Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund går i jakt på hund


Sprettballen
 Share

Recommended Posts

56 minutter siden, yurij skrev:

Du er sikker på at det er jakt forresten @Sprettballen ? Terkel kan godt finne på å arrestere sånne som løper ureglementert , Juba til Mumle Mu , om Yarina har stukket av og kommer tilbake etc. Men det er arrestering, ikke jakt :) 

Ganske sikker. Hun har samme blikket som når noen kaster en ball eller hun ser en katt. Hun gjør dog ikke dette med andre løpende hunder. Hun løper etter, men stopper så fort de stopper. Det handler nok kanskje mer om at hun er litt pyse og redd for at de skal ta igjen om hun oppfører seg dust. Hun tørr på Blitz fordi hun er trygg på henne.

54 minutter siden, Lunatic skrev:

Min er akkurat lik. Hun gjør det med alle som løper fort da, ikke bare de hun kjenner. Jeg startet å se det da hun var veldig ung, så jeg startet veldig tidlig å avbryte henne hver gang hun går i den modusen. Det som gjelder er å ha knallgod belønning, langline og øyne i nakken. De gangene jeg har sett overgangen mellom lek og jakt så har jeg tatt skikkelig keepertakling, altså kastet meg på bakken for å få tak i henne. Det er, som du også har erfart, helt umulig å få tak i henne når hun først har begynt å jage. I hverdagen nå er hun blitt veldig flink til å ikke begynne, og å avslutte hvis hun først for det for seg.

På AG-trening der det er flyvende sheltie-leker derimot... Der er hun bare hysterisk og helt umulig å nå inn til :aww: 

Ja, hadde jeg vært smart og tenkt langsiktig, så skulle jeg jo tatt tak i dette allerede når jeg så tendensene, men dum som jeg var, så gjorde jeg ikke det. Hun gjør dette bare på Blitz. Det er ikke noe problem når andre hunder løper. Verken store eller små. Flere tilpasser hun til og med farten til slik at hun ikke tar de igjen :P Det er bare Blitz hun gjør sånn på. 

Langline tror jeg ikke er noe sjakktrekk, upraktisk å holde i  i skog. I tillegg er jeg redd for brannsår om jeg må stoppe med henda. Å tråkke på den fungerer sikkert ikke så fryktelig bra når det er snakk om 30 kg. hund i hundre og *******. Men jeg har..*trommevirvel* brukt flexibånd og magebelte de siste dagene, hehe. Surer seg ikke inn i skogen, lett å trykke på stoppknappen uten at det gjør vondt og båndet er hele tiden stramt så ikke hun eller andre hunder surrer seg inn i det.

49 minutter siden, SandyEyeCandy skrev:

Av alt det jeg skreiv, så var det setningen om båndtvangen du valgte å ta med deg? Ok, never mind det om å la dem være løse etter tur eller det å lære inn en høy-i-huet-dekk osv da. :P

Nei, jeg leste hva du skrev. Det er bare det at det du skrev er ca i samme gata som andre har nevnt ;) Å ha en i bånd er jo det jeg gjør nå. Høy-i-huet-dekk er sikkert greit nok, men jeg vil igrunnen ha bort hele stresset slik at de kan bare være sammen på tur, i stedet for at hun må ligge under lydighet. 

Alt står og faller uansett på at jeg kan tilby en belønning sterk nok til at den topper driften til å jage og at jeg har et fysisk overtak slik at jeg kan stoppe henne om hun ikke hører etter, inntill jeg har fått en forhåpentligvis løsning på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har testet litt nå på de siste turene vi har gått og jeg har da bevisst valgt å gå alene med dem(ikke med hundevenner). Jeg har hatt med veldig gode godbiter til Nemi og kalt henne inn ved et hver

Sett på langline på Nemi og si nei/stopp/what ever og trakk på den, når hun jakter. Huk henne inn til deg uten noe om og men og ha henne i en liten timeout. Krev at hun skal sette seg/legge seg og sør

Og jeg skjønner ikke problemet..... Virkelig IKKE  Det jeg leser og ser er hund som bruker et snev av jakt i LEK. Ja, de skiller... Hvis du har en hund som faktisk går i reell jakt ved synet av en ann

Guest lijenta

for meg  med langline så bruker jeg damehansker i skinn.  mener det finnes som flyttehansker også. Altså gummi eller skinn innside og hansker som virkelig passer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lunatic skrev:

@Sprettballen Kjøp en sånn en: 

firedog_grip_nylon_dog_leash_blue_with_h

Langline med gummi på. De finnes i forskjellige lengder, med og uten håndtak. Synes de funker fint selv når bikkja løper tulling på jordet. Jeg er i hvert fall ikke redd for brannsår når jeg bruker min :) 

