Gå til innhold
Hundesonen.no

Katt angrepet av hund. Hva krav stilles til hundeeier?


Cerunnir
 Share

Recommended Posts

Hei,

Vår katt ble angrepet av en hund for en liten stund siden. Hunden slet seg fra båndet og løp etter katten vår, fanget den og det endte opp i et voldsomt slagsmål. Dette var snakk om en ganske liten hund(Bull Terrier av en eller annen type), og katten vår er av type norsk skogskatt/blanding så den er ganske stor. Begge dyrene ble skadet, men hunden i stor grad bare kloring og sånt. Katten må trekke tenner++ og blir innlagt for å fjerne en tann som på ett eller annet hvis har kommet seg ned i lungen hans (Heldigvis ingenting som ikke kan fikses) og jeg er blitt forespeilet en kostnad på opp mot 20.000. Hva krav ligger på hundeeier i denne situasjonen, da hunden helt åpentbart var den aggresive del? Kan forsikringen på hunden dekke noe? Dette er nytt for meg, så jeg er helt blank når det kommer til hvordan slike ting som dette normalt blir behandlet.

Edit: Skjedde utenfor blokken på plenen, fellesarealer.

Takker

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Siden begge dyrene var løse (?), så blir det litt ord mot ord ifht hvem som angrep først,  men så lenge det var hunden som fløy på katta og katta bare forsvarte seg,  så burde det strengt tatt være hundeeier som betaler for skadene. Har du snakka med hundeeieren da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Snusmumrikk skrev:

Siden begge dyrene var løse (?), så blir det litt ord mot ord ifht hvem som angrep først,  men så lenge det var hunden som fløy på katta og katta bare forsvarte seg,  så burde det strengt tatt være hundeeier som betaler for skadene. Har du snakka med hundeeieren da? 

Hundeeier (Egentlig en som passet hunden, men uansett) tok katten med til dyrelegen i går kveld og ringte oss når de fant nummeret på halsbånd. Han forklarte til meg hva som hadde skjedd med at hunden slet seg fra båndet og løp etter katten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok tilbudt meg å betale litt, men ikke alt. Katten var jo løs og på egenhånd, så den risikoen tar man når man har dyr ute alene. Ikke at det betyr at man må forvente at slikt skjer altså, men det er ikke så vanskelig for løse hunder å gå tak i en katt. Det kan jo skje i hundens hage. Er den forsikret høres det rimelig ut at hundeeieren tar egenandelen. Er den ikke forsikret kan de betale tilsvarende egenandel. Også bør katten forsikres etter dette :) Bra hundeeieren tok den med til dyrlegen da. Ikke alle som ville gjort det, dessverre :/ håper katten kommer seg fort!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Hunder er lovpålagt å være under kontroll til enhver tid og det er båndtvang nå. Den regninga står på hundeeier evt sammen med passer her mener jeg, skulle bare mangle. Sier ikke at uhell aldri kan skje, men det skal det jo ikke og det kunne fått et verre utfall enn det gjorde. Du har rett til å anmelde dette tross alt da det er lovbrudd (sier ikke at du skal det altså), katteeiere har ingen plikt ift loven og sånn er det bare.

At det kunne skjedd i privat hage med gjerder har ingen verdens ting å si i dette tilfellet, for var absolutt ikke det som skjedde her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro at dette kan gå på innboforsikringen til hundeeier, men dere har vel også forsikret katten?

Forøvrig ville jeg ha vært forsiktig med å slippe ut en katt som er i så dårlig fysisk tilstand at den ikke kommer seg unna en hund.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tuvane skrev:

Forøvrig ville jeg ha vært forsiktig med å slippe ut en katt som er i så dårlig fysisk tilstand at den ikke kommer seg unna en hund.

