Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå august

Symra&Pippin
 Share

Recommended Posts

Akkurat nå, Krutsi skrev:

Mhm.. For denne runden blir nok ikke billig :P det var vist ikke bare å sy henne sammen, så nå har de holdt på 1 time og de er 2 stk som holder på..

Auch!

Jeg prokrastinerer :aww: Jeg må klippe plen, men jeg orker ikke, gidder ikke, vil ikke lyster ikke!!

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 3.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Se på den søtsaken da!

Jeg er på vei hjem med valp  Han er bitteliten. Og veldig trøtt. 

Det er jo virkelig ikke noe stress med denne valpen. Den pisser og driter inne, men det er heller ikke noe stress. Eneste er at jeg gleder meg til tenna faller ut og den blir større og mer robust  Den

Posted Images

57 minutter siden, Lola Pagola skrev:

ÅÅåh hahaha fantastisk :D Håper du og H blir skikkelig fornøyde med skolen :D Også med sånn strikkstropp da, det ønsket jeg meg alltid, men vi hadde bare slike med bred strikk over hele (hvis du skjønner :P ) Vi slapp å betale da, men så hadde vi ikke egne sko heller da. Greit å ha sine helt egne. 

Vi er veldig fornøyd så langt alle sammen. Det er en skikkelig god følelse! På SFO har de plukket bær fra hagen og laget saft og syltetøy. I dag laget de vev av sirkler de klippet ut av papp og snart skal de begynne med varmkompostering. Artig at de får vært med på så mye :)

Men eurytmi altså. :lol: Han hadde sin første time i dag og jeg spurte hvordan det var, "vi gjorde bare... kule ting!" Eurytmi og kule ting er liksom ikke synonymer føler jeg. :P 
Veldig kjekt med egne sko ja. H har en gross ass fotvorte gående, så jeg tenker dette er win win for alle. :D 

• Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Line skrev:

Jeg prokrastinerer :aww: Jeg må klippe plen, men jeg orker ikke, gidder ikke, vil ikke lyster ikke!!

13 minutter siden, Symra&Pippin skrev:

Samme her. Dessuten er det veldig mye dugg i gresset nå, det betyr ekkelt å klippe! :aww:

Bare nevner at jeg klipte gresset i går :D 

Nei, lette på ræva og komme seg ut på tur da eller? Eller er det litt for varmt ennå? Hmmmmmm... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
16 minutter siden, Krutsi skrev:

Mhm.. For denne runden blir nok ikke billig :P det var vist ikke bare å sy henne sammen, så nå har de holdt på 1 time og de er 2 stk som holder på..

Oi :| Håper det er bedre enn hva det høres ut! 

Bilen ble vasket til slutt. 
I morgen eller over i morgen skal jeg gå lett over igjen før jeg tørker og polerer. På tide nå, spesielt når det nærmer seg høst.  

Ellers så lurer jeg på om jeg skal handle inn noe mat og diverse i dag eller i morgen. I morgen skal jeg jo ut å kjøre uansett. Så det mest fornuftige er vel å ta det da. Må sjekke værmeldingen før jeg bestemmer meg. Er det fint vær i morgen (etter vestlandsstandard så vil det si opphold og ikke under 10 grader :aww: ) så tar jeg heller en lang tur i tillegg til legebesøk. 

Og nå kom jeg akkurat på at det er på tide å lage middag. Egg, bacon, og bønner får det bli. Baconet går snart ut på dato, og jeg har ikke så veldig matlyst egentlig om morgenen. Det så bare så godt ut når jeg var i butikken i helga :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Siri skrev:

Ups!!! :o 

22 minutter siden, Line skrev:

Auch!

Forrige oppdatering ble jeg fortalt at de hadde funnet noe på bildene, man så lett skallen øverst i såret og det satt noe i skallen i tillegg.. Det kom vist også blod fra nesa når de hadde begynt å vaske, og det var vist heller ikke positivt.. 

Så den bikkja må ha litt av en smerteterskel, for hun hylte ikke særlig da det skjedde (kom et klynk liksom) og har egentlig ikke virket særlig smertepåvirket.. 

