Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase passer meg?


elisehole
 Share

Recommended Posts

  • Svar 103
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg anbefaler deg en tur på utstilling jeg,der kan du se mange raser,vurdere størrelse og utseende på en helt annen måte enn i en bok. Kanskje snakke med eiere og få et inntrykk av hva du vil like.

Jeg er oppdretter av rasen og har hatt whippet i snart 10 år. Jeg hadde en lang liste da jeg skulle velge rase, og noe av det var deriblant: liten, men stor nok til å være med på joggetur, kortpelset

Border Collie er ikke en rase man har i en leilighet. Den er ett arbeidsjern uten like og trenger helst å få bruke både kropp og sinn mange timer daglig.   Aller helst passer den inn på gård hvor den

15 timer siden, lillisho skrev:

Border Collie er ikke en rase man har i en leilighet. Den er ett arbeidsjern uten like og trenger helst å få bruke både kropp og sinn mange timer daglig.   Aller helst passer den inn på gård hvor den får gjete og gjøre det den er avlet for å gjøre.  

Den kan også fungere hos en vanlig familie om de klarer å kompensere for alt den "går glipp av" i form av agility, lydighet ++ men da fungerer det ikke med en time agility i uken for å si det sånn..

Med andre ord: jeg anbefaler ikke en Border Collie utifra det du skriver. 
 

Unnskyld meg, men har du hatt BC? Jada, brukshunder er de, men noen maskiner er de ikke. Hvorvidt du bor i leilighet eller ikke, spiller virkelig ingen rolle på hva slags hund du kan ha. Inne skal jo hunden som regel være i ro uansett. Det er hva du tilbyr hunden av aktivitet ellers som betyr noe. Jeg sier ikke at BC nødendigvis passer til TS, men slik du skriver innlegget ditt, så skulle man ikke tro det var mennesklig mulig å gjøre en BC fornøyd. De fleste som har BC har de som aktive familiehunder, uten at de løper på veggene av den grunn. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg en tur på utstilling jeg,der kan du se mange raser,vurdere størrelse og utseende på en helt annen måte enn i en bok. Kanskje snakke med eiere og få et inntrykk av hva du vil like.

Endret av Toril
Skrivefeil
  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes collie kan være et godt alternativ.

Ja, dansk/svensk gårdshund bjeffer. De varsler når det kommer folk, og mange når det går folk forbi utenfor hagen/gata. Jeg synes ikke det er veldig ille, og til en viss grad trenbart, men noe må man regne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver på nytt.

Er det noen fine hunder som har en størrelse som på en border collie? 

Vil gjerne ha en familiehund uten jaktinstinkt siden jeg vil den skal gå uten bånd.

Kan gå turer 2-5 timer om dagen. Er vekke 6 timer hver ukedag så må kunne være alene noen timer. Må ikke bjeffe for mye (kan trenest bort).

Pelsstell har ikke mye å si. Må kunne være med andre hunder og katter (har kun 1 katt men har kjæreste som har hund). 

Letttrent og like å gå turer på fjell. Røyting har ikke altfor mye å si. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jevnt over vil jeg si at aussien trenger mer enn bare tur, men du finner jo noen som tilpasser seg et slikt liv og. Det er jo egentlig en veldig aktiv rase, men ikke noen ekstremhund slik mange skal ha det til (som ofte ikke har rasen engang :P ) For min del kommer tur og trening veldig naturlig i mitt hundehold, så kan jo være derfor jeg synes de er helt toppers til mitt bruk og ikke klatrer opp veggene ;)

MEN, det er MYE lyd på veldig mange av linjene. MYE. Altså folk sier at det skal holde å være konsekvent, men nå har jeg hatt flere linjer og individer og det er veldig individuelt. Noen bare må lage bråk for hver minste lille ting uansett om det ikke er lov, mens mange klarer du å trene bort mer eller mindre lyden. Men er det viktig for deg at det er lite lyd, så ville jeg kanskje sett på en litt annen rase fordi du plutselig kan sitte med det ene individet som har veldig mye på hjertet og som må passe på at alt er slik h*n vil ha det :)

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under forumdelen Raseleksikon finner du flere tråder med presentasjoner og erfaringer med ulike raser: http://hundesonen.no/forum/16-raseleksikon/

