Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva kan passe meg? Hund til rally/agility med god av-knapp


MerlePerle
 Share

Recommended Posts

1 time siden, Nuka skrev:

Det er absolutt et alternativ  men jeg foretrekker pelsen på den du har! Hvor mye veier din? Jeg synes den var utrolig fin og ja. Skulle jeg hatt en sånn så måtte jeg tatt den helt ut... Og kalt den...Lassie :teehe:Gjeeerne poste flere bilder??

Han er en stor gutt. :P Med sine rett over 30 kg. Men han føles på ingen måte ut som en stor hund. 
Ikke vet han hvordan man trekker i bånd heller. 
Lassie ble faktisk vurdert. :lol: Men det betyr jo jente, så måtte nesten hatt en tispe da! 

Bilder!! :D (Han vet å posere!)
_MG_2721_Koios_logo2_3.jpg

Dette er mer pelslengden han har store deler av året. Dog er det tatt når han hadde mer unghundpels.
DSCF1953_Koios.jpg

Hjelper meg å dele opp frosne kalkunhalser. :P
20160122_135542.jpg

Han var en søt valp. :P
IMG_8084_Koios_C-1.jpg

Ehm. Spam ferdig. :icon_redface:

1 time siden, Lunatic skrev:

@Taz Så utrolig flott! Likte din bedre enn de fleste Colliene jeg ser nå til dags. Veldig pen :wub: 

Taaakk! :wub: Liker de som har litt amerikansk i seg. :ahappy:

58 minutter siden, Poter skrev:

@Taz For en vakker hund!! 

Takker! :wub:

53 minutter siden, Rocket skrev:

Jeg føler som Taz, at vi har veldig like kriterier, og også jeg kommer til å gå for Collien. :) Lang eller kort spiller igrunn ingen rolle for meg, men siden sambo liker fluffy hunder og jeg er lei av korthårsrøyting så blir det langpelsa her i hus. 

Mine kriterier er ca helt like dine. 
Jeg ønsker en ukomplisert hund som tåler sykdomsperioder. Depresjon, kan bli forholdsvis inneslutta/isolert, kun gå korte turer nattestid osv i de værste periodene for å unngå å treffe folk. Energien kan også være begrenset og da må jeg velge mellom ridning med hest eller en ok tur med hunden, for jeg klarer bare en ting i gangen, selvom jeg gjerne er timesvis i stallen og er sosial. Da fungerer det veldig dårlig å ha en hund som ikke kan bli med på en ridetur eller løpe løs å leke med de andre hundene, slik som nå, en hund som kan gå løs vil få mye mer utav mitt hundehold enn det båndhunden jeg har nå får utav det. 

Samtidig synes jeg det er kjempegøy å trene hund, terping, få øvelsene rett osv. Men beaglen tar knapt en godbit om han er ute, da vil han heller sniffe på verden enn å trene med meg. Men jeg orker samtidig ikke en hund som er på hele veien, det blir for slitsomt igjen, den må kunne finne roen uten å fotfølge meg på sekundet i det jeg letter raua fra en stol. 

Rett og slett en hund som kan være med på det meste, men ikke kreve det. På et vis?. Vi har jo 2 oppdrettere her inne du kan forhøre deg med om collien, både kort og langhår. Perfect Image og Kensington Gate. Begge disse har svjv litt mer amerikansk lente linjer, som ofte er litt mer moderate i pels f.eks enn den britiske typen. :) 

Etter en cattledog som røyta så pass mye at etter man hadde støvsuga, så lå det e lite lag med hvit/grå pels over hele gulvet etter en time, så frista det mer med en langhåret hund denne gangen. :P
Korthåret collies røyter jo ikke lite akkurat.
Når man er syk, så er det greit å ikke måtte bruke all energien på å holde det rent heller. 

Jeg bor i hestemekka, hest overalt! Koios vet ikke helt hva han syns om hester, så han har funnet ut at det beste er å late som de ikke eksisterer. :P Han er ikke redd hest på noen måte, han bare overser de. Noe som funker fint for meg!
Jeg tror Koios har en sjette sans vedrørende om jeg skal noe som han har lyst til å være med på. Så de gangene jeg bare skal hente noe, gå på badet etc, så gidder han ikke løfte hodet engang. :P

EDIT: Hjortehunden derimot! Hun tror hun skal få MAT hver eneste gang jeg leer på en muskel, og spretter opp og ser på meg med dådyrøyne. "Er det mat nå da?" *triste øyne*

