Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, juli

Caroline
 Share

Recommended Posts

1 time siden, Belgerpia skrev:

*ler høyt*

Jeg kom til delen om at du kjente igjen dama som belgerdame, men at du aldri hadde snakket med henne -pusta lettet ut. Ha ha ha ha  skal være ringsekretær på LP lørdag, og tror ikke at jeg skal handtere bever..

Det var Emte, så det er i så fall hun som bør få en advarsel om å ta det forsiktig til helga :D Men siden jeg ikke kjenner dama, føles det litt psycho om jeg gjør det :P 

28 minutter siden, Mona skrev:

I dag er det 6 år siden jeg hentet lille Mona:wub: Siden hun var ca 3 år gammel da (og fødselsdagen er ukjent) anser jeg dette som hennes 9-årsdag :sorcerer:DSC_0002.JPG

Gratulerer med dagen!

Nå er endelig alle flyttekasser ute av stua, og stablet pent innerst i ballsalen. Jeg lyver litt, for det er igjen to kasser her, men de er fulle av ting som kan settes på plass, så da går jeg på det etterpå. Men nå skal jeg slange meg i senga på terrassen med godt lesestoff, og slappe av. Jeg har egentlig jobbet i hele dag. Fikk tømt noen kasser underveis også, fant igjen fem fotoalbum som ikke er mine, så et familiemedlem ble veldig glad for å høre at de var lokalisert. Fått på plass noen bilder og pynteting, men det er vanskelig å møblere i nytt hjem. Jeg er så konservativ at ting får fast plass - men ny planløsning gir ny møblering, andre hyller, og de faste plassene fungerer ikke lenger. Jaja, det blir bra til slutt. Ikke må alt fram på en gang heller. For eksempel den fine bordklokka som ikke vil gå, og som jeg fikk i innflyttingsgave da jeg bodde på min første studenthybel i 2001, den kan jeg kanskje tåle å kaste nå.

Tells det som rydding om jeg leser blader jeg skal kaste så snart de er lest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 2.9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fin dag 

Godt mulig noen av dere tenker dårligere om meg nå, men jeg har lyst å dele likevel... I dag fikk jeg bekreftelse på at jeg er ferdig med frivillig gjeldsordning  Nå gleder jeg meg stort til sånn

Da er bursdagsgave nummer to hentet! Si hei til Goliat

Posted Images

Takk sonen :icon_redface:

Kom hjem med pakke fra Høøks (salg), har endelig fått meg hundetreningsvest :P

Burmadrassen ble godkjent, senga syns Uno passa best til å brettes dobbel for å jukkes på :pinch: Så den er beslaglagt en stund, det er uaktuelt. Uansett gikk han først og la seg på soggidoggi-dørmatta i gangen, før han flytta seg til soveromsgulvet. Spørs om jeg rett og slett må finne en madrass til soverommet...

IMG_1159.JPG

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir en smule irritert når bilder tas fra facebook-siden min og brukes uten et enda spørsmål om det er greit. Spesielt når datteren min er med på bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SFX skrev:

Gratulerer med dagen!

Mona takker :) "Bursdagsbarnet" tilbrakte gårsdagen med å stå i bånd i hagen og se på mens vi malte. Det var visst mentalt slitsomt å ha overoppsyn med arbeidet, for i dag har hun sovet neste hele dagen :D

1 time siden, SFX skrev:

Nå er endelig alle flyttekasser ute av stua, og stablet pent innerst i ballsalen. Jeg lyver litt, for det er igjen to kasser her, men de er fulle av ting som kan settes på plass, så da går jeg på det etterpå. Men nå skal jeg slange meg i senga på terrassen med godt lesestoff, og slappe av. Jeg har egentlig jobbet i hele dag. Fikk tømt noen kasser underveis også, fant igjen fem fotoalbum som ikke er mine, så et familiemedlem ble veldig glad for å høre at de var lokalisert. Fått på plass noen bilder og pynteting, men det er vanskelig å møblere i nytt hjem. Jeg er så konservativ at ting får fast plass - men ny planløsning gir ny møblering, andre hyller, og de faste plassene fungerer ikke lenger. Jaja, det blir bra til slutt. Ikke må alt fram på en gang heller. For eksempel den fine bordklokka som ikke vil gå, og som jeg fikk i innflyttingsgave da jeg bodde på min første studenthybel i 2001, den kan jeg kanskje tåle å kaste nå.