Ja, kan jo prøve det. Har vanlig kobbel med gummi på. Like det veldig godt. De selger slike liner der jeg trener :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett på langline på Nemi og si nei/stopp/what ever og trakk på den, når hun jakter. Huk henne inn til deg uten noe om og men og ha henne i en liten timeout. Krev at hun skal sette seg/legge seg og sørg for at hun holder fokuset på deg før du gir fri-kommando igjen. Ikke gi fri-kommandoen før du er sikker på at hun ikke er i jaktmodus. Gjenta, gjenta, gjenta helt til hun ikke gidder å jakte. 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn du beskriver det, så er sjansen for skader så store at jeg hadde aldri turt å ha de løse sammen under lek. Dess mer schäferen blir hindret, dess mer frustrasjon bygger hun opp, og skaderisikoen eskalerer. 
Jeg har også schäfer og whippet, men de er aldri løse sammen i lekesituasjoner ute. Ikke bare pga størrelsesforskjellen, for whippetene er løse ute med rottweilerene, men schäferen er mer snappete og går i jakt på en annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg skjønner ikke problemet..... Virkelig IKKE :) Det jeg leser og ser er hund som bruker et snev av jakt i LEK. Ja, de skiller... Hvis du har en hund som faktisk går i reell jakt ved synet av en annen hund, så merker du forskjell. Jeg lover :)

Jeg har begge variantene, jeg. Det er bare morsomt når hygenen jakter halden. Enda morsommere når hun hadde en gal kortis som med-sammensvoren, og de stalket halden fra ulike hold, for så å "angripe". Hadde en rekke filmer, men får ikke lagt ut..Utrolig fasinerende, i hvertfall...

Noe annet er det når hunden ser en annen hund, og nekter å la seg overbevise om at "jo, det ER en hund". Nei, ikke pokker,,sier gamle Ysta, (som selv ser ut som et pledd) dette er en høne/kanin/noe annet, og den skal DØ. (forøvrig en hund som aldri leker, og aldri har problemer med andre hunder (om de likner nok på hund) )

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Sprettballen skrev:

Ettersom Blitz(whippet) har vokst til, har jeg fått et tiltagende problem med at Nemi(schäfer) går i jakt på Blitz når hun løper. Er det bare småløping, så greier jeg som regel å stoppe henne ved å be henne kutte ut, men begynner Blitz å løpe skikkelig, så lukker hun ørene totalt. Når hun tar igjen Blitz så "biter" hun over nakken på Blitz og noen ganger "denger" henne i bakken. Nemi går med munnkurv på tur pga. allergien, så hun får jo ikke bitt i den forstand, men jeg ser hun åpner munne og "biter" når hun får tak i Blitz. Blitz synes det er litt ekkelt, men hun sier ikke i fra på noe vis.

Nå den siste uka har allergien på Nemi blitt verre, hun har blitt mer humørsyk(røket på Blitz to ganger, men ikke noe alvorlig) og har et høyere stressnivå samt er klengete på oss, så jeg tipper en løpetid er i anmarsj, og da har denne jaktinga blitt enda verre. Sist gang hun røk på Blitz var det fordi de løp og Nemi gikk i når hun fikk tatt Blitz igjen. Jeg har derfor hatt Nemi i bånd de siste turene for å at det ikke skal skje flere ganger. Det gjør jo også at hun ikke får jaktet på Blitz på samme måte, men begynner Blitz å løpe skikkelig(f.eks. med en annen hund) så blir Nemi helt gal, henger i båndet og bjeffer og hyler og prøver å ta Blitz så fort hun kommer i nærheten. 

Dette begynner å bli skikkelig plagsomt og jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det. Hun blir skikkelig høy og stressa av det. Sånn ellers i hverdagen går de godt overens og har ikke hatt noen konflikter før inntil for en uke siden, selv om disse jaktgreiene har vart en stund. 