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 126
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Apropos feilvare: Tro det eller ei, men det skal stemmes over et forslag på collieklubbens generalforsamling i år der NCK selv (avlsrådet) foreslår å endre reglene slik at langhår fra korthårskull kan

Hurra! Collieklubben hadde årsmøte idag, og forslaget om at langhår fra korthårskull skal registreres som langhårscollies ble ENSTEMMIG vedtatt! Så nå gjenstår det "bare" å sende formell søknad til NK

Da er denne (lange) tråden i ferd med å få en endelig avsluttning! Her er stjerna En blå tispe uten hale  Takk for all hjelp jeg fikk i prosessen med rasevalget! Nå håper jeg at jeg valgte rik

Posted Images

En ting som kan være verdt å tenke på angående aussien er at de veldig lett fanger opp stemningen hos eier. Om man da er sliten og kanskje ikke så happy på å møte andre folk og kanskje spenner seg i møte med dem, får angst eller blir engstelig, så snapper de det opp og vil gjerne passe på -selv om det ikke er nødvendig. Det merket jeg med mine. De beskyttet meg veldig da jeg ble syk og når jeg hadde sosial angst en periode, var de veldig nært på meg og kunne skjerme meg og til tider jage bort andre som kom bort til meg. To av dem gjorde det med passe mengde pondus og på en akseptabel og kontrollerbar måte, mens nummer tre som ikke var godt skrudd sammen, gikk over i fryktagressjon og taklet det ikke bra. Han ville bite. 

En litt mer happy go lucky hund med ikke så mye "alvor" vil sånn sett være enklere med tanke på det. Ja, eller bare en som er bra mentalt.

Tenkte bare nevne det og ikke være påståelig på noen måte eller fraråde fra det ene eller det andre, synes bare det er viktig at det kommer frem at det også kan høre med. Det er jo litt hva man vil ha og hva man ønsker å ha i hundeholdet sitt. Det kan bli sånn og det kan ikke bli sånn. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Poter skrev:

En ting som kan være verdt å tenke på angående aussien er at de veldig lett fanger opp stemningen hos eier. Om man da er sliten og kanskje ikke så happy på å møte andre folk og kanskje spenner seg i møte med dem, får angst eller blir engstelig, så snapper de det opp og vil gjerne passe på -selv om det ikke er nødvendig. Det merket jeg med mine. De beskyttet meg veldig da jeg ble syk og når jeg hadde sosial angst en periode, var de veldig nært på meg og kunne skjerme meg og til tider jage bort andre som kom bort til meg. To av dem gjorde det med passe mengde pondus og på en akseptabel og kontrollerbar måte, mens nummer tre som ikke var godt skrudd sammen, gikk over i fryktagressjon og taklet det ikke bra. Han ville bite. 

En litt mer happy go lucky hund med ikke så mye "alvor" vil sånn sett være enklere med tanke på det. Ja, eller bare en som er bra mentalt.

Tenkte bare nevne det og ikke være påståelig på noen måte eller fraråde fra det ene eller det andre, synes bare det er viktig at det kommer frem at det også kan høre med. Det er jo litt hva man vil ha og hva man ønsker å ha i hundeholdet sitt. Det kan bli sånn og det kan ikke bli sånn. 

Oi, det hørtes litt slitsomt ut! 

Vil absolutt beskrive en collie som en happy go lucky hund, med lite alvor. 
Selv om jeg står å kjefter på en person fordi personen bare har luft mellom ørene, og ikke skjønner at man bør ha på bånd på bikkja når den har stukket fra eier 3 ganger, og løpt rett inn i min flokk som har på seg bånd, så står Koios og logrer og vil hilse på både personen og hunden. :P
Har jeg en dårlig dag, så påvirkes ikke Koios av det. Noe jeg er veldig glad for. Det gjør forsåvidt ikke terrieren eller hjortehunden heller. Og jeg har sosial angst, dog prøver jeg å ikke la det påvirke meg, men man gjør jo ofte ting ubevisst. Hundene endrer ikke atferd for det. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Taz Jeg er rett og slett forelsket i den der hunden din altså. Fikk ikke øynene opp for collien før jeg så din., men nå virker den veldig aktuell. Men desverre ikke den vanlige korthårstypen dersom den røyter mye pga allergi :( Jeg skal uansett ha tispe så jeg kan gå fullstendig klisje og kalle den Lassie om jeg bestemmer meg for en sånn :D Alle vil vel bare omtale den som "sånn derre Lassiehund" uansett? :P

@Poter Oppfatter deg på ingen måte som påståelig. Jeg setter stor pris på alle innspill! Jeg ser at både med Lassien (eh.. mener collie :P) og aussien så er det viktig å planlegge nøye og vite hva man får med begge disse rasene og oppdretter og linjer egentlig betyr alt for om rasen er noe for meg eller ikke. Tusen takk.