Tells det som rydding om jeg leser blader jeg skal kaste så snart de er lest?

Ja :) Høres ut som du har fortjent å kose deg litt nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Symra&Pippin skrev:

Gress klippet. Så mye som jeg gadd i alle fall. Men hva skal jeg gjøre nå? Fortsette den endeløse jakten på en lys sommerparkas? har allerede sjekket hele internett da, men det må jo finnes? Noe sånt:

3a41050a-27e3-4102-b01b-54e938770cc0.jpg

Nei, finnes ikke sjø. 

Kan denne brukes? http://www.laredoute.no/les-petits-prix/parkas/481567?N=1z141xaZ69qZ1z13z5h&Nao=5&Ns=RankValue7|1&selArt=390344

Eller denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Badet er straks ferdig.:D Hurra for min kjære pappa som har tatt jobben.:heart:

bad.jpg

bad2.jpg

Jeg og Biz var på stranda i helgen. Lille godjenta mi, blitt så lita uten all pelsen.:wub:

bizjuli16.jpg

bizijuli16.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

Jeg gjorde et tappert forsøk på å gå tur i skogen nettopp. 
Men i dag var det en overvekt med flexi-eiere så jeg snudde. 

Først traff jeg ei dame med 2 Schäfere i flexi. Stoppknappen tror jeg ikke hun visste hvor var, for de tok ut i en helsikes fart når de så en rådyrkalv. Mye skrik og skrål fra eier, men tror de stoppet til slutt. Det ble rolig i hvert fall. 
Og så holdt Sjef på å få en Chihuahua hengende i snuten. Eieren stod i ro og trykka på mobilen mens hunden fortsatte å gå. Og når den var kommet helt bort så var jeg et stykke utenfor stien også. Eieren løfta opp hunden til slutt og bare lo og smilte :huh:  

Når jeg hadde snudd og var på vei ut av skogen igjen så var det ei dame med en liten en som begynte å bjeffe og knurre så snart den la merke til oss. Hun roper til hunden SEEE! KOM! VI GÅR OG HILSER! :D 
Så jeg begynte å gå skrått fra henne, og på skrått over gårdsplassen på en hjørnetomt. Hun ropte etter meg at de må jo få lov å hilse! Jeg svarte ikke, gikk bare så fort jeg kunne :P 

Fant en fotballbane helt uten folk rundt. Så Sjef fikk lov å løpe litt, og så trente vi litt lydighet også. Så han er trøtt og fornøyd nå :) Bortsett fra at han venter på maten sin da. 

Nå lurer jeg på om jeg skal skrive handleliste og bare få handleturen unnagjort først som sist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Pixie skrev:

Litt feil farge, jeg ville hatt den i helt lys grå eller beige, litt sånn seilduksfarge. 

Og dette er story of my life når det gjelder kjøp av klær, jeg ser for meg akkurat hva jeg vil ha, og det eksisterer ikke. 

Forøvrig var jeg veldig nær å kjøpe en campingvogn av typen Poletta i dag. Nær ved å sende en epost i alle fall. Den kostet nesten ikke noe, men den var under oppussing og en god del arbeid gjensto, blant annet når det gjaldt strøm og gass. Jeg ble edru da jeg kom på at jeg vet absolutt ingenting om montering av strøm og gass i en campingvogn. Spare litt og kjøpe en der ting er i orden i stedet tror jeg. Neste sommer!

e035.gif

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis
4 timer siden, Pixie skrev:

Godt mulig noen av dere tenker dårligere om meg nå, men jeg har lyst å dele likevel...

I dag fikk jeg bekreftelse på at jeg er ferdig med frivillig gjeldsordning :yes: Nå gleder jeg meg stort til sånne småting som å få stå som eier på mitt eget mobilabonnement igjen! Det har vært fem lange år, og enda flere enda lengre år før det da jeg tenkte at jeg aldri kom til å bli ferdig,  men nå er jeg faktisk gjeldsfri. Jeg har ikke ord for hvor mye lettere jeg føler meg nå!

