Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva slags døgnrytme er naturlig for hunden din, og er den ulik fra din?


MerlePerle
 Share

Recommended Posts

Har tenkt litt på dette etter å ha snakket med noen i hundeklubben som følte det som en stor utfordring at hunden var ekstremt aktiv på morgenen og "A-hund" som hun kalte det, når hun selv er B-menneske..

Hvordan er døgnrytmen til deres firbente, og er det den samme som din egen?
Selv har jeg 2 hunder som begge er EKSTREMT "B-hunder" og latsabber om morgenen. Ingen av de vil ha morgentur og ingen av de har matlyst før etter kl 10-11. Dersom de selv får velge så ligger dem til etter kl 1 uten å bevege seg selv om jeg er våken:P Jeg sliter med søvnproblemer, er mye oppe og sover lite, og ofte våken veldig tidlig alt fra klokken 4 og utover... Da blir jeg ignorert av hundene mine i nesten et halvt døgn for hvis de får velge så sover de til 12-1. Haha :P

Pomeranianen går og legger seg i buret i 22-tiden etter kveldsmaten, mens eurasieren vil helst trene triks og leke på denne tiden av døgnet... Sånn som nå, klokken er snart 2 på natta og eurasieren er superhappy og kommer med lekene sine. Mens jeg som sto opp kl 3 i natt ikke er kjempegiret på akkurat det nå:aww: *gjesp*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er ekstremt A-hund. Hun kan gjerne finne på å vekke meg både klokka 4, 5 og 6 for å spørre om det er morgen... Heldigvis har hun god forståelse for "sove mer". Selv var jeg ekstremt B-menneske før jeg fikk hund, men det måtte jeg bare slutte med :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arthur tilpasser seg meg, men han er mest B-hund. Hvis vi legger oss klokken 22.30 er han litt rastløs - og det ekke mye liv i ham når jeg står opp 06.30. Han kommer tuslende etterhvert da, og sover videre i sofaen :P Generelt sett sover han når jeg sover, enten det er 6 eller 12 timer :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemi er en skikkelig B-hund. I skrivende stund ligger hun fortsatt og sover, og jeg må snart hente henne og dra henne med meg ut for å ta en kort tissetur. I helgene kan hun fint ligge til elleve, selv om jeg har stått opp tidligere. Litt deilig at hun har den døgnrytmen, for da kan jeg tillate meg selv å sove lenge.

Det er jo noe jeg hørte mest før jeg fikk meg hund. "Men da må du jo opp tidlig i helgene og gå tur!" Eh nei, hun sover gitt... :sleep:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uno tar kvelden klokka 20 han, uansett. Siden jeg og gubben er B-mennesker sitter vi oppe ganske lenge etter han har lagt seg, men det er på en måte litt fint også å ha "barnefri" noe av kvelden. Han er tidlig på om morgenen, sju-åtte er helt ok tidspunkt å stå opp ifølge ham. Han kan riktignok strekke seg til å sove til ni-halv ti i spesielle tilfeller. Han er rolig om morgenen likevel, bare han får en god tur ut så kan han fint kose seg med leker eller ligge og slappe av til han tar seg en lur i ti-ellleve-tida. Det er først etter formiddagsluren at han virkelig er aktiv. Det er helt greit for meg som trenger et par kopper kaffe før jeg er helt våken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri reflektert over om hundene er slik eller sånn... alle mine har bare fulgt min døgnrytme uansett hvordan den har vært, tror jeg. Om vi står opp kl 4 om morgenen eller kl 9, så spretter de opp og er klare for en ny dag. De er også like ivrige på å ut på kvelden, uansett når, det være seg kl 9 eller kl 3 om natta liksom. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malamutene var ganske B hunder naturlig, men de var som regel ikke vanskelig å be om vi sto opp etter 9 ihvertfall. Sto vi opp 5 fordi jeg skulle på jobb så hadde de egentlig ingen store planer om å bli med ut :P 

Varga var bare "på" hele tiden når jeg fikk henne, det er vell sånn man kan bli når man aldri har lært å ligge rolig mens det skjer ting, bare stengt inne i bur med masse overskuddsenergi, så i starten så hoppet hun jo på meg bare jeg snudde litt på meg i søvne og mente at dagen skulle starte. Fikk slutt på det rimelig kjapt, men hun våknet fortsatt tidlig, fikk slutt på å mase/bli urolig når man våkner tidlig også gikk det selv derfra til å bare slappe av helt til jeg sier at vi er våken så nå sover hun søtt til jeg sier det og vil gjerne kose en stund etter det også. 

Så kom Vims og var veldig våken tidlig i starten, hun var stort sett grei på å ikke mase da, men når hun merket at jeg var våken da var dagen i gang. Fikk slutt på det så nå ligger de begge til jeg sier ifra at dagen starter. Vims er dog litt mer "våken" enn varga der hun ligger å venter da å tar av når vi skal opp endelig (det var en del bedre før når vi bodde alene å de lå i senga mi). Men hun våkner ikke til liv før hun merker at jeg holder på å våkne.

11351200_10155704502945074_7161664864933

En stk A hund og en stk x-A hund :P 

Men ja, døgnrytmen deres er stort sett påvirkelig etter min erfaring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikkjene mine legger seg tidlig og står opp sent. Hvis de får velge.  

De blir tuppet ut mot sin vilje før 06 om morgenen stort sett, og ca 21 om kvelden. De legger seg egentlig 19-20, men blir vekt for kveldslufting.

I helgene får de gå ut når de vil , da blir klokka gjerne 10 før de gidder gå til døra eller bevege seg overhodet utover å legge seg på rygg for å kos når vi går forbi. 