Jeg er forresten utadvendt, og har ikke sosial angst overhode, jeg bare orker ikke å forholde meg til mennesker alltid. Men jeg har ikke sosial angst, men en spiseforstyrrelse. Jeg regner med at hverken aussien eller andre hunder lar seg påvirke av min matangst/sulteperioder *fnis* :P

 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Nuka skrev:

@Taz Jeg er rett og slett forelsket i den der hunden din altså. Fikk ikke øynene opp for collien før jeg så din., men nå virker den veldig aktuell. Men desverre ikke den vanlige korthårstypen dersom den røyter mye pga allergi :( Jeg skal uansett ha tispe så jeg kan gå fullstendig klisje og kalle den Lassie om jeg bestemmer meg for en sånn :D Alle vil vel bare omtale den som "sånn derre Lassie hund" uansett? :P

@Poter Oppfatter deg på ingen måte som påståelig. Jeg setter stor pris på alle innspill! Jeg ser at både med Lassien (eh.. mener collie :P) og aussien så er det viktig å planlegge nøye og vite hva man får med begge disse rasene og oppdretter og linjer egentlig betyr alt for om rasen er noe for meg eller ikke. Tusen takk.

Yay! Liker at Koios får folk til å vurdere rasen. :D (og litt mer moderate collier)
Du får gjøre som meg, og få deg en langhåret korthårscollie! Problem solved! :lol:

Er det tispe så må den jo hete Lassie! Så når folk spør om det er en sånn derre Lassie hund, så kan du bare si
"Ja, det er Lassie. :) " 
Slipper folk å bli forvirra hvis du prøver å forklare at det er en collie. :P

Med collie, selv om det finnes gulvredsel/lydredsel, og det kan være greit å velge etter mentaltesta foreldre, så tror jeg fallgruven for et dårlig individ er høyere hos aussie? At en dårlig aussie er mer vrak enn en dårlig collie? 
Ettersom det ikke nødvendigvis bor like mye i collies. Det virker som vokt er en stor ting hos aussies?
Edit: Jeg kan ha blitt litt påvirka av mitt eget lille individ da. :P Han bor det lite alvor i.

Altså, man vil jo ikke ha en vrak av en hund uansett rase da. :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Taz skrev:

 

Etter en cattledog som røyta så pass mye at etter man hadde støvsuga, så lå det e lite lag med hvit/grå pels over hele gulvet etter en time, så frista det mer med en langhåret hund denne gangen. :P
Korthåret collies røyter jo ikke lite akkurat.
Når man er syk, så er det greit å ikke måtte bruke all energien på å holde det rent heller. 

Jeg bor i hestemekka, hest overalt! Koios vet ikke helt hva han syns om hester, så han har funnet ut at det beste er å late som de ikke eksisterer. :P Han er ikke redd hest på noen måte, han bare overser de. Noe som funker fint for meg!
Jeg tror Koios har en sjette sans vedrørende om jeg skal noe som han har lyst til å være med på. Så de gangene jeg bare skal hente noe, gå på badet etc, så gidder han ikke løfte hodet engang. :P

Hehe ja, samme her, herregud så mye pels som egentlig er på en liten beagle! Blir rent sjokkert til tider når jeg finner fram furminatoren. Og egentlig enda mer når jeg ikke er flink med furminatoren, for da havner jo alt på gulvet/i sofaen istedet. Så det ghør at jeg vil ha langhår denne gang, om den kommer fra korthårskull fra utlandet eller langhårskull i Norge er ikke så viktig. Så lenge jeg føler jeg har funnet rett oppdretter og kull. :P 
DET er helt sant, rengjøring er laaaaangt nede på prioriteringslista og det synes til tider. Holder det greit ryddig, men det å dra fram vaskebøtta eller støvsugeren krever en god del mer energi enn jeg har til tider. Og når man da i tillegg har hannhund og katter, så blir det noen flekker av og til. 