Veldig bra! Tenker overhodet ikke dårlig om deg for det. En av de aller fineste menneskene jeg kjenner er ferdig med sin gjeldsordning neste måned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Symra&Pippin skrev:

Litt feil farge, jeg ville hatt den i helt lys grå eller beige, litt sånn seilduksfarge. 

Og dette er story of my life når det gjelder kjøp av klær, jeg ser for meg akkurat hva jeg vil ha, og det eksisterer ikke. 

Forøvrig var jeg veldig nær å kjøpe en campingvogn av typen Poletta i dag. Nær ved å sende en epost i alle fall. Den kostet nesten ikke noe, men den var under oppussing og en god del arbeid gjensto, blant annet når det gjaldt strøm og gass. Jeg ble edru da jeg kom på at jeg vet absolutt ingenting om montering av strøm og gass i en campingvogn. Spare litt og kjøpe en der ting er i orden i stedet tror jeg. Neste sommer!

e035.gif

Denne da? http://www.veromoda.no/vero-moda/coats-and-jackets/vmalba-3-4-jacket/10146767,no_NO,pd.html?dwvar_10146767_colorPattern=10146767_RoseDust

ellers hvis du googler "sommer parkas" får du opp mane sider med jakker :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Krutsi skrev:

Denne da? http://www.veromoda.no/vero-moda/coats-and-jackets/vmalba-3-4-jacket/10146767,no_NO,pd.html?dwvar_10146767_colorPattern=10146767_RoseDust

ellers hvis du googler "sommer parkas" får du opp mane sider med jakker :) 

Jeg har googlet mange forskjellige kombinasjoner med "parkas".  Den der ser litt rosaaktig ut i fargen, ellers fin. :)

1 minutt siden, Wednesday skrev:

Kan man ha to valper? :whistle: Bare litt halvseriøst spørsmål da :aww: Jeg vil jo ha to hunder, og har ingen tålmodighet. Sikkert skikkelig slitsomt, men de blir jo fort store?

Hvis noen kan takle to rabagaster på en gang så er det vel deg. :aww:

Jeg kjenner flere som har hatt to valper samtidig, de overlevde!

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 04/07/2016 at 5:29 AM, Annik skrev:

Vi sier aldri nei til forsinket EFIT heller :D

Følte liksom at flere dager etterpå var litt utafor og ikke helt innafor :P
Jeg skal prøve å huske til neste gang! *sette reminder på tlf*

...er jeg hot! Det er 32,5 grader nå, og blir bare varmere og varmere utover dagen. Pust og pes. 
Får håpe det blir litt bedre i kveld så hundene kan være med å løpe litt. 
Jeg har akkurat spist lunch og drukket et lite glass rødvin til, mens hos dere er kl 21.07. 
Snodige greier det der :P

Nei, på tide å få gjort noe nyttig. Har skrubbet kjøkkenet, gått fort over badet, vasker klær nå, har brettet sammen og lagt bort klær, kost med hunder, kjeftet på bjeffehunder, hjulpet svigermor med stæsj, og sitter og lurer på om jeg skal la kredittkortet gå glovarmt for en meget god sak eller ikke. Jeg heller mot skal :innocent: (Har pengene altså, er bare spm om å vurdere litt før man bare stuper i det, selv om jeg egentlig har bestemt meg hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Symra&Pippin skrev:

Hvis noen kan takle to rabagaster på en gang så er det vel deg. :aww:

Jeg kjenner flere som har hatt to valper samtidig, de overlevde!

Ja, er det jeg mener og. Har jo to, så hvorfor ikke fire liksom. De du kjenner, hadde de voksne hunder også, eller bare valpene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mona skrev:

Mona takker :) "Bursdagsbarnet" tilbrakte gårsdagen med å stå i bånd i hagen og se på mens vi malte. Det var visst mentalt slitsomt å ha overoppsyn med arbeidet, for i dag har hun sovet neste hele dagen :D

Ja :) Høres ut som du har fortjent å kose deg litt nå!

Det er tøft å være sjef, det krever masse energi å være på toppen.

