Gå til innhold
Hundesonen.no

Når er det greit å anmelde brudd på båndtvang?


Tempus
 Share

Recommended Posts

I borettslaget vårt er det ei som uten unntak går med hunden løs. Det er forsåvidt fler som gjør det, men de andre har kontroll på hunden og da plager det meg ikke.

Hun ene har derimot null kontroll. Hun går som regel og snakker i telefonen mens den lille hunden går flere meter bak. Vi har møtt på dem ved to anledninger, men ser dem omtrent daglig fra stua. Første gang vi møtte dem løp hunden bort til våre. Vi gjorde tydelig tegn til at vi ikke var interessert i å hilse og hun måtte fysisk fjerne hunden fordi den ikke hørte på henne. Hunden var da helt oppi ansiktet på våre som bjeffet og dro som gale.

I dag møtte vi dem igjen. Jeg var da alene med hundene når vi møtte  eieren til hunden. Eieren snakket i telefon med handsfree på begge ører. Jeg trodde ikke hunden var med fordi jeg ikke så den. Jeg dro likevel hundene mine helt inntil meg .

Ti meter bak eieren kom plutselig hunden løpende og løp igjen rett bort til mine som bjeffet, dro og stressa. Eieren så på og LO imens jeg ropte til henne, men hun hørte ikke pga handsfree'en. Etterhvert ble hun nok oppmerksom på ansiktsuttrykket mitt, for hun begynte å rope "sorry" og rope på hunden. Hunden hørte ikke og fulgte etter oss imens jeg halte hundene med meg bortover. Da bikka det litt for meg og jeg trua henne med anmeldelse neste gang. Samboeren min syntes det var litt drøyt av meg.

Hun har åpenbart null kontroll over hunden (hvordan kan man det når man hverken ser eller hører hunden?) og vi bor i et område med relativt mye dyreliv. Er det greit å anmelde på et sånt grunnlag? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Om de som ikke overhodet båndtvangen ikke har kontroll,  så synes jeg det er helt greit å anmelde.  Folk som tydelig har kontroll at jeg ikke noe poeng i å anmelde. Selv om det selvfølgelig fortsatt er et lovbrudd, og derfor teoretisk sett ikke et greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo greit å anmelde alle brudd på loven selvsagt, personlig synes jeg det er greit med de som har kontroll, men slikt som dette synes jeg absolutt det er greit å anmelde. Det virker jo ikke bare som hun ikke har kontroll, men også som at hun ikke bryr seg så mye og det hadde irritert meg like mye som det faktum at hun ikke har kontroll.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Toril skrev:

Skjønner det er irriterende,og når de har blitt snakket til uten å bry seg så har de jo fått en advarsel.... Men jeg tenker jo fortsatt at politiet har mye annet å ta tak i.

Jeg regner egentlig ikke med at politiet kommer til å gjøre så mye. Men kanskje hun da gjør noe med det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med engang jeg begynte å lese dette innlegget, så følte jeg det på meg.. 

Hun som går med hunden flere meter bak seg :P

Men det var helt til jeg leste "har ikke kontroll" .. 

Eldste tispen min går 99% alltid løs med meg på tur. Hun kan plutselig gå 3-5m bak meg.. MEN, hun går ikke bort til folk, ei heller hunder vi møter. Derfor får hun også lov. 

Hun drar på årene og er blitt en som bare tusler på med sitt, rundt meg på tur.

Men hadde jeg møtt noen som gjorde det samme, UTEN kontroll..så hadde jeg først prøvd å gi beskjed, at det er en fordel om hunden er i bånd,når hun ikke har kontroll.