Jeg vet ikke om det egentlig finnes noen gode løsninger på dette egentlig, men jeg tenkte at det går nå an å høre om det er noen av dere som har noen tips jeg ikke har tenkt på :) 

Høres ut som mine. Frk springer Nesevis jakter på Dronning Dachs idet jeg slpper dem ut i hagen (oftest da) og tar grep over nakken på henne. Noen ganger sier Dronningen fra, andre ganger ikke. en gang denne uken hørte jeg et HYL fra Nesevis da Dronningen tok igjen og bet henne i benet (tror jeg).:)
Har alltid hatt hunder som har jaktet på hverandre. lek og ittno annet. Noen vil ikke, og ser fra. Noen "holder ut" til de ikke orker mer av klenget eog slitsomme krapyl og sier så fra kraftig. Og det hele roer seg. Noen liker denslags lek, og de veksler på hvem som er hare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller ikke at schäferen er ute etter å drepe et bytte, men det hindrer ikke at skaderisikoen er stor selv om det bare er lek. Det er fort gjort å bli løpt over ende, eller å hekte en tann når farten er stor. 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, HHH skrev:

Jeg tror heller ikke at schäferen er ute etter å drepe et bytte, men det hindrer ikke at skaderisikoen er stor selv om det bare er lek. Det er fort gjort å bli løpt over ende, eller å hekte en tann når farten er stor. 

 

Men da blir det vanskelig å ha flere bikkjer, som har det gøy sammen. Litt uavhengig av størrelse. Det bekymret meg ikke det grann når kortisen (på 7? kg) lekte løp,,drep, og bank med støverene. Det bekymrer meg mer om en liten frynse velger seg ut et byttedyr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, enna skrev:

Høres ut som mine. Frk springer Nesevis jakter på Dronning Dachs idet jeg slpper dem ut i hagen (oftest da) og tar grep over nakken på henne. Noen ganger sier Dronningen fra, andre ganger ikke. en gang denne uken hørte jeg et HYL fra Nesevis da Dronningen tok igjen og bet henne i benet (tror jeg).:)
Har alltid hatt hunder som har jaktet på hverandre. lek og ittno annet. Noen vil ikke, og ser fra. Noen "holder ut" til de ikke orker mer av klengete og slitsomme krapyl og sier så fra kraftig. Og det hele roer seg. Noen liker denslags lek, og de veksler på hvem som er hare.

Jeg tror at hvis du stresser veldig med dette, så merker de det. Og blir stressa selv. Spesielt gjeteren. Det jeg gjør hvis det tar av (som i hormonelle perioder) er å slippe ut/gå ut med dachsen for seg selv, og deretter med frk Springer. Og jeg går mellom dem uten å lage mer styr av det enn det å gå mellom.
Frk springer tyr veldig lett til jaktlek når hun øser seg opp. Det ble lagt litt demper på når jeg begynte å "leke-date" en nabo med risen...han ble litt vel mye - mtp kg - å håndtere for henne ;)

Jeg ville ha droppa å slippe ene når jeg har med begge en periode fremover.
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Men da blir det vanskelig å ha flere bikkjer, som har det gøy sammen. Litt uavhengig av størrelse. Det bekymret meg ikke det grann når kortisen (på 7? kg) lekte løp,,drep, og bank med støverene. Det bekymrer meg mer om en liten frynse velger seg ut et byttedyr...

Jeg har fem hunder jeg, og aldri opplevd at det er vanskelig ? Som sakt, mine hunder er løse sammen de, men når schäferen setter i gang "hetsjakt" på whippetene, så er moroa ganske ensidig. Skader er noe herk, så jeg velger å minimere risikoen.

Jeg har forresten hatt mynder siden tidlig 70åra, så jeg har vel sett en og annen hund i reell jakt. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Pringlen skrev:

Og jeg skjønner ikke problemet..... Virkelig IKKE :) Det jeg leser og ser er hund som bruker et snev av jakt i LEK. Ja, de skiller... Hvis du har en hund som faktisk går i reell jakt ved synet av en annen hund, så merker du forskjell. Jeg lover :)

Jeg har begge variantene, jeg. Det er bare morsomt når hygenen jakter halden. Enda morsommere når hun hadde en gal kortis som med-sammensvoren, og de stalket halden fra ulike hold, for så å "angripe". Hadde en rekke filmer, men får ikke lagt ut..Utrolig fasinerende, i hvertfall...

Noe annet er det når hunden ser en annen hund, og nekter å la seg overbevise om at "jo, det ER en hund". Nei, ikke pokker,,sier gamle Ysta, (som selv ser ut som et pledd) dette er en høne/kanin/noe annet, og den skal DØ. (forøvrig en hund som aldri leker, og aldri har problemer med andre hunder (om de likner nok på hund) )

