Gå til innhold
Hundesonen.no

Volkswagen Touran.


Rocket
 Share

Recommended Posts

Vurderer bl.a VW Touran som min første bil når lappen er i boks, men funderer jo litt på drivstoff forbruk og slikt. Jeg må jo ha råd til å ha/kjøre bilen også. :P 
Ser de stort sett ligger ute med 104hk eller 140hk. 104hk blir ofte omtalt som drivstoffgjerrig, og noen skriver også sprek. Men er den det? 

Fått litt noia etter S sin gamle golf, der du fikk lyst å springe bak og dytte. :P Mindre og eldre bil, med kun noen og 60 hester, men alikevel. 
Litt futt må det være i den så jeg slipper å lage kø hvor enn jeg kjører. At det merkes om den blir fullastet er helt ok, men med vanlig vekt vil jeg helst slippe å føle for å dytte bilen for å nå 80km/t. 

Dere som har hatt litt bil, merkes det godt med de ekstra 36hk? Både på effekt men også på forbruk/kostnad å kjøre? Vil det utgjøre en forskjell på forsikring?
Kan jeg trekke en lett gaupen f.eks med 1 ponni på? (Islandshest, 350 - 400kg ca) Sånn en gang i blant? Med de 104hkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ligger på 0,6-0,7 liter pr mil på blandet kjøring (mye småkjøring), 0,4-0,5 på langkjøring. 104hk er helt ok, ingen problemer med å kjøre forbi, eller å holde fartsgrensene, selv ikke godt lastet. Men, så klart, man merker forskjellen når man kommer i mindre, lettere biler. Får litt mer reaksjon på gassen der :) 

Generelt er flere hk = dyrere forsikring, men det avhenger også av din alder og opptjent bonus. Touran er ikke spesielt dyr å forsikre siden den normalt blir regnet som familiebil. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Ingidano skrev:

Min ligger på 0,6-0,7 liter pr mil på blandet kjøring (mye småkjøring), 0,4-0,5 på langkjøring. 104hk er helt ok, ingen problemer med å kjøre forbi, eller å holde fartsgrensene, selv ikke godt lastet. Men, så klart, man merker forskjellen når man kommer i mindre, lettere biler. Får litt mer reaksjon på gassen der :) 

Generelt er flere hk = dyrere forsikring, men det avhenger også av din alder og opptjent bonus. Touran er ikke spesielt dyr å forsikre siden den normalt blir regnet som familiebil. 

Takk for svar! Det høres jo ikke så ille ut det da! :) 
Null bonus her, men jeg er 23 da, så håper jeg får litt bedre pris på forsikringen vs 18 år, selvom det blir min første bil. Om det blir helt ulevelig kan nok alltid pappa ha den på seg, men da får jeg jo ikke spart opp noe bonus til senere selv. Har jo litt andre forsikringer som 2 rimelig gode innbo forsikringer og livsforsikring så håper Tryg/Nordea kan gi meg litt samlepris mtp det. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Du kan ikke sammenlikne HK på en gammel bensin gressklippermotor mot moderne diesel TDI. TDI har suverent dreiemoment ved lavt turtall, den vil dra deg og hesten din opp bakkene på tomgang. :D Sjekk forsikring for det kan bli fordyrende, er jo bare prøve en kalk på nett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anette skrev:

Jeg har en 109hk og den er mer enn nok sprek :) Trekt henger,campingvogn, den er sprek til vanlig og jeg digger bilen. 

Awesome! :D Da stresser jeg ikke med hk når jeg er på biljakt, om det blir denne typen. (Ser litt på Mitsubishi Grandi også.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har diesel automat, men angrer bittelitt nå, for jeg fikk ikke kjørt så mye bil etter jeg tok lappen og jeg fikk heller ikke øvelseskjørt så mye før jeg fikk lappen, så selv om jeg har kjørt bil noen år, har jeg i hovedsak kjørt automat, noe som lager litt småutfordringer når jeg må kjøre manuell i jobbsammenheng. Giring og klutch sitter liksom ikke så i hender og bein som jeg gjerne skulle ønske. Jeg føler meg litt "fersk" når jeg nå kjøre manuell. Spesielt i situasjoner med bakkestart i f.eks. lyskryss(finne ut hvor klutchen tar så du ikke triller bakover, gi passe med gass osv for å ikke kvele motoren osv.) og hvis jeg må komme meg kjapt ut av et kryss og komme fort opp i fart. Bare noe å tenke over, siden du nettopp har fått lappen, så klart litt avhengig av hvor mye du har kjørt før du fikk lappen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo at du primært kikker på VW, men ikke glem at det finnes en veldig utmerket "bikkjebil" som heter Citroen Berlingo. Bytta ut gamle rustholken for en måneds tid siden til en 2013 Berlingo fullutstyrt på grønne skilter. Gått 52k, gav 126 for den. MYE bil for penga...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me slo frå oss Touran på grunn av bakkeklaring. Vart derimot passat i staden. Litt nedtur når du er vandt med allroad, men den er jo 4x4 denne også. Eg ville gått for 140hk. Diesel viss det er ein nyere modell, bensin om den er eldre ?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Sprettballen skrev:

