Gå til innhold
Hundesonen.no

Om lydighetstrening


Pixie
 Share

Recommended Posts

Jeg kjenner meg veldig godt igjen i det der - men jeg opplevde det allerede for 8-10 år siden. Jeg var fornøyd med at bikkja "viste forståelse for øvelsen" liksom - dommerne var vel ikke like enige med meg der :lol:. Nå var det ikke noe problem å komme seg opp i klasse 3 liksom, men å ta det derfra og videre krevde langt mer pirk enn jeg gadd å trene på - det føltes utrolig demotiverende å se at dritflinke ekvipasjer ble trukket på fellesdekk bare fordi bikkja flytta litt på halen i løpet av øvelsen. Det var da jeg fant ut at nei, dette gidder vi ikke å bruke tid på... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så riktig, det hun skriver. Jeg har selv aldri hatt raser som er de fødte LP-hunder, tvert imot, og har fått noen slengbemerkninger for det. Bl.a. fra en dommer: Du tror vel ikke du når særlig langt med den der...Likevel, jeg har kost meg med LPsporten i mange herrens år, inntil de ca 10 siste årene. Da ble lysten til å delta stadig mindre, bikkja ble frustrert over all pirkingen, og da treningskompid\sene mine  brukte veldig mye tid og krefter på å trene flatdekk, da ga jeg opp. Der fins heldigvis andre hundesporter ! Tror dessverre at LPsporten er på vei til å ødelegge seg selv, og det er synd.

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg synes det der er veldig overdrevet, ikke bare fra dette blogginnlegget, men dette er jo en holdning/stemning som sprer seg, og jeg er sikker på at halvparten av de som "mener" dette har ikke en gang opplevd det selv, de bare har hørt om det og velger å tro at det er sånn. Nivået har nok blitt høyere og karakterene brukes kanskje mer riktig(en 10 skal tross alt være perfekt), og en del dommere er sikkert for dårlig til å skille på raseforskjeller, men jeg ser også mange som mener at ting som ikke har med hundens toppfart feks burde vært hensyntatt fordi det er en utradisjonell rase, og det blir jo feil. At en hun skal vurdere utifra sin evne og fysikk er jo sånn det bør og skal være, men øvelsen fremføring kan ikke bedømmes annerledes fordi det er en annen rase, alle hunder må jo gjøre øvelsen på korrekt vis eller få trekk deretter. Så er det jo selvsagt sånn at ikke alle raser egner seg like godt, da mener jeg ikke på deres evne til å utføre øvelsen, men jeg mener at noen er en større utfordring både å trene med og ikke minst å få igjennom et konkurranseprogram, jeg forstår også at det kan være tungt, men det er jo ikke sporten sin feil. Og her handler det da kanskje om å være mer fornøyd som eier og trener med hva man faktisk har fått til ifht hvilket utgangspunkt man har heller enn å være skuffet fordi man ikke får topp poeng eller fordi man ikke kommer til høyeste klasse. 

Hvor mange er feks fornøyd med en 2.premie i lydighet? 

