Gå til innhold
Hundesonen.no

Bygge muskler?


Ganzie
 Share

Recommended Posts

Var ikke helt sikker på hvor jeg skulle legge tråden, men trening er trening, tenker jeg:teehe:

Jeg holder på med prosjekt "bygge muskler på Inya", og jeg er helt fascinert over hvor muskelfattig det er mulig å være!
Det siste året har hun trukket kjetting tre ganger i uka, i tillegg til daglig tur og frislipp.
De siste to mnd har hun hatt et program bestående av jogging/sykling fem dager i uka(ikke så langt, men rundt 30 min hver gang) pluss kjettingtrekk mandag, onsdag og fredag.
Dette i tillegg til vanlige turer.
Og hun er fortsatt like muskelfattig som før! Jeg skjønner ikke hva jeg gjør galt?? Inya er 3 år og burde snart være i sin beste alder, men Ganzie, kastraten på 13,5 år er som rene bolestaffen i forhold, og hun er ikke med på joggeturer eller sykkelturer lengre. 
Har den siste uka begynt med ett rått egg i frokosten og et kaninlår til kvelds i håp om at det er proteiner som trengs, men jeg vil uansett veldig gjerne ha råd til styrketrening til små pinglesheltier:teehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Ganzie skrev:

Var ikke helt sikker på hvor jeg skulle legge tråden, men trening er trening, tenker jeg:teehe:

Jeg holder på med prosjekt "bygge muskler på Inya", og jeg er helt fascinert over hvor muskelfattig det er mulig å være!
Det siste året har hun trukket kjetting tre ganger i uka, i tillegg til daglig tur og frislipp.
De siste to mnd har hun hatt et program bestående av jogging/sykling fem dager i uka(ikke så langt, men rundt 30 min hver gang) pluss kjettingtrekk mandag, onsdag og fredag.
Dette i tillegg til vanlige turer.
Og hun er fortsatt like muskelfattig som før! Jeg skjønner ikke hva jeg gjør galt?? Inya er 3 år og burde snart være i sin beste alder, men Ganzie, kastraten på 13,5 år er som rene bolestaffen i forhold, og hun er ikke med på joggeturer eller sykkelturer lengre. 
Har den siste uka begynt med ett rått egg i frokosten og et kaninlår til kvelds i håp om at det er proteiner som trengs, men jeg vil uansett veldig gjerne ha råd til styrketrening til små pinglesheltier:teehe:

Hva legger du i muskelfattig da? Siden du nevner bolestaff om den andre i forhold? er det størrelse på musklene? Eller sliter du med at hun er løs i kroppen?  Genetikken påvirker jo veldig mye her, ihvertfall ifht hvilke type (str) muskler. Og gjeterhunder flest er jo ikke de som får de største eller mest "synlige" musklene sånn sett. Dvs de får jo muskler og er de ikke skjult av pels og/eller fett så vises de jo, men de vil liksom aldri se/kjennes ut som en muskelbunt på samme måte som mange andre raser.. Så lenge hun trenes godt så tipper jeg at hun har god muskulatur ifht hennes forutsetninger jeg :) Blant mine to så har jo vims både sett og kjentes bedre muskulert ut enn varga siden vims var 6 mnd eller noe, hun er litt mer sånn boletype (til gjeter å være vell å merke), men varga er i mye bedre form og har garantert en bedre muskelmasse, selv om den ikke er større eller "mer".

Men om du uansett vil ha tipes, tyngre og kortere trekk(mer eksplosivt), henge på en lett kjetting mens du jogger/sykler, svømming er jo fint nå fremover :) Og evt balanseøvelser og slikt for kjernemuskulaturen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer også i med tyngre og kortere trekk. Hvordan er apetitten da? Spiser hun nok til å legge på seg? Mange unghunder bruker jo helt sykt med energi bare på å være. Men selv om hund ikke har bolermuskler så vil jeg nok tru at hun har greit med muskler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er noen tips her:

 

6 minutter siden, Teserere skrev:

Ikke alle hunder har anlegg for å bygge store muskler, men dekan være sterke allikevel! 

Dette er Norges sterkeste staff:

edit får ikke lagt inn bilde nå skal linke senere

Du må legge inn bildet fra url, ikke laste opp til sonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk ikke det er så viktig at hundene har så store muskler. Bolemuskler er unaturlig for hundedyr, de skal ikke ha det (se hvordan hundedyr i naturen ser ut... de er ikke bolete akkurat, de er senesterke og smidige - sammenlign det med maratonløpere og sprintere - hundedyr er vel mer maratonløpere), og det går ofte ut over bevegelsesmønsteret. God allsidig trening i ulendt terreng er vel det viktigste for hundene, og det er som det blir sagt over, forskjell på hvor mye muskler hunder bygger. Jeg er ikke i mot å trene hunder altså - jeg er derimot mest opptatt av at de har god kondisjon og får løpe i forskjellige terreng, mindre opptatt av at man skal bygge kroppen på dem på andre måter enn det. 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med bolemuskler er jo bare litt flåsete sagt da:P

Men når man kjenner på Inya så er det virkelig ingenting der. Det er ikke slik at jeg vil ha bobybuilder kropp på henne, men det hadde vært fint å kunne ane litt mer enn bare bein når man tar på lår og brystparti.