De er aktive hunder resten av dagen altså , de har bare en kort "dag" :lol:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Biz er A-hund. Hun tasser rundt i huset,men maser ikke. Timmy er B-hund. Han sover gjerne til klokka er rundt 11 når jeg er hjemme.

Jeg er noe midt i mellom dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teo er flink å tilpasse seg meg og min døgnrytme. Jeg er B-menneske og elsker å sove lengre når jeg har fri. Stort sett våkner jeg da i 10:00- tiden, Da reagerer stort sett Teo også, når han ser at jeg er våken :) Men han maser aldri om å få komme ut, med mindre han er dårlig i magen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whiskey legger seg ca kl 2200-2300, men han er oppe flere ganger iløpet av natten for å spise og drikke.

når han var yngre så var han skikelig a-hund, men dette har han gradevis vokst fra seg. Men han sover ALDRI lenger en kl1000 :P Så om jeg da som B-menneske la meg litt sent kvelden før så må jeg uansett opp kl 10, det er umulig å sove når Whiskey mener det er på tide å stå opp :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv et A-menneske og elsker å våkne tidlig for å få mer ut av dagen. Lady kan fint vekke meg 07.00, for da skal hun ha mat. Etter det sovner hun igjen og våkner ikke før senere om morgenen. ?

Sent fra min SM-G800F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en ordentlig messed up døgnrytme og store søvnproblemer. Noen ganger er jeg oppe hele natten og sover på formiddagen, noen ganger sliter jeg virkelig og hele søvnen min blir oppdelt i små hviler på en time eller to, og noen ganger har jeg normal rytme. Tror ikke det finnes et eneste tidspunkt i døgnet som aldri er "kveld" for meg.

Hundene mine har alltid tilpasset seg meg uten problemer. Jeg var bortreist en periode hvor hunden min bodde hos mine foreldre og da fulgte deres normale døgnrytme. Da var hun plutselig veldig vanskelig å få opp om morgenen. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saga er en a-hund... Hun slokner 20.30 om kvelden og vil opp 6.30-7.00, men har vi fri kan hun akseptere å gå ut på do for så å legge seg litt igjen, men da ofte i senga... 

Mannen står som regel opp i 5-tida, hu er helt uinteressert i å stå opp da heldigvis ?

Er ikke så veldig sulten på morningen, men får frokost (tørrfor) som hu har tilgjengelig mens vi er på jobb. Også får hu vom når vi kommer hjem fra jobb, og tilbud om mere tørrfor hvis hu er mer sulten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B-hund, men tilpasser seg vår døgnrytme og da (både jeg og samboer er b-mennesker, men må jo opp tidlig på jobb). Tur og aktivitet vil han gjerne døgnet rundt, men å bare skulle ut i hagen for å tisse er iblant hardt når vi skal på jobb, flere ganger han prøver å lure seg unna :teehe: 

Hadde aldri orket hund som ikke hadde fleksibel døgnrytme, hadde jeg hatt en som måtte hatt frokost og tur hver dag kl 0700 hadde jeg klikka :lol: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Mud skrev:

Bikkjene mine legger seg tidlig og står opp sent. Hvis de får velge.  

De blir tuppet ut mot sin vilje før 06 om morgenen stort sett, og ca 21 om kvelden. De legger seg egentlig 19-20, men blir vekt for kveldslufting.

I helgene får de gå ut når de vil , da blir klokka gjerne 10 før de gidder gå til døra eller bevege seg overhodet utover å legge seg på rygg for å kos når vi går forbi. 

De er aktive hunder resten av dagen altså , de har bare en kort "dag" :lol:

 

Høres fryktelig kjent ut, er det du som har lært henne å være sånn, eller? :lol:

 

Jeg har altså også en hund som både må vekkes om morgenen, og om kvelden før kveldslufting. Og jeg er rimelig B-menneske selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Vims skrev:

Høres fryktelig kjent ut, er det du som har lært henne å være sånn, eller? :lol:

 

Jeg har altså også en hund som både må vekkes om morgenen, og om kvelden før kveldslufting. Og jeg er rimelig B-menneske selv.

Jepp. Alle mine hunder har vært sånn faktisk :lol:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vigdis er klar for ny dag ganske tidlig 6—7 tiden, og det passer meg fint når jeg har ferie for da liker jeg å stå opp tidlig. Hun sover lenger når hun ikke sover i senga, men C står jo opp med dem så tidlig til hverdags. Tuva sover sålenge vi sover, hun kan sove hele natta med C også kan hun sove hele dagen med meg. Trym er egentlig b hund, men han er sulten i 8 tiden, så da vil han opp, men da vil han gjerne legge seg rett etter mat og sove resten av dagen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yoshi hadde vel lagt seg og stått opp med sola ... Om han hadde fått lov :P Dvs kl 04:00 om sommern. Han sover når vi sover, fordi han har finni sikkert har finni ut at det ikke er noen som gidder å stå opp når han vil det. Jatzy har alltid hatt samme døgnrytme som meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene mine følger meg, og sånn har det vært for dem alle hele veien. Har de forsøkt å fortelle meg at det er morgen for tidlig for eks, så får de beskjed om å legge seg igjen. Det hendte de kunne gjøre det da de var mindre, men nå våkner de når jeg våkner, og legger seg når jeg legger meg. Sover hele natten og har min døgnrytme.
Jeg sover dog ikke lenge om morningen, er oppe alt fra 06.30-07-30 hver dag, mens det er dager hvor jeg står opp 04, 05, 06. Alt ettersom hva vi skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...