Jeg har jo riktignok hatt en rase som er egnet, men det individet jeg har hatt å konkurrere med så langt har på ingen måte vært noen stjernehund i sporten. Hun er passe vanskelig å trene/motivere, hun er absolutt ikke av de raskeste (dvs hun kan løpe, men hun er ikke en type som gir alt av seg selv som regel), hun er miljøberørt, selvstendig osv. Offisielt har vi opprykk til klasse to, og ikke på første forsøk, vi har uoffisielt gått til opprykkspoeng i klasse to, og hadde jeg startet offisielt den sessongen så hadde vi nok hatt det offisielt også, dessverre tok jeg pause for å trene på noe annet også ble det bare pause og etter det var det  kroken på døra for oss. Hun gidder ikke mer å jeg gidder ikke begynne på nytt med å prøve å jobbe opp motivasjon og fart igjen. Men klasse 3 hadde jeg bare kunnet glemme uansett. Til tross for denne hunden da(og målene jeg egentlig hadde da jeg kjøpte henne), så har vi kost oss i ringen, stort sett vært fornøyd med det vi har fått til, truffet mange hyggelige dommere og jeg kan ikke si jeg har merket mye (eller noe i det hele tatt?) til dette negative, umulige eller uoppnåelige som folk snakker om. Tvert i mot reagerer jeg oftere på at jeg synes dommere er for snille i dømmingen enn jeg synes de er for strenge. Jeg har selvsagt sett noe streng dømming også, men det er jo hovedsaklig i høyere klasser og det er gjerne unntaket. Men dommere er jo folk de også og ønsker jo å se forskjellige ting, tolker ting forskjellig osv. Noen ting er det som kan gjøre at man nuller på en øvelse eller mister poeng, og noen av disse kan virke helt teite kanskje og de fleste får jo til sånne ting pga feil, men hva så? Da prøver man igjen og lærer av det. Selv om det ikke er noe vi gjør bevist så kan det jo være mye hjelp til hunden og i så måte en dobbeltkommando, og da bør det dømmes deretter. Det er jo tross alt en konkurranse, man skal ikke flyte igjennom til championat. Men ifht ting vi gjør så er jo det noe som er likt for alle og som absolutt ikke går på hund eller rase, så det burde jo være det minste problemet sporten har :) 

Det finnes sikkert idioter, men de fleste dommere i lp er hyggelige folk som strekker seg langt og noen ganger tøyer reglene litt for at alle skal få en god opplevelse i ringen. Og disse går gjerne ikke å ser etter ubetydelig pirk , førerfeil, uhell. 

Kan jo ta et eksempel fra en mnds tid tilbake, tror det var en klasse 3 ekvipasje, muligens klasse 2, de skulle gå fvf, hunden var ikke helt på og datt ut, den løp rundt eier og terget og var helt bajas. Først var dommer veldig tolerant (ifht hva han hadde trengt å være) på hvordan det ble snakket til hunden og hvordan hunden ble forsøkt korrigert. Ikke at det var noe galt altså, men inne i ringen så er det litt begrensninger på hva man egentlig får gjøre. Når øvelsen etter et par forsøk var null uansett så fikk fører lov til å koble på bånd, få kontroll på hunden sin og gå hele øvelsen på nytt som lineføring og med "korrigeringer" under veis. De fikk selvsagt ikke poeng på øvelsen, men her fikk de jo både en gylden treningsmulighet iom at hunden ikke fikk erfaring i å holde på slik på prøve (trening i ringen er jo egentlig ikke lov) og ikke minst fikk ekvipasjen en skikkelig mulighet til å samle seg å få kontroll til resten av programmet. 

Eller meg selv første gang i klasse en. Jeg skulle ha dekk fra holdt tror jeg. Utføringen er jo ganske lik stå under marsj, og med nervene mine så begynte ting å krølle seg. Da jeg kom dit at jeg skulle ha stoppet opp for å dekke hunden så fortsetter jeg heller å gå å sier stå. Fin stå, men når øvelsen er dekk under marsj så er det jo en 0. Det er nå greit nok, hadde ikke blitt sur for det, men istedet så fikk jeg gå øvelsen på nytt og få poeng. Dommer både hørte at jeg sa stå (ikke dekk) og at jeg gikk istedet for å stoppe så siden det var helt og holdent jeg som gjorde feil fikk vi prøve på nytt. Det er jo ikke noe man har krav på akkurat, dette var jo faktisk en stor feil, ikke en tjuvstart, et håndsignal eller noe. 

