Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund går i jakt på hund


Sprettballen
 Share

Recommended Posts

Ettersom Blitz(whippet) har vokst til, har jeg fått et tiltagende problem med at Nemi(schäfer) går i jakt på Blitz når hun løper. Er det bare småløping, så greier jeg som regel å stoppe henne ved å be henne kutte ut, men begynner Blitz å løpe skikkelig, så lukker hun ørene totalt. Når hun tar igjen Blitz så "biter" hun over nakken på Blitz og noen ganger "denger" henne i bakken. Nemi går med munnkurv på tur pga. allergien, så hun får jo ikke bitt i den forstand, men jeg ser hun åpner munne og "biter" når hun får tak i Blitz. Blitz synes det er litt ekkelt, men hun sier ikke i fra på noe vis.

Nå den siste uka har allergien på Nemi blitt verre, hun har blitt mer humørsyk(røket på Blitz to ganger, men ikke noe alvorlig) og har et høyere stressnivå samt er klengete på oss, så jeg tipper en løpetid er i anmarsj, og da har denne jaktinga blitt enda verre. Sist gang hun røk på Blitz var det fordi de løp og Nemi gikk i når hun fikk tatt Blitz igjen. Jeg har derfor hatt Nemi i bånd de siste turene for å at det ikke skal skje flere ganger. Det gjør jo også at hun ikke får jaktet på Blitz på samme måte, men begynner Blitz å løpe skikkelig(f.eks. med en annen hund) så blir Nemi helt gal, henger i båndet og bjeffer og hyler og prøver å ta Blitz så fort hun kommer i nærheten. 

Dette begynner å bli skikkelig plagsomt og jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det. Hun blir skikkelig høy og stressa av det. Sånn ellers i hverdagen går de godt overens og har ikke hatt noen konflikter før inntil for en uke siden, selv om disse jaktgreiene har vart en stund. 

Jeg vet ikke om det egentlig finnes noen gode løsninger på dette egentlig, men jeg tenkte at det går nå an å høre om det er noen av dere som har noen tips jeg ikke har tenkt på :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har testet litt nå på de siste turene vi har gått og jeg har da bevisst valgt å gå alene med dem(ikke med hundevenner). Jeg har hatt med veldig gode godbiter til Nemi og kalt henne inn ved et hver

Sett på langline på Nemi og si nei/stopp/what ever og trakk på den, når hun jakter. Huk henne inn til deg uten noe om og men og ha henne i en liten timeout. Krev at hun skal sette seg/legge seg og sør

Og jeg skjønner ikke problemet..... Virkelig IKKE  Det jeg leser og ser er hund som bruker et snev av jakt i LEK. Ja, de skiller... Hvis du har en hund som faktisk går i reell jakt ved synet av en ann

Salukiene mine gjør sånn på basenjien innimellom,  spesielt den ene. Her er det avbryte, avbryte og avbryte som gjelder.  Basenjien kommer til meg og ber om hjelp om ingenting funker, da tar jeg en av dem i bånd en stund. Salukiene er somregel enklw å avbryte med stemmen om jeg går inn tidlig nok da. Det hjelper og en del å slippe dem før basenjien.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Raksha skrev:

Salukiene mine gjør sånn på basenjien innimellom,  spesielt den ene. Her er det avbryte, avbryte og avbryte som gjelder.  Basenjien kommer til meg og ber om hjelp om ingenting funker, da tar jeg en av dem i bånd en stund. Salukiene er somregel enklw å avbryte med stemmen om jeg går inn tidlig nok da. Det hjelper og en del å slippe dem før basenjien.  

Problemet er at jeg får ikke avbrutt når hun setter i gang skikkelig. De gangene Blitz ikke løper så fort, eller stopper fort, så får jeg avbrutt med stemmen, men når Blitz løper skikkelig, så får jeg ikke avbrutt. Jeg prøver å avskjære og huke tak i Nemi om jeg kan, men jeg vet ikke hvor mye hun egentlig lærer av det. Det å få jage stiller nok såpass høyt i kurs hos henne at hun hører ikke etter. Verken på brøling eller gode ord :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, lijenta skrev:

Avbryt jaktleken mye tidligere når den stresser damen. Du vet jo utfallet av leken

Det er jo det som er problemet. Jeg får det ikke til. Jeg avbryter når jeg ser tilløp til det. Disse whipsene er kjappe og hun bestemmer seg for at hun skal løpe tulling på millisekunder. Jeg rekker rett og slett ikke å gå inn å avbryte før det hele starter. 