Så de stenger egentlig om 5min.. Så blir nok overtid på gjengen i kveld gitt :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Krutsi skrev:

Oj da. Krysser fingrene

5 minutter siden, Mari skrev:

Vi er veldig fornøyd så langt alle sammen. Det er en skikkelig god følelse! På SFO har de plukket bær fra hagen og laget saft og syltetøy. I dag laget de vev av sirkler de klippet ut av papp og snart skal de begynne med varmkompostering. Artig at de får vært med på så mye :)

Men eurytmi altså. :lol: Han hadde sin første time i dag og jeg spurte hvordan det var, "vi gjorde bare... kule ting!" Eurytmi og kule ting er liksom ikke synonymer føler jeg. :P 
Veldig kjekt med egne sko ja. H har en gross ass fotvorte gående, så jeg tenker dette er win win for alle. :D 

Eurytmi, hva skal man si. Hatet og elsket av steinerelever :lol:

Jeg likte det, var en fin avveksling fra å sitte på stolen. Men jeg forsto det aldri helt :P det kan noe med at jeg kom inn i 8.klasse. 

Blir alltid så glad når jeg hører at barn begynner på steinerskolen, er der jeg har hatt mine beste skole år. For meg var steiner skolen helt fantastisk :ahappy:

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som liker klippe gress? :lol: 

ble tilbudt robot med huset jeg har kjøpt (må betale for den) men takket til slutt nei siden trådene er gravd ned og jeg må ha opp gjerde + jeg ser levende for meg spredning av hundemøkk. Og jeg liker klippe gress jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Krutsi skrev:

Forrige oppdatering ble jeg fortalt at de hadde funnet noe på bildene, man så lett skallen øverst i såret og det satt noe i skallen i tillegg.. Det kom vist også blod fra nesa når de hadde begynt å vaske, og det var vist heller ikke positivt.. 

Så den bikkja må ha litt av en smerteterskel, for hun hylte ikke særlig da det skjedde (kom et klynk liksom) og har egentlig ikke virket særlig smertepåvirket.. 

Så de stenger egentlig om 5min.. Så blir nok overtid på gjengen i kveld gitt :P 

Skitt... det høres jo ikke spesielt positivt ut egentlig :o 

5 minutter siden, JeanetteH skrev:

ble tilbudt robot med huset jeg har kjøpt (må betale for den) men takket til slutt nei siden trådene er gravd ned og jeg må ha opp gjerde + jeg ser levende for meg spredning av hundemøkk. Og jeg liker klippe gress jeg. 

Jeg liker egentlig å klippe gress bare jeg har tid til det :). Det er fin rekreasjon, det (bortsett fra når det hopper en frosk rett foran klipperen og jeg omtrent får hjerteatakk :aww:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Casper har vært en engel å sovet med meg i sengen i hele dag. Mamma kom å gikk en tur med han, og nå er han helt gal :lol: Løper i hagen som en tulling med ball eller bamse i munnen, og kommer inn med jevne mellomrom for å se om noen vil leke med han :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må henge opp klær.. Ikke så stress siden det kun er et par ytterjakker. Problemet er at da må jeg sette på en maskin til, og henge den opp senere, med mye mer klær i. Så da utsetter man, da :P 

Gubben jobber seint igjen. Hater at han må ha så lange dager. Sikkert noen timer til han kommer hjem enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Siri skrev:

Skitt... det høres jo ikke spesielt positivt ut egentlig :o 

Jeg liker egentlig å klippe gress bare jeg har tid til det :). Det er fin rekreasjon, det (bortsett fra når det hopper en frosk rett foran klipperen og jeg omtrent får hjerteatakk :aww:)

Og nå tar jo sånne egen gående livet av både det ene og andre dyrelivet også. (Så det er ikke bare du *ler* )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, JeanetteH skrev:

Er liksom ikke noen OL titter, men mister enda mer lysten når man leser om at lag blir buet "ut" når de skårer mål, publikum mobber deltagere til gråten ved premieutdeling, fingervisning og drittslegning om andre deltagere. Aviser som slår opp gamle synder iblant rytter folk når de prøver gjøre ting riktig denne gang osv osv Har det vært slik i alle år eller er det bare meg?

For min del (som er litt over middels sportsidiot) så har Rio OL har vært en gedigen nedtur både mtp håndtering av endel media og ikke minst oppførselen til både publikum og funksjonærer.  Respektløst og trist... 

