Gå til innhold
Hundesonen.no

Halti grime


Recommended Posts

I dag har vi kjøpt halti grime. Rett og slett fordi han er blitt så stor å sterk at når jeg går tur med han pg han vil leke med hund vi passerer, så er han så sterk at jeg sliter med å holde ham.

Så tenkte at dette kanskje var en måte å trene litt mer effektivt på slik at det er lettere å lære han at vi skal bare gå rett forbi?

Hva tenker dere om bruk av grime? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker det på min selv, får bedre kontroll over hodet hans og han er så eksplosiv at han slår opp igjen ryggskaden min uten grima. Synes den fungerer fint egentlig. Og han går fint med den på tur, dog prøver han å få den av seg innimellom, feks ved å gni hodet mot låret mitt, eller stikke hodet mellom beina mine eller skrape den av med frambeina. Men om jeg holder den fram stikker han hodet villig inn i den - han er rar :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker dere to kobbel på eller et? Altså et i grima og ett i halsbånd eller kun et i grima? 

Sambo mente jeg var fæl og at han så ut som "en kamphund" med den og at bikkja ikke kom til å like meg like godt som han fordi han ville ikke bruke den pga hvordan det då ut ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker bare i grima, når vi trener på å gå fint kobler jeg om til halsbåndet :) første to tre turene hadde jeg to kobbel, men det ble for mye for den lille hjernen min å holde styr på :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker grime på dalmatineren. Har ikke helt klart å plukke av henne uvanene fra forrige eier når hun går med halsbånd/sele, hun går som en prest i grime. Bruker kun kobbel i grimen, blir for mye å holde styr på spesielt når eg går med flere hunder... Men har sett de som bruker ett bånd med krok i begge ender, da får du festet i grime og halsbånd/sele uten å ha to lange kobbel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte på min da han var på sitt verste rundt andre hunder. Hadde vesentlig større kontroll, siden det er vanskelig å kaste seg etter andre når jeg har hodet hans ved meg. Hadde kun kobbel i grima. Er et veldig fint hjelpemiddel for en periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte på min da han var på sitt verste rundt andre hunder. Hadde vesentlig større kontroll, siden det er vanskelig å kaste seg etter andre når jeg har hodet hans ved meg. Hadde kun kobbel i grima. Er et veldig fint hjelpemiddel for en periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte det med stort hell på min utagerende mutte hannhund :) Brukte litt tid på tilvenning ellers var det bare kjekt og han brydde seg ikke stort om den så lenge det ikke var press i grima. Brukte bare et bånd (grima kunne festes i halsbåndet så hunden ikke kom seg løs), men festet gjerne båndet i halsbåndet om det var oversiktlige områder/lite forstyrrelser og flyttet over til grima når vi skulle passere også tilbake i halsbåndet igjen.

Brukte på varga (malle) en stund også, men der syntes jeg faktisk bare ting ble verre og jeg synes ikke hun ble noe lettere å kontrollere heller så der fungerte det ikke like bra. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar☺ 

Prøvd den litt uti gata i dag. Kom en katt han ville bort mot og prøvde å dra bort to ganger før han fant ut det ikke var vits å prøve mer å kom fint når jeg sa han skulle komme. Prøvde å dra littegrann men ga seg fort og rusla fint ced siden av resten av turen. Håper vi med hell kan bruke dette i en periode for å trene passeringer. Kunne lett hilde han med ei hånd nå. 

Fikk dog meget dårlig samvittighet for jeg merka hvor fornerma han var... men håper det går over etterhvert. Dette skal kun være for å trene på passeringer av hunder og andre dyr evt. Krysser fingre fr det kan hjelpe☺ 

En stk fornerma malamute

 

20160409_155527.jpg

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde det på min ene malamute, og jeg syns ikke det var greit.. Hun fikk mange stygge rykk og bevegelser der hodet ble slengt rundt. Hun gir så mye trøkk om hun først vil noe, så det likte jeg rett og slett ikke.. Det gjorde ikke hu heller. Hun ble verre med grima på seg, og ble mye lettere når jeg slutta å bruke den. Halvstrup og teknikk fra min side har vært vår løsning i forhold til at hu blir vill etter dyr, og tidvis andre hunder. Men nå veier hun ikke mer enn 30 kg. Med to gale på nesten 70 kg til sammen er det også halvstrup og teknikk som gjelder.

