Gå til innhold
Hundesonen.no

Nysgjerrig på litt andre raser


MissHeike
 Share

Recommended Posts

Kikker på litt mindre raser bare for å vite litt mer. Jeg er veldig blank på dem annet enn at jeg har det for meg at alle bjeffer alt for mye, eller har lett for å bjeffe med mindre man vet skikkelig hvordan man skal jobbe med å få bjeffingen på ett greit nivå. Noe som igjen har gjort at jeg har tenkt på dem som uaktuelle. 

Her tenker jeg egentlig på det meste som er mindre enn Border Collie, men åpen for samme størrelse og kanskje litt større.

Hverdagen ser omtrent slik ut nå sammen med Keiron og kjenner jeg meg selv rett, så er den ikke så veldig annerledes den dagen det blir tid for neste hunden (annet enn at Agility og litt annet blir lagt til om jeg går for en ny Border):

- Lufteturer morgen og kveld + når det skulle trenges. 
- Tur på minst 1 time hver dag, noen ganger lengre.
- Variert trening, triks, LP øvelser + praktiske øvelser som å plukke opp småting fra gulvet (Keiron plukker selvfølgelig større og tyngre ting også, men er vel ikke alle små hunder som gidder drasse på digre klesplagg osv.) samt finne ting.
- Mye leking og kos <3 
- Tid for å slappe av (matmor nerder på PCen eller tegner) Keiron har fantastisk avknapp <3 
- Lite tid alene siden jeg er hjemmeværende. Men jeg håper så klart jeg klarer å lære den å kunne være alene hjemme også, slik som Keiron kan om jeg en sjelden gang drar på besøk, samt at jeg er på sykehuset en gang i mnd. + Julaften blir det litt alene tid.

Ting jeg ikke er så keen på:
 

- Stripels og helt kort pels.
- Ikke puddel. Heller ikke Bichon rasene
- Bjeffing/gneldring, jeg håper det finnes noen raser jeg enten kan få det på ett minimalt nivå eller som rett og slett ikke må gneldre hele tiden. Jeg bor i rekkehus.
- Terrier raser, jeg har aldri vært helt på bølgelengde med dem. 

Mindre raser jeg liker, men som skremmer meg vekk fordi jeg ikke vet nok om de/tenker de er for bjeffete er Sheltie og Pomeranian/eventuelt en av de andre Spitz hundene som ligner. Innrømmer glatt at Pomeranian er kun fordi jeg har en venninne som har en som er utrolig kul og jeg følger også noen på instagram som jeg syns er kule. :D.... :blink: Sheltie virker nesten som en mindre, light versjon av BC som jeg har i dag, men uten den store "gjeter bil" problematikken, hihi. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, maysofie skrev:

Lyd + sheltie = veldig sant :P 

Hva er det med puddel du ikke ønsker? :) 

Ene er at jeg har mange dårlige erfaringer med dem - det andre er at jeg rett og slett ikke liker dem på noen måte. 

Ja, jeg har vel aldri sett Sheltie uten lyd.. Keiron var litt ille ei stund, men nå er det ikke mye annet enn wannabe husky ul når han vil at vi skal kjappe oss ut til det morsomme vi skal gjøre. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke legge skjul på at det er lyd i pommene... Terskelen for å bjeffe er en HELT annen enn på euraiseren min som bjeffer en gang i halvåret (og i søvne :P) Jeg prøvde å ha nulltolleranse på lyd med Theo fra dag 1, men det er IKKE så lett å få dempet den vaslinga dems uansett hvor konsekvent man er...Mulig andre har greid det bedre enn meg. Men hører det på naboens pomme også hver gang jeg henter posten og...:sweat:

Men er veeeldig glad i lille Theobråkebølledyret mitt på under 2kg fordi om:wub: Altså..se på han da.. denne KØDDER du ikke med liksom:P Så selv om Theo er mye mye mer krevende enn den andre hunden min som er myemye større... bare se på bildet... de har jo noe eget...? :ahappy:

12919668_10153869139731928_1692152514211080850_n.jpg

 

forresten: Sjekk denne.... :innocent:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

image.jpegPapillon!

Det er en knallkjapp rase som jeg tror kan trives veldig godt med border collie. Nå som jeg trener mer med min enn før ser jeg hvilken treningsvilje som ligger i henne, og den er ganske rå om jeg må si det selv. 

Rasen kan selvsagt bjeffe - alle små hunder er til en viss grad tilbøyelige der. Jeg hater dog bjeffing selv, og har en papillon som nå (4,5 år) bjeffer veldig lite, stort sett bare hvis det ringer på døra. Annen bjeffing har jeg greid å plukke av henne, og hun er nå nesten mer stille enn min andre hund, som heller ikke bjeffer mye. 