Nå har jeg sløvet, spist middag, og hengt opp et par pynteting. Og innså at jeg ikke vet hvordan jeg fester ting på gipsvegger. Dobbeltsidig tape for plakater duger, men ellers?

1 time siden, Line skrev:

Fryktelig upraktisk med en valp som skal hjelpe til når man skal klippe kjolestoff :aww: 

Er det sånn en får fasongklippet snusere? På berner klipper vi skjørt.

14 minutter siden, Wednesday skrev:

Kan man ha to valper? :whistle: Bare litt halvseriøst spørsmål da :aww: Jeg vil jo ha to hunder, og har ingen tålmodighet. Sikkert skikkelig slitsomt, men de blir jo fort store?

Jeg vil i hvert fall heller ha to valper enn to tenåringer, men jeg ville forsøkt å unngå begge deler uten at det var veldig god grunn for det. Jeg har hatt valp tre måneder ekstra for å gjøre den eksportklar samtidig som jeg beholdt ei søster, og jeg har hatt to søstre hos meg til godt over leveringsalder fordi jeg ikke fant riktig fôrvert med en gang (jeg mener de var litt over 3 og litt over 4 måneder da de dro). Det er mer arbeid - på den annen side har jeg alltid hatt reduksjon fra valpekull til to valper, så sånn sett har det ikke føltes som så mye. Men jeg ville ikke solgt to valper til noen uten at de hadde veldig, veldig god grunn. Jeg har sett at det kan gå veldig galt, på ulike måter. Og som sagt - valpetiden er ikke slitsom, det er tenåringstiden som er et ork. Det er ikke valper på 5 måneder som er mest omplassert, det er hormontroll på 11 måneder.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Wednesday skrev:

Ja, er det jeg mener og. Har jo to, så hvorfor ikke fire liksom. De du kjenner, hadde de voksne hunder også, eller bare valpene? 

Symra sin oppdretter hadde både voksne hunder og to valper, de andre jeg kjenner hadde bare to beardisvalper. 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Wednesday skrev:

Jeg tenker, helt hypotetisk selvsagt (!), én valp nå og så én til om etter en stund. Si at den første er 8-9 måneder da, når den neste kommer. Kunne det gått? Husk, helt hypotetisk dette.

Jeg husker at da jeg begynte å tenke på hund nummer to så var det mange som sa at hund nummer en burde være et par år gammel først, sånn at den har fått på plass litt god oppførsel som den viderefører til den neste. Jeg valgte å vente til Pippin var to år, men jeg vet ikke om det er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Symra&Pippin skrev:

https://www.zalando.no/o-neill-boundary-lett-jakke-on541f013-c11.html ?

https://www.zalando.no/cmp-turjakke-mineral-grey-c7041f01w-c11.html?

https://www.zalando.no/icepeak-louise-hardshell-jacket-ic141f03l-b11.html?

https://www.zalando.no/icepeak-linda-hardshell-jacket-ic141f03v-c11.html?

http://www.sportmann.no/produkt/ilse-jacobsen-parkas_373805?

Jeg blir litt sånn "den må jo finnes!" :P

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pixie skrev:

Den nederste var fin, men tror det er regnparkas. Jeg skal dra og prøve en jeg har sett på XXL i morgen, ikke perfekt, men grei nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Symra&Pippin skrev:

Jeg husker at da jeg begynte å tenke på hund nummer to så var det mange som sa at hund nummer en burde være et par år gammel først, sånn at den har fått på plass litt god oppførsel som den viderefører til den neste. Jeg valgte å vente til Pippin var to år, men jeg vet ikke om det er nødvendig.

Jeg går jo bare for de enkleste rasene som finnes da. Det er jo ikke som om det er en masse lydighet og greier som må på plass :aww: 