Jeg ser ikke så mange andre løsninger egentlig at jeg enten må gå tur med de hver for seg, eller ha Nemi i bånd de turene vi går sammen. Jeg ser ikke så mange andre løsninger for å hindre henne i å jage, og det er jo igrunnen ganske synd og ikke minst tungvint. 

Jeg så ikke for meg at dette skulle bli et problem da jeg kjøpte whippet, for hun gjør ikke sånn med noen andre hunder og hun har truffet mange mynder før vi skaffet oss en selv.

Jeg skulle selvfølgelig vært føre var og tatt tak i dette helt i starten, for det begynte jo i det små. Mens Blitz var helt liten, så brydde ikke Nemi seg om hun løp, det er noe som har blitt gradvis verre det siste halve året. Nå føler jeg egentlig at Nemi får fått såpass mye erfaring med dette og det har gradvis blitt verre og mer hardhendt at slaget virker litt tapt. Lett å være etterpåklok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Siden du skal ha øynene nå to samtidig så er det ikke lett. Få gjerne med deg en som er god på å lese hunden og gjerne Nemi spesielt. Den skal kun ha øynene på Nemi. Det kan være hun spisser ørene litt mer eller skyter fram brystet litt ret før hun går i jakt modusen. Hvis du finner det tegnet og avbryter med en gang der. Det vil sansynerligvis være din medhjelper som må rope avbrytelseskomandoen. Da kan det være et lite håp. Men elelrs så fort hun begynner å løpe etter en stund så hadde jeg bryti

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gir kanskje en liten ide om hvordan det ser ut. Her er hun riktignok i bånd. Her er hun stille, men hun er veldig intens i fokuset og jeg får ikke kontakt med henne. Man ser jo også helt i slutten hvordan hun går på når de kommer innenfor rekkevidde.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, lijenta skrev:

Siden du skal ha øynene nå to samtidig så er det ikke lett. Få gjerne med deg en som er god på å lese hunden og gjerne Nemi spesielt. Den skal kun ha øynene på Nemi. Det kan være hun spisser ørene litt mer eller skyter fram brystet litt ret før hun går i jakt modusen. Hvis du finner det tegnet og avbryter med en gang der. Det vil sansynerligvis være din medhjelper som må rope avbrytelseskomandoen. Da kan det være et lite håp. Men elelrs så fort hun begynner å løpe etter en stund så hadde jeg bryti

 

Problemet er bare å få til å bryte av. Når hun går inn i jaktmoduset på skikkelig, så nytter det ikke å rope. Hun lukker ørene. I en perfekt verden er jo det å avbryte å ikke gi henne muligheten helt klart det beste og en god måte å gjøre det på, men jeg ser ikke for meg hvordan det skal være mulig å få til uten å ha henne i bånd. Hun er jo ikke dum heller, så jeg tipper at får jeg henne til å gi opp å jage i bånd, så kommer hun fortsatt til å gjøre det om jeg slipper henne løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
Akkurat nå, Sprettballen skrev:

Problemet er bare å få til å bryte av. Når hun går inn i jaktmoduset på skikkelig, så nytter det ikke å rope. Hun lukker ørene. I en perfekt verden er jo det å avbryte å ikke gi henne muligheten helt klart det beste og en god måte å gjøre det på, men jeg ser ikke for meg hvordan det skal være mulig å få til uten å ha henne i bånd. Hun er jo ikke dum heller, så jeg tipper at får jeg henne til å gi opp å jage i bånd, så kommer hun fortsatt til å gjøre det om jeg slipper henne løs.

Altså du må finne ut av når hun tenker på å gå i jakt modus. For i jaktmoduset er for seint. Kan hende du da bør være litt hardere enn vanlig i forhold til det negative at dette er forbudt. Kan hende hun ikke kan løpe etter i det heletatt fordi det blir for stresset som gjør at hun tipper over i jaktmodus

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, lijenta skrev:

For meg ser det ut som hun er i jaktmodus allerede. Hmm ikke lett å se men ville tippe hun har skutt fram fronten der. 