Rasen er leken hele livet. Ekstremt glade, menneskekjære  (min er litt reservert overfor fremmede) og livlige, men også verdens beste koseklumper. De går ofte under "border collie mini", og det med rette - jeg ser mange at av egenskapene kan sammenliknes. 

Jeg var overhode ikke tilfreds da jeg kjøpte meg liten hund til å begynne med. Jeg syntes alt føltes feil og var flere ganger her inne og skrev klageinnlegg. Det var en uvant rase for meg. Men nå.. Hvem vet hva som skjedde, men jeg er så inderlig glad i den bikkja. Lykkepilla mi :wub: Anbefaler rasen veldig, så lenge man er opptatt av å sjekke linjene både mtp helse og gemytt. Bare spør om du lurer på noe! 

 

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cavalier :wub: Min bjeffer minimalt, men det er nok individavhengig, jeg vet det finnes gneldrete cavalierer og (min personlig teori er at de er understimulerte og kjeder seg. Det er ikke til så legge skjul på at det er en rase som er veldig enkel og grei og ikke "krever" så mye, og derfor lett havnet hos folk som bare vil ha en søt liten hund som stort sett skal ligge i sofaen og se pen ut). Jeg bor i blokk og har faktisk fått spørsmål fra naboene om frøkna bor hos meg på heltid ettersom de aldri hører henne.

De kan brukes til det meste innen hundesport, og min virkelig elsker å jobbe. Hun er litt treningsnarkoman tror jeg ;) Vi konkurrerer i blodspor og rallylydighet, trener spesialsøk og har tidligere trent agility også.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:| @Nuka .... herregud jeg dør litt på meg over Pomme fjeset... Det er sååå bedårende. :wub: 

 

Papillon høres ikke så dumt ut faktisk, dem tenkte jeg ikke på! Men når du nevner det så har jeg jo lest at de er små "mini bordere" :D

 

Samme med Cavalier, merkelig egentlig, farmor og farfar hadde mor og sønn i oppdrettet sitt på 90-tallet. Tispa var "min" liksom, tror det ble sånn da vi avlivet hunden vi hadde selv. Herlig liten hund. Og ja, jeg syns jeg ser en del tendenser til understimulerte Cavalierer på FB, det er veldig frustrerende, men eieren bryr seg ikke, "den bare er sånn".. :blink: Men er det ikke vanvittig mye sykdom på Cavalieren nå? 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, MissHeike skrev:

:| @Nuka .... herregud jeg dør litt på meg over Pomme fjeset... Det er sååå bedårende. :wub: 

 

Papillon høres ikke så dumt ut faktisk, dem tenkte jeg ikke på! Men når du nevner det så har jeg jo lest at de er små "mini bordere" :D

 

Samme med Cavalier, merkelig egentlig, farmor og farfar hadde mor og sønn i oppdrettet sitt på 90-tallet. Tispa var "min" liksom, tror det ble sånn da vi avlivet hunden vi hadde selv. Herlig liten hund. Og ja, jeg syns jeg ser en del tendenser til understimulerte Cavalierer på FB, det er veldig frustrerende, men eieren bryr seg ikke, "den bare er sånn".. :blink: Men er det ikke vanvittig mye sykdom på Cavalieren nå? 

Søk på "Tina Johansson" på Facebook. Hun har både gjeterhund (mulig det er aussie) og papillon. De ser helt herlige ut sammen, og hun tar masse fine bilder :D 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, MissHeike skrev:

Men er det ikke vanvittig mye sykdom på Cavalieren nå? 

Sykdom er det (men alle raser har vel "noe"), så det lønner seg absolutt å gjøre grundig research før man velger oppdretter. Hjerteproblemer, som tidligere har vært det største problemet på rasen, begynner man å få kontroll på. Begge foreldrene til min er 10 år og hjertefriske. Frøkna mi har riktignok HD, men det ser man ikke på som et stort problem på cavalieren.

Rasen har ganske ufortjent fått påstemplet en del sykdommer som "rasetypiske", men sannheten er at man finner de samme sykdommene hos veldig mange andre raser også. Forskjellen er bare at man ikke leter etter CM og SM hos f.eks. Pomeranian og Labrador, men i et finsk forskningsprosjekt der det ble scannet mange forskjellige raser fant man CM/SM bl.a. også hos disse rasene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Maria skrev:

Papillon! 

Signeres! :D

Det er virkelig mini border collier altså. Uten at jeg har hatt en border collie før da :P . Men de er utrolig treningsvillige og lærer fort! Tror Maria nevnte alt annet jeg ville sagt, men du kan bare spørre meg også om du lurer på noe :ahappy: Vi har jo trent og konkurrert i en del år, om det er noe på den fronten du lurer på. 