Fungerer ikke det, så anmeld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

@BareLinn Jeg har selv en eldre, liten hund med svært lite jaktinstinkt som ikke vil bort til fremmede hunder og som bare i verstefall snuser på skoen eller leggen til noen som går rett forbi, og følte meg ikke akkurat truffet :) Fullt klar over at jeg bryter loven, men jeg veier opp gleden min Ferdinand får av dette og han jo absolutt ikke er til plage for noen dyr, eller til betydelig sjenanse for folk (ser enkelte, egentlig bare på nett, som nesten går av skaftet når man sier man bryter båndtvangen uansett grunn eller plass, så kan vel ikke si det ikke plager disse, men ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg leser, har du truffet på denne damen og hunden ved 2 anledninger, iog i begge tilfellene er det dine hunder som bråker, bjeffer og skriker. Den løse hunden har ikke oppført seg aggressivt, ifølge deg selv. Så hvorfor skal du anmelde ? Tror du ikke politi/lensmann har mye annet å ta seg av enn slike ubetydelige bagateller ?

Hvis dette er så plagosmt for deg, bør du ta en prat med damen. Jeg er ikke sikker på hva som irriterer deg mest, at hun bryter båndtvangen, eller at den lille hunden hilser på dine ? Senk skuldrene, pust med magen, og ta en prat med naboen. Å anmelde hunder i våre dager har vist seg å være veldig farlig. For hunden.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, patricia skrev:

Etter hva jeg leser, har du truffet på denne damen og hunden ved 2 anledninger, iog i begge tilfellene er det dine hunder som bråker, bjeffer og skriker. Den løse hunden har ikke oppført seg aggressivt, ifølge deg selv. Så hvorfor skal du anmelde ? Tror du ikke politi/lensmann har mye annet å ta seg av enn slike ubetydelige bagateller ?

Hvis dette er så plagosmt for deg, bør du ta en prat med damen. Jeg er ikke sikker på hva som irriterer deg mest, at hun bryter båndtvangen, eller at den lille hunden hilser på dine ? Senk skuldrene, pust med magen, og ta en prat med naboen. Å anmelde hunder i våre dager har vist seg å være veldig farlig. For hunden.

Problemet er jo om disse hundene skulle begynt å bråke. Hvem får skylden? Hun som har bråkete hunder i bånd, eller hun som har en løs grei hund som bare ville hilse? 

Desverre er det oftest de som overholder loven, men har bråkete hunder som får skylden "/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, patricia skrev:

Etter hva jeg leser, har du truffet på denne damen og hunden ved 2 anledninger, iog i begge tilfellene er det dine hunder som bråker, bjeffer og skriker. Den løse hunden har ikke oppført seg aggressivt, ifølge deg selv. Så hvorfor skal du anmelde ? Tror du ikke politi/lensmann har mye annet å ta seg av enn slike ubetydelige bagateller ?

Hvis dette er så plagosmt for deg, bør du ta en prat med damen. Jeg er ikke sikker på hva som irriterer deg mest, at hun bryter båndtvangen, eller at den lille hunden hilser på dine ? Senk skuldrene, pust med magen, og ta en prat med naboen. Å anmelde hunder i våre dager har vist seg å være veldig farlig. For hunden.

Hundene mine begynner å bråke når fremmede løse hunder kommer løpende opp i ansiktet dems, ja. Og det synes jeg søren meg de har rett til og.

Den ene av dem er veldig lite glad i andre hunder. Hu blir som regel veldig redd, og skulle hu bite er det garantert hu som får skylda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maries
1 time siden, Tempus skrev:

Hundene mine begynner å bråke når fremmede løse hunder kommer løpende opp i ansiktet dems, ja. Og det synes jeg søren meg de har rett til og.

Den ene av dem er veldig lite glad i andre hunder. Hu blir som regel veldig redd, og skulle hu bite er det garantert hu som får skylda. 

Om din hund er i bånd og den andre er løs og kommer bort til din hund og din hund da biter den andre, så vil ikke din hund bli straffet for det. Det er eieren til hunden som er løs sitt ansvar 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Maries skrev:

Om din hund er i bånd og den andre er løs og kommer bort til din hund og din hund da biter den andre, så vil ikke din hund bli straffet for det. Det er eieren til hunden som er løs sitt ansvar 

Det hjelper lite å snakke om hvem som formelt har skylden når hunden i bånd får den ubehagelige erfaringen med en fremmed hund, og får erfaring med å "måtte" bite for å forsvare seg. Slike tilfeller har kostet meg mange ekstra treningstimer med en allerede fryktaggressiv hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maries
9 minutter siden, simira skrev:

Det hjelper lite å snakke om hvem som formelt har skylden når hunden i bånd får den ubehagelige erfaringen med en fremmed hund, og får erfaring med å "måtte" bite for å forsvare seg. Slike tilfeller har kostet meg mange ekstra treningstimer med en allerede fryktaggressiv hund.