Hehe sånn var Rocky også, nå på sitt 9ende år har han funnet ut at de fleste er helt ok og har begynt å slikke dem på mulen om de lukter på ham. :lol: 
Det høres ut som det jeg er ute etter på oppmerksomhets skalaen! Og det er det inntrykket jeg har av dem også. Føler virkelig rasen passer på alle punkter, og om jeg får en som ikke vil bli med på ridetur så er ikke det krise det heller, så lenge den kan gå løs og ikke skal jakte alt så er jeg storfornøyd. :P 
 

25 minutter siden, Nuka skrev:

Wow. Vi har klin like ønsker. Jeg har også hest og går "kveldsturen" med hunden på natta i dårlige perioder for å unngå folk. Trener hund inne i leiligheten og i hagen på dagtid :icon_redface: Fordelen med dette er at ingen kjefter på meg om jeg slipper henne og lar henne løpe fra seg i båndtvangsperioden på steder den uansett ikke plager dyr :innocent: Hesten min er 170 høy og et nervevrak så jeg vil nok ikke ha med hunden på ridetur med mindre den er 100% komfortabel med det. Eurasieren kan være med da, fordi hun er MYE tilvendt hester fra dag 1, men det er ikke alle hunder som kan gå løse på ridetur det og det er ikke noe krav! Jeg trener uansett mye i ridehus :)

Hva er fordelene med collie vs aussie, og hva har aussien som ikke collien har? Røyter korthårscollien mye? Samboeren min tåler langhårspels men ikke korthår. Eurasierpels er null problem mens han regaerte på en sele jeg kjøpte brukt (!) av noen med mops, selv etter 2 runder i maskina :shocked: Eurasieren ligger i senga uten problem, liksom?

Jupp! Det var det jeg også følte når jeg leste tråden, selvom vi har litt ulike sykdommer. :) Jeg driver med islandshest, og det kryr av hunder i stallen, så hestene er rimelig bombesikre når det kommer til hund.  Har et par som ikke liker hund da, men de er ikke sånn at de går etter hunder heller, så så lenge hundene holder avstand fra akkurat disse, så går alt strålende. :) Og alle hundene utenom min og 1 til er oppvokst i stall, så de fleste kan reglene. 

Kan ikke si så mye om Aussie vs Collie da jeg ikke føler jeg har nok input til det, så det får andre ta seg av. :) 
Tipper korthåren røyter ca like mye som alle andre, litt av grunnen til at jeg går for langhår neste gang. Jeg er også allergisk, men lever helt fint med allergi og uten symptomer så lenge jeg bruker medisinen min. (1 tablett aerius og ev litt avamys nesespray om sommeren) På katt så merker jeg at langhår pels er enklere å håndtere renholdsmessig samt at jeg sjeldnere reagerer på langhårskatter enn korthår, så får jeg se om det har positiv effekt på allergien på hund også. Rocky børster og bader jeg jo månedtlig med optima PH shampo for å ikke reagere for mye på ham. Er nok fett/flass/spytt jeg reagerer mest på, så jeg er flink å vaske hender f.eks etter jeg har hatt klørunder på ham. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Taz skrev:

Yay! Liker at Koios får folk til å vurdere rasen. :D (og litt mer moderate collier)
Du får gjøre som meg, og få deg en langhåret korthårscollie! Problem solved! :lol:

Er det tispe så må den jo hete Lassie! Så når folk spør om det er en sånn derre Lassie hund, så kan du bare si
"Ja, det er Lassie. :) " 
Slipper folk å bli forvirra hvis du prøver å forklare at det er en collie. :P

Med collie, selv om det finnes gulvredsel/lydredsel, og det kan være greit å velge etter mentaltesta foreldre, så tror jeg fallgruven for et dårlig individ er høyere hos aussie? At en dårlig aussie er mer vrak enn en dårlig collie? 
Ettersom det ikke nødvendigvis bor like mye i collies. Det virker som vokt er en stor ting hos aussies?
Edit: Jeg kan ha blitt litt påvirka av mitt eget lille individ da. :P Han bor det lite alvor i.

Altså, man vil jo ikke ha en vrak av en hund uansett rase da. :P 

Ja du har virkelig fått meg interessert i å se mer på collie som et seriøst alternativ! Så creds til deg for det :) langhåret korthårscollie virker genialt, var det flere av dem i kullet til Koios? Er det sånn at alle i et korthårskull blir langhårede dersom 1 blir det? Hva er vanlig størrelse på tispene? Skal søke og lese litt.

Mye eurasiere med dårlig hode og..tror jeg bare bare var ufattelig heldig og fikk en perfekt utgave. Men neste gang blir ikke dette opp til tilfeldighetene, iallefall ikke på langt nær i samme grad!

takk for innspill alle sammen, og gjerne "keep it coming" dersom noen har tanker om rase/eller andre ting! 