:wub:
24931473494_1cf9aaf68e_z.jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pyrre? Små kjappe hunder iværtfall. :)

De er vell kjent for litt lyd, men det tror jeg er mye mulig og plukke av. Min bjeffer stort sett om hun blir redd/overrasket/veldig gira (de 2 minuttene før tur..Men det er vell min feil). Hjemme er det ikke så mye lyd. Jeg har en annen hund med mye vakt, og hun bjeffer på smålyder og litt forskjellig, da hopper pyrren opp fra koma å boffer hun og- men aldri hun som starter. :)

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er Papillon med bjeffing, @Maria og @MegaMarie? Er det noe man skal være obs på når man velger oppdretter og sånn? Hvis det er mini Border stiller de jo absolutt veldig sterkt :P

Sykdommer man skal se etter osv. 

Pyrre er også ett alternativ, virker som små sporty hunder. Hun vi går kurs hos har en sånn og den virker kjempebra.

@Wilhelmina så bra at det er under mer kontroll nå. Det er vel en 10 år siden jeg sjekket opp på Cavalier sist og da var det stort sett stemplet som en hund du hadde i 5 år om du var heldig :| Er også fint å få høre at det mest er ett sånt trekk som de får stemplet på seg av "alle andre" slik som at de fleste andre flirer til meg og sier "sånn stressbølle ja" når jeg sier jeg har Border. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MissHeike skrev:



Pyrre er også ett alternativ, virker som små sporty hunder. Hun vi går kurs hos har en sånn og den virker kjempebra.
 

Går du kurs hos Elisabeth med Easy?

Hvis man er klar over at Pyrre ikke er en bc så er det ett godt alternativ. Pyrrer jobber ikke for glasskuler i 100 år. Men de kan jobbe i 100 år med ting de synes er kule og kule glasskuler. Om du skjønner forskjellen? Vips kan jobbe og jobbe så lenge hun synes det er gøy. Så jeg må legge inn litt innsats i treninga, jeg kan ikke bare være der og levere ut en leke som det virker som man kan med enkelte BC. De er også hunder som har meninger. Og de er oppfinnsomme. Men jeg digger rasen, men man må vite hva man kjøper for å ikke bli veldig overrasket. De er liksom ikke helt som andre raser ;) De er smarte, tenker selv, får med seg alt i omgivelsene og de kan synes at pirking og repitisjoner er kjedelige. Da kan de finne på å lage sin egne versjon av det man gjør. De er noen sære skruer. <3

En annen ting man må også være klar over at det er en veldig uhomogen rase både på størrelse, pels og inni hodet. Så det kan være store individforskjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha sheltie nå, og kjenner veldig mange sheltier. Hvis lyd er det eneste som skremmer deg, så burde du ikke la deg skremme?  Såklart finner man enkelte individer som har mye lyd, men de fleste er relativt stille med trening. I agilitymiljøet opplever jeg de fleste sheltier som helt ok-stille, hverken mer eller mindre enn andre hunder i høyt stress. Men såklart på banen er det ofte litt lyd, men finnes flere raser som er verre!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Garp skrev:

Går du kurs hos Elisabeth med Easy?

Easy er nok en litt utypisk pyrre når det gjelder gemytt, men hun er jo bare superherlig :wub:

 

15 minutter siden, MissHeike skrev:

så bra at det er under mer kontroll nå. Det er vel en 10 år siden jeg sjekket opp på Cavalier sist og da var det stort sett stemplet som en hund du hadde i 5 år om du var heldig :| Er også fint å få høre at det mest er ett sånt trekk som de får stemplet på seg av "alle andre" slik som at de fleste andre flirer til meg og sier "sånn stressbølle ja" når jeg sier jeg har Border. 

Jeg synes på mange måter bare det er en fordel at cavalieren har et litt dårlig rykte som kanskje gjør at "hvermannsen" styrer unna rasen, blir de for populære går avlen over stokk og stein (noe det absolutt har gjort), og man kan avle på hva som helst - helsetestet eller ei - og allikevel få solgt valpene til fullpris og vel så det. Sånt blir det mye hummer og kanari av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wilhelmina skrev:

Easy er nok en litt utypisk pyrre når det gjelder gemytt, men hun er jo bare superherlig :wub: 

Da må jeg bare spørre, hvordan er en typisk pyrre da? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, MissHeike skrev:

Hvordan er Papillon med bjeffing, @Maria og @MegaMarie? Er det noe man skal være obs på når man velger oppdretter og sånn? Hvis det er mini Border stiller de jo absolutt veldig sterkt :P

Sykdommer man skal se etter osv. 

