Gå til innhold
Hundesonen.no

Smertestillende til lengre fjellturer


Recommended Posts

7 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Jøss. Jeg lever jo virkelig på kanten skjønner jeg, som drar til fjells uten smertestillende til verken meg selv eller bikkja :P Et under at vi fortsatt lever, egentlig.

Pakkliste dagstur, Den Norske Turistforeningen

DETTE BØR DU HA MED DEG PÅ DAGSTUR I SKOGEN:

  • Mat og drikke 
  • Ekstra genser 
  • Tørre sokker 
  • Kart og kompass. 

         TIPS:

Plastpose eller kartmappe beskytter kartet mot fuktighet.

  • Mobiltelefon. Husk: det er ikke alltid dekning og lademuligheter på tur. Kart-apper (ut.no) krever mobildataog fungerer ikke optimalt alle steder.Dette bør derfor ikke erstatte papirkart.
  • Litt førstehjelpsutstyr: sportsteip,plaster og støttebandasje er et minimum. 
  • Evt. regntøy, sitteunderlag, kniv og termos med varm drikke.

Min uthevelse. Den Norske Turistforeningen driver sikkert med krisemaksimering de også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Man skriver jo ikke ut smertestillende forebyggende, kun når det er behov. Det blir jo som å skrive ut antibiotika i tilfelle hunden får et sår. Veterinæren din er ikke kjip, han gjør jobben sin.

Hvis man skal tenke sånn så kan man jo ikke gå noe sted uten en hel del reseptbelagte medisiner! Vi har vært på flere fjellturer uten å ha med smertestillende til hund eller folk, det går som regel br

Ja, men det er ganske langt hopp fra plaster å støttebandasje til reseptbelagt medisin.. 

2 minutter siden, 2ne skrev:

Pakkliste dagstur, Den Norske Turistforeningen

DETTE BØR DU HA MED DEG PÅ DAGSTUR I SKOGEN:

(...)

Min uthevelse. Den Norske Turistforeningen driver sikkert med krisemaksimering de også. 

Det er litt forskjell på en dagstur og en tur på 4 timer i min verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, 2ne skrev:

Hvorfor kortison om det er varmt ute? 

Jeg har heller ikke med meg medisiner på turer, men jeg går ikke "lengre fjellturer" heller, jeg går stort sett på steder der det ikke er langt til folk og hjelp, om jeg skulle trenge det. Jeg har dog førstehjelpsmappe til bikkjene i bilen, helt uten at jeg mener at vi burde holde oss hjemme av den grunn. Jeg fatter ikke at det blir fremstilt som idiotisk og pysete å ha med seg basic utstyr når man skal på lengre turer. Bare på sonen, liksom..

Fordi luftrøret hennes kan hovne opp hvis hun blir for varm og oppkavet.

Nå var spørsmålet til ts om hva andre hundeeiere gjorde og om veterinæren var vanskelig, veterinæren gjør jobben sin ved å ikke skrive ut reseptbelagte medisiner til hunder som ikke er undersøkt, h*n er ikke vrang. Og nå har ts fått svar fra de fleste at det ikke er vanlig å få reseptbelagt smertestillende før tur. 

Det kan ikke sammenlignes med hva Ola Nordmann har i førstehjelpskrinet sitt av reseptfrie medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har alltid med førstehjelpsutstyr til hund og menneske på tur, uavhengig av om de er i skog eller fjell. Har stort sett et par rimadyl liggende oppi der, sammen med diverse sårmidler (sårvask, saltvann. etc), bandasjer (støttebandasje, selvheftende bandasje), canikur/zoolac/lignende. Hodepinetabletter/smertestillende til meg selv er alltid med!  

(på løp er det ofte påbudt med førstehjelpsutstyr til hund og eier. men det er nå greit å bare ha liggende i sekken som uansett er med. har hatt bruk for det også). 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Wilhelmina skrev:

Det er litt forskjell på en dagstur og en tur på 4 timer i min verden.