At det er en del pirk i lydighet eller at det er en litt "stiv" sport, ja det er det ingen tvil om. Det er nok ikke for alle, mange vil nok bare ikke like lydighet samme om hunden kan eller ikke. Noen trives best i skogen feks. Og noen hunder vil være tunge å trene (ikke bare i lydighet forøvrig) og tunge å få igjennom en hel klasse, men alle hunder har mulighet til å komme seg et godt stykke å få rettferdige poeng så fremt eier er i stand til å få hunden til å gjøre øvelser og holde konsentrasjon gjennom programmet. Noe annet er bare tøys å påstå, etter min mening ihvertfall. Og vær mer fornøyd med innsatsen og det som er bra. Vær mer fornøyd selv om man ikke får opprykkspoeng, får man feks 2.premiepoeng så er det tross alt mye bra der. Har man en litt vanskelig rase så vær fornøyd med å ha fått til noe, det ligger jo antageligvis mye jobb bak og er i seg selv en større bragd enn å få til en mer tradisjonell rase. Ha realistiske mål og forventninger rett og slett. 

 

Edit: Må bare legge til utklipp fra bloggen " Jeg lurer om om det er meg eller sporten som har endret seg mest. Men jeg føler det pirkes mer. Selv i de lavere klassene ser man mer etter små feil enn på hovedmomentet i øvelsen. 10 er de færreste som får. Og når de GODE hundeførerene med GODE hunder knapt oppnår 10 - da er det ikke lett å få 8 for de andre."

For det første så henger ikke 10'erne så høyt i de lave klassene for de fleste dommere, altså jeg skal ikke bagatelisere, det er bra å få en 10'er uavhengig av klasse for man har gjort en god øvelse altså(og både hund og fører er jo på et lavere nivå enn de som er eldre og eller har holdt på lengre) og jeg skal heller ikke si at det er dårlig å ikke få en 10'er for fortsatt, man skal gjøre en god øvelse. Men i de lavere klassene så er de på ingen måte uoppnåelige, og ihvertfall ikke for de "flinke hundene og førerne". Også er det heller ikke sånn at viss de "flinke" må streve for å oppnå 10 så må de "andre" streve for å oppnå en 8. Det er forskjellige ting som gir forskjellig trekk i poengsum, og det er grenser for hvor mye man kan trekke pga visse ting. Så lenge hunden gjør øvelsen rett så kan den mangle mye på utstråling og motivasjon/fart og fortsatt få en 8. Men klart begynner man å gjøre feil i øvelsen, ja da trekkes det poeng samme hvilken hund man har, men her er det også en del rom for å fortsatt få en allright karakter. Legger man på en dobbeltkomando på stå under marsj feks så øvelsen blir fin, så kan man få en 8'er, selv med hjelp. Og 10 er jo toppkarakteren, det er den "perfekte" øvelsen (selv om de ikke nødvendigvis trenger å være helt perfekte i de lavere klassene), det er ikke  noe galt at kritikkskjemaet ikke er fult av 10'ere, ikke er det nødvendig for å få en fin poengsum eller opprykk heller. 

Og ifht Rally så synes jeg ikke det er helt sammenlignbart. Rally er fint på sin måte og jeg skjønner godt at den sporten har blitt veldig populært og jeg synes det er helt supert at det finnes aktiviteter som passer for litt flere både hundetyper og eiere. Dvs, her vil det jo antagelig også være visse raser som hevder seg i toppen mtp plasseringer, men det er litt lettere å oppnå opprykkspoeng med utradisjonelle hunder som er tyngre å jobbe med/motivere. Jeg synes det er supert fordi det inspirerer og motiverer flere til å gjøre ting med hundene sine og litt utfordrende er det jo ifht at man lett kan diske, man må trene mye her også og man kan her også oppleve mange av de samme utfordringene som i LP, men man har litt mer å hjelpe seg med. Men som sagt så kan man ikke sammenligne alle sporter. Ikke alle sporter kan være for alle(tilpasser man for mye så er de jo ikke for alle lenger uansett for da mister jo de som vil ha en litt større utfordring ifht konsentrasjon, pressisjon eller hva det er den muligheten), ikke alle raser egner seg like godt og ikke alle mennesker liker det samme heller. Bredde og valgmuligheter tenker jeg er fint.

I ipo/rikprogrammet feks får man ikke klappe hunden overhodet under veis i programmet, man får rose lett mens hunden sitter i utgangsstilling og kun mellom øvelser. 