Har du snakka med oppdretter og andre malamutefolk om hvordan de ville ha jobba? Dette er jo et veldig vanlige utfordringer på unge malamuter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poster ikke dette pga haltien (syns den virker skummel pga nakken), men for å vise teknikken til Sophia Yin:
https://www.youtube.com/watch?v=EUCl6ndLN7Q
Jeg mener man kan få det til like godt uten halti, om man har en sele med feste foran, og fester i den og et bredt halsbånd samtidig, slik:                                                                               instructions_demo1.jpg

Man kan også bruke en annen mere behagelig sele.
God nok avstand til den andre hunden er også lurt, og her er et veldig bra (gratis) epost-kurs i passering:
https://lisbethborgdewaard.simplero.com/page/55849-1451338875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker det noen ganger når vi skal til veterinæren og jeg føler at jeg vil ha litt ekstra kontroll. Har slutta å bruke det på tur, for han drar litt selv om han har grima på og da er jo hele poenget borte føler jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Heidihj skrev:

Jeg prøvde det på min ene malamute, og jeg syns ikke det var greit.. Hun fikk mange stygge rykk og bevegelser der hodet ble slengt rundt. Hun gir så mye trøkk om hun først vil noe, så det likte jeg rett og slett ikke.. Det gjorde ikke hu heller. Hun ble verre med grima på seg, og ble mye lettere når jeg slutta å bruke den. Halvstrup og teknikk fra min side har vært vår løsning i forhold til at hu blir vill etter dyr, og tidvis andre hunder. Men nå veier hun ikke mer enn 30 kg. Med to gale på nesten 70 kg til sammen er det også halvstrup og teknikk som gjelder.

Har du snakka med oppdretter og andre malamutefolk om hvordan de ville ha jobba? Dette er jo et veldig vanlige utfordringer på unge malamuter. 

Har fått tips om å prøve å trekke dekk for da har han noe å jobbe med. Han bryr seg ikke døyten. Kobler helt ut når han ser annen hund for han vil leke. Vi har vel jobba med dette siden vi begynte å gå turer men uten særlig hell. Går over på annen kanal.

Og så går han jo med halvstrup. Jeg føler da han får mye stygge rykk og at han henger i andre enden av båndet. 

Tenker at om han skjønner greia med denne grima kjappt så er det ikke sikkert han gidder prøve en gang. Om det blir likt som i ditt tilfelle at det blir værre og styggere rykk der så kutter vi den ut. Ingen tvil. Men tenker kanskje at om dette hjelper til lettere få kontakt/trene på å passere så vil vi unngå slike rykk fra halsbånd også kanskje. 

Vil iallefall gi det et forsøk. Vi har årøvd sele med ring foran men føler hele selen forskyver seg og ikke på langt nær samme kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grime SKAL festes både i halsbånd og grime, slik at hunden ikke får av grimen. Da ville jeg hatt sele til et evt bånd nr 2. Grime bør heller ikke brukes med langt bånd, nettopp for å unngå rykk og napp, og båndet bør aldri være veldig slakt slik at hunden har plass til å kaste seg fram, igjen pga rykk.

Halti-sele med feste foran på brystet er mye bedre! Har dere prøvd å feste den sammen med halsbåndet? Funket som gull på ridgebacken, og det hender fortsatt at jeg klipser båndet foran på selen i enkelte sammenhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Wildlife skrev:

Har fått tips om å prøve å trekke dekk for da har han noe å jobbe med. Han bryr seg ikke døyten. Kobler helt ut når han ser annen hund for han vil leke. Vi har vel jobba med dette siden vi begynte å gå turer men uten særlig hell. Går over på annen kanal.

Og så går han jo med halvstrup. Jeg føler da han får mye stygge rykk og at han henger i andre enden av båndet. 

Tenker at om han skjønner greia med denne grima kjappt så er det ikke sikkert han gidder prøve en gang. Om det blir likt som i ditt tilfelle at det blir værre og styggere rykk der så kutter vi den ut. Ingen tvil. Men tenker kanskje at om dette hjelper til lettere få kontakt/trene på å passere så vil vi unngå slike rykk fra halsbånd også kanskje. 

Vil iallefall gi det et forsøk. Vi har årøvd sele med ring foran men føler hele selen forskyver seg og ikke på langt nær samme kontroll.

Funker grime for dere er det jo veldig bra :) Bare la hunden få jobbe mye og. Sett litt for mange som bruker mye grime på sin malamute, og ikke lar den få bruke energien sin på det den skal. 