Å måtte bære en hund 4 timer ned fra fjellet, er ikke det samme som "en tur på 4 timer", selv om storparten i tråden her velger å tolke det sånn. Det var et eksempel. Så vidt jeg har fått med meg, så har ikke TS sagt noe om hvor lange disse turene er, så kanskje det er snakk om en dagstur, selv i din verden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, 2ne skrev:

Pakkliste dagstur, Den Norske Turistforeningen

DETTE BØR DU HA MED DEG PÅ DAGSTUR I SKOGEN:

  • Mat og drikke 
  • Ekstra genser 
  • Tørre sokker 
  • Kart og kompass. 

         TIPS:

Plastpose eller kartmappe beskytter kartet mot fuktighet.

  • Mobiltelefon. Husk: det er ikke alltid dekning og lademuligheter på tur. Kart-apper (ut.no) krever mobildataog fungerer ikke optimalt alle steder.Dette bør derfor ikke erstatte papirkart.
  • Litt førstehjelpsutstyr: sportsteip,plaster og støttebandasje er et minimum. 
  • Evt. regntøy, sitteunderlag, kniv og termos med varm drikke.

Min uthevelse. Den Norske Turistforeningen driver sikkert med krisemaksimering de også. 

Det står jo ikke noe om smertestillende? Jeg tror ikke det er noe de fleste har med seg, hverken til hund eller menneske, med unntak av ibux/parasett kanskje, men det er ikke reseptbelagt. Enkelt førstehjelpsutstyr derimot er greit å ha med seg uansett, fort gjort å få et kutt eller noe som er greit å få bandasjert litt enkelt feks.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har veterinæren lov til å gi ut smertestillende / annen medisin for påkomne tilfeller.  Jeg har både rimadyl og stesolid (krampestillende) liggende tilfelle.  Men jeg kjenner veterinæren godt da, og kontakter selvsagt vet. Om det er noe å lure på.

At en veterinær som man ikke har et ( godt)  kundeforhold til ikke skriver ut uten å se hunden først kan jeg skjønne. Man skal jo ikke gi medisin ukritisk, så vet. må kunne stole på at eier er litt fornuftig og at hunden i utgangspunktet er frisk og ikke feiler ting som kan lage komplikasjoner ved bruk av rimadyl ol.

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg har med rimadyl til hund og smertestillende til meg selv på lengre turer. Ikke dagsturer og overnattingsturer nært folk, men om jeg er på tur og det er mange mil og flere dagsmarsjer ned til folk, så har jeg med smertestillende ja. Det er veldig mye som kan være fryktelig vondt å gå med i flere dager uten smertestillende, som kan bli akseptabelt med. Selvfølgelig kommer man seg i sånne tilfeller så fort som mulig til veterinær, men noen ganger kan det ta tid, og da er det greit å ihvertfall kunne lindre litt så de bl.a. kan klare å hvile om natta. Jeg har også fått utskrevet rimadyl fra veterinær til førstehjelpsskrinet på tur, sånn i tilfelle. Riktignok fra veterinærer som kjenner meg. Det trenger ikke være så alvorlig som benbrudd før det blir veldig vondt å gå langt på. Store potekutt, avrevne tredeputer osv er fryktelig vondt for hunden å gå langt på, men er man flere dagsmarsjer til fjells, så har man ikke noe valg, og da må det vel være bedre å ha mulighet til å ihvertfall gjøre det litt mindre vondt mens man beveger seg mot sivilisasjonen og veterinær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Stine skrev:

Fordi luftrøret hennes kan hovne opp hvis hun blir for varm og oppkavet.

Så, det å ville ha med seg Rimadyl i tilfelle hunden skader seg, det er "forebyggende", men at du har med kortison fordi luftrøret hennes kan hovne opp hvis hun blir for varm og oppkavet, det er ikke? 

11 minutter siden, Stine skrev:

Nå var spørsmålet til ts om hva andre hundeeiere gjorde og om veterinæren var vanskelig, veterinæren gjør jobben sin ved å ikke skrive ut reseptbelagte medisiner til hunder som ikke er undersøkt, h*n er ikke vrang. Og nå har ts fått svar fra de fleste at det ikke er vanlig å få reseptbelagt smertestillende før tur. 