Ja, her er hun allerede i jaktmodus, ingen tvil. Problemet er at hun kan gå i fra å være rolig, snuse, vandre i sin egen verden, og i det sekundet Blitz begynner å løpe, så er hun allerede i jaktmodus. Det er ikke noe forvarsel, det er det som er problemet. Forvarselet er jo selvfølgelig der, men det går så fort at jeg ikke greier å oppfatte det. Det er å få avbrutt henne tidsnok som jeg ikke er rask nok til å få til, fordi det skjer så utrolig fort. Drømmescenarioet hadde jo vært å få til en måte å lære henne at når Blitz løper, så skal hun være rolig, men jeg ser ikke helt hvordan jeg skal få det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Kan noen passe på Blitz som løper med andre mens du trener kontakt og etter hvert lydighet med Nemi? Da ka dere begynne på avstand og nærme dere. Det kan være en innfalsvinkel. Da har du full fokus på Nemi. Men fortsatt kan det hende du må være hardere enn du liker i forhold til å få henne ut av jaktmoduset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, lijenta skrev:

Kan noen passe på Blitz som løper med andre mens du trener kontakt og etter hvert lydighet med Nemi? Da ka dere begynne på avstand og nærme dere. Det kan være en innfalsvinkel. Da har du full fokus på Nemi. Men fortsatt kan det hende du må være hardere enn du liker i forhold til å få henne ut av jaktmoduset. 

Ja, det blir noe sånt en må prøve. Men greia er fortsatt å rekke å være i forkant da, og jeg er nødt til å ha henne i bånd for å ha en minisjanse. Da er jeg hvert fall i umiddelbar nærhet. Og vi må gå tur et sted hvor lite andre går, for det er vanskeligere å belønne henne med mat når hun har munnkurven på. 

Jeg tror egentlig ikke det nytter å være hard mot henne når hun er i det moduset, jeg tviler på at det får henne til å slutte, i såfall slutter hun bare når hun er i bånd, og da er jeg nesten like langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
Akkurat nå, Sprettballen skrev:

Ja, det blir noe sånt en må prøve. Men greia er fortsatt å rekke å være i forkant da, og jeg er nødt til å ha henne i bånd for å ha en minisjanse. Da er jeg hvert fall i umiddelbar nærhet. Og vi må gå tur et sted hvor lite andre går, for det er vanskeligere å belønne henne med mat når hun har munnkurven på. 

Jeg tror egentlig ikke det nytter å være hard mot henne når hun er i det moduset, jeg tviler på at det får henne til å slutte, i såfall slutter hun bare når hun er i bånd, og da er jeg nesten like langt.

ja du må ha henne i kort band først og være langt unna dem andre. Dere trener kontakt og lydighet og nærmer dere forsiktig så kontakten og lydigheten er der hele tiden.  Nå er det lenge siden jeg så Nemi men får hun et eller annet utfall mot de andre som du ikke klarer å stoppe så kanskje være konsekvent på å gå så hun ikke får fulgt med på de andre. Og være der til hun har roet helt ned før dere igjen nærmer dere sakte men sikkert. Den største belønningen er jo å leke med de andre

Jeg har stoppet BC i jakting/gjeting på katt. Da klarte jeg å time tingene. Hun så på katta jeg grølte navnet hennes samtidig som jeg nappa damen i nakkeskinnet. Det ble meget effektivt. Nappingen var ikke hard det ble bare brukt tommel og pekefinger og jeg er heller ikke sterk i klypa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Sprettballen skrev:

Problemet er at jeg får ikke avbrutt når hun setter i gang skikkelig. De gangene Blitz ikke løper så fort, eller stopper fort, så får jeg avbrutt med stemmen, men når Blitz løper skikkelig, så får jeg ikke avbrutt. Jeg prøver å avskjære og huke tak i Nemi om jeg kan, men jeg vet ikke hvor mye hun egentlig lærer av det. Det å få jage stiller nok såpass høyt i kurs hos henne at hun hører ikke etter. Verken på brøling eller gode ord :P 