Apetitten er som hos sheltier flest; upåklagelig:P hun eter alt hun får (men er litt furt på meg pga egg i frokosten:lol:)

gir jeg henne særlig mer mat, så legger det seg kun som fett, det har jeg nemlig testet mer enn en gang. Nå er hun i greit hold, men litt ekstra polstring over ribbeina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er tispen jeg nevnte over, vunnet EM i WP og trukket rundt 1 tonn. Trenger ikke ha bolemuskler for å være sterk :) 

13237785_10154074129385953_2445372609125 

Poenget er at ikke alle kan bygge store muskler :) Men om hun både trekker flere ganger i uken og er med på løpeturer så høres det jo ut som hun er i god kondisjon?

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Krutsi skrev:

Lenge siden du testet dette med å legge på henne?

Senest for en måneds tid siden. Hun har lagt på seg noe enorm i kroppsmasse fra sept 2015-jan/feb2016. Hun gikk opp fra 3,5-4,5 kg i ren kroppsmasse på den tida, så jeg tenkte at nå kommer musklene etterhvert også. Men nei.
Selv når hun er blubbete kjenner jeg ryggraden som en sag:blink: Så det virker som at hun ikke engang har ryggmuskler å snakke om.

Akkurat nå, Teserere skrev:

Dette er tispen jeg nevnte over, vunnet EM i WP og trukket rundt 1 tonn. Trenger ikke ha bolemuskler for å være sterk :) 

13237785_10154074129385953_2445372609125 

Poenget er at ikke alle kan bygge store muskler :) Men om hun både trekker flere ganger i uken og er med på løpeturer så høres det jo ut som hun er i god kondisjon?

Ja, jeg ønsker ikke bolemuskler på henne, hun er en petit liten sheltie og ingen staff:P men det hadde jo vært fint at hun ikke kjennes ut som en utmagra kylling i bryst og lår, og som en liten rullepølse på midten:teehe: (for det er slik hun blir om jeg legger på henne)

Men det er vel kanskje rett og slett genetikken som spiller inn her. For hun er jo i god form, det bare synes ikke:teehe:


Hadde hun vært menneske så hadde hun vel sett ut som min mormor, spikertynne armer, rumpe og lår, og om hun legger litt på seg så går det rett på magen:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Krutsi skrev:

Mitt beste tips da er å ha på henne en kløv og så går dere i skritt på skikkelig bløt myr.. Men ikke engang da vil hun nok bli noe skikkelig tydelig muskeldyr, for det spiller genetikken inn en del.. 

Kløv er på ønskelista:D 
Men "i skikkelig bløt myr".... kommer du og vasker henne etterpå?:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Noen er bare som ei brødfjæl på høykant. Har hatt to tisper av samme rase og med samme mankehøyde men det skilte 8 kg på vekta og ingen var for tykk eller for tynn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nok tippe at hun er mer den typen som får lite muskelmasse selv om hun er i god form. Så lenge hun får såpass god mosjon som hun gjør og ikke har noen problemer med "slarke" eller at hun virker løs på noe vis i kroppen så har hun nok det hun trenger :) Litt kommer hun nok til å legge på seg av muskelmasse etterhvert, men siden hun antagelig er av den spede, senesterke typen så kommer det nok til å ta veldig med tid og lite avhengig av konkrete tiltak du gjør utover å generelt mosjonere henne godt :) 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Krutsi skrev:

Hahaha særlig.. Jeg kjøper meg korthårshunder med god grunn jeg :aww: 

Ja, slik at du har tid og lyst til å dusje groskitne sheltier:teehe:

 

14 minutter siden, Malamuten skrev:

Jeg vil nok tippe at hun er mer den typen som får lite muskelmasse selv om hun er i god form. Så lenge hun får såpass god mosjon som hun gjør og ikke har noen problemer med "slarke" eller at hun virker løs på noe vis i kroppen så har hun nok det hun trenger :) Litt kommer hun nok til å legge på seg av muskelmasse etterhvert, men siden hun antagelig er av den spede, senesterke typen så kommer det nok til å ta veldig med tid og lite avhengig av konkrete tiltak du gjør utover å generelt mosjonere henne godt :) 

 

Ja, jeg må nok bare innse det:pinch:
Hadde bare et lite håp om at noen hadde en mirakelkur som kunne gjøre at det ble litt mer å ta i:P

Men hun er nå fin uansett, lille pingla til mor:wub:
13062378_1012279788827171_19180560214674

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, jma skrev:

Jeg tror jeg hadde satset på tyngre økter med trekk to ganger i uken. Og hvis hun ikke får vom ol så ville jeg prøvd å gi litt av det. ?