Det kan ikke sammenlignes med hva Ola Nordmann har i førstehjelpskrinet sitt av reseptfrie medisiner.

Jeg har ikke kommentert hvorvidt veterinæren er vrang eller ikke, for jeg syns det er en selvfølge at veterinæren ser på hunden og snakker med eieren før den skriver ut reseptbelagte medisiner, uansett hvorfor. Det jeg kommenterer, er at det ser ut som at det er helt uhørt at man har smertestillende sammen med førstehjelpsutstyret sitt, i tilfelle det skulle skje noe der smertestillende bør gis. 

1 minutt siden, Malamuten skrev:

Det står jo ikke noe om smertestillende? Jeg tror ikke det er noe de fleste har med seg, hverken til hund eller menneske, med unntak av ibux/parasett kanskje, men det er ikke reseptbelagt. Enkelt førstehjelpsutstyr derimot er greit å ha med seg uansett, fort gjort å få et kutt eller noe som er greit å få bandasjert litt enkelt feks.

Det står "er et minimum". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Raksha skrev:

Selvfølgelig har veterinæren lov til å gi ut smertestillende / annen medisin for påkomne tilfeller.  Jeg har både rimadyl og stesolid (krampestillende) liggende tilfelle.  Men jeg kjenner veterinæren godt da, og kontakter selvsagt vet. Om det er noe å lure på.

At en veterinær som man ikke har et ( godt)  kundeforhold til ikke skriver ut uten å se hunden først kan jeg skjønne. Man skal jo ikke gi medisin ukritisk, så vet. må kunne stole på at eier er litt fornuftig og at hunden i utgangspunktet er frisk og ikke feiler ting som kan lage komplikasjoner ved bruk av rimadyl ol.

 

Men det er en grunn til at du har disse medisinene? Som sagt så har Vigdis fått både kortison og rimadyl, men det er jo en grunn til det, og ikke bare fordi.

 

Akkurat nå, 2ne skrev:

Så, det å ville ha med seg Rimadyl i tilfelle hunden skader seg, det er "forebyggende", men at du har med kortison fordi luftrøret hennes kan hovne opp hvis hun blir for varm og oppkavet, det er ikke? 

Jeg har ikke kommentert hvorvidt veterinæren er vrang eller ikke, for jeg syns det er en selvfølge at veterinæren ser på hunden og snakker med eieren før den skriver ut reseptbelagte medisiner, uansett hvorfor. Det jeg kommenterer, er at det ser ut som at det er helt uhørt at man har smertestillende sammen med førstehjelpsutstyret sitt, i tilfelle det skulle skje noe der smertestillende bør gis. 

Det står "er et minimum". 

Nå kan Vigdis dø pga luftrøret, så det er nok ikke bare fordi kanskje hvisomatte. Jeg har aldri sagt at det er uhørt, jeg har sagt at veterinærer ikke skriver ut for hvisomatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er forskjell på medisiner gitt til en hund pga en deffekt/sykdom enn medisin gitt til en hund fordi kanskje den er uheldig og skader seg. Skal veterinæren skrive ut sterke smertestillende til enhver hundeeier som ønsker det så kan det fort bli misbrukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Stine skrev:

Nå kan Vigdis dø pga luftrøret, så det er nok ikke bare fordi kanskje hvisomatte. Jeg har aldri sagt at det er uhørt, jeg har sagt at veterinærer ikke skriver ut for hvisomatte.

Okay? Men du syns ikke det er nødvendig? 

22 timer siden, Stine skrev:

Hvis man skal tenke sånn så kan man jo ikke gå noe sted uten en hel del reseptbelagte medisiner! Vi har vært på flere fjellturer uten å ha med smertestillende til hund eller folk, det går som regel bra :)

 

5 timer siden, Stine skrev:

Men en veterinær har ikke lov til å skrive ut resepter forebyggende, der ligger forskjellen. Jeg har heller ikke med meg reste rimadyl på fjelltur, den ligger hjemme/på hytta. 