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for råd 😊.Han har opplevd å utforsket mye på de 2 uker han har vært med meg .Men tror det lett kan bli for mye inntrykk på en gang .Mulig jeg skal ta frem Valpe gården .Kom på at den brukte jeg til forrige hund .Den er 90* 90 .Jeg satt stoff buret der når min forrige hund skulle slappe av .Jeg har som sagt helt glemt rutiner jeg hadde på forrige hund .Takk for «oppfriskning «
    • Det er lett å glemme hvor krevende valpetiden faktisk er. Å holde lek utendørs synes jeg er en fin regel, men ha gjerne tyggeleger tilgjengelig innendørs for å begrense tygging på uønskede ting. Han er jo fortsatt en baby som vokser og oppdager verden i stort tempo. Det er viktig å ha noen rolige dager innimellom, men jeg tenker også at det er viktig å dra litt rundt og oppleve ulike miljøer, treffe ulike folk, underlag, lyder, lukter osv. Dra på oppdagelsesferd ihvertfall et par dager i uken. Lek og oppdagelse i eget tempo er fint. Her går det an å skille mellom kjedelige, korte lufteturer for å gjøre fra seg, og lengre turer for å leke, oppdage og trene litt. Lær valpen tydelig skille mellom disse. Inne tenker jeg også at det er greit å skille tydelig mellom ro og aktivitet. Men såklart, er valpen aktiv så bruk det, tren en kort økt med kontakt eller øvelser, ta en kort pause og en liten økt til, og så prøv å avslutte. Du kan jo gjerne avlutte alle økter med å jobbe med å gå å legge seg i senga/teppet/plassen, så han lærer å gå dit og slappe av etter aktivitet.
    • Hei  Jeg har en chi valp gutt på nå 12 uker .Dette er min andre chihuahua valp . Min forrige ble 12 år. Merker jo at denne valpen er 10 ganger mer hyper en den jeg hadde .   Føler jeg har glemt ut igjen Valpe stadiet .vet jo at det er en periode der man må forvente at det går litt i « hundre «  Den forrige chi var mye roligere og var lettere å roe ned . Håper å få noe råd -føler meg som en nybegynner igjen . Vi er mye ute -leker og han får sosialisering  vi holder lek til utendørs -inne forsøker jeg mental stimulering .Han klarer ikke roe seg inne .Han har nå vært hos meg i nesten 2 uker .Ble veldig raskt husvarm  Han har leker og tygge ting tilgjengelig inne Er det en ide å fjerne leker inne ? Er heller ikke lett å vite om han er understimulert eller overstimulert Håper på noen innspill her for hva som har fungert for andre           
    • Vi hadde en skikkelig ups and downs tur i går. Skulle "bare" på Posten og hente en pakke. Dr. Jekyll og Mr. Hyde ble med. På tur til bussen vekslet han mellom å være nevnte. Knallbra adferd avbrutt av skikkelig problematferd. Det ble bykset og bjeffet og knurret. Det ble gått aldeles eksemplarisk pent. Vanskelig å si hva som utløste det ene eller det andre. Han reagerte da naboer kom syklende med hund. De var åpenbart også på opplæring, gitt hvordan vi fikk et stresset og angstfylt tilrop bakfra om vi kunne stå i ro mens de passerte. Det skulle gå fint, trodde jeg, og ba Ede om en sitt jeg forventet han skulle mestre. Fysisk nærkontakt med en annen hund har han ikke hatt siden han flyttet fra oppdretter, så ingen forventninger om det når han ser en, og sladretrening på passering av mennesker har resultert i en svært høy suksessrate nå. Han bare overser de fleste uten å engang forvente belønning. Passerende syklister som kommer bakfra er vi IKKE i mål med. De ser antakelig ut som en kombinasjon av leketøy og deilige kjøttstykker, men disse kom så sakte, jeg trodde ikke det skulle trigge noen byttedrift. Til min overraskelse reagerte Ede mer enn han vanligvis gjør på Tour de Finance racerne som pleier trene på denne strekningen. Først ble jeg bekymret for et nyoppstått problem med utagering på hunder. Så forsto jeg at dette handlet om en slags misunnelse og en reaksjon på lovbrudd. Brudd på naturlovene. Hunder og sykler har vi nemlig ikke observert sammen før. Sykler er kjempespennende, og disse hundene fikk altså lov til å