Gå til innhold
Hundesonen.no

snart hundeeier, mange spørsmål


fraffe
 Share

Recommended Posts

Hei alle sammen :D Jeg og samboer skal å hente vår første valp i slutten av juli, så mens man venter så blir det jo til at det popper opp en del spørsmål, i hvert fall når man er førstegangs hundekjøper :ahappy: Så jeg må egentlig bare unnskylde på forhånd, for jeg tenker jo at noen av spørsmålene er sånt som man burde vite, men jeg må ha alt inn med t-skje, så jeg har valgt å svelge stoltheten og bare spørre! Vi skal å besøke oppdretter om ikke så altfor mange uker, så jeg får nok svar på mye der, men jeg vil helst spare henne for dette :teehe: evig takknemlig hvis noen tar seg tid til å svare meg!

1. Jeg har skjønt at sele til valp og hunder generelt er det "store", og jeg ser så asbolutt hvorfor :) Men pleier dere å ha halsbånd på valpen inne? Tenker at det er lettere å klipse på ett kobbel for så å springe ned trappene når han må tisse? Blir jo mye styr hvis man skal ha på hunden selen vær gang den skal på do? Tenker jeg riktig nå? eller pleier man å ha selen på inne også? :icon_redface:

2. Når vi først er inne på sele/halsbånd/kobbel:
a) Har sett at de har noen seler på typ felleskjøpet, er det lov å ha med seg hunden inn der? Vil jo helst prøve utstyret før jeg kjøper... Eller burde man ha kjøpt sele før valpen er i hus?  
b) Hvor langt bør kobbelet være?? 
c) Pleier man å få med halsbånd fra oppdretter?

3. Vi skal selvfølgelig valpesikre leiligheten, men hva med ledninger til gulvlamper?? Er dette noe hunder liker å tygge på? Og hva med stikkontakter, tenk hvis han putter tunga inn i de? :icon_confused: 

4. Jeg har lest boken 100% positiv hverdagslydighet, og som jeg har skjønt det er kontakttrening utrolig viktig mtp videre trening osv... Men når starter man med det? Skal man fra man får hunden i hus gi godbit vær gang hunden tar kontakt på eget initiativ? Ser for meg at jeg må ha "godisskåler" stående rundtomkring i hele leiligheten... og i samme slengen, det står at man bør bruke myke godbiter, noen anbefalinger? 

5. Vi har en ganske stor flate i leiligheten vår, altså det er ingen fysiske dører mellom kjøkken/stue/gang... men det er type soner hvis man kan kalle det det... Er veldig usikre på hva vi skal gjøre mtp å begrense plassen valpen få være på, når den skal være alene.. Kanskje jeg tenker dumt og gjør det vanskelig for meg selv nå.. men jeg har lyst at hunden skal ha mat- og vannskål på kjøkkenet, men hvis vi skal typ gjerde inn ett område for han å være når han er alene hjemme, så er jo ikke kjøkkenet plassen jeg vil at han skal være.. Er det sånn at hunden burde ha en fast plass hvor han får mat??? Eller gjør det ikke noe om man flytter rundt på det? og hvor mye boltreplass er greit for en liten valp?? For min del kunne jeg tenkt meg å latt han være løs i hele leiligheten, men det er vel kanskje lurt å begrense i begynnelsen?? 

6. Bur? altså.. vetikke hvor jeg skal starte - har lest meg blind på det tror jeg..  Ser jo mye koseligere ut med en hundeseng da?

7. Har skjønt fra andre at det å lære hunden å være alene kan være en krevende og lang prosess, og de fleste tar ut så mye ferie som bare mulig når de får valp. Vi har desverre ikke mulighet til å ta ut mer enn to uker :hmm: så vi må jo faktisk bare gjøre det beste ut av det..  Vet at det er arbeidet som vi legger i det som avgjør om han kommer til å klare det, jeg har jo lest en hel masse om hjemme alene trening, - og konklusjonen er vel at jo tidligere man starter med det - jo bedre?! Så jeg ser jo for meg at vi starter så snart valpen føler seg trygg på oss og leiligheten! Tidsmessig vil det bli ca. sånn som dette: Valpen luftes før sambo dra på jobb kl 9/10 - alt ettersom, jeg jobber to minutter unna hjemmet og vil derfor ha mulighet til å komme hjem å lufte i pausen min, som blir rundt kl 12. Så må jeg jo forlate han igjen, og er ikke hjemme før 4, så han vil altså toppen være hjemme alene i 3 1/2 time..... Så det jeg lurer på er jo da om noen har klart å trene valpen sin til å være alene på så kort tid??? 