Jeg ser fortsatt ikke helt forskjellen jeg da, du har liggende du og, i tilfelle. Eller? 

2 minutter siden, Stine skrev:

Jeg synes det er forskjell på medisiner gitt til en hund pga en deffekt/sykdom enn medisin gitt til en hund fordi kanskje den er uheldig og skader seg. Skal veterinæren skrive ut sterke smertestillende til enhver hundeeier som ønsker det så kan det fort bli misbrukt.

Det kan være, men det hadde vært sabla kjekt å ha om man hadde en hund som f.eks hadde revet seg opp på en pote og du måtte gå 4 timer tilbake igjen før du fikk hjelp til hunden? 

Nei, stemmer. Tenker man sånn, så burde man jo ikke gå noe sted da.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Stine skrev:

Jeg synes det er forskjell på medisiner gitt til en hund pga en deffekt/sykdom enn medisin gitt til en hund fordi kanskje den er uheldig og skader seg. Skal veterinæren skrive ut sterke smertestillende til enhver hundeeier som ønsker det så kan det fort bli misbrukt.

Joda, Hottie har epilepsi men aldri hatt så sterke anfall at hun trenger stesolid. Så det er bare tilfelle rottefelle. Rimadyl får jeg og tilfelle en av dem blir dårlige. Ingen av mine går på det nå, men kasko har en historie med vondter og da er det greit å ha liggende tilfelle han blir dårlig, men også om noe skjer med de andre. 

Vi bor tre timer unna nærmeste smådyrklinikk som har vaktordning,så det er en trygghet for oss når ting skjer utenfor åpningstider hos vet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tramadol liggende hjemme, etter gigantoperasjonen. Jeg planla egentlig å selge de på plata for 40kr pillen (it's a joke) - men så har de bare blitt liggende. Tenker det er greit å ha i alle tilfelle, men samtidig vet jeg det aldri kommer til å bli brukt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, 2ne skrev:

Okay? Men du syns ikke det er nødvendig? 

 

Jeg ser fortsatt ikke helt forskjellen jeg da, du har liggende du og, i tilfelle. Eller? 

Det kan være, men det hadde vært sabla kjekt å ha om man hadde en hund som f.eks hadde revet seg opp på en pote og du måtte gå 4 timer tilbake igjen før du fikk hjelp til hunden? 

Nei, stemmer. Tenker man sånn, så burde man jo ikke gå noe sted da.. 

Nei, jeg synes ikke det er nødvendig med reseptbelagte medisiner på tur med hunder som det ikke feiler noe. Sikkert kjekt å ha hvis uhellet er ute, men jeg synes ikke veterinærer skal skrive ut resept i hytt og gevær. 

Jeg har liggende fordi det bare har blitt liggende, jeg har ikke gått inn for å ha det liggende og jeg har heller ikke drassa det med meg rundt. Men ja, hadde den hunden som har prøvd de pillene før og tålt dem fått skrekkelig vondt en gang så hadde dem nok fått en. Nå tror jeg ikke det kommer til å skje siden jeg tror de har gått ut på dato.

Men for all del, jeg skal slutte å legge meg i at folk ringer dyrlege, lege, psykolog you name it for å få reseptbelagte medisiner fordi det er kjekt å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Stine skrev:

Nei, jeg synes ikke det er nødvendig med reseptbelagte medisiner på tur med hunder som det ikke feiler noe. Sikkert kjekt å ha hvis uhellet er ute, men jeg synes ikke veterinærer skal skrive ut resept i hytt og gevær. 

Jeg har liggende fordi det bare har blitt liggende, jeg har ikke gått inn for å ha det liggende og jeg har heller ikke drassa det med meg rundt. Men ja, hadde den hunden som har prøvd de pillene før og tålt dem fått skrekkelig vondt en gang så hadde dem nok fått en. Nå tror jeg ikke det kommer til å skje siden jeg tror de har gått ut på dato.