Jeg sier da ikke at det er greit, men kommenterte en konkret problemstilling 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per definisjon så kan man vel anmelde uten noen spesiell årsak om hunden er løs i båmndtvangstiden, for å ha en løs i denne tiden er jo et lovbrudd i seg selv. Men er det nødvendig? Det spørs jo helt på situasjonen. Jeg har selv anmeldt en hundeier borti her pga gjentagene løs hund (som ikke var spesielt grei eller liten). Eier fikk bot og påpakk om å ha bikkja i bånd eller innesperret. Jeg har aldri sett den løs siden. Så det spørs jo hva den har gjort og hvorfor du anmelder situasjonen.
Jeg synes det er helt greit at du truet med anmeldelse, kanskje det får dama til å bruke huet og passe litt bedre på. Hadde gjort det selv.

 

Sitat

8.Straff

Med bøter eller fengsel inntil seks måneder og bot straffes en hundeholder som forsettlig eller uaktsomt overtrer §§ 4-7 jf. § 9 eller forskrifter eller enkeltvedtak etter §§ 6, 7, 11, 12 eller 13 annet ledd bokstav a til b.

Med bøter eller fengsel inntil seks måneder og bot straffes en hundeholder som forsettlig eller uaktsomt unnlater å forebygge eller avverge at hunden rettsstridig

a) angriper eller skader person,
b) jager, angriper eller skader dyr, eller
c) ved støy eller på annen måte volder urimelig ulempe for øvrig.

Ved angrep på hjortevilt regnes grunneier, jakt- eller fangstberettiget i området og viltorganene som fornærmet.

Med bøter eller fengsel inntil seks måneder og bot straffes den som forsettlig eller uaktsomt

a) unnlater å etterkomme pålegg og forbud nedlagt av politiet i samsvar med lovens § 17, eller
b) overtrer forbud gitt ved §§ 19, 21, 22 eller ved forskrifter eller enkeltvedtak gitt etter disse bestemmelsene.

På samme måte straffes forsøk.


https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2003-07-04-74/KAPITTEL_7#§28

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, når er det greit?
I følge lovverket alltid, i følge hundefolk til svært ulike tidspunkter.

Det er jo mulig å bare si at du ønsker å rapportere forholdet da, ikke leveren en formell anmeldelse. Selv om politiet ønsket jeg skulle anmelde fyren med løs rottweiler som var litt plagsom her. Jeg gjorde ikke det. Fordi om han stilte seg opp stor som et hus med stiv positur og maks bust og knurra dypt på min hannhund - som var i bånd. Eieren blir anmeldt hvis det skjer igjen fordi EIEREN ikke engang ønsket å kalle inn hunden, ville vel være tøff. Kalte meg et hespetre derimot fordi mine gloser ikke var så fine etter et par forsøk på å fortelle ham at han måtte fjerne bikkja si.

Er det virkelig så feil om jeg anmelder dette forholdet om det skjer igjen?
(så langt har det ikke det, og jeg håper det sank litt inn fordi om han var tøff i trynet der og da).

Det er ikke noe hyggelig og møte en løs hund av det kaliberet der (tenker ikke på størrelsen, men oppførselen til både hund og eier). Og jeg vil si at vedkommende var til vesentlig ulempe for sine omgivelser (er jo ikke bare jeg som har hannhund i nærheten).

I går møtte vi en som sykla med en ung og lykkelig labbis som kom seg løs 2! ganger. Den løp også bort til våre hunder. Men det var en nysgjerrig og vennlig hund, og en beklagende eier (som nok burde finne en annen festeanordning). DET plaget meg overhodet ikke.