Det er sikkert lurt å kjøpe et bedre bånd til hundeeieren også, det er dumt å drive og miste bikkjene sine på tur, plutselig en dag møter de en større og sintere hund, eller blir overkjørt av en bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Yellow skrev:

Hunder er lovpålagt å være under kontroll til enhver tid og det er båndtvang nå. Den regninga står på hundeeier evt sammen med passer her mener jeg, skulle bare mangle. Sier ikke at uhell aldri kan skje, men det skal det jo ikke og det kunne fått et verre utfall enn det gjorde. Du har rett til å anmelde dette tross alt da det er lovbrudd (sier ikke at du skal det altså), katteeiere har ingen plikt ift loven og sånn er det bare.

At det kunne skjedd i privat hage med gjerder har ingen verdens ting å si i dette tilfellet, for var absolutt ikke det som skjedde her.

Jepp, å anmelde hundeeier/passer er en kjempegod ide.. Skulle noe slikt ( forhåpentligvis ikke) skje en gang til, så tipper jeg de viser like stort ansvar neste gang også, tar katten med til veterinær og finner eier.. :rolleyes: Uhell kan skje , selv den beste..og eier/passer viste her ansvar og tok katten med til veterinær. Selvklart bør man både anmelde og kreve at de betaler hele regningen.. 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow
10 timer siden, QUEST skrev:

Jepp, å anmelde hundeeier/passer er en kjempegod ide.. Skulle noe slikt ( forhåpentligvis ikke) skje en gang til, så tipper jeg de viser like stort ansvar neste gang også, tar katten med til veterinær og finner eier.. :rolleyes: Uhell kan skje , selv den beste..og eier/passer viste her ansvar og tok katten med til veterinær. Selvklart bør man både anmelde og kreve at de betaler hele regningen.. 

 

Hvorfor skriver du det ang å anmelde når jeg presiserte at jeg sier ikke at ts burde gjøre det? ? Les bedre neste gang, du. Regningen burde ikke katteeier stå for mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, 2ne skrev:

Det er sikkert lurt å kjøpe et bedre bånd til hundeeieren også, det er dumt å drive og miste bikkjene sine på tur, plutselig en dag møter de en større og sintere hund, eller blir overkjørt av en bil. 

Det var altså for å unngå at katten evt skulle bli drept neste gang, men selvfølgelig, det er jo mye enklere å kjøpe sterke halsbånd og utdele ansvar til alle uansvarlige eiere.

Katter ER byttedyr for hunder, og selv om man alltid skal ha hunden under kontroll, så er det mange som ikke har det. Og da er det en fordel at man katter man evt slipper ut faktisk klarer å komme seg unna. Det hjelper lite at det er hundeeiers ansvar, når man sitter igjen med en død katt.

Rekk opp hånden den som aldri har slitt med å holde igjen hunden eller som aldri har opplevd utstyrsfeil. Jeg har selv opplevd at et helt nytt og solid halsbånd plutselig røyk, heldigvis ikke i en situasjon der det var noe fare, men sånt kan faktisk skje.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Tuvane skrev:

Det var altså for å unngå at katten evt skulle bli drept neste gang, men selvfølgelig, det er jo mye enklere å kjøpe sterke halsbånd og utdele ansvar til alle uansvarlige eiere.

Katter ER byttedyr for hunder, og selv om man alltid skal ha hunden under kontroll, så er det mange som ikke har det. Og da er det en fordel at man katter man evt slipper ut faktisk klarer å komme seg unna. Det hjelper lite at det er hundeeiers ansvar, når man sitter igjen med en død katt.

Så uhell kan kun skje hundeeiere, men ikke katteeiere? En syk katt kan være på vei hjem, f.eks. En syk katt kan ha bli sluppet ut ved et uhell. 

Det er forøvrig bare gjetninger at katta er sjuk. Det kan være at den ble overrasket, selv katter kan bli det. 

Sitat

Rekk opp hånden den som aldri har slitt med å holde igjen hunden eller som aldri har opplevd utstyrsfeil. Jeg har selv opplevd at et helt nytt og solid halsbånd plutselig røyk, heldigvis ikke i en situasjon der det var noe fare, men sånt kan faktisk skje.