Nei, kjempevanskelig, sliter jeg og når mine setter igang på avstand. Heldigvis ser jeg det ofte tidlig og salukien begynner gjerne å "gjete" (aner ikke om det er riktig betegnelse på det han driver med ) basenjien med "nakkebiting" og dytting for å få han til å løpe foran som hare. Avogtil er basenjien med på leken. Men jeg regner med motivasjonen er litt forskjellig på våre hunder, mine vil bare løpe og litt jakt. Men ofte så holder det å ha basenjien litt i bånd til salukiene får begynt å løpe ordentlig selv, for da kan basenjien heller jakte på dem, noe som er helt uproblematisk. Nemi har kanskje ikke den rene løpelysten som Blitz og mine har, der løping er målet i seg selv. Er jo også enklere her siden basenjien kommer til meg for hjelp, her har det ofte størst effekt å kalle inn den som blir jaktet, funker det på Blitz?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. april er det båndtvang, så da får ingen av dem løpt sånn lenger uansett, så da slipper du hele problemstillinga fram til august. :P Jeg har en hund som blir høy og skal herje i nakken på lillesøster innimellom, og jeg tar henne rett og slett i bånd eller alternativt legger henne i dekk så hun får roa nepa litt. Aiko står også og jakter og er "sjalu" dersom Imouto leker med noen andre, så det er ikke så ofte de kan være løse sammen med flere av gangen, så her bytter jeg på. Nå er det sånn at Aiko stort sett går løs overalt, mens Imouto går løs der det ikke er biler, og jeg bytter litt på hvem som får være løs når. I skogen er det sjelden noe stress, for da har ikke Aiko sjans til å holde følge med Super-Samuraien, men ellers er jeg ganske streng på at det IKKE er lov å herje med lillesøster, så det løser jeg kjekt med å ha den høye, duste i bånd dersom den lille skal opp i litt fart, helt enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det der gjør Buddy (AH) på Nemi også! Og jeg får heller ikke avbrutt han via stemme hvis han har kommet skikkelig igang med jakta. Jeg pleier å avbryte hvis jeg ser at det kommer til å skje, men enkelte ganger er de såpass langt unna meg at han begynner å jage Nemi. 

Hvis jeg kjefter skikkelig og jager han unna Nemi, så vil han slutte for en stund, men tilslutt så kommer jaktinstinktet igjen. Skjønner frustrasjonen din, og det er fryktelig vanskelig å avbryte når det først har startet. Jeg har ingen gode tips egentlig, for jeg har sluttet å la dem løpe sammen. Jeg slipper en og en, eller slipper dem på slutten av turer hvor de begge er veldig slitne.

Edit: Jeg har også prøvd å la de holde på, i håp om at Nemi skal snu seg og signalisere om at det IKKE er greit at han jager og legger henne i bakken. Men det skjer ikke, hun kan til nød komme med et frustrert bjeff når han er ferdig med "jakten" sin på henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Raksha skrev:

Nei, kjempevanskelig, sliter jeg og når mine setter igang på avstand. Heldigvis ser jeg det ofte tidlig og salukien begynner gjerne å "gjete" (aner ikke om det er riktig betegnelse på det han driver med ) basenjien med "nakkebiting" og dytting for å få han til å løpe foran som hare. Avogtil er basenjien med på leken. Men jeg regner med motivasjonen er litt forskjellig på våre hunder, mine vil bare løpe og litt jakt. Men ofte så holder det å ha basenjien litt i bånd til salukiene får begynt å løpe ordentlig selv, for da kan basenjien heller jakte på dem, noe som er helt uproblematisk. Nemi har kanskje ikke den rene løpelysten som Blitz og mine har, der løping er målet i seg selv. Er jo også enklere her siden basenjien kommer til meg for hjelp, her har det ofte størst effekt å kalle inn den som blir jaktet, funker det på Blitz?

Det jeg utheva tror jeg er den vesentlige forskjellen. Nemi liker å løpe, men har ikke det løpebehovet. Hun løper ikke bare for å løpe. Hun løper etter. Blitz løper for å løpe, uten å ha noe mer tanke bak det enn akkurat det. Dette skjer jo som oftest på litt avstand, og selv om jeg roper på Blitz, tror jeg hennes hovedfokus egentlig ligger på å prøve å løpe vekk fra Nemi. Det greier hun jo ikke, for Nemi tar henne rimelig raskt igjen når hun begynner på svinger. På flatt strekk løper Blitz i fra med nød og neppe. Nemi er dritrask og er større i tillegg.