- tilleggspøsmål til de som lufter hunden i arbeidspausen sin: leste på et forum en eller annen plass at hunden hadde bare blitt mer ivrig/oppspilt pga det, og at den hadde det mye bedre hvis man lot det være, og at hunden derfor var alene i 7-8 timer. Hva er din erfaring med det? Jeg tenker jo at valpen sikkert har godt av en tur ut for å tømme blæra, hvis han ikke allerede har gjort det før jeg kommer hjem haha :whistle: men dette er jo sikkert noe man merker etter hvert?!

Skjønner at noen ting må man bare se an selv, men hadde vært kjekt med noen erfaringer osv fra andre.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sele/halsbånd: Sele er helt klart å foretrekke. Heng sele og kobbel ved utgangsdøra, ta valpen under en arm og sele i andre hånda og løp ut. Valpen holder seg nært deg når den er så liten og du rekker helt fint å ta på sele ute istedenfor at valpen tisser foran døra på vei ut. Det er vanlig at man får med et enkelt halsbånd og kobbel fra oppdretter så man f.eks. får lufta valpen på vei hjem fra henting :ahappy:

Vet ikke om felleskjøpet, men på dyrebutikkene er det ofte mulighet for å ta med valpen inn. Kjøp en sele som kan justeres både rundt halsen og rundt brystet, som valpen kan vokse i. Kobbel med strikk er veldig fint første tiden, valpen er uberegnelig og kan fort rykke i båndet. Jeg ville foreslått et enkelt kobbel på 180 cm du kan bruke der du vil ha valpen nært og en enkel langline du kan bruke når dere er i skogen osv.

Noen valper tygger på ledninger. Vi satte inn barnesikring i åpne kontakter og hadde kompostgrinder foran tv-pulten pga et salig ledningskaos, ellers så vi over og fjerna "løse" ledninger a la lamper i vinduskarmer. 

Kontaktrening er enormt viktig. Jeg visste ikke selv hvor viktig (vi fikk vår første valp for et halvt år siden). Nå har vi en hund vi må trene mye kontakt med fordi vi ikke gjorde nok av det da han var liten. Godbiter som er lette å dele i småbiter, oppbløtt tørrfor, biter av kokt gulrot, agurk, biter av kokt kylling osv er bra. Men belønning er ikke bare mat, belønning er også lek og oppmerksomhet. En fille i lomma kan bli en tresekunders drakamp, det er stas :ahappy:

Kompostgrinder kan brukes til å sperre av deler av rom der det er mulig. Sjekk også finn.no etter brukte valpegårder. Tenk litt praktisk ang. plassering av skåler, det blir fort en del gris i begynnelsen og det er en fordel å ha spisested der det er underlag som tåler vannsøl!

Hundeseng er koselig, men ikke bruk mye penger på det. Den blir fort nedtissa og tygd på :ahappy: 

To uker hjemme er lite tid å venne valpen til å være alene. En så liten valp har ingen mulighet til å holde seg så lenge og er altfor kontaktsøkende til å være alene så lenge. Om ikke dere har mulighet til å ta hunden med på jobb ville jeg helt klart skaffet valpepass. Å starte alenetrening tidlig er supert, men jeg syns det er litt tidlig å la den være så lenge alene. Det kan også gjøre renslighetstrening vanskeligere da valpen sannsynligvis vil tisse inne bare fordi det går for lang tid. Så små valper tisser ganske ofte :P Det kan også bli en utfordring å få luftet den og samtidig få spist osv i pausen din, så små valper bruker evigheter på å snuse og leke istedenfor å gå på do. Om man vil at den skal venne seg til å bare gjøre fra seg ute er det dumt å måtte gå inn igjen før valpen har gått på do... samme gjelder forøvrig om natta, vær forberedt på å måtte stå minst en halvtime på plenen med en valp som heller vil spise gress enn tisse :P Det er ganske hardt å fungere skikkelig på jobb etter noen uker med to-tre nattlige turer ut :P

Ellers: kjøp brukt, bruk klær hjemme som det ikke er nøye med, gjem unna alt du ikke vil ha tygd på, vær tydelig men trygg, sov ut før dere henter den. Og bli enige på forhånd om husreglene deres, snakk sammen så begge vet hva som gjelder ovenfor valpen. Vær konsekvente. Og kos dere, tida går innmari fort :P

Og gratulerer med valp :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Pixie Hurra, tusen takk for utfyllende og gode svar :thumbs: og takk, vi gleder oss så masse!!

Huff ja, vet innerst inne at to uker er altfor lite :hmm: og jeg har seriøst ikke tenkt på at en valp vil finne det mer interessant å spise gress enn å tisse.... er det mulig haha! Men i jobben min spiser jeg lunsj i arbeidstiden, altså før jeg tar lunsj selv, så alt fokus vil være på hunden når jeg da er hjemme, men om hunden rekker å tisse på en halvtime, når alt annet er kult - det kan bli et problem som du sier!  