I bruks må man jo virkelig legge ned en del timer på trening, både i skogen og på banen, programmet der er jo virkelig utfordrende, om enn kanskje av andre årsaker enn pirk? 

Lp er utfordrende, men det har mye å tilby mange tror jeg så lenge man legger ambisjoner og krav til seg selv og hunden etter det som er realistisk for seg selv og sin hund og annerkjenne det som er bra uavhengig av hva andre gjør eller mener. 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med malamuten her, dette var veldig overdrevet!

LP er da virkelig for "vanlige folk og hunder"!!! Men ja, man må jo trene for å gjøre det brukbart. Jeg har også inntrykk av at dommerene premierer sprut og arbeidsglede (sammen med presisjon) langt mer enn den faktiske farten i km/t. Sånn sett har alle lik mulighet, men ja, man må trene... Kommer man med en bikkje som loffer rundt i sin egen verden, så går det ikke så veldig bra, og man kan da virkelig ikke skylde på sporten for det? Det blir som å starte på jaktprøve med en bikkje som ikke jager, og skylde på prøveformen for at det går rett vest...

Når 50 kg feit dogo greier å speede opp nok til å avstedkomme skryt fra både dommere og publikum, så tenker jeg det bør være håp for de fleste, faktisk :) Husker særlig en start i kl 2, hvor bikkja gikk ganske fint, fram til hun nulla på siste øvelse. Dommeren virket oppriktig lei seg når han sa at han desverre var nødt til å sette ned helhetskarakteren pga nullen, for "det var jo så moro å se på dere"...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette høres mer ut som et kulturproblem på Østlandet enn her "nordpå" i Trøndelag. Jeg har ikke vært så mange stevner, men de jeg har vært innom har hatt god stemning, hyggelige dommere og masse forskjellige hunder. De har fått gode karakterer der det er bra, og jeg synes det er rettferdig karaktersetting mtp hvilke klasser hundene er i. Og glade hunder og eiere har fått uttelling for dette både i helhetsinntrykk og karakter, av det jeg har sett. Jeg synes man heller skal diskutere regelverket dersom det er et problem at man får trekk for dobbeltkommandering. Og nei, jeg synes ikke man skal få toppkarakter for skjev innsitt i innkallinga, men at trekket skal stå i stil til "feilen". 9 er også en god karakter. 

Jeg synes Malamuten har mange gode poeng. 

Hilsen ny i sporten som enda ikke har debutert, som ikke ser helt svart på det. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Helt ærlig? Jeg syns det er sytete. Og jeg blir litt oppgitt, for det har vært ganske mye av det i det siste. Selvfølgelig krever det trening for å bli best. Selvfølgelig krever det god og riktig trening for å bli best. Selvfølgelig krever det en hund som syns det er gøy å jobbe for å bli best. Selvfølgelig krever det en eier som klarer å gjøre treninga morsom for hunden for å bli best. Og selvfølgelig har hunder forkjellige egenskaper. Det kreves til og med en del av alt dette for å greie å gå gjennom et program. Men alle trenger da ikke å bli best i øverste klasse for å oppnå noe? Om jeg noen gang kommer til start med huskyen min, så har jeg ikke i nærheten av de samme forventningene som jeg har når jeg starter med terven. Han har ikke den samme arbeidsmoralen og konsentrasjonen som terven. Det er ikke dommerne eller lydighetsprogrammet sin feil. På mange måter er han enklere å trene. Han lærer og så gjør han det han kan. Terven prøver selv flere år etter han har lært noe, å finne en enklere/bedre måte å gjøre det på. Men terven har det vært mye enklere å jobbe opp konsentrasjon og kontakt med, noe som gir et mye bedre utgangspunkt for å trene alle andre øvelser. Men jeg forventer da virkelig ikke at jeg skal få like gode karakterer på en halvbra øvelse med huskyen som på en knallbra øvelse med terven? Bare fordi han er en utradisjonell rase? Jeg forventer at begge hundene dømmes etter det samme regelverket, så får heller jeg bestemme meg for hva som er ett godt resultat ut i fra hundenes individuelle egenskaper og ikke minst mine egenskaper som hundetrener.