Edit: Hvordan egner collien seg i agility vs aussie? Må ha en med litt fart som kan like å gå agility, det et faltisk litt viktig :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nuka skrev:

Ja du har virkelig fått meg interessert i å se mer på collie som et seriøst alternativ! Så creds til deg for det :) langhåret korthårscollie virker genialt, var det flere av dem i kullet til Koios? Er det sånn at alle i et korthårskull blir langhårede dersom 1 blir det? Hva er vanlig størrelse på tispene? Skal søke og lese litt.

Mye eurasiere med dårlig hode og..tror jeg bare bare var ufattelig heldig og fikk en perfekt utgave. Men neste gang blir ikke dette opp til tilfeldighetene, iallefall ikke på langt nær i samme grad!

takk for innspill alle sammen, og gjerne "keep it coming" dersom noen har tanker om rase/eller andre ting! 

Koios har 2 brødre som er langhåra, og han ene er større en Koios, og han andre er betraktelig mye mindre. 
Resten er korthåra. Så det kommer begge deler noen ganger. :P

Rasestandarden sier maks 25 kg på tisper, så det blir vel kanskje mellom 21-25 kg hvis du får fra hunder med amerikansk i seg (litt større enn de engelske).

Jeg har vært litt uheldig med dårlige hoder på litt forskjellige raser, så jeg støtter deg 100% at det ikke bør bli like tilfeldig neste gang. :P
Er veldig fornøyd med alle 3 hundene mine nå vedrørende det mentale, og alle er 3 forskjellige raser. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Taz skrev:

Koios har 2 brødre som er langhåra, og han ene er større en Koios, og han andre er betraktelig mye mindre. 
Resten er korthåra. Så det kommer begge deler noen ganger. :P

Rasestandarden sier maks 25 kg på tisper, så det blir vel kanskje mellom 21-25 kg hvis du får fra hunder med amerikansk i seg (litt større enn de engelske).

Jeg har vært litt uheldig med dårlige hoder på litt forskjellige raser, så jeg støtter deg 100% at det ikke bør bli like tilfeldig neste gang. :P
Er veldig fornøyd med alle 3 hundene mine nå vedrørende det mentale, og alle er 3 forskjellige raser. :ahappy:

Så størrelsesmessig er den jo innafor :) la til et spm i den forrige posten: 

Hvordan egner collien seg i agility vs aussie? Må ha en med litt fart som kan like å gå agility, det et faltisk litt viktig for meg :)

Min eurasier har et ekstremt godt og stødig hode. Men det var griseflaks :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Nuka skrev:

Så størrelsesmessig er den jo innafor :) la til et spm i den forrige posten: 

Hvordan egner collien seg i agility vs aussie? Må ha en med litt fart som kan like å gå agility, det et faltisk litt viktig for meg :)

Min eurasier har et ekstremt godt og stødig hode. Men det var griseflaks :P

Tror aussie er mer bygd for fart enn en collie.
Men vet at Tank fra Kensington Gate collies her inne driver med agility, og har tittelen AGI.
(Han er større, og kraftigere bygd enn Koios)
En collie egner seg fint til agility, men de kan nok ikke konkurrere med kelpier og border collie når det kommer til fart og intensitet. Så hvis du håper på å konkurrere i elite, og få noen førsteplasseringer, så bør du vel se på de litt mer intense rasene (typ BC og kelpie). :P
Så hvis du velger collie som rase, så kan det være greit å velge en oppdretter som driver aktivt med sine hunder, gjerne bruks eller agility (se til Sverige), som avler litt moderate collier, som ikke er så altfor kraftig bygd, og heller ikke er i den øvre grensen på høyden på rasestandarden.

Her er siden til Tank forresten. 
https://www.facebook.com/kensingtongatealphastrike/?fref=ts

Jeg tror Koios hadde syns Agility var gøy. :ahappy:
Så du må nesten finne ut av hvor mye fart du vil ha, for det står nok ikke på viljen til rasen. Heller hvor fort du vil en hund skal løpe banen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Taz skrev:

Yay! Liker at Koios får folk til å vurdere rasen. :D (og litt mer moderate collier)
Du får gjøre som meg, og få deg en langhåret korthårscollie! Problem solved! :lol:

Er det tispe så må den jo hete Lassie! Så når folk spør om det er en sånn derre Lassie hund, så kan du bare si
"Ja, det er Lassie. :) " 
Slipper folk å bli forvirra hvis du prøver å forklare at det er en collie. :P

Med collie, selv om det finnes gulvredsel/lydredsel, og det kan være greit å velge etter mentaltesta foreldre, så tror jeg fallgruven for et dårlig individ er høyere hos aussie? At en dårlig aussie er mer vrak enn en dårlig collie? 
Ettersom det ikke nødvendigvis bor like mye i collies. Det virker som vokt er en stor ting hos aussies?
Edit: Jeg kan ha blitt litt påvirka av mitt eget lille individ da. :P Han bor det lite alvor i.