Jeg har fundert litt da, hvordan ville det vært for en hund å være med på en arbeidsplass hvor det er en del som skjer? Samboer har en typ kontorjobb/salgsjobb så han er litt fram og tilbake, mellom pult og kunder. Ser jo for meg at hunden får plass under pulten, i ett bur... Men om det er særlig behagelig mtp på støy, mye mennesker osv, vet jeg ikke... Han vil jo sikkert sove en del, men hvis sambo forlater pulten og hunden blir alene? 

Plan B er at hunden blir med min kjære pappa på jobb, da han har eget kontor... Eneste er at han vet det ikke selv enda :teehe:

Mye å tenke påååååå!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende med første valp, hvilken rase? :)

1. Vi har ikke brukt halsbånd i det hele tatt siden vi hentet valpen i fjor sommer, men vi hadde inngjerdet hage og slapp å løpe ut på den måten med sele og kobbel. Sikkert lurt å ha halsbånd på inne når det er sånn som du skisserer, slik at man kommer seg ut så fort som mulig :)

2. a) Aner ikke, send dem en mail / melding på FB og spør? Du kan også spørre oppdretter om du får med en valpesele som du kan bruke den første tiden, det fikk vi. Uansett bør du kjøpe en som er veldig billig eller kan justeres mye, for de vokser enormt fort den første tiden!

b) Jeg foretrekker 3 meter, så får valpen litt bevegelsesfrihet uten at den må trekke i båndet for å komme hit og dit for å snuse/tisse/utforske osv. Man gir den selvfølgelig ikke hele båndlengden til enhver tid, det spørs hvilket miljø man er i, men man blir fort vant til å regulere båndlengden. Styr unna flexiline, vent eventuelt til hunden er voksen og kan gå pent i bånd og komme på innkalling før du går til anskaffelse av det.

c) Jeg fikk det, men spør oppdretter hva du får med, så slipper du å lure på hva du trenger å kjøpe inn :)

3. Ledninger kan være fristende å tygge på, ja, så ville ikke latt en liten valp være alene med synlige ledninger fremme. Det med stikkontaktene har jeg aldri tenkt på, faktisk, men tviler på at det er så veldig fristende å slikke på dem med mindre det på et eller annet vis har havnet noe velsmakende der? :P

4. Jeg begynte treningen med en gang, og har gått med godbiter i lomma konstant det siste året :P Fint å kunne belønne alt mulig også utenom selve treningsøktene. Bitte små biter er tingen (jeg bruker saks til å dele opp godbiter, for jeg synes de aller fleste typer er for store), og om valpen er matvrak, kan man også bruke tørrforkuler som godbit, så blir det ikke så mye ekstra hvis man trener/belønner mye.

5. Dere trenger ikke nødvendigvis begrense plassen valpen har tilgang til, med mindre det er noen rom/områder som er vanskeligere å valpesikre (for eksempel rom med gulvtepper, som er veldig fristende å tisse på, og vanskelige å rengjøre). Vi lukket dørene til soverommene og badet og satte opp en barnegrind for å stenge av gangen (sånn at hun ikke har tilgang til skoene våre, for det er noe de aller fleste valper vil tygge på), og så har hun fri tilgang til kjøkken, stue og trapp/gang oppe. Trenger absolutt ikke ha en fast foringsplass. Vår får faktisk aldri tørrfor i skål, hun alltid maten på en aktiviserende måte. Bruker det som godbiter ved trening, eller vi strør det utover i huset/hagen/skogen så hun må lete etter det.

6. Hunder er ikke burdyr, mener jeg ;) Prøv uten, og så får dere eventuelt skaffe et etter hvert hvis det blir helt nødvendig. Vi har ikke bur og har ikke savnet det. Vi kjøpte først en sånn plastseng og la noen pledd og en pute i, sånn at det ikke gjorde noe om den ble tygget på og tisset i. Vent med å kjøpe dyr seng til hunden har sluttet med sånt.