Det er faktisk ikke sånn at alle på landslaget gjør det bra bare fordi de har en border collie. De er smarte som kjøper en godt egna hund, men hovedgrunnen til at de gjør det bra er at de trener mye, de er flinkere enn oss andre til å trene riktig og de har flinke folk rundt seg.

Og så kan man selvfølgelig diskutere om det har blitt strengere og kanskje for strengt med de nye regelendringene, men vent nå med å syte over at regelendringene har gjort det for strengt i de laveste klassene til regelendringene faktisk blir innført i de laveste klassene... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror sporten har skutt seg selv i foten, og med de nye reglene blir det ikke bedre.

Jeg har en egna hund, men har også fått påpekte ting jeg selv synes er småting. Det er deprimerende, og dette er nok ikke noe jeg kommer til å satse hardt på. 

For ti år siden kunne jeg klart å komme igjennom/kom igjennom kl 1 med både elghund, dachs, dalmatiner og blandingsbikkja av støver og drever. Det hadde jeg ikke klart i dag. 

Så får en bare synes det er sytete, men jeg synes at alle hundesporter i de lave nivåer skal kunne være for alle raser. 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med bloggeren i at fellesdekk i de lave klassene burde vært siste øvelse. Er også enig i at LPchampionatet burde legges til kl. 3, og at der ble opprettet et eget elitechampionat. Jeg synes ikke bloggeren syter, synes tvert imot at hun har rett i det hun skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Debbie skrev:

Jeg tror sporten har skutt seg selv i foten, og med de nye reglene blir det ikke bedre.

Jeg har en egna hund, men har også fått påpekte ting jeg selv synes er småting. Det er deprimerende, og dette er nok ikke noe jeg kommer til å satse hardt på. 

For ti år siden kunne jeg klart å komme igjennom/kom igjennom kl 1 med både elghund, dachs, dalmatiner og blandingsbikkja av støver og drever. Det hadde jeg ikke klart i dag. 

Så får en bare synes det er sytete, men jeg synes at alle hundesporter i de lave nivåer skal kunne være for alle raser. 

Det er jo for alle raser så lenge du greier å holde hunden fra å løpe av banen og å holde fokus gjennom øvelsene.. Hunden trenger ikke en gang å gå slavisk å se på deg under fot/forflytninger. Det holder jo stort sett at den følger med og utfører momentene.. I de lavere klassene vell å merke. Og om man sliter med å holde fokus, hunden detter helt av osv så skjønner jeg jo at det er et problem, men det kan jo ikke sporten lastes for? Hvordan skal man dømme slikt liksom? Jeg synes sånne "feil" som at hunden skifter fokus, går litt langt unna, lar seg distrahere osv generelt dømmes overraskende lite ned på så lenge hunden er nok med til å få med seg hva som skjer og utføre det den skal utføre sånn noen lunde korrekt. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i noe og uenig i noe...

Synes noen dommere er veldig flinke til å påpeke feil underveis i programmet, det er ikke akkurat motiverende å høre i kl1. Der hadde jeg satt pris på å få det på et kritikkskjema istedet for mens man går. 

Det jeg også er litt enig i er at man i miljøet kanskje ikke alltid er så støttende med hverandre, men at en del kommer med kommentarer på bikkja eller øvelsen som de kunne spart seg. 

Så har jeg også sett en shitzu som nesten sprang av banen flere ganger, men eier fikk hanket den inn hver gang og dommeren lo og alle koste seg i ringen. De fikk med seg gode tips og en 3 premie hjem. 
Det er klart mer utfordrende å trene noen raser og noen individer enn andre, men jeg i de lavere klassene tror jeg det finnes rom for alle. 

Personlig skulle jeg ønske fellesøvelsene forsvant totalt, men det er fordi jeg synes de er kjedelige å se på og at jeg er avhengig av at andre har trent bikkja si godt nok, ikke bare at min er trent godt nok, men at andre også har trent sin...