Det har skjedd (****** sjeldent på de 30 årene jeg har holdt på med hund..), men jeg pleier ikke å legge skylda på eller ansvaret for mine uhell/dårlige kjøp/manglende kontroll på de rundt meg. De få gangene det har vært uhell, har jeg lagt meg flat jeg, det er jeg som har mista kontrollen på bikkja, det er ikke et samfunnsproblem, det er et hundeeierproblem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, 2ne skrev:

Så uhell kan kun skje hundeeiere, men ikke katteeiere? En syk katt kan være på vei hjem, f.eks. En syk katt kan ha bli sluppet ut ved et uhell. 

Det er forøvrig bare gjetninger at katta er sjuk. Det kan være at den ble overrasket, selv katter kan bli det. 

Det har skjedd (****** sjeldent på de 30 årene jeg har holdt på med hund..), men jeg pleier ikke å legge skylda på eller ansvaret for mine uhell/dårlige kjøp/manglende kontroll på de rundt meg. De få gangene det har vært uhell, har jeg lagt meg flat jeg, det er jeg som har mista kontrollen på bikkja, det er ikke et samfunnsproblem, det er et hundeeierproblem. 

Du vil liksom ikke forstå det som blir skrevet du eller?

Jeg har vel ikke lagt annet enn all skyld på hundeeier, men det er KATTEN det går utover når noe går gærent, uansett hvem sin feil det er. De gangene min hund har kommet seg løs har jeg lagt meg helt flat og lagt en plan for at det ikke skal skje igjen, men man kan altså ikke garantere seg 100%, selv om man har kjøpt et kvalitetshalsbånd. Eller går du rutinemessig med to halsbånd og to kobbel, i tilfelle det ene ryker?

Har man dyr som man slipper ut, så kan ting skje, og da er det en stor fordel å ha forsikring. De aller fleste som kjører på eller skader katter på en eller annen måte gir blanke f.. og lar dyret ligge igjen, døende eller dødt, og her har faktisk hundeholder innrømmet skyld og tatt med katten til veterinæren, samt tatt kontakt med katteeier, dvs at de etter beste evne har gjort det de kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Tuvane skrev:

Du vil liksom ikke forstå det som blir skrevet du eller?

Jeg har vel ikke lagt annet enn all skyld på hundeeier, men det er KATTEN det går utover når noe går gærent, uansett hvem sin feil det er. De gangene min hund har kommet seg løs har jeg lagt meg helt flat og lagt en plan for at det ikke skal skje igjen, men man kan altså ikke garantere seg 100%, selv om man har kjøpt et kvalitetshalsbånd. Eller går du rutinemessig med to halsbånd og to kobbel, i tilfelle det ene ryker?

Nei, jeg har ikke to halsbånd og to kobbel på mine hunder i tilfelle et ryker. Jeg både går over og tester utstyret mitt med jevne mellomrom, så jeg ikke plutselig står der med et røket kobbel eller et ødelagt halsbånd, sånn at jeg slipper at mine hunder blir utsatt for en ulykke - det bekymrer meg mer enn at de skal klare å ta igjen ei katte. Sånn apropos å ikke forstå det som blir skrevet. 

8 minutter siden, Tuvane skrev:

Har man dyr som man slipper ut, så kan ting skje, og da er det en stor fordel å ha forsikring. De aller fleste som kjører på eller skader katter på en eller annen måte gir blanke f.. og lar dyret ligge igjen, døende eller dødt, og her har faktisk hundeholder innrømmet skyld og tatt med katten til veterinæren, samt tatt kontakt med katteeier, dvs at de etter beste evne har gjort det de kan.

