Gå til innhold
Hundesonen.no

Student 2016-2017


Mirai
 Share

Recommended Posts

1 time siden, SandyEyeCandy skrev:

Det å levere på tida, å kunne jobbe under press, holde seg til planen og stole på at det en har gjort er godt nok, er simpelthen nettopp det: Godt nok. 

Godt nok er noe vi terper mye på hos oss faktisk. Ingen greier å levere perfekt uansett, det er viktigere å levere godt nok  til rett til - enn perfekt på ubestemt tid... liksom :D 

49 minutter siden, Line skrev:

Veileder skal ikke være delaktig i vurderingen, såvidt jeg vet - heldigvis.

Men det er to andre som har lest teksten - min eminente språkvasker, og en medstudent som skrev oppgave om et relatert tema. De kjenner ikke helt igjen det veileder snakker om. Så nå har jeg fått tilbake litt av trua på meg sjøl, og har ikke gitt opp helt enda. Jeg fikk bekreftet i dag at jeg ikke trenger å bestemme meg helt enda for om jeg skal utsette (selv om veileder mente jeg burde bestemme meg i dag slik at de fikk orden på sensorene, men da svarte jeg ganske kontant at jeg må få lov til å tenke mer enn i fem minutter), så da får jeg se hva jeg kommer i mål med den neste uken :) 

Det er jo strengt tatt ikke veileder sin oppgave å rette språk, setninger og detaljstyre en oppgave. Veiledningen skal vel mer sikre at det som står i oppgaven henger på greip, at det ikke er direkte feil og mangler - så må studenten stå for det h*n har produsert. Jeg var veileder for en mastergradsstudent ved Stockholms Universitet for noen år siden - og der var min oppgave å samtale med ham om temaet, diskutere rundt problemstillinger og konklusjoner - evt feil og mangler. Vi hadde vel ett møte, samt et par telefonsamtaler. Ellers greide han seg alene liksom. Høres ut som veilederen din kanskje har bomma litt på sin oppgave? 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 491
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da er jeg lektor...  

Da har jeg forsvart bacheloroppgaven. Gikk inn med en (sterk) B, kom ut med en A  Og nå er det sommerferie! 

Fikk A på ped. muntlig! 

Ja, kommentarene på innhold drukner liksom litt i detaljstyringen (hun pirker på komma og bytter rekkefølge på ord, blant annet). Så blir det som er langt viktigere nesten litt som et apropos. For eksempel så pekte hun i dag, altså to uker før fristen, på at jeg må spisse problemstillingen mer, fordi drøftingen har blitt rettet mot et spesifikt område av datainnsamlingen. Hun fikk da altså nåværende problemstilling i høst, og vi diskuterte den på veiledning i høst - etter at jeg hadde begynt drøftingen og hun hadde sett foreløpig diskusjon. Medstudenten jeg nevnte hadde samme veileder, og hun fikk ok på det gjorde - om jeg gjør det samme som henne (jeg har oppgaven) så får jeg beskjed om å endre. Så ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Kangerlussuaq said:

Det som er synd, slik jeg har forstått det, er at de tar hensyn til hvor mye veiledning man har fått. 

Dette stemmer heldigvis overhodet ikke. :) Det er nedfelt i forskrift for høyere utdanning at masterstudenter skal få tildelt en faglig veileder og ha veiledning, da dette er en del av utdanningsløpet på master, mens det varierer mellom institusjoner og tilogmed institutter hvor mye veiledning den enkelte student har krav på. Det henger sammen med lengden på masteroppgaven/antall studiepoeng. Det er altså ikke sånn at studenter som ikke har kontakt med veileder (uavhengig av årsak) eller som ikke benytter seg av tilbudet, blir ansett for å være flinkere enn de som pliktskyldig leverer kapittel hver måned til veileder og har tett kontakt. Ei heller er det lov å gi dårligere karakter fordi studenten har brukt lengre enn normert tid på oppgaven. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg ihvertfall fått bekreftet at jeg har kommet inn på kompetansebyggeren og fått plass der. Igjen så pusha de på at jeg ikke bør ta det over et år og hvis jeg slutter i et fag så bla bla. Kjenner jeg blir ganske stressa jeg, har jo skjønt at det vil bli tøft å ta alle seks faga over et år, men de får det jo til å virke som at det er en umulig oppgave og at jeg aldri i verden vil få det til. :hmm: 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, SandyEyeCandy skrev:

Dette stemmer heldigvis overhodet ikke. :) Det er nedfelt i forskrift for høyere utdanning at masterstudenter skal få tildelt en faglig veileder og ha veiledning, da dette er en del av utdanningsløpet på master, mens det varierer mellom institusjoner og tilogmed institutter hvor mye veiledning den enkelte student har krav på. Det henger sammen med lengden på masteroppgaven/antall studiepoeng. Det er altså ikke sånn at studenter som ikke har kontakt med veileder (uavhengig av årsak) eller som ikke benytter seg av tilbudet, blir ansett for å være flinkere enn de som pliktskyldig leverer kapittel hver måned til veileder og har tett kontakt. Ei heller er det lov å gi dårligere karakter fordi studenten har brukt lengre enn normert tid på oppgaven. 