Det eneste som funker hos oss er mengdetrening. Jeg har labba timesvis i byen, rundt hundejorder og i boligfelt i den verste "hundeluftertiden". Vi går også mye tur sammen med andre hundeeiere, og da får ikke mine leke og hilse. Da går vi bare sammen. Dere har kanskje fellesturer med NAMK i nærheten av der dere bor? Evt andre hundegrupper som kjører fellesturer. 

Det er absolutt noe i det å la hunden jobbe. Å trekke dekk er ofte ikke noe problem for de eller jobb. Det er for lett. Da er det bedre med kjettinger. Min tispe er en utfordrende og krevende malamute på mange områder,men når hun må jobbe skikkelig blir hun utrolig mye enklere å håndtere. Har jobba masse med kommandoer og at hun skal fokusere på jobben sin, og det funker utrolig bra! Hun er en hund med veldig god arbeidsmoral, så jobbing er viktig. De periodene vi ikke trener mye fysisk blir hun mer krevende og bruker mye energi på å være troll i båndet. 

Men nå har dere en veldig ung hund. Ingen av mine var særlig morsomme å gå tur med på samme alder som din. Jobbing med kommandoer, tydelige grenser og mye fysisk trening er viktig, også tipper jeg endel løser seg med alderen om han bare er leken og tuller seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Schæferblanding skrev:

Poster ikke dette pga haltien (syns den virker skummel pga nakken), men for å vise teknikken til Sophia Yin:
https://www.youtube.com/watch?v=EUCl6ndLN7Q
Jeg mener man kan få det til like godt uten halti, om man har en sele med feste foran, og fester i den og et bredt halsbånd samtidig, slik:                                                                               instructions_demo1.jpg

Man kan også bruke en annen mere behagelig sele.
God nok avstand til den andre hunden er også lurt, og her er et veldig bra (gratis) epost-kurs i passering:
https://lisbethborgdewaard.simplero.com/page/55849-1451338875

Jeg har prøvd både den type sele og grime på min kelpie og den selen er ekstremt ubrukelig... Han drar akkurat like mye med den selen som det han gjør med en vanlig sele, remmene blir opp og han klarer da å få beina inn i fronten og selen blir hengende rundt magen (han er som en ål...) han vender seg heller ikke om han rykker. Med haltigrima så senker han tempoet og kaster seg ikke frem og tilbake på samme måte, jeg har også kontroll på hodet hans i møtesituasjoner. 
Jeg tror den selen (ev andre varianter av samme type) kan fungere fint for noen hunder, men ikke alle - og den er ikke spesielt trygg hvis hunden virkelig skulle bykse framover gjentatte ganger.
Men haltien er ikke farlig om man bruker den på rett måte, på samme måte som annet utstyr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker alltid grime på hannhunden min når vi skal ut av døra på tur. Han er ekstremt ivrig og trekker som en malamute (han er vel både like stor og like sterk - og like trekkvillig som en mutte - jeg tror kanskje han var malamute i sitt forrige liv :aww:). Jeg bruker selvsagt ikke grime hele tiden. Jeg bruker den i starten av turene våre, når stressnivået er litt høyt. Når det verste stresset har lagt seg, knepper jeg over til halsbåndet i stedet (bredt og mykt halsbånd). Da får han dra om han vil. Om jeg ser at det kommer noen med hund - evt om det er sau vi skal passere, så knepper jeg på grima igjen for å kunne ha god nok kontroll på ham (han er LITT heit på sau - og vi bor midt i sauebeiteområde). 

Det er dog viktig at du ikke har for langt bånd slik at han får anledning til å ruse fram. Det kan medføre rykk og vridninger i nakken selvsagt, så dette må brukes med forsiktighet. Nå har min hund både jumpet fram og vridd seg, men han er en stor og sterk hund med oksenakke, så han har aldri hatt problemer med dette heldigvis. Men han har jo lært seg at det er mulig å trekke litt selv med grima, så om jeg må gå med den et stykke, passer jeg på sånn at jeg varierer litt på hvilken side båndet er (slik at han får belastning litt fordelt). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Schæferblanding skrev:

Poster ikke dette pga haltien (syns den virker skummel pga nakken), men for å vise teknikken til Sophia Yin:
https://www.youtube.com/watch?v=EUCl6ndLN7Q
Jeg mener man kan få det til like godt uten halti, om man har en sele med feste foran, og fester i den og et bredt halsbånd samtidig, slik:                                                                               instructions_demo1.jpg

Man kan også bruke en annen mere behagelig sele.
God nok avstand til den andre hunden er også lurt, og her er et veldig bra (gratis) epost-kurs i passering:
https://lisbethborgdewaard.simplero.com/page/55849-1451338875

Jeg har en Rottweiler og den der røyk ikke, men  alle disse justeringspunktene ble dratt ut av at hunden fortsatte å trekke (ja mindre, men likevel) slik at hun omtrent kunne gå ut av sela :) den drev også å vridde seg ettersom den ble for stor i det sekundet hun begynte å trekke. Kjøpt meg grime til nestegang.