I situasjonen i hovedinnlegget så hadde det jeg vel kanskje heller ikke anmeldt, fordi for meg hadde det ikke betydd så mye. Men det gjør det jo for TS. Jeg synes det er litt dumt om man IKKE skal anmelde forhold som er til vesentlig ulempe for enselv også når det helt klart begås et lovbrudd. Hadde hunden bare dilta etter eier og ikke brydd seg om andre hunder og folk så er det vel få som bryr seg tipper jeg.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7/15/2016 at 9:00 PM, Pringlen skrev:

Du kan jo først se ann om hun tar det til seg, og har bikkja i bånd framover, eller ei :)

Nei fysj, hvorfor prate om ting når en kan anmelde ;)

Til TS:
Jeg hadde forstått det om hunden var aggressiv og skulle ta dine, men her er det snakk om en liten, harmløs sak. Da går det an å bruke anledningen til trene egne hunder i stedet, eller aktivt gå inn og stoppe den løse hunden fra å komme bort. Du klarer mye med kroppsspråk og streng tone.

Jeg har hatt noen sånne opplevelser med løse hunder, og det er veldig ubehagelig når det ender med at ens egen hund reagerer aggressivt eller den løse hunden gjør det, men det er faktisk en del man kan gjøre for å avverge situasjonen i mange av tilfellene.

Greie, løse hunder synes jeg bare er koselig at kommer bort :icon_redface:

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at når man både ser at hunden er løs flere ganger, OG den er til vesentlig sjenanse så kan man anmelde. Etter å ha snakket med den det gjelder selvsagt, og sett at denne ikke skjerper seg.

Jeg er glad folk flest ikke driver og anmelder i hytt og gevær jeg. Jeg kunne anmeldt flere enn jeg kan huske, og jeg kunne fint blitt anmeldt ett par ganger selv. Men stort sett klarer man å ordne opp seg imellom.

For min del sitter iallefall det å skulle anmelde noen for å ha hunden sin løs veldig langt inne. Men om en løs hund ved gjentatte anledninger hadde flydd på min uten at eier gjør noe med det, ja da hadde vel en anmeldelse vært på sin plass.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Min hund Pia fikk dette midlet mot innbilt svangerskap. Og etter å ha tatt dette etter anvisning fra vetrineren i 4 dager datt hun om 2 ganger i løpet av en dag i noe som så ut som epileptisk anfall.. Ser ikke at det kan være noe annet enn medesinen som var årsaken til dette. Og fikk beskjed om å kutte ut medesinen da det var visst uvisst om hvordan denne virker.
    • Labtispe (noe partisk her). Ønsker du ikke heftigheten til jaktlinjer har man jo dual, eller også linjer av standard som ikke er blant de tyngste. Finnes absolutt standard labs som er flotte med funksjonelle kropper (og hjelper jo når de holdes slanke og spreke).    Lagt til: Ellers gjelder de samme linjene golden også, med mindre pelsstell enn på springer.
    • Hei sonen!  År 5 uten hund. Nå er jeg lei. Har vært innom de fleste rasene (altså vurdert) og har over gjennomsnittet (nerde) kunnskap om raser, men allikevel sliter jeg litt med å lande. Kanskje dere kan hjelpe?  Springer eller Sheltie. Meeennnnn. Springer: redd pelsstell men skjønner at man kan klippe den I sportsklipp uten å barbere eller ødelegge pels.  Sheltie: hater bjeffing, ser på fb gruppene at 9/10 sliter med unødvendig bjeffing og at de ikke egner seg I ymse sport grunnet lyd...   Hva skal jeg med hund?  Familie hund som jeg kan trene med og dra på kurs/seminar med. Lære mer hands on, har masse bok kunnskap men mangler litt hundespråk forståelse og hvordan løse problemer. Går turer i fjell og skog. Er mye ute og diller med barna.  Jeg har stor familie, 2 små barn, 1 stort. Mye barn innom på besøk.  Kom gjerne med andre forslag, men har vært igjennom alle rasene og slått de fra meg av forskjellige årsaker. Hjertet mitt vil en ny bruksschæfer tispe men hjerna sier nei  
    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...