Gå til innhold
Hundesonen.no

kastrering på tispe


Ahkku
 Share

Recommended Posts

Hei

Jeg skal ta å kastre min hund, det er en tispe på snart 4 år. Grunnen er for at hun skal slippe løpetid og at jeg skal ikke bruke henne i avel. Jeg lurer på om det er noen som har gjort det på sin hund? Og om det er noen som har sett forandring etter kastrering på hunden?

Håper På svar?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg skal ta å kastre min hund, det er en tispe på snart 4 år. Grunnen er for at hun skal slippe løpetid og at jeg skal ikke bruke henne i avel. Jeg lurer på om det er noen som har gjort det på sin hund? Og om det er noen som har sett forandring etter kastrering på hunden?

Håper På svar?

 

Har ikke hatt kastrert tispe selv, men har passet flere før og etter kastrasjon. En har det vært tydelig endringer på (hormonproblemer i utgangspunktet) og noen har det ikke vært noe særlig endring på (kastrert på grunn av livmorhalsbetennelse). Felles er at de har fått dårligere pels og legger på seg bare de lukter mat, men den som hadde hormonforstyrrelser er også veldig mye roligere og mer som seg selv før hormonforstyrrelsene.

Sånn i utgangspunktet har ikke veterinærer lov til å kastrere hunder uten medisinsk grunn. Men det vet du sikkert :)

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det vet jeg. 

Min hund har hatt en sykdom som heter Steril Nodulært Pannikulitt. Men har ikke hatt tilbake fall etter operasjonen. Så er en genetisk sykdom så kan ikke ha valper på henne. Men takk for svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tispa mi måtte kastreres etter 1. løpetid pga livmorsbetennelse, hun ble operert da hun var 1år gammel. Nå er hun 3år og det har ikke vært store forandringer. Pelsen hennes er like god, vet mange tisper kan få dårlig pels, mer underull osv. Hun har litt lett for å legge på seg så vi følger litt ekstra med hvordan hold hun er i og veier henne ca 1-2 ganger i måneden. Siden hun var såpass ung når hun ble kastrert, er det vanskelig å si om hun hadde vært annerledes som voksen om hun ikke ble kastrert. Ellers er det veldig individuelt, noen tisper får en del bivirkninger, andre ikke :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok? 

Min søsters hund er en han hund og han ble kastret og ble mer barnslig. Men han ble mer rolig og var ikke så dominant mot andre hunder. Men det er jo forskjellige på hann hunder og hunn hunder. Men min hund leke med en han hund helt av blå hang de fast. Men hun var ferdig med løpetid. Det var ingen valper var hos veterinær. Men etter det har det vært forandring hos henne mot andre hunder. Og siden vi fikk hun har hun vært spesielle, hun er ikke så interessert i folk og dårlig kroppsspråk. Og virke nervøs hun var ikke det før den parringen. 

Takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ene tispe(3 år) ble kastrert i mai i år pga. cyster på eggstokkene. Jeg var litt bekymret for å få atferdsendinger i negativ retning, i og med at hun ikke er den tøffeste voffsen i gata. Mer usikkerhet etc. kan også forekomme på tisper som blir kastrert. 

Det gikk heldigvis helt fint. Jeg merker det har tatt toppen av stresset hennes, som da mest sannsynlig også var utløst av hormonforstyrrelser og også smerter før kastrering. Hun hadde også problemer med veldig uregelmessige løpetider og store atferdsendringer i forkant av løpetid. 

Hun har i og for seg ikke blitt roligere av kastrering, utover dette med stress som er noe redusert. Hun har dog blitt enda mer uinteressert i andre hunder etter det og litt mer vimsete av seg på trening. Jeg synes ikke hun har blitt mer matvrak enn hun var før, men når sant skal sies så kunne vel ikke det bli så mye verre enn det var, såh :P 

Jeg ville likevel latt være å kastrere på det grunnlaget du nevner. Det er ikke noe galt med hunden, slik jeg leser det, som tilsier at du bør kastrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ahkku skrev:

Hei

Jeg skal ta å kastre min hund, det er en tispe på snart 4 år. Grunnen er for at hun skal slippe løpetid og at jeg skal ikke bruke henne i avel. Jeg lurer på om det er noen som har gjort det på sin hund? Og om det er noen som har sett forandring etter kastrering på hunden?

Håper På svar?

 

Løpetid er helt normalt, og ikke noe hunden har behov for å slippe, med mindre hun blir svært endret i atferd i forbindelse med syklusen. At hun ikke skal brukes i avl er heller ingen grunn til å kastrere :) 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar?

Jeg har råd før meg med min veterinær og tar det derfra. Og før løpetid er hun små hissig og sippete. Og under løpetid spiser hun ikke og nekter å gå tur å gjør fra seg. Og hun stresse veldig mye under løpetid og på grunn av den sykdom og råd føre meg med veterinær min

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...