Jeg har diesel automat, men angrer bittelitt nå, for jeg fikk ikke kjørt så mye bil etter jeg tok lappen og jeg fikk heller ikke øvelseskjørt så mye før jeg fikk lappen, så selv om jeg har kjørt bil noen år, har jeg i hovedsak kjørt automat, noe som lager litt småutfordringer når jeg må kjøre manuell i jobbsammenheng. Giring og klutch sitter liksom ikke så i hender og bein som jeg gjerne skulle ønske. Jeg føler meg litt "fersk" når jeg nå kjøre manuell. Spesielt i situasjoner med bakkestart i f.eks. lyskryss(finne ut hvor klutchen tar så du ikke triller bakover, gi passe med gass osv for å ikke kvele motoren osv.) og hvis jeg må komme meg kjapt ut av et kryss og komme fort opp i fart. Bare noe å tenke over, siden du nettopp har fått lappen, så klart litt avhengig av hvor mye du har kjørt før du fikk lappen da.

Ikke fått lappen helt enda, men snart forhåpentligvis. Vil helst ha manuell tenker jeg, nok av automat biler jeg garantert kommer til å låne/kjøre ellers i familien. (S har tesla som fungerer ish som en automat, pappa har en gammel BMW og en nyere mini, begge automat) :) 

7 timer siden, Bjornal skrev:

Ser jo at du primært kikker på VW, men ikke glem at det finnes en veldig utmerket "bikkjebil" som heter Citroen Berlingo. Bytta ut gamle rustholken for en måneds tid siden til en 2013 Berlingo fullutstyrt på grønne skilter. Gått 52k, gav 126 for den. MYE bil for penga...

Jupp! "pizza/post" bilene er også under vurdering, spørs helt på budsjettet mitt egentlig. En helt ordinær stasjonsvogn kan det også hende det blir. 
I all hovedsak så tenker jeg at den langvarige løsningen nok er f.eks VW Touran eller lignende som er regga som varebil, men ikke har altfor mange år igjen før den kan gjøres billig om til personbil etterhvert. Vil gjerne ha mulighet til å ha 3 seter, regner ikke med å trenge mer enn det med det første. :P 
Litt fordi jeg liker potensiale som "campingbil" (Jeg er ganske glad i lengre bilturer, men er ikke så glad i telt. :P Bil med flatt gulv = Elsk! ), Litt fordi jeg gjerne vil ha god plass og kunne dra hest om jeg plutselig vil ri tur annet enn i stallen sånn innimellom f.eks. Eller stevne på andre siden av fjorden f.eks. Jeg vil heller ikke ha helvegg mellom meg og bagasjerommet. Nettingvegg ala det jeg ser i touran og grandi er helt ok. (Har ærlig talt ikke titta på berlingo, hva slags vegg de pleier å ha?) viktig med god luftgjennomstrømming i hvert fall. Har hund med et hjerte som ikke er helt på topp, som bli prega i tette småbiler på varme dager, selv i fart med AC på full blast eller åpne vindu. Også liker jeg å ta litt plass på veien, føler meg så himla liten i småbiler. Større bil føles litt tryggere.
Det er rett og slett den typen bil jeg har lyst på. Om det er 100% fornuftig eller ei spørs jo da. :P 

Skal jeg bare ha en midlertidig bil så blir det nok en eldre billig caddy, partner, berlingo el.  :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en touran med 170 hk, diesel, automat, med grønne skilter. Jeg er meget fornøyd! Et bittelite minus er at de er litt lave, men har enda ikke hatt problemer med å komme meg fram på dårlige veier midt i skogen.

Kjører 9 mil nesten hver dag, og føler ikke at det gjør et stort innhogg på økonomien. Sitter høyt og har god oversikt. På ekstra varme/kalde dager er jeg glad for at det ikke er en tett vegg som skillevegg. Min neste bil blir garantert også en touran. De er gode å kjøre. Ligger godt på veien.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Rocket said:


Litt fordi jeg liker potensiale som "campingbil" (Jeg er ganske glad i lengre bilturer, men er ikke så glad i telt. :P Bil med flatt gulv = Elsk! ), Litt fordi jeg gjerne vil ha god plass og kunne dra hest om jeg plutselig vil ri tur annet enn i stallen sånn innimellom f.eks. Eller stevne på andre siden av fjorden f.eks. Jeg vil heller ikke ha helvegg mellom meg og bagasjerommet. Nettingvegg ala det jeg ser i touran og grandi er helt ok. (Har ærlig talt ikke titta på berlingo, hva slags vegg de pleier å ha?) viktig med god luftgjennomstrømming i hvert fall.

Min har i alle fall netting øverst og hel vegg nede (delt ca på midten), og så er det en plastgreie jeg kan ta av for å åpne helt opp. Ergo er luftgjennomstrømning niks problem med Berlingo. Får du tak i den lange versjonen så er den også lang nok til at du kan knø ned en madrass og ligge sånn noenlunde som et menneske (kommer dog litt an på bur og plassering, men med et Hercules Eagle M så får jeg en madrass på skrå ved siden av).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...