4 timer siden, Klematis skrev:

Woho! HD B og AD:0:)

Yay! Grattis :D

15 minutter siden, Symra&Pippin skrev:

Gressklipping er ikke det verste jeg gjør, egentlig. Det er morsommere å jobbe ute enn inne.

Helt enig. Inne er jobb, ute er kos :ahappy:

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, JeanetteH skrev:

Og nå tar jo sånne egen gående livet av både det ene og andre dyrelivet også. (Så det er ikke bare du *ler* )

WHAT? Antyder du at jeg er "Gressklippermorderen"???? :o:o:o 
Den frosken overlevde altså - takket være et par giganthopp :aww:. Men jeg har tatt noen humler i klipperen :aww: 

... også lurer jeg nå på hvorfor jeg i all verden kjøpte ringeklokke i dag? Det er jo ingen som ringer på her liksom... og kommer det noen så kan jeg ikke unngå å høre DET. Jeg har levende ringeklokker, jeg :aww: 

... og der lå det sms på telefonen om at sendingen min er forsinket i posten. 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Siri skrev:

Bare nevner at jeg klipte gresset i går :D 

Nei, lette på ræva og komme seg ut på tur da eller? Eller er det litt for varmt ennå? Hmmmmmm... 

Nå er mitt også klipt :D 

37 minutter siden, JeanetteH skrev:

Jeg har ikke noe imot å klippe gress, sånn normalt. Bare litt tiltaksløs i dag :P 

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Siri skrev:

WHAT? Antyder du at jeg er "Gressklippermorderen"???? :o:o:o 
Den frosken overlevde altså - takket være et par giganthopp :aww:. Men jeg har tatt noen humler i klipperen :aww: 

:lol: Må bli en bok dette her :lol: Fantastisk navn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Snoffe skrev:

Eurytmi, hva skal man si. Hatet og elsket av steinerelever :lol:

Jeg likte det, var en fin avveksling fra å sitte på stolen. Men jeg forsto det aldri helt :P det kan noe med at jeg kom inn i 8.klasse. 

Blir alltid så glad når jeg hører at barn begynner på steinerskolen, er der jeg har hatt mine beste skole år. For meg var steiner skolen helt fantastisk :ahappy:

Dette var veldig koselig å høre! Jeg håper lille sønn sitter igjen med samme erfaring som deg når han er ferdig der. Det er plusser og minuser med alt, Steiner intet unntak, men enn så lenge virker alt kjempebra og avgjørelsen helt riktig. :) Jeg forstår ikke eurytmi selv. Og det ser virkelig ut som noe for seg selv :lol: Ser absolutt hvordan det er en elsk/hat-greie :teehe:

Håper det går bra, @Krutsi! Er de ferdig nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En oppdatering på Linni: 

Det som egentlig så ut som et sår som måtte syes var mer enn som så. Da de begynte å rense såret, oppdaget de noe som sto i såret og det ble tatt røntgen. Der ble det oppdaget at beinet over bihulene var brukket og presset innover. Heldigvis var det over bihulene og ikke hjernen. I tillegg fant de en hovbit som satt fast i skallen. 

Så nå blir det en lengre periode med ro på Linni, samt antibiotikakur og smertestillende, og så får vi krysse fingrene for at det ikke blir noe betennelse i såret.. 

Kort sagt: hun var cm fra å dø i dag.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
3 minutter siden, Krutsi skrev:

En oppdatering på Linni: 

Det som egentlig så ut som et sår som måtte syes var mer enn som så. Da de begynte å rense såret, oppdaget de noe som sto i såret og det ble tatt røntgen. Der ble det oppdaget at beinet over bihulene var brukket og presset innover. Heldigvis var det over bihulene og ikke hjernen. I tillegg fant de en hovbit som satt fast i skallen. 

Så nå blir det en lengre periode med ro på Linni, samt antibiotikakur og smertestillende, og så får vi krysse fingrene for at det ikke blir noe betennelse i såret.. 

:hug: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Krutsi skrev:

En oppdatering på Linni: 

Oh shit! :blink: Litt flaks skal man tydeligvis ha! God bedring til Linni :)

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Krutsi skrev:

En oppdatering på Linni: 

Oi! Flaks i uflaksen!

Håper hun husker at hun ikke er venn med ponnisen noe mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...