Jeg fikk tips av ei annen ei å ha med supergode godbiter og leker og rett og slett avlede og belønne henne med dette når Blitz begynner å løpe. Først i bånd og senere i mer kontrollerte omgivelser løs, når dette går bra. Lære henne at når Blitz løper tulling, er det julaften hos mor. Dette vil mest sannsynlig også avbryte løpingen til Blitz, fordi hun er så utrolig nysgjerrig :P Jeg tenkte jeg i første omgang skulle prøve V&H på tube, det er lettere å få trykka inn i munnkurven og siden hun er såpass matvrak kan det tenkes at noe som lukter så sterkt når inn selv om er i modus for å jage pinnedyret. Det er ikke sikkert det fungerer, men det er jo verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, lijenta skrev:

ja du må ha henne i kort band først og være langt unna dem andre. Dere trener kontakt og lydighet og nærmer dere forsiktig så kontakten og lydigheten er der hele tiden.  Nå er det lenge siden jeg så Nemi men får hun et eller annet utfall mot de andre som du ikke klarer å stoppe så kanskje være konsekvent på å gå så hun ikke får fulgt med på de andre. Og være der til hun har roet helt ned før dere igjen nærmer dere sakte men sikkert. Den største belønningen er jo å leke med de andre

Jeg har stoppet BC i jakting/gjeting på katt. Da klarte jeg å time tingene. Hun så på katta jeg grølte navnet hennes samtidig som jeg nappa damen i nakkeskinnet. Det ble meget effektivt. Nappingen var ikke hard det ble bare brukt tommel og pekefinger og jeg er heller ikke sterk i klypa. 

Det er litt vanskelig å få dette til på avstand, i og med at begge to er mine. Jeg må jo ha et øye på Blitz også. I tillegg så vil nok Blitz raskt lukte lunta om jeg begynner å belønne og trene med Nemi, og vil komme styrtende bort for å få mat hun også. Det er ikke negativt i seg selv, men å trene dette som en slags kindereggmetode med avstand osv. tror jeg blir vanskelig å få til i praksis. Begge hundene har i utgangspunktet et ganske sterkt sug mot meg, bare ikke akkurat i det de løper tulling. Selv om Blitz kommer på innkalling selv når hun løper tulling, så lenge Nemi ikke jager henne. 

Å brøle og nappe i nakkeskinnet legger hun ikke merket til en gang. Jeg har ikke for vane å gjøre det, men jeg har testa det. Hun er såpass høy at jeg tror knapt hun kjenner det. En annen ting er jo at jeg vil jo ikke at hun skal forbinde Blitz med noe negativt, jeg tror ikke å straffe dette bort igrunnen vil føre til noen god løsning.

6 minutter siden, SandyEyeCandy skrev:

1. april er det båndtvang, så da får ingen av dem løpt sånn lenger uansett, så da slipper du hele problemstillinga fram til august. :P J

Vel, vi har et flott skogområdet i nærheten som er fritatt fra båndtvangen, så der har jeg lov å slippe hele året. Det er der jeg stort sett går når det er båndtvang, selv om det så klart blir litt flere båndturer enn ellers i året.

 

6 minutter siden, Th3a skrev:

Akkurat det der gjør Buddy (AH) på Nemi også! Og jeg får heller ikke avbrutt han via stemme hvis han har kommet skikkelig igang med jakta. Jeg pleier å avbryte hvis jeg ser at det kommer til å skje, men enkelte ganger er de såpass langt unna meg at han begynner å jage Nemi. 

Hvis jeg kjefter skikkelig og jager han unna Nemi, så vil han slutte for en stund, men tilslutt så kommer jaktinstinktet igjen. Skjønner frustrasjonen din, og det er fryktelig vanskelig å avbryte når det først har startet. Jeg har ingen gode tips egentlig, for jeg har sluttet å la dem løpe sammen. Jeg slipper en og en, eller slipper dem på slutten av turer hvor de begge er veldig slitne.

Edit: Jeg har også prøvd å la de holde på, i håp om at Nemi skal snu seg og signalisere om at det IKKE er greit at han jager og legger henne i bakken. Men det skjer ikke, hun kan til nød komme med et frustrert bjeff når han er ferdig med "jakten" sin på henne. 

Det er en kjedelig problemstilling ja. Min største frykt i det hele her, er at Blitz skal bli skadet, i og med at størrelsesforskjellen er ganske betydelig, derfor er det ikke et alternativ her å la de holde på. Hun har allerede fått en del skrubbsår o.l. pga. dette. Å måtte slippe de hver for seg eller gå mest med de i bånd resten av livet er et scenario jeg helst vil slippe å oppleve, dyra er tross alt bare 3,5 og snart 1 år gamle. Jeg har ikke kapasitet til å gå skikkelig gode turer med begge to hver dag om jeg må gå med de hver for seg. Jeg har tenkt å prøve å få sambo med på at han går tur med den ene, så går jeg skikkelig tur med den andre, og så gjøre dette etpar ganger i uken hvert fall, så de får litt tid fra hverandre. Der Nemi slipper å stresse over løpeBlitz og Blitz slipper å bekymre seg over å få en schäfer i hæla, mens jeg trener på dette parallellt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Etter at jeg hadde gjort det så ble ikke BC redd for kattene men forsvant ikke i gjeter/jakt moduset så kattene fikk gå i fred.