Problemet er jo ikke nødvendigvis jakten i seg selv, men størrelsesforskjellen og det at en whippet har tynne lemmer og hud. Det skal så vanvittig lite til før det kommer rifter i whippethud, i hvert fall whippet vs schæfer. Tro meg, gamledamen bet hull i en whippet, bare bitchete kjefting for øvrig. Endte med at huden sprakk opp og whippeten måtte lappes sammen hos veterinær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis problemet er at whippeten er så skjør, så går det vel ann å snakke til den andre bikkja før det blir krasj...Det gjør jeg nesten hver dag. Ikke pga jaktlek (det er som sagt nesten alltid trygt) men fordi jeg ikke stoler på alle her når de leker. Noen har litt ulike meninger om hva som er grei lek.. :P De tåler å høre "NEI" eller "GI F... " :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Hvis problemet er at whippeten er så skjør, så går det vel ann å snakke til den andre bikkja før det blir krasj...Det gjør jeg nesten hver dag. Ikke pga jaktlek (det er som sagt nesten alltid trygt) men fordi jeg ikke stoler på alle her når de leker. Noen har litt ulike meninger om hva som er grei lek.. :P De tåler å høre "NEI" eller "GI F... " :)

Ja, har kommentert tidligere her, jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en tidvis slik en jeg også. :) Hun plager spesielt Deli og hun er alltid i nærheten av meg- så litt lettere. 

Men mitt tips: vær nazi, jaktmodus er ikke lov. Begynner Milla slik brøler jeg virkelig; hører hun ikke løper jeg mot henne :lol: Jeg må være nøye å si kutt ut hver eneste gang, ser jeg antydning nå holder det vanligvis å si "ey!" nå :P

 

Ut i fra min erfaring ville jeg på en eller annen måte (langline eller innkalling på whippet?) ha klart og stoppet henne i jakten og belønnet for det.. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reell jakt er det ikke. Nemi er på ingen måte ute etter å drepe Blitz, såpass vet jeg. Hadde størrelsesforskjellen vært mer jevn og farta ikke så stor, så hadde jeg sannsynligvis ikke brydd meg så fryktelig mye. Det jeg er redd for er at Blitz skal bli skadet i disse krasjlandingene som oppstår når Nemi får tak i Blitz. 

Jeg har prøvd å brøle både "nei" og "kutt ut!" men i det moduset hører ikke schäferen etter. Hun trigges veldig av denne løpingen og blokkerer meg ut der og da. Hun vil heller ta konsekvensene etterpå, enn å gi opp når det holder på. 

10 timer siden, HHH skrev:

Sånn du beskriver det, så er sjansen for skader så store at jeg hadde aldri turt å ha de løse sammen under lek. Dess mer schäferen blir hindret, dess mer frustrasjon bygger hun opp, og skaderisikoen eskalerer. 
Jeg har også schäfer og whippet, men de er aldri løse sammen i lekesituasjoner ute. Ikke bare pga størrelsesforskjellen, for whippetene er løse ute med rottweilerene, men schäferen er mer snappete og går i jakt på en annen måte.

Her skisserer du akkurat det jeg selv tenker. Slik ting er nå, kan de ikke være løse sammen på tur, for jeg tror det er snakk om tid før det ender stygt. Til nå har hun bare fått noen skrubbsår og smårifter, men jeg vil ikke at hun skal bli skadet av noe som kan forebygges.

Det er en form for lek i Nemis øyne, men hun blir så høy på stresset ved å jage(hun fyrer seg fort opp på ting hun synes er gøy) og hun glemmer å ta med i beregningen at Blitz er såpass mye mindre enn seg. Hadde hun gjort dette på en større hund, så hadde det antagelig ikke vært noe problem. 

Jeg har heller ikke noe problem med at de leker jaktlek, men når Nemi gjør dette med andre hunder, også mynder, så stopper hun opp når de stopper. Da er leken over. Men i stedet for å stoppe opp, så går hun i Blitz når hun tar henne igjen. Hun har en mye større utholdenhet enn Blitz, så Blitz har ikke sjans til å løpe fra i lengden. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine jakter hverandre. Spesielt prikkedyret kommer som et klønete stort 40kg tog til tider. Når han tar dem igjen så meier han dem ned fysisk med kroppen :P det ser ut som han prøver å bremse, av og til. Yngstemann er 16kg... Men har på en måte lært seg en teknikk der han legger seg ned å ruller når han blir tatt igjen. Prikken gjorde dette med mellomstemann også, men etter at de small sammen så tørr han ikke. Da ser du tydelig jaktlek der prikken trekker seg rett før "kræsjet". Jeg kan muntlig stoppe mine nesten hele tiden dersom det er litt for ufin jaktlek. 