løpe sammen med syklene?! "The audacity! Stop in the name of the law! Jeg vil også være med! Hvem **** tror dere dere er?! Er ikke vi i familie? Dere lukter kjent! SVIKERE!" Vel. Han roet seg ned igjen en stund etter at de var forsvunnet ut av syne, og alt gikk vel til vi kom av bussen. Nå var han høy på mestring fra å gå ned trappen og en trang til å undersøke og kontrollere kjente omgivelser han ikke har vært i på en stund. Vanskelig å få kontakt med. Brukte lang tid på å komme oss til Posten fordi han var helt i sin egen verden angående omgivelsene. Ham ville utforske og kontrollere, han ville FREM og han var vokal om det. Det ble full stopp hver gang han strammet båndet uten å stoppe og vente på meg. Det ble full stopp hver gang han bjeffet av frustrasjon. Det ble lange stopper for å vente på kontakt. Heldigvis har han forstått hva som skal til for å utløse fremdrift og hva som er "straffen" for stressbetont dårlig adferd. Jeg trenger knapt be ham, han legger seg rett ned og later som han slapper av - regelrett skuespiller avslappet. Om ikke haka på bakken temmelig umiddelbart utløser videre fremdrift, så slenger han seg på hofta, krøller den ene fremlabben og SKUESPILLER relaxed AF for å komme fortere videre.  Strekningen fra bussen til Posten tok så lang tid fordi han ikke evnet oppføre seg, vi måtte avblåse planen om å busse tilbake, og istedenfor ta beina fatt og trene mer på å gå pent og rolig for å komme oss hjem igjen.  Omsider fremme ved Posten brukte vi også lang tid på å komme oss inn, pga ivrige byks frem fra hver eneste pent utførte straffestopp med bøtesitt. Virker som han gjør det med viten og vilje. Trigger en ny straffesitt i håp om å innkassere. Ikke helt forstått konseptet ennå. At en straffesitt belønnes med videre fremdrift. For ham er en sitt en sitt, foreløpig. Sitt pleier som regel å medføre en eller annen form for belønning, enten ved å holde den en stund eller å bli bedt om noe annet som så belønnes, så han bykser altså ut av sitten når jeg gir klar for å gå videre uten å ha belønnet, for å trigge meg til å be om en ny sitt i håp om belønning. Dette kan ta litt tid. Endelig inne på Posten kom vi oss for første gang gjennom seansen uten lyd, fordi jeg var godt forberedt. Kjørte en sitt med belønning (tørrforkule, jeg prøver fase ut, men lek var malplassert i settingen) for hver halvmeter inn gjennom døren og slapp ikke fokus fra ham mens betjeningen scannet kode og hentet pakke. Han var IVRIG spent, men vi kom oss gjennom det hele uten en lyd og uten poter på disken. Gedigen lettelse. Her er det håp.  Så var det å ta fatt på den 40 minutter lange driiiikjedelige strekka langs bilveien. Nesten strakt. Laaaange rett frem strekker med åker på ene siden og vei på den andre. Veldig lite som skjer og det føles som det går frustrerende sakte fordi en kan se så langt fremover. Denne strekningen har vi gått mange ganger før, både hele og deler av den, og HVER GANG har Ede fått utbrudd. Den er for kjedelig. Det er frustrerende å se bilene fare forbi mens vi nær snegler avgårde på stedet hvil ifht landskapet.  I tillegg lukter det tydeligvis hund fra enkelte av bilene. Jeg forstod det da en schæferoppdretter kom fra treningsbane og kjørte ut på hovedveien ~20 meter foran oss. Det tok sekunder før Ede ble merkbart alert og gikk opp i stress. Han forbinder lukten av andre hunder med trening. Utløser sterke forventninger i ham. Jeg innså med ett at dette antakelig er tilfellet med mange av bilene som passerer på veien. De eimer av hund. Ga meg delvis svar på hva som får ham til å gå så opp og ned i stress langs den strekningen der. Det har tidligere vært en gåte for meg hvorfor han plutselig stresser, så roer seg ned og går avslappet, for så å plutselig gå opp i stress igjen. Den passerende schæferoppdretteren ga meg svaret på det.  