Jeg tror ikke alltid trening er løsningen. Alt blir bedre med trening og det er absolutt noe en burde gjøre, men enkelte hunder har aldri lært å gå pent i bånd, da kan det være vanskelig å plukke ALT bort og så er det noen som min som går fint i bånd til hun ser en stein i veikantet eller en stor fin isklump. Et løv i vinden er heller ikke til å kødde med. da leker hun tiger og hopper fram med alt hun har for å drepe sitt bytte. Hunder, katter, folk og alt mulig annet kan man passere, men stein! nei nå tuller du.

Nå har hun lettere tvangstanker så jeg har egentlig bare gitt opp å få det bort. Hun er som hun er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takl for mange gode tips. Tar med meg alt videre og vil nok fort se om dette er nooe som funker for oss eller ikke. Heidihj, veldig oppmuntrende som du sier med alderen og at det nok blir bedre. Hovedgrunnen til problemet er nok vår egen feil som lot han holse på hunder i bånd som liten valp. Så håper vi klarer å rette opp vår egen feil. ☺

Når det gjelder å gå tur sammen med andre hunder er dette null problem. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Schæferblanding said:

Poster ikke dette pga haltien (syns den virker skummel pga nakken), men for å vise teknikken til Sophia Yin:
https://www.youtube.com/watch?v=EUCl6ndLN7Q
Jeg mener man kan få det til like godt uten halti, om man har en sele med feste foran, og fester i den og et bredt halsbånd samtidig, slik:                                                                               instructions_demo1.jpg

Man kan også bruke en annen mere behagelig sele.
God nok avstand til den andre hunden er også lurt, og her er et veldig bra (gratis) epost-kurs i passering:
https://lisbethborgdewaard.simplero.com/page/55849-1451338875

Jeg anbefaler ikke denne selen! Heller ikke noen form for "anti-dra sele"! Det er kun for at man skal få snudd hunden mot seg når det er noe den vil sette avgårde etter, IKKE for å lære hunden å ikke dra.                                                                      

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Schæferblanding skrev:

Jeg anbefaler ikke denne selen! Heller ikke noen form for "anti-dra sele"! Det er kun for at man skal få snudd hunden mot seg når det er noe den vil sette avgårde etter, IKKE for å lære hunden å ikke dra.                                                                      

Hvorfor ikke, og hva anbefaler du da til hunder som drar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, simira said:

Hvorfor ikke, og hva anbefaler du da til hunder som drar?

Trening. Og i tilfelle nær passering eller at hunden plutselig setter avgårde, en sele med feste foran som er behagelig, som RuffWear, Rogz H-sele e. l. Anbefaler ikke anti-dra sele da de skaper ubehag, og heller ikke at man bruker festet foran og hunden fortsetter å dra, da det må jo belaste kroppen feil i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Schæferblanding skrev:

Trening. Og i tilfelle nær passering eller at hunden plutselig setter avgårde, en sele med feste foran som er behagelig, som RuffWear, Rogz H-sele e. l. Anbefaler ikke anti-dra sele da de skaper ubehag, og heller ikke at man bruker festet foran og hunden fortsetter å dra, da det må jo belaste kroppen feil i lengden.

Det ene utelukker jo ikke det andre. Antidra seler som halti sin eller andre skaper ikke ubehag for hunden, de bare reduserer kraften hunden får dratt rett framover med. De er også ment som treningsverktøy som kan hjelpe deg med å trene hunden. Eller så må man bruke sånn som grime. Hva skal ellers være alternativet?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos fornerma hund, da jeg gikk høygravid og var i ekstremt dårlig form, så tredde jeg grime på alle tre hundene for å klare å gå tur med dem. Man kan vel si det sånn at basenjien ikke akkurat var imponert :lol: 

9236900447_8ca72513ce_b.jpg

 

Edit: Jeg fester alltid både i halsbånd og grime, erfart at mine kan vri seg utav dem, og det er skummelt i saueland. 

 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...