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Malamuten skrev:

Det er jo for alle raser så lenge du greier å holde hunden fra å løpe av banen og å holde fokus gjennom øvelsene.. Hunden trenger ikke en gang å gå slavisk å se på deg under fot/forflytninger. Det holder jo stort sett at den følger med og utfører momentene.. I de lavere klassene vell å merke. Og om man sliter med å holde fokus, hunden detter helt av osv så skjønner jeg jo at det er et problem, men det kan jo ikke sporten lastes for? Hvordan skal man dømme slikt liksom? Jeg synes sånne "feil" som at hunden skifter fokus, går litt langt unna, lar seg distrahere osv generelt dømmes overraskende lite ned på så lenge hunden er nok med til å få med seg hva som skjer og utføre det den skal utføre sånn noen lunde korrekt. 

Selvfølgelig går det.Men en oppnår ikke sølvmerket eller 1. på det lenger i dagens system. Det gjorde det før. Og ja jeg snakker om de lavere klassene. Særlig kl 1. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Debbie skrev:

Selvfølgelig går det.Men en oppnår ikke sølvmerket eller 1. på det lenger i dagens system. Det gjorde det før. Og ja jeg snakker om de lavere klassene. Særlig kl 1. 

Sølvmerket får man jo så lenge man ikke nuller, og for å nulle så må det jo skorte ganske mye på øvelsen, eller at man misser fullstendig selvsagt og det kan jo skje hvem som helst og har jo ikke noe med muligheten for å greie det senere. Om det ikke er mulig å oppnå førstepremie i de lavere klassene med annet enn typiske treningsglade hunder så må det være forferdelig annerledes på sørlandet enn det er her, her er det stort sett en del forskjellige hunder som er med opp til og med klasse 3, og vi har jo ikke bare lokale dommere vi heller. Jeg har ikke vært med på så forferdelig mange stevner selv enda, 5-6 kanskje, men jeg har jo sett på en god del og fått med meg dømming og jeg har ikke sett et eneste tilfelle i de lavere klassene som jeg har reagert negativt på, tvert imot blir jeg heller overasket motsatt over hvor langt enkelte dommere strekker seg og på hvor snille en del er med poengsettingen, det gjelder for meg selv også, jeg har gått ut av ringen å følt at alle poengene jeg fikk ikke var like fortjent. 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
1 time siden, Debbie skrev:

Selvfølgelig går det.Men en oppnår ikke sølvmerket eller 1. på det lenger i dagens system. Det gjorde det før. Og ja jeg snakker om de lavere klassene. Særlig kl 1. 

Man gjør jo det? Det er ikke noe nytt system i kl 1-3 enda. Det er bare elite som har innført nye regler. Vent i hvertfall med å slakte utførelsen av de nye reglene til de har blitt satt i kraft og vi får se hvordan de blir praktisert?

Noen ganger lurer jeg på om jeg er på de samme stevnene som alle som kritiserer sporten, for i kl 3 og elite er det strengt. Noen ganger syns jeg kanskje det er umennesklig strengt i elite, men det hadde jo ikke vært moro om vi fikk det til i toppen uten å slite litt for det? Jeg har etterhvert konkurrert og sett på ganske mange stevner (dog ingen på sørlandet), og syns generelt det er ganske lett å få relativt gode karakterer i kl 1 og 2 jeg. Jeg syns dommerene nesten kunne vært strengere med å gi trekk for hunder som er uinteressert, lusker bak eieren og kjeder seg eller er usikre i ringen. Du kan fint få opprykk med en hund som lusker en halvmeter bak deg og syns hele greia er ganske kjip, bare den utfører momentene riktig. Selvfølgelig er det lett å få en null eller to om en ellers flink hund feiler og ikke utfører et moment. Det er jo surt, men det er også en del av pakka når vi driver med levende dyr. Plutselig får de ikke til noe de ellers kan, de missforstår, vi sier noe feil el. Sånt skjer, men da får man prøve igjen da? Det er vel ikke noe moro om alle får til alt på første forsøk? Hvor blir det av gleden og spenningen ved å trene sammen mot noe da? Hvor er utfordringen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Snusmumrikk skrev:

Man gjør jo det? Det er ikke noe nytt system i kl 1-3 enda. Det er bare elite som har innført nye regler. Vent i hvertfall med å slakte utførelsen av de nye reglene til de har blitt satt i kraft og vi får se hvordan de blir praktisert?