Men, så hadde Ede noen virkelig stygge utbrudd. Plutselige raptuser med påfølgende aggresjon mot meg pga frustrasjon med de selvpåførte rykkene i halsbåndet, tror jeg. Raptusene starter med vill byksing og så vender han seg mot meg i raseri fordi han sitter fast i båndet. I sele har han ikke blitt aggressiv mot meg under disse plutselige raptusene. Halsbåndet er tydeligvis mer smertefullt når han rykker til sånn. Nå var han direkte truende. RASENDE. Truet med å gjøre alvor av å rive meg i filler i sinne. Såpass skremmende at jeg vurderte om han kanskje skal gå med munnkurv en stund fremover. Han nærmer seg pubertet.. Men han roer seg fort og oppfører plutselig eksemplarisk igjen. Avslappet kroppsspråk. Går pent. Massivt hodebry å prøve forstå triggerene for både stress og ro. Det hele ga lite mening for meg. Omtrent halvparten av turen var eksemplarisk adferd. Utbruddene utgjorde kun en liten del. Det i mellom der var irriterende, men tolererbar vimsing, stramt bånd uten å trekke i fremdriftsstress. Han er flink til å ikke trekke, men det bygger seg tydelig opp frustrasjon over min ufattelige treghet. Hvorfor kan jeg ikke alltid løpe? Han vet at jeg KAN løpe. Har gjort det før, så hvorfor gjør jeg det ikke hele tiden? Antakelig en tung medvirkende trigger for utbrudd mot meg.  Han var glad da vi nærmet oss hjemme. Lettet og glad og ville inn. Vel inne forventet jeg at han skulle sovne som en stein, som han pleier gjøre. Istedenfor å sovne forble han stresset. Peste. La seg ned, men sluttet ikke pese. Ble turen for lang? Nope. Dette har vi gjort før. Resultatet pleier å være rett i søvn. Det slo meg etterhvert at han kan ha fått i seg noe. Han har beitet en del i det siste, også tidligere på dagen. En lengre konsultasjon med Grok senere er jeg sikker på at den merkelige Jekyll og Hyde adferden, hvor han vekslet uforutsigbart mellom eksemplarisk avslappet adferd og voldsomme utbrudd skyldes ubehag fra smørblomst og hundekjeks. Jeg kan erindre at han var borti den ene hundekjeksen langs veggen rett utenfor her, og han kan ikke ha unngått å få i seg smørblomst sånn som han har gresset midt i klaser av dem. Han holdt på å kveles av å drikke vann (krampe i øsofagus?) da vi kom hjem, hvilket passer symptomene fra smørblomst.  Regner det som en case solved. Han hadde sterkt ubehag i slimhinnene og muligens også noe ubehag fra hundekjeks. Han ble frustrert de gangene han var oppmerksom på det, og avslappet når han hadde fokus på annet og ignorerte det. Antar munnkurv er unødvendig på tur så lenge vi klarer unngå beiting. Smørblomst har høysesong frem til juli og er ALL OVER THE PLACE her hvor vi bor, så dette blir spennende. 
    • Massiv milepæl nådd: Ede mestrer å gå av turbuss på egne bein 🥳 Det startet med at jeg holdt på å falle ned trappen med ham i armene. Løftet ham for tidlig. Bussen ble uventet stående i kø foran rundkjøring før holdeplassen. Det meste jeg hadde av krefter var allerede brukt på å løfte ham fra gulvet. 30 kg med lealaus teddybjørn i den fasongen der viste seg å være i overkant av min bæreevne over tid. Ikke bare armene, men alt av stabiliserende muskulatur fikk kjørt seg mens bussen stod, hakket og rykket, deretter ga full gass og svingte fort og brutalt gjennom den rundkjøringen, for så å svinge like brutalt inn i busslommen og nær bråstoppe. 30 kg ekstra på overkroppen er uvant å balansere på en buss i store bevegelser. Jeg forstår nå de som utfører brystreduksjon på en annen måte. Da det endelig ble tid for å gå av den ufrivillige karusellen der holdt jeg på å falle ned trappen og Ede fikk en overraskende bråslutt på mammadalttilværelsen på gullstol midt i den, uten noen annen mulighet enn å adlyde tyngdekraften og fartsretningen og fortsette ned trappen på egne bein — og det gikk FINT, til hans store overraskelse. Ny motivasjon til å lære Mr.T å gå ned den trappen der var født, og vi har nå, en uke senere lykkes med avstigning fra turbuss på egne ben 🥳 Det ble feiret med Vom og softis 🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...