Altså, man vil jo ikke ha en vrak av en hund uansett rase da. :P 

Jeg kjenner ikke collien, så kan ikke si om fallgruven er høyere på aussien enn på collien, men jeg vil tro det er sånn. Det er litt enklere med typen som bare er glad og sosial :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Slår et slag for storpuddel jeg da, du bør absolutt sjekke ut den rasen mer :) Har du sett videoene Torhild lager med sine to storpudler? https://www.youtube.com/results?search_query=torhilds+hunder Sånn apropo triks og slikt. Og holdes de kortklippet er ikke pelsen noen jobb, ikke mer enn en pelset hund som eurasier i hvert fall. Bildene under er tatt av Anette Audunsdatter (med Abroz pudler) og er av hennes Velvet helt nedklippet.

 

Velvet,red,.1.jpg

Velvet,red,2..jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående collie og aussie på agility. 

Vanligvis er colliene jeg ser på agility litt "dorske", ikke så mye fart og action. Men så en kul korthåret (lett type) på instagran som fresa banen. Så jeg tror du må være heldig med individ og. :)

Møt litt blandet av aussie mtp intensitet fart og terping. Alle bortsett fra én har vært kjempetrivelige hunder. Noen er jo avlet som mini bordere (gjeterlinjer), men andre ren utstilling og "dual". Ei som er 50/50 uts og bruks er verdens beste familiehund, og triksemester. Men ikke nok fart/engrasjement til å nå høyt i ag/lp. Men gjør det hun skal, kan finne på og speede opp farten en dag og. En annen er dual - kommet til elite i lp, gjør alt- men er ikke så "høy".

Alt i alt: tror sjansene er bedre på aussie, mtp agility. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at om du skal ha deg en sheltie, så kjøp deg en sheltie fordi den passer deg iht kriteriene du setter, ikke fordi du håper på en som er for stor. Samme med collie, skaff deg en collie fordi den rasen (være seg med eller uten pels) passer deg, ikke bruk tid på å finne en "feilvare" som bare innimellom dukker opp, bare fordi det er sjeldent og pent, liksom, når det viktigste definitivt bør være mentaliteten. (Sorry til fine Koios :heart:).

Med det aktivitetsnivået du skisserer, så kan du i utgangspunktet ha "hva som helst", så spørsmålet blir hva du egentlig ønsker deg i sum mtp egenskaper. Når du sier du liker en "what's in it for me"-holdning, men du likevel ønsker en hund som vil trene mer enn eurasieren, så trur jeg ikke egentlig du mener det helt. :P Samtidig vil feks en som har trent med gjeterhund som ikke er BC, hevde at deres hunder er veldig selvstendige og vurderer fordelene sine ved å utføre kommando før de gidder (synes jeg ofte hører feks aussie-eiere beskrive bikkjene sine sånn), mens jeg som har trent mye med shiba (og attpåtil to som er ganske førerorienterte til rasen å være), synes jo at aussier er helt magiske å være sammen med, de gjør jo alt du ber om uten den smiskete mjukheten en kan se hos andre mer "pleasende" raser. :lol:

Hvis jeg skulle hatt en hund å trene med og gå tur med, så hadde jeg valgt aussie. Men jeg skammelig forelska i rasen etter å ha fått bli godt kjent med Tíbrá til @Caroline, så jeg er ikke helt objektiv. Jeg liker også mudier godt, det er kanskje ikke en rase du har sett så mye på enda?

 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SandyEyeCandy skrev:

*klipp*

Hvis jeg skulle hatt en hund å trene med og gå tur med, så hadde jeg valgt aussie. Men jeg skammelig forelska i rasen etter å ha fått bli godt kjent med Tíbrá til @Caroline, så jeg er ikke helt objektiv. Jeg liker også mudier godt, det er kanskje ikke en rase du har sett så mye på enda?