Jeg synes det virker veldig opp til eieren, for å være ærlig. Det skal ikke stikkes under en stol at det er naturlig for en del småhunder å varsle - det vil også en "normal" papillon gjøre. Men med konsekvent oppdragelse synes ikke jeg det er mye bjeffing. Min kommer fra en oppdretter som har mange paillons, og som på et vis ikke bryr seg om bjeffing. Så hjemme hos oppdretter er det en del lyd, men de er overraskende stille f.eks. på utstilling. Så jeg mener man må være klar over at de kan være tilbøyelige for å bjeffe, men jeg synes ikke papillon er noen versting kontra andre raser jeg møter. De hundene jeg synes bjeffer mest av dem vi møter er faktisk sheltier :P  Og min er som sagt ganske så stille av seg nå i voksen alder. Vokst opp i leilighet utenproblemer, og sitter stille i vinduskarmen mens jeg er på jobb :) 

Papillon kan komme i et spekter fra 1,5-5 kg. Noen oppdrettere liker de små, noen liker de store. Jeg er fan av midt på treet-størrelse, men det må man jo gjøre seg opp en mening om selv. Min veier 3 kg. Ellers synes jeg faktisk ikke det virker å være så stor forskjell på "linjer" som jeg trodde tidligere. De aller fleste oppdrettere har vært flinke til å avle rasen mer omgjengelig og mindre pysete med årene. 

Når det gjelder helse er følgende noe jeg ville sett på:

- Er foreldrene øyenlyst "fri"?

- Er noen av foreldrene gentestet for arvelig PRA? Hvis en er testet "normal/clear" er det ok.

- Er begge foreldre offisielt fri for patellaluksasjon (se i dogweb).

- Har de gått MH? 

- Hvordan er tennene på linjene? Mye tannstein? Tannsykdom (periodontitt)? Trangt bitt? Sjekk opp dette. Det er en del papillon med dårlige tenner. 

Min lillefis har gått en, etter mitt syn, veldig god MH. :D I Sverige er det mer vanlig enn i Norge. Det er ikke så vanlig å HD-røntge, men jeg synes det er en fin ting å vite noe om også. Generelt er det en rase som lever lenge, og som har god helse. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wilhelmina skrev:

De "skal" vel være litt mer reserverte mot fremmede? Ikke sånn "herregud en ny bestevenn!" hver gang de ser et menneske?

Som sagt så er det en veldig uhomogen rase, så man finner alle varianter. Jeg har møtt like mange reserverte som jeg har truffet de oversosiale mot fremmede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Garp skrev:

Som sagt så er det en veldig uhomogen rase, så man finner alle varianter. Jeg har møtt like mange reserverte som jeg har truffet de oversosiale mot fremmede.

Ok, nei jeg skal ikke påberope meg allverdens kjennskap til rasen, men har hatt den litt i bakhodet mtp. neste hund nettopp fordi jeg synes Easy er så herlig. Men når jeg leser standard etc så er det derimot ikke en rase som frister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wilhelmina skrev:

Ok, nei jeg skal ikke påberope meg allverdens kjennskap til rasen, men har hatt den litt i bakhodet mtp. neste hund nettopp fordi jeg synes Easy er så herlig. Men når jeg leser standard etc så er det derimot ikke en rase som frister.

Det er en herlig rase, men det er greit å vite hva som ligger som opprinnelse for rasen. For det kan dukke opp når man ikke tror det og omvendt. Det er ikke en rase for alle og enhver. Enten liker man den eller så liker man den ikke. Men noen labrador/cavalier vil den nok aldri bli. :ahappy: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Garp skrev:

Men noen labrador/cavalier vil den nok aldri bli. :ahappy: 

Nei, vil jeg ha en cavalier så kjøper jeg en cavalier ;)

Det som "skremmer" meg mest med pyrren er at det avles på lydsensitivitet for å få rask reaksjonsevne, stemmer det? Hunden jeg har nå er lydsensitiv og det er tidvis et ******* på jord, så det er det siste jeg vil ha i neste hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Nei, vil jeg ha en cavalier så kjøper jeg en cavalier ;)

Det som "skremmer" meg mest med pyrren er at det avles på lydsensitivitet for å få rask reaksjonsevne, stemmer det? Hun jeg har nå er lydsensitiv og det er tidvis et ******* på jord, så det er det siste jeg vil ha i neste hund.

Nei det har jeg aldri hørt om. Hu jeg har er hverken skuddredd eller redd skrammelet på MH. Men hun reagerer på lyder uten å bli redd. første gang skvetter hun, andre gang bryr hun seg ikke. Og andre ganger leer hun ikke på øyet. Men nå skal det  sies at jeg er en klums som ofte mister ting i hodet på hundene mine. :icon_redface: Men MH sier at hun ikke er lyd eller skuddredd.

Men nå ble jeg skrekkelig nysgjerrig på hvor du har hørt akkurat det. :icon_redface: @Wilhelmina

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...