har hatt mange raser.  SH er en ok rase, men som vanlig famile - turhund vil jeg ikke valgt sh.  Synes det er et svært stort minus at de ikke kan være løse, og det kan virkelig være krise om de kommer seg løs.

Temperaturen er også en betydelig hemsko for denne rasen.  Du kan for eksempel ikke sykle på en litt varm fin dag slik som du kan med andre raser.  Sh tåler dårlig varme.

Du synes det er et stort minus med at de ikke kan være løse, men vi er alle forskjellige og det er ikke brått sikkert at ts synes det er et minus! De aller fleste sh lever hos aktive normale personer, så utifra det ts forteller så synes jeg en sh kan passe fint. Jeg har selv vurdert den rasen selv på akkurat de samme kriteriene som ts har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an å lære en hund å ligge i trekk da ? at det er jobben... Det kan trenes på! Akkurat som alt annet.

Dersom ts er aktiv nok så kanskje Vorsteh er aktuelt også?

Jeg syns hverken sh eller belger er et dårlig valg. Så lenge dere setter dere inn i rasen og hvordan den er ? en belger vil mulig slite litt med snøklumper i pelsen om vinteren? men det kan belgereiere svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Shlush skrev:

en belger vil mulig slite litt med snøklumper i pelsen om vinteren? men det kan belgereiere svare på.

Ingen av mine belgere har slitt med snøklumper i pelsen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner flere som bare har en SH eller polar AH som familiehund. Som nevnt over utrolig enkle hunder i hodet. Jeg er innimellom forbauset over at ikke flere har dem som familiehunder om man er aktive.

Positive er jo at de er trekkvillige, enkle å ha med å gjøre i hverdagen, er med på det meste og trenger bare mosjon for å være glade.

Utfordringer er jaktinstinktet - det gjør at man må ta noen forhåndsregler i hverdagen. Feks har du hage med gjerde så må det være høyt og tilnærmet rømningssikkert. De kan ikke være løse på tur og om de først kommer seg løs kan de være veldig vanskelige å få tak i, de blir ofte sky veldig fort. Også må man i ta hensyn til at om sommeren så fungerer de dårlig, de blir veldig varme, så man må være flink til å gå tur tidlig på morgenen eller sent på kvelden (men for å være ærlig - det må man jo med de fleste raser om det er varmt om sommeren).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Shlush skrev:

Det går an å lære en hund å ligge i trekk da ? at det er jobben... Det kan trenes på! Akkurat som alt annet.

Dersom ts er aktiv nok så kanskje Vorsteh er aktuelt også?

Jeg syns hverken sh eller belger er et dårlig valg. Så lenge dere setter dere inn i rasen og hvordan den er ? en belger vil mulig slite litt med snøklumper i pelsen om vinteren? men det kan belgereiere svare på.

Ja, til en viss grad kan det trenes opp.  Poenget mitt er at sh er en spannhund, og det er mange av de som trekker dårlig alene.  Dessuten er det en middels stor hunderase, og hvis man velger en tispe så kan man ikke regne med noe særlig kraft.  Da må man i hvert fall velge en hanhund og håpe på at den blir stor.

Vorsther trekker jo langt bedre og mye raskere.  Det er vel kanskje den optimale trekkhund slik sett, men de har jo så klart ikke polare egenskaper selv om de er meget hardføre.  Og dessuten krever de langt mer aktivitet generelt sett enn det en sh gjør.  Vorsther er jo også en jakthund og bør jaktes med etter mitt syn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Stine skrev:

Du synes det er et stort minus med at de ikke kan være løse, men vi er alle forskjellige og det er ikke brått sikkert at ts synes det er et minus! De aller fleste sh lever hos aktive normale personer, så utifra det ts forteller så synes jeg en sh kan passe fint. Jeg har selv vurdert den rasen selv på akkurat de samme kriteriene som ts har.

Ja, jeg synes det er et stort minus.  Og det er vel slik at når folk spør om råd i slike tråder så er noe av hensikten nettopp å få råd og synspunkter.  Gjerne fra folk som selv har rasen......  og gjerne fra folk som har mange og dermed et bredt utvalg å uttale seg på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Shlush said:

Det går an å lære en hund å ligge i trekk da ? at det er jobben... Det kan trenes på! Akkurat som alt annet.

Dersom ts er aktiv nok så kanskje Vorsteh er aktuelt også?

 

Går man for AH ev kjøper SH av trekkfolk så tror jeg man får en trekkvillig hund. 
Ren vorsteh ser jeg for meg kan bli for mye hvis man skal ha en ENKEL hund til mosjon og tur; de krever mye mer enn AH/SH og må jobbes mer med for å holde rolige og enkle innendørs. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, spot skrev:

Ja, jeg synes det er et stort minus.  Og det er vel slik at når folk spør om råd i slike tråder så er noe av hensikten nettopp å få råd og synspunkter.  Gjerne fra folk som selv har rasen......  og gjerne fra folk som har mange og dermed et bredt utvalg å uttale seg på...

Ok, så jeg kan ikke svare siden jeg ikke har en eller flere sh?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Stine skrev:

Ok, så jeg kan ikke svare siden jeg ikke har en eller flere sh?

Hadde det vært morsomt om noen kom og mente sinnsykt mye om staffen, uten å ha hatt en staffe selv? Hvordan hadde du følt det om noen skulle gi råd om staffen, uten å ha samme innsikt som du har i rasen etter å ha hatt den over flere år? Det er faktisk litt annoying - uten at jeg av den grunn skal ta side med noen av dere. Jeg kjenner meg bare igjen i at det er sinnsykt mange synsere som skal mene og tjatle i veg om Labrador uten å ha hatt rasen. Da er det jaggu mye rart som kan komme, selv på en så vanlig rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...