7. Jeg ville ikke ha latt en liten valp være alene hjemme så tidlig. Anbefaler at dere tar den med på jobb hvis det er mulig, eller får noen til å passe den. Det er ikke sånn at man nødvendigvis skal starte så tidlig som mulig (jeg begynte ikke før min var 7 måneder, ettersom jeg jobber hjemmefra og hadde mulighet til det), men man skal ta treningen svært gradvis. Så da må man jo begynne tidlig hvis man må la valpen være alene etter noen få uker. Samtidig bør man jo helst la valpen finne seg til rette og bli trygg på dere og den nye situasjonen før dere begynner med alenetreningen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Emmy åå tusen takk for så mange gode svar og tips :D Etter mye om og men, ble det en finsk lapphund!:wub: 

Akkurat nå, Emmy skrev:

3. Ledninger kan være fristende å tygge på, ja, så ville ikke latt en liten valp være alene med synlige ledninger fremme. Det med stikkontaktene har jeg aldri tenkt på, faktisk, men tviler på at det er så veldig fristende å slikke på dem med mindre det på et eller annet vis har havnet noe velsmakende der?

Haha tror nok du har helt rett, er jo ikke akkurat noe med stikkontakter som er så veldig fristende, med mindre man fyller de med noe godt :teehe:Men da blir det i hvert fall en opprydning av alt av ledninger før valpen kommer, det skal være sikkert!  

5 minutter siden, Emmy skrev:

6. Hunder er ikke burdyr, mener jeg ;) Prøv uten, og så får dere eventuelt skaffe et etter hvert hvis det blir helt nødvendig. Vi har ikke bur og har ikke savnet det. Vi kjøpte først en sånn plastseng og la noen pledd og en pute i, sånn at det ikke gjorde noe om den ble tygget på og tisset i. Vent med å kjøpe dyr seng til hunden har sluttet med sånt.

Hørtes veldig lurt ut med en typ plastseng, det skal jeg så absolutt gå til innkjøp av! Har du forresten noen formening om de første nettene man har valpen i hus?? Skal man sove på madrass i stua nær hundesengen, skal man ha hundesengen på soverommet? Hva gjorde du? 

11 minutter siden, Emmy skrev:

5. Dere trenger ikke nødvendigvis begrense plassen valpen har tilgang til, med mindre det er noen rom/områder som er vanskeligere å valpesikre (for eksempel rom med gulvtepper, som er veldig fristende å tisse på, og vanskelige å rengjøre).

Vi har ingen tepper enda:P Men hva med sofaen, er dette en plass hunden vil like å tisse??? alt som er mykt, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin rase! Sikkert et godt valg :)

Da kan dere med fordel vente med å kjøpe tepper til valpen har sluttet å tisse inne :P Vi tok med hundesengen inn på soverommet hver kveld når vi la oss. Så hun sov i egen seng ved siden av vår seng frem til hun ble stor nok til at hun klarte å hoppe opp i vår seng, siden da har hun sovet sammen med oss :P Det varierer veldig hvor renslige de er (kan være rasebestemt, så hør gjerne med lapphundfolk, hvis det finnes en Facebook-gruppe eller noe). Vår hadde et par uhell i sengen sin, men aldri i sengen vår eller sofaen. Med sofaen har man gjerne bedre kontroll, siden valpen gjerne er for liten til å klare å komme seg opp selv helt i begynnelsen. Ta den ned hvis den begynner å herje, for da kan den plutselig bli akutt tissetrengt :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, fraffe skrev:

@Emmy åå tusen takk for så mange gode svar og tips :D Etter mye om og men, ble det en finsk lapphund!:wub: 

Haha tror nok du har helt rett, er jo ikke akkurat noe med stikkontakter som er så veldig fristende, med mindre man fyller de med noe godt :teehe:Men da blir det i hvert fall en opprydning av alt av ledninger før valpen kommer, det skal være sikkert!  

Hørtes veldig lurt ut med en typ plastseng, det skal jeg så absolutt gå til innkjøp av! Har du forresten noen formening om de første nettene man har valpen i hus?? Skal man sove på madrass i stua nær hundesengen, skal man ha hundesengen på soverommet? Hva gjorde du? 

Vi har ingen tepper enda:P Men hva med sofaen, er dette en plass hunden vil like å tisse??? alt som er mykt, eller?

Vi brukte riktignok bur de første nettene (det var det han var vant til hos oppdretter), men vi hadde ham i buret inntil senga vår så jeg kunne bare strekke hånda nedi og kose med ham. Da var han nær oss, men uten å være i senga. Så man kan helt sikkert gjøre det samme med ei hundeseng :ahappy: Etterhvert fikk han en myk soveplass på soverommet som vi gradvis flytta nærmere døra. Nå går han fritt i leiligheten på natta og kan velge mellom sofa, bur, gulv eller teppe på soverommet, og ligger for det meste på soverommet. Han går også dit på dagtid når han er trøtt for å være helt i fred et sted det er mørkt og kjølig :)