Det var vel ikke det nye reglementet i elite bloggeren tenkte på da hun skrev innlegget sitt... 

3 minutter siden, Snusmumrikk skrev:

Noen ganger lurer jeg på om jeg er på de samme stevnene som alle som kritiserer sporten, for i kl 3 og elite er det strengt. Noen ganger syns jeg kanskje det er umennesklig strengt i elite, men det hadde jo ikke vært moro om vi fikk det til i toppen uten å slite litt for det? Jeg har etterhvert konkurrert og sett på ganske mange stevner (dog ingen på sørlandet), og syns generelt det er ganske lett å få relativt gode karakterer i kl 1 og 2 jeg. Jeg syns dommerene nesten kunne vært strengere med å gi trekk for hunder som er uinteressert, lusker bak eieren og kjeder seg eller er usikre i ringen. Du kan fint få opprykk med en hund som lusker en halvmeter bak deg og syns hele greia er ganske kjip, bare den utfører momentene riktig. Selvfølgelig er det lett å få en null eller to om en ellers flink hund feiler og ikke utfører et moment. Det er jo surt, men det er også en del av pakka når vi driver med levende dyr. Plutselig får de ikke til noe de ellers kan, de missforstår, vi sier noe feil el. Sånt skjer, men da får man prøve igjen da? Det er vel ikke noe moro om alle får til alt på første forsøk? Hvor blir det av gleden og spenningen ved å trene sammen mot noe da? Hvor er utfordringen? 

For min del var det litt "kroken på døra" da jeg så andre få trekk på f eks fellesdekk i klasse 1/2 bare fordi hunden veltet seg over på skinka - men ellers ble liggende. Eller i kl 3 bare hunden rørte på et frambein på felles sitt. Da jeg startet med LP i forrige årtusen, så fikk man liksom 10 p på fellesdekk i klasse 1 så lenge hunden lå der den ble lagt ned. Om den lå og kikket seg litt rundt, veltet over på skinka, flyttet litt på en labb, så ble ikke det sett på som trekkgrunnlag. Hunden hadde utført øvelsen og lå der den ble lagt. Det var på en måte bankers-øvelsen, det, å få 10 p på fellesdekk så lenge bikkja ikke reiste seg. Sånn er det jo ikke lenger (vel - i hvert fall ikke de gangene jeg har giddet å se på en lp-konkurranse de seinere årene). 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Siri skrev:

Det var vel ikke det nye reglementet i elite bloggeren tenkte på da hun skrev innlegget sitt... 

For min del var det litt "kroken på døra" da jeg så andre få trekk på f eks fellesdekk i klasse 1/2 bare fordi hunden veltet seg over på skinka - men ellers ble liggende. Eller i kl 3 bare hunden rørte på et frambein på felles sitt. Da jeg startet med LP i forrige årtusen, så fikk man liksom 10 p på fellesdekk i klasse 1 så lenge hunden lå der den ble lagt ned. Om den lå og kikket seg litt rundt, veltet over på skinka, flyttet litt på en labb, så ble ikke det sett på som trekkgrunnlag. Hunden hadde utført øvelsen og lå der den ble lagt. Det var på en måte bankers-øvelsen, det, å få 10 p på fellesdekk så lenge bikkja ikke reiste seg. Sånn er det jo ikke lenger (vel - i hvert fall ikke de gangene jeg har giddet å se på en lp-konkurranse de seinere årene). 