Så da har universitetet sagt det til meg for å få meg til å føle meg dårlig eller noe? :P  Høres rart ut!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Kangerlussuaq said:

Så da har universitetet sagt det til meg for å få meg til å føle meg dårlig eller noe? :P  Høres rart ut!!

Jeg kan ikke vite hva "universitetet" har sagt til deg eller hvorfor. (Er jeg forresten også "universitetet" når jeg snakker med studenter? Skremmende tanke, haha!) Men hvorfor i alle dager skal du føle deg dårlig over å ha fått en B helt på egenhånd, og ikke fordi veilederen ikke har veileda deg, sånn at du får snillisme-poeng av sensor? :D Antakelig har du fått den karakteren fordi de anerkjente at du har gjort et svært selvstendig arbeid, og selvsagt har de kommet til den konkusjonen etter å ha snakka med veilederen din, men poenget mitt er at det ikke er lov å gi bedre karakter fordi studenter har fått lite veiledning eller tvert om, vært svært lydhør overfor innspill, som er akkurat det samme. 

I henhold til det argumentet skulle jeg fått en A+ fordi jeg leverte master ved siden av full jobb i løpet av tre måneder med bare fire veiledningstimer, men sånn er det heldigvis ikke, det er de faglige prestasjonene som ligger til grunn. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat levert gruppeoppgave. Fine folk å være på gruppe med, men veldig uvant og krevende å skulle skrive sammen med ei gruppe mennesker med så ulike forutsetninger. Vi skal tilogm ha muntlig sammen. :lol: Høyskole, ass. I motsetning til oppgaven jeg leverte i desember, så får vi faktisk karakter på dette, så jeg er mildt sagt litt spent.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, SandyEyeCandy skrev:

Har akkurat levert gruppeoppgave. Fine folk å være på gruppe med, men veldig uvant og krevende å skulle skrive sammen med ei gruppe mennesker med så ulike forutsetninger. Vi skal tilogm ha muntlig sammen. :lol: Høyskole, ass. I motsetning til oppgaven jeg leverte i desember, så får vi faktisk karakter på dette, så jeg er mildt sagt litt spent.  

Vi har samme greie på universitetet, så tror ikke det bare er en høyskolegreie :P

Jeg kom på gruppe med en som bare hadde lyst til å stå...så i praksis skrev jeg absolutt hele oppgaven alene. Slitsomt, men tror den ble bra. Teller 30% på karakteren, så utgjør jo litt.

Har også enda en oppgave som teller 30%, men her har heldigvis alle på gruppen omtrent tilsvarende mål. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Elisabeth00 said:

Vi har samme greie på universitetet, så tror ikke det bare er en høyskolegreie :P

Haha, jeg veit det, men jeg har vært forskåna for sånt i alle mine år på UiO, så denne eksamensformen i kombinasjon med svært ulike forutsetninger hva gjelder skriveerfaring, gjør at det blir stående som et høyskolefenomen for meg. :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mari skrev:

@Line Hvordan går det nå? 

Var nok ikke intensjonen hennes, men det gikk en **** i meg kan man si. Så på de siste to kveldene har jeg gått gjennom innledning, teori, metode og presentasjon av data på nytt, spisset problemstillingen, og byttet ut noen referanser. I kveld og i morgen skal jeg gå gjennom analysen og oppsummeringen på nytt, før jeg sender det over til snille som leser gjennom og gir meg en nøytral tilbakemelding.

Og så har jeg enda en drøy uke til å gjøre nye endringer etterpå :) 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Line said:

Var nok ikke intensjonen hennes, men det gikk en **** i meg kan man si. Så på de siste to kveldene har jeg gått gjennom innledning, teori, metode og presentasjon av data på nytt, spisset problemstillingen, og byttet ut noen referanser. I kveld og i morgen skal jeg gå gjennom analysen og oppsummeringen på nytt, før jeg sender det over til snille som leser gjennom og gir meg en nøytral tilbakemelding.

Og så har jeg enda en drøy uke til å gjøre nye endringer etterpå :) 

Hell yes, Line! You got this! Vi heier på deg :cheer:

Skal sende av gårde oppgave til sånne smarte snille selv i løpet av helga. Skummelt! Men nå må det komme på plass altså, har en hjemmeeksamen å forberede meg til også. Stress nå, men om tre uker er det ferie!! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mari skrev:

Hell yes, Line! You got this! Vi heier på deg :cheer:

Man kan alltid stole på sonen :ahappy: Takk!

3 minutter siden, Mari skrev:

Skal sende av gårde oppgave til sånne smarte snille selv i løpet av helga. Skummelt! Men nå må det komme på plass altså, har en hjemmeeksamen å forberede meg til også. Stress nå, men om tre uker er det ferie!! 