Det kan nok skje at valpen tisser i sofaen ja. Det kan løses ved å ha tepper eller trekk på sofaen første tiden, eller rett og slett vente med å slippe valpen opp i sofaen til den er noenlunde husren. Det er jo helt individuelt hvor lang tid det tar, samme med alenetrening egentlig. Man må bare se an valpen, noen er trygge fra dag 1 og kan fint være med overalt eller ligge alene en halvtime etter tre-fire uker mens andre er mer avhengige av deg og vante omgivelser. Det er uansett lurt å begynne å venne den til å være i ro forskjellige steder, ingenting er bedre enn en valp som kan sove overalt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke på halsbånd hjemme, men har på mine hatt halsbånd som er enkle å bare smette av og på uten å åpne de. Med mine valper har jeg forøvrig bare bært de ut og sluppet de løse ute for å tisse, men det er jo kanskje ikke alle man kan det med. Sele er fint å bruke, som du sier, men er antagelig greiest å kjøpe etter at valpen er kommet i hus så dere får prøvd. Aner ikke hvordan det er på akkurat den butikken du spør om, men på dyrebutikker osv så får man ihvertfall som regel ha med hunden inn :) 

Ifht hjemme trening og vanskelig å begrense plassen, kjøp en valpegård/kompostgrinder å stripse sammen, om du føler for å begrense plassen til valpen. Det blir jo på en måte som et bur, bare større og uten tak. Det er ikke sikkert det er nødvendig over hodet, men det skader jo ikke heller :) 

Hjemme alene trening, en trygg stødig valp kan man jo i teorien bare reise fra med en gang uten at det blir bråk eller ødeleggelser, men om man får en sånn eller ikke det vet man ikke på forhånd, og selv med en trygg valp så er det ikke spesielt greit å gjøre det sånn. Ikke etter to uker heller. Og det har lite med om de greier å holde seg å gjøre, det er fordi valper er små, umodne babyer, flokkdyr babyer. Det er ikke spesielt hyggelig å skulle la de være alene så lenge i så ung alder rett og slett. Selv ikke de som tilsynelatende takler det. Og i tillegg til det så risikerer man jo en hund som ikke vil være hjemme alene og det kan jeg garantere at er slitsomt. 4 uker er jo heller ikke nok, så de fleste bruker jo å finne alternative løsninger frem til hunden er en del eldre enn det, personlig foretrekker jeg at hunden er 6-7 mnd minst før den er alene en hel arbeidsdag eller tilsvarende. Jeg bruker å ha dem med i bilen når jeg ikke kan være hjemme med dem, sånn at jeg kan gå ut å lufte/være med valpen flere ganger om dagen, de fleste hunder er av en eller annen grunn roligere i bilen enn hjemme og har et annet forhold til å sitte alene i bil. Selv mange hunder som har separasjonsangst og ikke kan være hjemme alene over hodet takler å vente i bilen alene. Du bor jo nært hjemme å kan lufte ofte, det ville jeg dog ikke ha gjort, som du sier å ha hørt kan det ofte virke mot sin hensikt, det er ofte vanskeligere å skulle forlate hunden gang nr 2. Ingen av dere som kan ha med hunden på jobb eller i bil? Eller finnes det ikke noen hundepass/lufting i nærheten som kan ta hunden etter å ha vært hjemme i x antall timer? 

(ser nå du skriver at det kanskje finnes muligheter for å ta med valp på jobb, dere får bare prøve, det er litt individuelt hvordan de takler forskjellige miljø, men i beste fall så er det jo flott miljøtrening for hunden og antagelig vil den lære seg å bare sove igjennom "støyen" :) Super læring, så lenge den blir skjermet slik at ikke alle skal komme helt bort til den å hilse hele tiden, at de bare kommer innom/er i nærheten lærer de seg fort at ikke betyr noe. )

Ifht tissing inne og hjemme alene så kan man jo legge ned sånne absorberende pads inne(kjøpes på apotek). Det bruker jeg å ha liggende ved døren hele tiden når jeg har valp, også er selvsagt målet at valpen ikke skal bruke den, men at jeg rekker å ta den med ut før den må tisse så mye at den går dit. Men viss jeg ikke følger med så synes jeg det er bedre at den tisser der enn på et teppe eller noe, og det kan være kjekt at den lærer å trekke mot døren for da får jo jeg et ekstra tegn å se etter også.

Valpesikring, stikkontakter har jeg aldri sikret, men det finnes jo barnesikring til de, så det er jo enkelt å sikre om man vil. Ledninger står i når jeg er hjemme og trekkes ut når vi drar bort og valpen skal være alene, til jeg føler meg trygg på at de får være i fred. 