 

Har du såpass god kontroll på blitz at du kan stoppe henne? I såfall ville jeg prøvd å stoppet blitz, da får du stoppet det som trigger jakten og kan ta be Nemi kutte ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en leke som Nemi vil sette pris på å få henge i? Tenkte på om du kunne klare å løse problemet med lydighet om du har en bra nok forsterker. Du må selvfølgelig ta av Nemi munnkurven da. I begynnelsen kan du ha Nemi i kort band og passe på å be om kontakt fra henne før hun eskalerer i jakt. Belønn med leken. Etterhvert kan du ha langline og når du ser at Blitz løper eller skal til å løpe så roper du på Nemi. Prøv å legg opp til suksess, men om hun ikke hører og setter etter Blitz så kan du stoppe henne med langlina og fortelle henne at det ikke er greit.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper jo ikke at denne typen lek fungerer hos andre som har flere med stor størrelsesforskjell, jeg skjønner ikke helt det argumentet :P . Så lenge det ikke fungerer hos TS så er det irrelevant.

Skjønner godt at du vil stoppe det, det er ikke noe gøy når du har en hund som løper glad rundt, bare for å løpe, og så blir den skallet ned av en hund som skal være vaktmester, eller dratt i nakken til den ligger i bakken..
Jeg hører regelmessig at folk mener whippeter ofte er bøllen når det kommer til jaktleking, men jeg syns det er ganske 50/50 at whippeten jaktløper -  eller at andre hunder går inn og skal "ta" dem fordi de driver med det. 

Har ikke noen andre eller bedre løsninger enn det som er foreslått, men håper du får løst det. Er ikke noe gøy å måtte bytte på hvem som skal være i bånd :flowers:. Kan jo hende at de rett og slett leker/blir tent på helt forskjellige ting når de er ute, det er ikke alle som fungerer med den løpelekingen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg slipper mine løse ut døra for å gå på tur, til bilen eller i stallen , så er de ganske ville og gale alle sammen. Løsningen min da er å la den yngste rottisen og schäferen, det er de to som er mest gira, få en ball hver. Da har de nok med seg og sitt, og herjer ikke med de andre. Det er sikkert ikke alle som gidder å prioritere ballen fremfor lek, men på mine fungerer det greit i den settingen. Om det hadde fungert på en lengre tur er ikke sikkert, det har jeg ikke prøvd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problemet med Nix og Lilo. Når det starter er den eneste løsningen å ta henne i bånd. Sorry, her er det ingen rask løsning. Om du vil slippe dem, så slipp hver for seg. Å få mosjonert Nemi på en annen måte er å la henne trekke ting, og når whippeten blir eldre så kan du sykle med dem.

Ball har løst mye her, da blir hun mer opptatt av den. Inntil jeg oppdaget den løsningen gikk Nix i bånd.

På 26.3.2016 at 8:14 PM, Lunatic skrev:

På AG-trening der det er flyvende sheltie-leker derimot... Der er hun bare hysterisk og helt umulig å nå inn til :aww: 

Nix sier: "Ja er de ikke leker da? Artige hårdotter som må felles!"

Endret av Margrete
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.3.2016 at 0:24 AM, Pringlen skrev:

Hvis problemet er at whippeten er så skjør, så går det vel ann å snakke til den andre bikkja før det blir krasj...Det gjør jeg nesten hver dag. Ikke pga jaktlek (det er som sagt nesten alltid trygt) men fordi jeg ikke stoler på alle her når de leker. Noen har litt ulike meninger om hva som er grei lek.. :P De tåler å høre "NEI" eller "GI F... " :)

En slik tur som du beskriver her, med hyppig tilsnakk uten at det egentlig hjelper(det blir bare støy og mas i mine øyne), er en av årsakene til at jeg har gått over til annen type trening, nyfrelst som du kaller det :)

Jeg tror Nemi vil gå for noe som er mindre masete fra hennes side og minst like effektivt. Hun har fått mange gode tips her :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Avani skrev:

En slik tur som du beskriver her, med hyppig tilsnakk uten at det egentlig hjelper(det blir bare støy og mas i mine øyne), er en av årsakene til at jeg har gått over til annen type trening, nyfrelst som du kaller det :)

Jeg tror Nemi vil gå for noe som er mindre masete fra hennes side og minst like effektivt. Hun har fått mange gode tips her :)

Hæ? Hvilken tur, og hvilket stadige tilsnakk? Vi har 9 hunder. Jeg stoler ikke 100% på at enkelte her ikke synes nok er nok innimellom, og stanser lek mellom enkelte før de blir for heite i toppen, eller jeg ser at den ene blir lei. Andre får drive på som de vil. Du ville løst det også med klikker og go'bit? Du tror bikkjer roer seg ned ved forventning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...