Gå til innhold
Hundesonen.no

"Et hundeliv med store smerter"


Sasha&Kiara
 Share

Recommended Posts

11 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Tror det har gått litt fort i svingene med den artikkelen der. Sist jeg leste den stod det at cocker spaniel sliter med å få puste...

Jeg reagerte også på det på "forsiden", men inne i artikkelen sto dette:

"Seleksjon for mye hud og skrukkete ansiktstrekk har ført til en tilstand hvor øyelokkene folder seg innover og gnisser på overflaten av øyet. Tilstanden fører til sårdannelse på øyet. Symptomene er ubehag, sårhet og mulig blindhet.

Raser: shar pei, chow-chow, engelsk bulldog, pekingeser, mops, shih tzu, pomeranian og cocker spaniel, blant andre. "

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Debbie skrev:

Leste den jeg også, og er delvis enig i mye av det som står. Men dobermann?

Dobermann er vel en av de hundene med høyest forsikringspremie, så de er nok sykere enn du tror. ;)

2 timer siden, tulip skrev:

Nesten nederst på sia er rapporten med kildehenvisninger som artikkelen baserer seg på.

http://www.dooa.no/rapport-om-hundeavl/

Har lest rapporten og også noen av forskningsartiklene som den baserer seg på, blant annet om at HD hos schäfer er knyttet til utseendet (Wahl 2008). Det må de nesten ha funnet på selv, for det står det ikke noe om i originalforskningen (der står det bare at HD er en vanlig, genetisk sykdom hos schäferen, og at man kan redusere forekomsten ved å avle etter indeks-metoder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tuvane skrev:

Dobermann er vel en av de hundene med høyest forsikringspremie, så de er nok sykere enn du tror. ;)

Har lest rapporten og også noen av forskningsartiklene som den baserer seg på, blant annet om at HD hos schäfer er knyttet til utseendet (Wahl 2008). Det må de nesten ha funnet på selv, for det står det ikke noe om i originalforskningen (der står det bare at HD er en vanlig, genetisk sykdom hos schäferen, og at man kan redusere forekomsten ved å avle etter indeks-metoder).

Da foreslår jeg at du sender doa og de som har skrevet rapporten en mail  og varsler om feilen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...