Personlig foretrekker jeg å ha valpene (og forsåvidt voksne hunder også) på soverommet. Spesielt om jeg har bare en. Det er flokkdyr og å skulle være alene hele natten og hele arbeidsdagen synes jeg rett og slett er litt mye. Jeg skal ikke påstå at det er et problem nødvendigvis, de er jo inne i huset tross alt, men likevell. Valper synes jeg bør få ha den nærheten uansett til de er en del eldre, om man da tar valpen inn på soverommet eller legger seg selv på stua er jo ikke så nøye, men de fleste gidder vell ikke å ligge på stua så veldig lenge så det enkleste er vell å ta de inn på soverommet ved siden av sengen, også flytte dem ut etterhvert om man ikke vil ha hunden på soverommet senere.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/10/2016 at 10:55 PM, fraffe said:

Hei alle sammen :D Jeg og samboer skal å hente vår første valp i slutten av juli, så mens man venter så blir det jo til at det popper opp en del spørsmål, i hvert fall når man er førstegangs hundekjøper :ahappy: Så jeg må egentlig bare unnskylde på forhånd, for jeg tenker jo at noen av spørsmålene er sånt som man burde vite, men jeg må ha alt inn med t-skje, så jeg har valgt å svelge stoltheten og bare spørre! Vi skal å besøke oppdretter om ikke så altfor mange uker, så jeg får nok svar på mye der, men jeg vil helst spare henne for dette :teehe: evig takknemlig hvis noen tar seg tid til å svare meg!

Tror ikke du skal være redd for å snakke med oppdretter og spørre om "teite" ting, alle har vært der en gang og det at du spør viser bare at du bryr deg om å gjøre det rett og så bra som mulig for valpen. Det var i hvert fall det vår oppdretter sa til oss da vi spurte om alt fra halsbånd og bur til vaksiner og mat. 

1. og 2. Vi har både sele og halsbånd på vår. Han har på halsbåndet hele tiden og når vi skal gå tur tar vi på sele. I starten klipset vi bare båndet i halsbåndet for når du må ut hvert 10-20 minutt i bare et par minutter for å tisse rekker du liksom ikke å ta på sela. Må den tisse så må den tisse NÅ! (Det tok litt tid før vi skjønte det :whistle:) Vi fikk ikke med noen ting nesten fra oppdretter... En smaksprøve på mat, målebeger og en liten klut med mammalukt + en heklet tråd han hadde rundt halsen.

Vent til du har valpen i hus med å kjøpe sele er mitt tips, og gjerne ta den med. Hvis du spør så får du som oftest ta valpen med inn, hvis ikke får du sikkert ta sela med ut i bilen eller hjem og evt bytte. Kobbelet vi hadde først var ca. 1m og det vi har nå er 1,8m. Pass på at du kjøper et tynt og lett et. 

Hvis du har lange trapper hos deg, bær hunden så lenge du orker. Det ble vi tipset om fra vetrinær og oppdretter... Da sparer du små ledd så lenge som mulig. Gjerne la den prøve en gang i blandt så du ikke blir plaget når den plutselig må gå selv. (Edit: vi har stor hund som er utsatt for AD og HD så derfor valgte vi å gjøre det, men kan vel være lurt uansett hund?)

 

3. Vi gjorde nesten ingentig vi... Tok bort et par planter som er giftige, plukket av duker, tok vekk en lenke med cottonballs som hang på veggen og fjernet et fat med lys og kongler og pynt som var akkurat i passe høyde.

Sko og ledninger kan være populært for noen, vår har ikke brydd seg om det. Du kan jo være litt obs å se hva han vil ta og ikke og rydde deretter? Skal forresten godt gjøres at han får tunga inn i stikkontakten.;)

 

4. Vi har brukt tørrfor som goditer. Har en matglad fyr så han syns det er supert, dessuten ble han dårlig i magen av snopet (som vi i ettertid oppdaget at det sto "beregnet for hunder over 4 mnd" på). Han får når vi trener og når han er flink utenom treningsøktene. For eksempel når han legger seg rolig ned uten å få beskjed om det. Har hatt en boks med goditer på stua sånn at det er kort vei. Har også brukt lek og leker og masse kos for å belønne.

Kontakttrening har vi egentlig ikke trent konkret på, eller ikke tenkt på det som trening. Hver gang han ser på oss prater vi med han og roser, og noen får han en godit i tillegg. Belønning er ikke det samme som godbit. 

 

5. og 6. Vi har kjøpt et ganske stort bur. Det kan han faktisk gå, stå, ligge, hoppe, rulle - alt! - i. Fordi vi er redde for at han skal spise opp hele kåken har vi gjort det sånn. Vi vurderte også kompostgrind rundt seng i stua, men det har vi gjort på soverommet og så har vi bur på stua. Der har han plassen sin og får være i fred. Den eneste gangen døra er lukket er når han er alene hjemme. Mye delte meninger om bur, men for oss funker dette bra. Når han blir enda litt større skal vi fjerne grinda på soverommet og på sikt har vi planer om å hive ut buret/la det være åpent bestandig.