Du bør også søke opp raseklubben og lese om rasene der, og på oppdrettersider. Da får du litt ulike presentasjoner og syn på rasene. Hvis du søker på forumet finner du også mange andre rasevalgtråder hvor flere av rasene du spør om diskuteres, på godt og vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er seriøst interessert i Australian Shepherd så kan du kontakte Elisabeth Eknes med Kennel Leadpoint, hun holder til i Ålesund eller området rundt der. (Facebook)(Nettside) Hun har også erfaring med Bichon Havanais om det skulle være interessant for deg. (Diltedotten holder vel også til i ditt området. ) 
Hun er et oppegående hundemenneske såvidt meg bekjent. :) 

Ellers så høres ikke Collie dumt ut synes jeg, heller ikke sheltie. Men litt lyd er det jo i de fleste hunder, og det må du bare være streng med og trene på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Sprettballen skrev:

Unnskyld meg, men har du hatt BC? Jada, brukshunder er de, men noen maskiner er de ikke. Hvorvidt du bor i leilighet eller ikke, spiller virkelig ingen rolle på hva slags hund du kan ha. Inne skal jo hunden som regel være i ro uansett. Det er hva du tilbyr hunden av aktivitet ellers som betyr noe. Jeg sier ikke at BC nødendigvis passer til TS, men slik du skriver innlegget ditt, så skulle man ikke tro det var mennesklig mulig å gjøre en BC fornøyd. De fleste som har BC har de som aktive familiehunder, uten at de løper på veggene av den grunn. 


Jeg personlig har ikke eid en Border Collie nei, men har flere Border Collier i familien så jeg kan fint uttale meg om rasen.   Har aldri påstått at det er "maskiner" så det ordet har du valgt helt på egenhånd, men at dette er hunder som trenger noe å gjøre på, er jo ikke akkurat noe man bør stikke under en stein.

Border Collien er en rase som bør få arbeide, eller som jeg skrev; at du kompenserer med lydighet/agility ++  eller rett og slett mye fjellturer, mosjon og mental stimuli.    

Jeg sier ikke at den ikke passer inn flere steder, for det gjør den. Den er en herlig rase som har mye å tilby, men man bør være klar over hva man har skaffet seg og være klar på hva man har å tilby tilbake - både for sin egen del og hunden sin del slik at det blir ett koselig hundehold med goder for begge parter. 

Jeg kan anbefale en Border Collie til mange, men til en person som i utgangspunktet vil ha en liten hund i en leilighet og som skal være alene på dagtid alle hverdager + at personen i utgangspunktet ikke aner hva hun ønsker.  Nei vet du hva, da står jeg på mitt og anbefaler henne ikke en BC!  

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

23 minutter siden, lillisho skrev:


Jeg personlig har ikke eid en Border Collie nei, men har flere Border Collier i familien så jeg kan fint uttale meg om rasen.   Har aldri påstått at det er "maskiner" så det ordet har du valgt helt på egenhånd, men at dette er hunder som trenger noe å gjøre på, er jo ikke akkurat noe man bør stikke under en stein.

Border Collien er en rase som bør få arbeide, eller som jeg skrev; at du kompenserer med lydighet/agility ++  eller rett og slett mye fjellturer, mosjon og mental stimuli.    

 

Nei, jeg sa ikke du mente de var maskiner. Men du skriver den trenger å bruke kropp og sinn mange timer om dagen. Jeg kan ikke komme på noen raser som krever mange timer med aktivisering til dagen. Etpar timer fordelt utover dagen, ja, men mange timer? 

Du skiver også at de ikke passer i leilighet og at de aller helst bør få bo på gård få utføre det den er avlet til. Som sagt, bolig spiller liten rolle for hunden. Det er hva man kan tilby av aktivitet i hverdagen som betyr noe. Det er de færreste raser i dag som brukes til det de er avlet som, og skulle man i hovedsak bare solgt BC til folk som skal gjete med dem, så hadde det ikke vært mange hjem til BCer. 

Jeg er enig at det er en rase som bør få arbeide med noe, poenget er bare at jeg synes du overdrev en hel del i ditt første innlegg om BC. Jeg sier som sagt ikke at jeg ville anbefalt rasen til TS, men jeg reagerer på trenden med å overdrive aktivitetsbehovet til en del brukshundraser. Thats it. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...