Det er jo greit at du føler at det er teit eller feil, men sånn kan man jo se på alle øvelser da? Stå under marsj, hunden tar et eller to steg før den stopper, men stopper å blir stående etter det. 10? Eller kanskje den stopper med en gang men flytter seg litt under veis, 10? Innkalling, hunden traver eller tjuvstarter, men gjør alt riktig teknisk, 10? Så spørs det jo hvor mye man trekker, det finnes jo helt sikkert enkelte urimelige dommere, men noen gang står det jo også veldig tydelig hvor mye som skal trekkes for helt konkrete ting og da er det ikke så mye dommer kan gjøre for å endre på det, og regelverket i seg selv har vell ikke endret seg så mye de siste 10 årene? Og uansett i de fleste slike tilfeller så er man jo ofte tilbake på førers forventning, hvorfor er man ikke fornøyd om man får en 8 eller 9? Man har jo fortsatt både en god karakter og god sjanse til opprykkspoeng. Det har man uten å få en eneste 10'er på hele programmet. 
 

At man personlig ikke gidder eller ønsker å holde med på LP enten det er bare fordi, fordi man har gått lei, fordi man har fått en sport som passer bedre eller hva det er er jo helt ok, men jeg ser ikke mange argumenter som sier at det er sporten sin feil eller at det dømmes feil. Det kan godt hende at dømmingen har blitt strengere og nivået høyere de siste 10 årene, det er jo en ganske naturlig utvikling, men jeg ser fortsatt ikke argumentene om at man ikke lenger kan holde på i de lavere klassene engang med utradisjonelle raser (eller individer som kanskje ikke er de aller best egnede), for de aller fleste dommerne er utrolig snille og det er store slakker som tillates og som fortsatt kvalifiserer til relativt gode poeng så lenge man får med seg hunden rundt og får utført øvelsen. Vi har jo som sagt ofte dommere her oppe fra andre deler av landet også og jeg har ikke sett noe dårlig dømming i de lavere klassene (jeg har sett og opplevd dommere jeg ikke vil gå for igjen av andre grunner dog), jeg betviler ikke at det finnes idioter blant dommerstanden, det gjør det garantert, men at normen har blitt at det er håpløst å være med å ha det gøy i klasse en og to ihvertfall, med utradisjonelle hunderaser, den ser jeg over hodet ikke. Og springer (vanlig type) som denne bloggeren har er jo en hund jeg ihvertfall anser som relativt godt egnet til lp på hobbybasis og jeg kan ikke forstå at en gjennomsnitlig springer ikke kan komme seg til en førstepremie i klasse 3 ihvertfall uten den helt store kampen, selv om det ikke er noen border. 

Det høye nivået kommer jo uansett først og fremst til syne lenger opp i klassene og vil ikke påvirke de lavere klassene på samme måte, og at dømming blir strengere (og kanskje mer riktig?) betyr jo ikke at det er feil. Reglene er ganske tydelig og setter også begrensninger for hva man kan dømme for og hvor mye man kan trekke for forskjellige ting. Og det er jo heller ikke, hva skal man si, konkurranse eller like tungtveiende på same vis i de lavere klassene som det er i elite/fci3 eller på mesterskap, det bør (og gjør etter mitt inntrykk ihvertfall) også tas hensyn til. Men vanskelighetsgraden skal uansett bli hardere oppover i systemet, viss ikke blir jo ikke et championat verdt spesielt mye lengre. 

1 minutt siden, patricia skrev:

Bloggeren er vestlending, ikke sørlending (siden folk ofte nevner Sørlandet her).

Jeg siterte ihvertfall noen som det sto at kom fra "sørlandet" så da var vell det relevant i svaret iom at denne hadde mye negative opplevelser. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og om bedømningen skulle ha blitt noe strengere med åra, så synes jeg egentlig det er helt naturlig. Hundetrening og metoder har blitt noe helt annet enn det var for 30 år siden. Nå kan man faktisk trene selv sta og egenrådige raser til å ønske å jobbe, og faktisk gå riktig pent. Der man tidligere var avhengig av en viss porsjon will to please...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...