Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan hjelpe forlatte kattunger?


tmp
 Share

Recommended Posts

Tips ønskes!! Er på stranda i Ecuador nå og en eske med kattunger er forlatt på en parkeringsplass.  Vet ikke hvor gammel de er, små og magre men stødig på bena og kvikk og lekne..vill gjetting men kanskje fire-fem uker. Noen turister fant dem og har gjort en breier oppmerksom på de og hun gir de nå litt (ku)melk fra i går.  Hva bør vi gjøre/gi dem for å best mulig hjelpe dem. Vi har satt opp litt presenning for å gi de skygge i tillegg til at de har et lite hus med myk seng i. Jeg har kjøpt den kattemat som finnes, tørrfor for voksne katter. Vet ikke om de er store nok til fast føde, men tenker at vi må prøve å bløte det og gi. Kumelk vet jeg ikke er bra, men i mangel på annet,er det greit eller er det bedre alternativer? Vann får de selvfølgelig også. Og er for for voksne katter greit å gi?

Får så vondt i hjertet,  og vil gjøre hva vi kan de få dagene vi er her.. Tror bareieren som er svensk vil gjøre en innsats også heldigvis. Er det noen som kan katt og kan gi meg noe råd? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de fire-fem uker er de store nok til fast føde. Da jeg hadde kattungekull på den alderen fikk de rå kyllingkjøttdeig blandet med eggeplomme, i tillegg til at de fremdeles diet så klart. Nå spørs det vel om rått kjøtt fra den kanten av verden er noe særlig å satse på, men melk (gjerne H-melk/annen type med mye fett i) blandet med eggeplomme er en grei nødløsning, gjerne i kombinasjon med tørrforet. Da får de i seg det fettet et tørrfor for voksne mangler.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Wilhelmina skrev:

Er de fire-fem uker er de store nok til fast føde. Da jeg hadde kattungekull på den alderen fikk de rå kyllingkjøttdeig blandet med eggeplomme, i tillegg til at de fremdeles diet så klart. Nå spørs det vel om rått kjøtt fra den kanten av verden er noe særlig å satse på, men melk (gjerne H-melk/annen type med mye fett i) blandet med eggeplomme er en grei nødløsning, gjerne i kombinasjon med tørrforet. Da får de i seg det fettet et tørrfor for voksne mangler.

Takk for tips! De har fått oppbløtt tørrfor og var veldig klar for det :-) bardamen blandet melk og vann (typ H melk tror jeg) til dem, men mener du ren melk er bedre? Er det kun eggeplommen de skal ha? Og hvor ofte bør du få mat ideelt? Tenker fire og så mye de vil pr måltid??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, tmp skrev:

Takk for tips! De har fått oppbløtt tørrfor og var veldig klar for det :-) bardamen blandet melk og vann (typ H melk tror jeg) til dem, men mener du ren melk er bedre? Er det kun eggeplommen de skal ha? Og hvor ofte bør du få mat ideelt? Tenker fire og så mye de vil pr måltid??

Kun eggeplommen ja - rå eggehvite blokkerer opptak av B-vitamin. Jeg ville nok gitt ren melk, sånn at de ikke blir mett på vann (det har jo ingen næringsstoffer). Kattunger tåler stort sett melk veldig bra. Fire måltider høres fornuftig ut. Høres ut som dere er godt igang :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, mushi skrev:

Katter skal ikke ha vanlig melk da de er laktoseintolerante. Jeg ville ha satset på kattemat.

Kattunger er ikke laktoseintolerante, men det stemmer at voksne katter ikke skal ha vanlig melk. For så små kattunger som det gjelder i dette tilfellet vil det ikke være tilstrekkelig med tørrfor for voksne katter. Ideelt sett skal de jo enda die ganske mange uker, og et tørrfor vil være svært mangelfullt mtp. de næringsstoffene en kattunge på 4-5 uker trenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi gitt som anbefalt helmelk med eggeplomme :-) de er verdens søteste små nurk og det er hjerteskjærende.. Når vi ikke er i vannet er kattungene alt ungene våre tenker på og bekymrer seg for og vil bare sitte å kose <3

Bardamen har heldigvis allerede funnet en som vil ta til seg ene. Den blir hentet allerede i morgen.  søsknene burde være sammen mye lenger, men antagelig er det bra i allefall mtp situasjonen da de lever veldig utsatt som de gjør nå. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...