Jeg har jo vært så innmari lite smart at jeg sa ja til å være sensor på skriftlig engelsk i år, så her er det uansett noen hektiske uker til i vente. Men om fem uker, da er det ferie!! Tror aldri jeg har trengt den ferien så mye noen gang før :lol: 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter å skriver bachelor og har fått beskrivelse at den skal være mellom 25-30 sider. Veilederen anbefalte at hvert kapittel startet på en ny side, som resulterte i at en side har 2 setninger, en annen 3 setninger og en siste en halv side. Jeg regner allerede med å lande på ca 31 sider (uten disse). Men med disse sidene det ut som jeg har skrevet 3-4 sider for mye. Vil disse telles? Hvordan reagerer de på disse sidene? (har altså ikke fått noe antall ord) 

Er litt nervøs for dette med sidetall.. Hele oppgaven landet på noe rundt 40 sider. (da med forside, forord, kildehenvisning, litteraturliste og 2 vedlegg) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Kristiin said:

Jeg sitter å skriver bachelor og har fått beskrivelse at den skal være mellom 25-30 sider. Veilederen anbefalte at hvert kapittel startet på en ny side, som resulterte i at en side har 2 setninger, en annen 3 setninger og en siste en halv side. Jeg regner allerede med å lande på ca 31 sider (uten disse). Men med disse sidene det ut som jeg har skrevet 3-4 sider for mye. Vil disse telles? Hvordan reagerer de på disse sidene? (har altså ikke fått noe antall ord) 

Er litt nervøs for dette med sidetall.. Hele oppgaven landet på noe rundt 40 sider. (da med forside, forord, kildehenvisning, litteraturliste og 2 vedlegg) 

Du skal ikke telle med forside, vedlegg, referanser eller innholdsfortegnelse. Om forordet ditt er faglig, altså valg av tema eller teori eller noe, så kan det hende den teller. Det er også ganske vanlig å operere med +/-10% på sidetall, men hør med veileder ang dette. 

Personlig hadde jeg ikke satt hvert kapittel på ny side med så smal ramme på sidetallene, det synes jeg deler opp for mye og ødelegger flyten samt spiser opp altfor mye plass. Ja, kapitlene er inndelinger, men de inngår i en helhet som er oppgaven din. Referansene hadde jeg satt på ny side da.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Kristiin skrev:

Jeg sitter å skriver bachelor og har fått beskrivelse at den skal være mellom 25-30 sider. Veilederen anbefalte at hvert kapittel startet på en ny side, som resulterte i at en side har 2 setninger, en annen 3 setninger og en siste en halv side. Jeg regner allerede med å lande på ca 31 sider (uten disse). Men med disse sidene det ut som jeg har skrevet 3-4 sider for mye. Vil disse telles? Hvordan reagerer de på disse sidene? (har altså ikke fått noe antall ord) 

Er litt nervøs for dette med sidetall.. Hele oppgaven landet på noe rundt 40 sider. (da med forside, forord, kildehenvisning, litteraturliste og 2 vedlegg) 

Jeg leverte min bacheloroppgave forrige uke. Vi hadde 10 000 ord (+/- 10%). Dette er da uten forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste. Jeg fikk ikke høre noe om at hvert kapittel skulle begynne på ny side, så det gjorde jeg ikke. Endte på 32 sider, men det var da 3 sider med litteraturliste og 2 sider med selvvalgt pensum.

Synes det er rart at dere ikke får noe antall ord å forholde dere til, istedet for antall sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.5.2017 at 10:17 AM, Lillekrapyl skrev:

Jeg leverte min bacheloroppgave forrige uke. Vi hadde 10 000 ord (+/- 10%). Dette er da uten forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste. Jeg fikk ikke høre noe om at hvert kapittel skulle begynne på ny side, så det gjorde jeg ikke. Endte på 32 sider, men det var da 3 sider med litteraturliste og 2 sider med selvvalgt pensum.

Synes det er rart at dere ikke får noe antall ord å forholde dere til, istedet for antall sider.

Det kommer an på hvilke retningslinjer dere har for oppgaveskriving. Vi har et eget dokument på skolens hjemmeside som tar for seg akkurat det. Hos oss skal hvert kapittel begynne på ny side. Synes også det er snodig å operere med sidetall, det har jeg aldri vært borti. 

____________________________________

Jeg leverte bacheloroppgaven i dag :o 14000 ord +/- 10 %. Endte opp på 53 sider totalt med alt. Jeg er helt ødelagt :P Vi var to som skrev sammen da, sånn i teorien hvert fall. I praksis har nok jeg skrevet en 70-80 % av oppgaven. Så er det bare å vente på sensuren, som vi får senest 24 timer før muntlig eksamen 7. juni. Blir oppgaven og muntlig eksamen bestått, så venter en jobb på meg etterpå, som jeg starter i 26. juni :D Nå håper jeg bare det ikke er noen store feil i oppgaven som kan gi grunnlag for stryk. Jeg må ikke ha noe toppkarakter, men bestått må jeg ha, ellers blir det så stress. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
    • Du har en ganske aktiv hunderase, hvor mye aktivitet får han i løpet av en dag? Selv om han ikke har kunnet leke har han vel fått både tur og aktivitet, håper jeg? Hodearbeid, søk, triksetrening? Jeg ville lagt mer arbeid i ro og trygghet rundt måltider, og ro- og hodetrening etter trening og hundemøter og andre stressede situasjoner.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...