 

7. Dette varierer fra hund til hund tror jeg... Vi har hatt bare en, og jeg ble positivt overrasket. Dag tre (da var han 8 uker) begynte vi å trene på å være alene. Snek meg inn på badet og lukket døra, åpnet og gikk ut. Lot som ingenting både når jeg gikk fra ham og kom tilbake, som om det var det mest naturlige i verden. Gjorde dette i 2 sekunder 10 ganger om dagen, så 5 sekunder, så 10, så 30 osv osv. Til slutt kunne jeg hente posten, gå med søpla og en kjapp tur på butikken. Tok ca 4 uker så var han hjemme 4 timer alene. Husk på å ikke stress og ta det med ro, som om det er helt naturlig å gå fra for å så komme tilbake. Vi har gitt kong med leverpostei eller noe annet ekstra godt noe når vi har gått, sånn at han har noe å drive med en stund.

Da vi begynte å jobbe igjen etter 4 uker var vi så heldige at svigermor kunne stikke innom en time eller for å lufte og leke litt, kanskje få litt vann, for å så være alene 2-3 timer til til vi kom hjem. Nå er han 4 mnd og har vært alene i 8 timer på det lengste. Det var på natta så det gikk veldig greit. På dagen får han enda besøk av svigermor, men nå er hun ikke like lenge. Bare kjapt innom og sjekker om han vil ha vann og så ut å lufte seg litt. Hvis hun går lang tur blir han oppspilt, men hvis han bare får komme ut å tisse så roer han seg greit igjen. Dette er jo også noe man må se litt an...:ahappy: Vi har tenkt å fase ut mer og mer at svigermor lufter, men så lenge det passer for henne og han er så liten er det veldig kjekt.

 

Ikke lenge siden jeg hadde akkurat samme spørsmål som deg, det er mye å tenke på! Som regel så har alt det vi var bekymret for gått veldig greit så lenge vi har vært tålmodige og rolige. Husk å ha litt is i magen så går det meste veldig bra.

Masse lykke til med valp og kos deg masse, det er kjempegøy og kjempeslitsomt!:lol:

Endret av Sixett
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det går nesten like fort å ta på sele som halsbånd jeg, bruker kanskje tre sekunder ekstra på det. Men hunden min er voksen og hjelper til ved å stikke hodet inn og løfte beina inn i selen selv da. Med en åmete liten valp er det ikke alltid like lett ?

Så om du ikke bor slik til at det er forsvarlig å bare sette ned valpen løs, er det vel lettere med halsbånd.

Det viktigste er å ha på sele når dere går tur og valpen trekker og vimser hit og dit :)

Lønner seg å kjøpe en type H-sele, disse er ofte så justerbare at dere slipper å kjøpe flere seler før valpen er blitt ganske stor :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jeg har ikke halsbånd eller sele på valpen inne. Det går veldig fort å smette på, evt. kan du kjøpe et retrieverkobbel (bånd med åpen løkke i enden sånn at man bare trer det over hodet, men den kan strupe til, så man må være forsiktig sånn at valpen ikke trekker i båndet og at det strammer seg rundt halsen). Man tar gjerne valpen ut med jevne mellomrom, før den viser tegn til å ville tisse, så da rekker man å ta på sele eller halsbånd. Om valpen plutselig viser at den vil tisse, kan du løfte den opp og når du bærer den ut ta på f.eks halsbånd.

2. Har hatt med hund inn på felleskjøpet og på noen dyrebutikker, så det går som oftes fint. Så lenge butikken er for seg selv, med egen inngang, og man ikke må gjennom et kjøpesenter, er det bare fint å ta med seg hunden inn dit for å prøve på utstyret. Kan være greit å dobbeltsjekke med betjeningen før man kommer inn, litt for høflighets skyld også. 

Du kan kjøpe en regulerbar valpesele og et regulerbart halsbånd på forhånd, så har du til den første tiden og sånn at den kan vokse i det.

Lengde på kobbel er smak og behag, bruk det du synes fungerer best. Kan være fint å ha litt forskjellige også, men det er ikke nødvendig.

Jeg har ikke fått med halsbånd fra de oppdretterne jeg har kjøpt hund fra.