Det blir min neste :wub:  @Pingo kan vel kanskje si litt mer om dem, men hvis du, TS, ikke er så glad i lyd så ville jeg kanskje sett på noe annet enn mudi. De er, så vidt jeg har erfart, ganske vokale av seg. Skikkelig sprø arbeidsjern da, som er ufattelig morsomme og sjarmerende :wub::wub: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tonjek skrev:

Hvordan er egentlig pyrren i forhold til bc, kelpie, sheltie osv?

Kan ikke sammenlignes.  En bekjent pyrre eier beskrev sine en gang som nervøs-aktiv, ganske godt sagt egentlig. De er hektisk, utømmelig for energi og er klar for noe hele tiden. Finnes selvfølgelig både linje-  og individforskjeller. Endel avles kun på utstillingsresultater. Minimalt med mentaltesting. Endel lyd/skuddberørthet og mentalitet er antageligvis rasens største utfordring. Kan kreve mye sosialisering, iht rasestandard skal de være reservert ovenfor fremmede. 

Avlet fem for å varsle, og noen tar den jobben veledig seriøst og varsler på alt og ingenting.  Har inntrykk av at face race er mindre homogen enn poil long. 

En mentalt god pyrre er en herlig hund, og om jeg hadde visst hva jeg fikk så kunne jeg kjøpt en i fremtiden.  Pr nå er det neppe aktuelt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.4.2016 at 10:42 PM, Taz skrev:



Med collie, selv om det finnes gulvredsel/lydredsel, og det kan være greit å velge etter mentaltesta foreldre, så tror jeg fallgruven for et dårlig individ er høyere hos aussie? At en dårlig aussie er mer vrak enn en dårlig collie? 
Ettersom det ikke nødvendigvis bor like mye i collies. Det virker som vokt er en stor ting hos aussies?
Edit: Jeg kan ha blitt litt påvirka av mitt eget lille individ da. :P Han bor det lite alvor i.

Altså, man vil jo ikke ha en vrak av en hund uansett rase da. :P 


Har intrykk av at en dårlig aussie fort blir en mer utagerende hund som lettere tyr til å sette tenna i deg. Mer frempå, skarp, aggressiv - reagerer med vokt og skarphet, i stede for flukt og redsel som jeg føler er mer collie reaksjon. Collien tenker før den handler, aussien handler og tenker etterpå :P.  Nå kan man ikke dra alle over en kam, men dette er det jeg synes er forskjellen på de og det er gjerne det jeg har sett/hørt de åra jeg har hatt interesse for begge rasene. Jeg har en aussie og en korthåret collie. Blir aussien skremt er det rett på (bare støvsugeren som er så skummel) , collien står å glor og synes aussien er snål som ikke bare går inn på et annet rom.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, tonjek skrev:

Hvordan er egentlig pyrren i forhold til bc, kelpie, sheltie osv?

Etter to år som pyrreeier er dette mitt inntrykk. Selvfølgelig farget av mitt eget individ.

kelpien er mer seriøs i arbeidet sitt, samme er bc. Pyrre er mer styrt av entusiasme. Hvis de synes det er gøy er de med og bobler over av glede. Da kan de jobbe på i "evigheter" og min kan ihvertfall feiles mye uten at det påvirker entusiasmen. synes de ikke det er kult så gidder de ikke være med. Så en god belønning i grunn er viktig. For da er de lette å overbevise om at det meste er gøy. 

De er mer sære på mange måter. Man må jobbe litt for å få de med seg. Men jeg synes ikke det er vanskelig å få hunden min med meg altså. Er bare å endre litt på bie så er hun med. 

Min hund har veldig lite stress og har en god avknapp. Hun har null problem med å sitte rolig og se på andre hunder løpe agility uten å begynne å gjete. Men de er aldri "slått av". Er det noe spesielt som skjer så er de på alerten tvert. Klar for alt med entusiasme. Dette er ikke innlært, dette synes jeg er ganske typisk pyrre. 

Ett eksempl på særheten er at de kan være i full lek med deg, man kan kaste samme leke til en annen person og pyrren står bare å ser på vedkommende totalt uinteressert. Kastes leken tilbake igjen til eier, så er pyrren helt med igjen. Så dette kan være litt irriterende om du vil ha en hund som kan trene med alle og enhver. 

Mi er også dårlig på generalisering og det har jeg hørt flere er. Ett eksempel er feks når jeg trente inn sitt. Da belønte jeg sitt foran meg og la på kommando. Skulle trene inn utgangstilling og da tenkte jeg å jukse det til litt. Sa sitt i det hun var ved min side. Da gikk hun helt bevist og satte seg foran meg. Var jo det som var sitt må vite. Samme under agility så løp hun utafor neste hinder (hopp) fordi jeg sa "gjennom". Men hun løp rett bort og tok tunnelen siden jeg sa gjennom. Så de er skrudd sammen litt morsomt synes jeg. 