Ja, og har man utstyr som ryker, så er man fort den dyreeieren som står der med et dyr som er døende eller dødt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten er ikke syk eller svak og vi har alltid fått god tilbakemelding fra veterinærer. Hvordan hunden klarte å fange den vet jeg ikke akkurat. Men den er en ganske stor men normalvektig huskatt, som ikke akkurat er formel 1 versjonen av katter og denne er nok en av de tregere selv innen den klassen :)

Vi har ikke forsikring :( Men katten fikk likevel den behandlingen den trengte, og det var aldri aktuelt å avlive da skadene stort sett var rimelig lette men med behov for en del arbeid av veterinær. Nå går den på smertestillende og antibiotika og virker mer livlig for hver dag som går. :)

Vi kommer ikke til å anmelde, så lenge ikke hundeeier er veldig vanskelig og setter seg på bakbeina. Vi satser på å snakke med hundeeier og komme frem til en fornuftig fordeling av regningen.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

Nei, jeg har ikke to halsbånd og to kobbel på mine hunder i tilfelle et ryker. Jeg både går over og tester utstyret mitt med jevne mellomrom, så jeg ikke plutselig står der med et røket kobbel eller et ødelagt halsbånd, sånn at jeg slipper at mine hunder blir utsatt for en ulykke - det bekymrer meg mer enn at de skal klare å ta igjen ei katte. Sånn apropos å ikke forstå det som blir skrevet. 

Ja, og har man utstyr som ryker, så er man fort den dyreeieren som står der med et dyr som er døende eller dødt. 

Jeg hadde da sjekket halsbåndet mitt jeg også, og det var rimelig nytt, bikkja hadde dratt en hel masse i det uten at det ga noen tegn til å svikte på noe sted, og plutselig røk det likevel, i en helt dagligdags situasjon på tur (hunden trekker i båndet). Man har jo bilen på service med jevne mellomrom, og likevel kan man oppleve at et eller annet streiker dagen etter servicen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skadeerstatningsloven sier:

"§ 1-5.(ansvar for dyr)

1. Eier og innehaver av dyr plikter uansett skyld fra sin side å erstatte skade som dyret volder på person eller på klær eller andre vanlige bruksting mens noen har dem på seg.

2. Eier og innehaver av hund eller ville dyr som holdes i fangenskap, plikter uansett skyld fra sin side å erstatte også tingskade som dyret volder.

3. Ansvar uten skyld for skade på person, klær eller bruksting som nevnt i nr. 1, gjelder ikke så langt skaden er dekket av en motorvogns trafikkforsikring. Ansvar uten skyld etter nr. 2 gjelder ikke skade som hund volder på annen hund eller motorvogn.

4. Skade som voldes av dyr og som ikke går inn under bestemmelsene om ansvar uten skyld i nr. 1 til 3 ovenfor, plikter eier og innehaver å erstatte dersom han har latt det mangle på tilbørlig tilsyn eller på annen måte ikke har gjort det som er rimelig å kreve for å hindre skade."

Slik jeg leser det så vil hundeeier derfor være ansvarlig for å dekke utgiften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Yellow skrev:

Hvorfor skriver du det ang å anmelde når jeg presiserte at jeg sier ikke at ts burde gjøre det? ? Les bedre neste gang, du. Regningen burde ikke katteeier stå for mener jeg.

Ut i fra ordlyden i ditt opprinnelige innlegg, så oppfattet jeg det slik at du mente TS godt kunne anmelde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et uhell med at den ene hunden min kom seg løs i vinter. Uheldigvis var nabokatta rett i nærheten, og det ble et heldikkes slagsmål. Jeg fikk bikkja mi til å slippe til slutt (katta var godt inne i kjeften på udyret mitt). Tok selvfølgelig med katta rett til veterinæren, og betalte alt av regninger. Skulle bare mangle syns jeg.. Gikk heldigvis bra med pusen, og jeg har sjerpa rutinene hjemme for å hindre at hundene kan komme seg løs.

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maries

Håper det går bra med katten din :)

En boxer jeg passet fløy på naboens katt. Bodde i et borettslag og det var på fellesarealet. Holdt ikke godt nok i båndet, glapp båndet, veldig klønete av meg... 

Jeg la meg bare helt flat og sa flere ganger at jeg dekket alt av utgifter, falt meg ikke inn å spørre om de hadde forsikring på katten, det var min hund og mitt ansvar. Heldigvis så var jeg rask nok og fikk tatt hunden så katten var like hel, men jeg hadde dekket alt av utgifter om det hadde vært noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...