Hvor mye anses som tyngre økter da? Hvor mange % av kroppsvekt, sånn ca?
Pr i dag trekker hun 3 kg, og veier 4,8 kg.
Gir ikke vom, gubben (og jeg) får fnatt av at det lukter fjøs i kjøleskapet de gangene vi har prøvd:P
Men gir egg og kanin med bein hver dag i tillegg nå.
 

2 timer siden, Teserere skrev:

et annet tips er å bruke flirt pole! Eksplosiv trening bygger også muskler.

Det har jeg faktisk tenkt litt på selv også! Men hvor lenge, og hvordan gjør man det i praksis? 
Herjer jo en del med kaninlekene, og da flyr hun både høyt og lavt får å få tak i dem:teehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.6.2016 at 0:52 AM, Pringlen skrev:

Det synes jo ikke uansett, sånn fra eller til :P Så da er vel hovedsaken at hun er i bra kondisjon.

Haha, joda, pelsen skjuler jo mye:P Men det er jo det å vite at hun er i god kondisjon, og ikke minst håper jeg å bygge bittelitt ræv og front på henne, så jeg kan vise henne på utstilling uten å skjemmes for mye:teehe:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Ganzie skrev:

Hvor mye anses som tyngre økter da? Hvor mange % av kroppsvekt, sånn ca?
Pr i dag trekker hun 3 kg, og veier 4,8 kg.
Gir ikke vom, gubben (og jeg) får fnatt av at det lukter fjøs i kjøleskapet de gangene vi har prøvd:P
Men gir egg og kanin med bein hver dag i tillegg nå.
 

Det har jeg faktisk tenkt litt på selv også! Men hvor lenge, og hvordan gjør man det i praksis? 
Herjer jo en del med kaninlekene, og da flyr hun både høyt og lavt får å få tak i dem:teehe:

Veldig vanskelig å si vekt. Mye lettere å se ann hvordan hunden jobber i selen. Hvis hu er vandt til å trekke og er voksen så kan hun godt trekke såpass at hun må legge seg ordentlig i selen og jobbe. Pass på at hun jobber rolig, og ikke jogger/løper for å få best utbytte av treninga. Prøv litt mer vekt og legg ut en film hvis du er usikker ? Som springpole bruker jeg en longeringspisk til hest med en biteleke i enden. Holdt på til du ser at hun blir sliten hvis målet er å få bedre form på henne ? (Og hvis hun er frisk og rask i utgangspunktet) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, jma skrev:

Veldig vanskelig å si vekt. Mye lettere å se ann hvordan hunden jobber i selen. Hvis hu er vandt til å trekke og er voksen så kan hun godt trekke såpass at hun må legge seg ordentlig i selen og jobbe. Pass på at hun jobber rolig, og ikke jogger/løper for å få best utbytte av treninga. Prøv litt mer vekt og legg ut en film hvis du er usikker ? Som springpole bruker jeg en longeringspisk til hest med en biteleke i enden. Holdt på til du ser at hun blir sliten hvis målet er å få bedre form på henne ? (Og hvis hun er frisk og rask i utgangspunktet) 

Hun trekker med hodet opp som regel, så da tipper jeg at vekta ikke er stor nok og jeg kan legge på et halvkilo til?
Da skal jeg lage springpole til henne:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
1 time siden, Ganzie skrev:

Hun trekker med hodet opp som regel, så da tipper jeg at vekta ikke er stor nok og jeg kan legge på et halvkilo til?
Da skal jeg lage springpole til henne:D

 

Hun får vel neppe muskler i rompa av springpole????

Noen hunder har Grete Waitz kropper, det vil si er senesterke og har laaaange muskler - er hunden i god kondisjon så vil det jo synes på blant annet topplinjen under bevegelse, om den ikke gynger som ei hengebru selv etter å ha travet langt og lengre enn langt så er hunden i god kondisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare obs på at flirtpole og springpole er 2 forskjellige ting ;)

Flirtpole:

flirt_pole_3__50472.1394318247.1280.1280

Springpole er en fast innretning med en fjær, derav navnet:

SpringpolePitbull.png

Akkurat nå, Belgerpia skrev:

 

Hun får vel neppe muskler i rompa av springpole????

Dersom den er montert lavt slik at bakbena har bakkekontakt bygger dette gode rygg- og rumpemuskler :) Men man er selvsagt avhengig av en hund som jobber selvstendig med denne typen trening.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...