Men for all del, jeg skal slutte å legge meg i at folk ringer dyrlege, lege, psykolog you name it for å få reseptbelagte medisiner fordi det er kjekt å ha.

Nei nei, du har helt sikkert rett i at det er du og noen få andre som kan ha reseptbelagte medisiner liggende, og bare bruke de ved behov. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

Nei nei, du har helt sikkert rett i at det er du og noen få andre som kan ha reseptbelagte medisiner liggende, og bare bruke de ved behov. 

Skjerp deg! Jeg har en hund som har en deffekt og kan dø pga det. Rekker ikke til veterinæren hvis luftrøret hovnet opp og hun ikke får puste. Ser du ikke forskjell på det og smertelindring av slitne poter så får det bare være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Stine skrev:

Skjerp deg! Jeg har en hund som har en deffekt og kan dø pga det. Rekker ikke til veterinæren hvis luftrøret hovnet opp og hun ikke får puste. Ser du ikke forskjell på det og smertelindring av slitne poter så får det bare være.

Jeg kommenterte rimadylen, ikke kortisonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Raksha skrev:

Joda, Hottie har epilepsi men aldri hatt så sterke anfall at hun trenger stesolid. Så det er bare tilfelle rottefelle. Rimadyl får jeg og tilfelle en av dem blir dårlige. Ingen av mine går på det nå, men kasko har en historie med vondter og da er det greit å ha liggende tilfelle han blir dårlig, men også om noe skjer med de andre. 

Vi bor tre timer unna nærmeste smådyrklinikk som har vaktordning,så det er en trygghet for oss når ting skjer utenfor åpningstider hos vet. 

Men da har jo du fått de medisinene av en årsak. Hvis man skal sammenligne med trådens opprinnelse - du ville jo ikke fått utskrevet stesolid fordi Hottie kanskje ville fått epilepsi engang. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
1 time siden, Meg skrev:

har alltid med førstehjelpsutstyr til hund og menneske på tur, uavhengig av om de er i skog eller fjell. Har stort sett et par rimadyl liggende oppi der, sammen med diverse sårmidler (sårvask, saltvann. etc), bandasjer (støttebandasje, selvheftende bandasje), canikur/zoolac/lignende. Hodepinetabletter/smertestillende til meg selv er alltid med!  

(på løp er det ofte påbudt med førstehjelpsutstyr til hund og eier. men det er nå greit å bare ha liggende i sekken som uansett er med. har hatt bruk for det også). 

Samme som jeg har hatt på 2-7 dagers marsjer. + jeg har forsvarets enkeltmannspakke og sterile sysaker (ja jeg kan sy ;) )

Og selvsagt: potesokker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig kjekt å ha metacam liggende, til bruk når noen får et hull noe sted. For ja, det skjer jo innimellom. Har faktisk ikke tenkt på at det er lurt å ha med på turer og ferier. Men klart det er! Bikkjene kan like gjerne bli hullete da, som hjemme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spør jeg fordi jeg ikke vet, og ikke for å være frekk, men får man tak i smertestillende til hund som ikke er reseptbelagt? Er smertestillende til hund også febernedsettende slik som til mennesker?

Nå er jeg ikke typen til å gå dagsmarsjer/flerdagsmarsjer uansett, men hadde jeg vært det ville smertestillende til hunden vært like selvsagt som resten av turapoteket. Bandasjer, kuldepakning, nål og tråd (ville lært meg å sy sår selvsagt, og spjelke), ekstra potesokker, zoolac og sårvask. Det ville vært like naturlig som gnagsårplaster, bandasjer og smertestillende til meg selv.

Uhell skjer, ingen planlegger å få skader på hverken seg selv eller hund. Om medbrakt smertestillende er forskjellen mellom rolig hund som lar seg bære og hund som gjør skaden verre under transport, sier det seg selv hva jeg ville valgt.

MEN: jeg ville selvsagt fått hunden undersøkt hos vet først og forsikret meg om at vet instruerer meg grundig nok i bruk/dosering!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...