3. De fleste valper bruker ikke å tygge på ledninger, det kan være mer fristende å tygge på et bordbein ;) Når du er sammen med valpen er det ganske lett å forhindre den fra å tygge på uønskede ting eller avlede den, så du trenger ikke strippe bort alt. Kan være greit å ta bort gulvtepper de første ukene sånn at den ikke tisser på det, samt fjerne nips og eventuelle barneleker fra gulvet eller i valpehøyde. Når den skal være alene kan du bruke f.eks kompostgrinder for å skjerme inventaret. Jeg har aldri opplevd eller hørt om hunder som stikker tungen inn i stikkontakter, så det trenger du ikke bekymre deg for :) De er mer glad i å smake på jorda i potteplanter, for å si det sånn ;)

4. Kontakttreningen bruker jeg å begrense til å gjelde utendørs. Inne skal man slappe av. Jeg kan gi rolig ros og kos om valpen søker kontakt inne, men jeg synes det er viktigere at den lærer å slappe av inne enn å belønne den for å se på meg. Det tar jeg ute i forbindelse med lufteturer og småtreninger. Jeg har ikke godbiter i skåler inne og gir sjeldent godis innendørs. Det må i så fall være om jeg trener på små øvelser eller triks inne, men ellers ikke. Man kan belønne hunden på mange måter, ikke bare med godbit som du sikkert vet. Inne fokuserer jeg mer på å knytte bånd til valpen, på kos, nærhet og det å være sammen.

Av myke godbiter er det fint å bruke oppskjærte pølser, fiskekaker etc. Det fungerer også fint med små biter frolic eller andre små hundegodiser.

5. Hunder spiser der hvor de får mat, de er noen små matvrak (de fleste hver fall) :) Det trenger du ikke å ha noen rutine på. Etter hvert får man jo inn en vane om at skåla står på f.eks kjøkkenet, men du kan gi den mat hvor som helst og også ha vannskåla der hvor det passer best i forhold til hvor den skal være alene. 

Det er lurt å begrense området hvor den skal være alene i starten, men noen hunder trenger ikke å begrenses noe særlig, så det kan du se an. Det er ofte enklere for dem å roe seg om de har litt begrenset plass i starten. Det er fint at den har mulighet til å skifte hvor den vil ligge (i senga si, på gulvet), at den kan gå litt rundt, ha plass til å drikke og kan strekke seg ut. Synes det er bra at du vil den skal ha god plass og ikke ønsker å begrense den med bur.

6. Det er koseligere med en hundeseng :) Inne har vi ikke behov for at hunden skal være i bur. Det er noen få hunder i svært sjeldne tilfeller som trenger bur for sin egen sikkerhet, men de aller aller fleste hunder har ikke behov for det. Det er delte meninger om det, det er det, men hunder er ikke burdyr og det er reguleringer på det fra Mattilsynets side. 

Angående på natta, så synes jeg det er fint å ha valpen i senga sammen med oss. Fint for samhørigheten og man merker fort om valpen vil ut på natta. Det er tryggere for den å få den nærheten og varmen enn å måtte ligge alene. Så merker man etter hvert når den "vokser ut av senga" og vil være mer selvstendig og dermed kan flytte den ut på stua/der hvor den skal være på natta. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er så herlige :D Tusen takk for at dere tar dere tid til å dele tips og erfaringer med en nybegynner :D 

Jeg gleder meg såååå masse til å få han i hus :D Han skulle jo helst vært her i går :teehe: 

6 timer siden, Poter skrev:

4. Kontakttreningen bruker jeg å begrense til å gjelde utendørs. Inne skal man slappe av. Jeg kan gi rolig ros og kos om valpen søker kontakt inne, men jeg synes det er viktigere at den lærer å slappe av inne enn å belønne den for å se på meg. Det tar jeg ute i forbindelse med lufteturer og småtreninger. Jeg har ikke godbiter i skåler inne og gir sjeldent godis innendørs. Det må i så fall være om jeg trener på små øvelser eller triks inne, men ellers ikke. Man kan belønne hunden på mange måter, ikke bare med godbit som du sikkert vet. Inne fokuserer jeg mer på å knytte bånd til valpen, på kos, nærhet og det å være sammen

Veldig godt poeng! :thumbs:

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • En C-hund kan være symptomfri, eller den kan ha plager. Det er jo veldig individuelt. En annen ting er at skjelettproblemer gjerne forplanter seg. Min hund har ikke forkalkninger, men hun har avlastet hoftene såpass mye at hun har fått subluksasjon i en skulder foran. Og hun får til stadighet låsninger i ryggen som må knekkes opp. HD er noe man må ta hensyn til hele tiden, mtp. at all aktivitet må tilrettelegges. Min hund har stort sett vært symptomfri og klart seg greit til tross for HD, men det har jo krevd en middels formue i massasje, laserbehandling, fysioterapi, svømming, injeksjoner, kosttilskudd osv. 
    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...