Så kort oppsummert så synes jeg forskjellen på pyrre og de nevnt over er at de er særere og mer styrt av følelser. Håper du fikk noe utav dette innlegget. 

(Som mokken sier så er FR uhomogen. Finnes mye forskjellig ute og går, så viktig å se på individet du ønsker å kjøpe om det passer deg.)

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎17‎.‎04‎.‎2016 at 7:06 PM, SandyEyeCandy skrev:

Jeg tenker at om du skal ha deg en sheltie, så kjøp deg en sheltie fordi den passer deg iht kriteriene du setter, ikke fordi du håper på en som er for stor. Samme med collie, skaff deg en collie fordi den rasen (være seg med eller uten pels) passer deg, ikke bruk tid på å finne en "feilvare" som bare innimellom dukker opp, bare fordi det er sjeldent og pent, liksom, når det viktigste definitivt bør være mentaliteten. (Sorry til fine Koios :heart:).

Med det aktivitetsnivået du skisserer, så kan du i utgangspunktet ha "hva som helst", så spørsmålet blir hva du egentlig ønsker deg i sum mtp egenskaper. Når du sier du liker en "what's in it for me"-holdning, men du likevel ønsker en hund som vil trene mer enn eurasieren, så trur jeg ikke egentlig du mener det helt. :P Samtidig vil feks en som har trent med gjeterhund som ikke er BC, hevde at deres hunder er veldig selvstendige og vurderer fordelene sine ved å utføre kommando før de gidder (synes jeg ofte hører feks aussie-eiere beskrive bikkjene sine sånn), mens jeg som har trent mye med shiba (og attpåtil to som er ganske førerorienterte til rasen å være), synes jo at aussier er helt magiske å være sammen med, de gjør jo alt du ber om uten den smiskete mjukheten en kan se hos andre mer "pleasende" raser. :lol:

Hvis jeg skulle hatt en hund å trene med og gå tur med, så hadde jeg valgt aussie. Men jeg skammelig forelska i rasen etter å ha fått bli godt kjent med Tíbrá til @Caroline, så jeg er ikke helt objektiv. Jeg liker også mudier godt, det er kanskje ikke en rase du har sett så mye på enda?

 

 

 

Apropos feilvare: Tro det eller ei, men det skal stemmes over et forslag på collieklubbens generalforsamling i år der NCK selv (avlsrådet) foreslår å endre reglene slik at langhår fra korthårskull kan registreres som langhår! så det er ikke sikkert Koios og hans like lenger vil anses som "feilvare" ... får håpe forslaget går i gjennom siden det er NCK selv som foreslår det 

  • Like 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Easy skrev:

Apropos feilvare: Tro det eller ei, men det skal stemmes over et forslag på collieklubbens generalforsamling i år der NCK selv (avlsrådet) foreslår å endre reglene slik at langhår fra korthårskull kan registreres som langhår! så det er ikke sikkert Koios og hans like lenger vil anses som "feilvare" ... får håpe forslaget går i gjennom siden det er NCK selv som foreslår det 

Det er jo helt fantastisk! :) Jeg synes ikke at collie eller schäfer burde vært delt basert på pelslenge i utgangspunktet, så at en kan bli litt mer pragmatisk mtp registrering applauderer jeg veldig!  

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.4.2016 at 7:06 PM, SandyEyeCandy skrev:

Jeg tenker at om du skal ha deg en sheltie, så kjøp deg en sheltie fordi den passer deg iht kriteriene du setter, ikke fordi du håper på en som er for stor. Samme med collie, skaff deg en collie fordi den rasen (være seg med eller uten pels) passer deg, ikke bruk tid på å finne en "feilvare" som bare innimellom dukker opp, bare fordi det er sjeldent og pent, liksom, når det viktigste definitivt bør være mentaliteten. (Sorry til fine Koios :heart:).

Det er mer det at når man utelukker korthåret collie pga allergi for pelsen, så er en langhåret variant fra et korthårskull et veldig godt alternativ. Da får man korthårscollien, med en pels man tåler.
Det har ingenting med å være sjeldent eller pent, det har med å få rett pels på rasen man foretrekker. 
Det er forskjell på korthårscollie og langhårscollie, både helsemessig, bruksmessig og mentalt.
Koios er heller ikke en feilvare, han er en genetisk langhåret. Han bor bare i feil land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...