Hmm begge er like avhengige av deg ja da er det ikke lett. Tenkte om du har ei venninne med en som Bliz liker godt å leke med så kunne hun g med de to mens du trener med Nemi . 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Sprettballen skrev:

Det jeg utheva tror jeg er den vesentlige forskjellen. Nemi liker å løpe, men har ikke det løpebehovet. Hun løper ikke bare for å løpe. Hun løper etter. Blitz løper for å løpe, uten å ha noe mer tanke bak det enn akkurat det. Dette skjer jo som oftest på litt avstand, og selv om jeg roper på Blitz, tror jeg hennes hovedfokus egentlig ligger på å prøve å løpe vekk fra Nemi. Det greier hun jo ikke, for Nemi tar henne rimelig raskt igjen når hun begynner på svinger. På flatt strekk løper Blitz i fra med nød og neppe. Nemi er dritrask og er større i tillegg.

Jeg fikk tips av ei annen ei å ha med supergode godbiter og leker og rett og slett avlede og belønne henne med dette når Blitz begynner å løpe. Først i bånd og senere i mer kontrollerte omgivelser løs, når dette går bra. Lære henne at når Blitz løper tulling, er det julaften hos mor. Dette vil mest sannsynlig også avbryte løpingen til Blitz, fordi hun er så utrolig nysgjerrig :P Jeg tenkte jeg i første omgang skulle prøve V&H på tube, det er lettere å få trykka inn i munnkurven og siden hun er såpass matvrak kan det tenkes at noe som lukter så sterkt når inn selv om er i modus for å jage pinnedyret. Det er ikke sikkert det fungerer, men det er jo verdt et forsøk.

Ja ikke sant. Håper Blitz klarer å løpe Nemi i senk etterhvert :D:lol: 

 

Men syns det høres ut som en god plan jeg, mener jeg gjorde det med snusern da lukisen var valp, sånn at han skulle få løpe uten å bli grusa - for hun var litt slik som du beskriver Nemi. Men da salukien vokste til så dro han lett fra henne, så det løst seg i grunnen ganske greit selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha på bånd på den store. Mine kan ikke gå løs med italienervalp / kanin. Så da må enten italiener eller mine gå i bånd. Sånn er det bare . Her har whippetene en stor fordel av at mine er flere , whippetene trekker opp tempo for så å dra seg tilbake og la de store jakte hverandre :)  Whippetene har gjort dette fra dag èn heldigvis .

Du er sikker på at det er jakt forresten @Sprettballen ? Terkel kan godt finne på å arrestere sånne som løper ureglementert , Juba til Mumle Mu , om Yarina har stukket av og kommer tilbake etc. Men det er arrestering, ikke jakt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er akkurat lik. Hun gjør det med alle som løper fort da, ikke bare de hun kjenner. Jeg startet å se det da hun var veldig ung, så jeg startet veldig tidlig å avbryte henne hver gang hun går i den modusen. Det som gjelder er å ha knallgod belønning, langline og øyne i nakken. De gangene jeg har sett overgangen mellom lek og jakt så har jeg tatt skikkelig keepertakling, altså kastet meg på bakken for å få tak i henne. Det er, som du også har erfart, helt umulig å få tak i henne når hun først har begynt å jage. I hverdagen nå er hun blitt veldig flink til å ikke begynne, og å avslutte hvis hun først for det for seg.

På AG-trening der det er flyvende sheltie-leker derimot... Der er hun bare hysterisk og helt umulig å nå inn til :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Sprettballen skrev:

Vel, vi har et flott skogområdet i nærheten som er fritatt fra båndtvangen, så der har jeg lov å slippe hele året. Det er der jeg stort sett går når det er båndtvang, selv om det så klart blir litt flere båndturer enn ellers i året.

Av alt det jeg skreiv, så var det setningen om båndtvangen du valgte å ta med deg? Ok, never mind det om å la dem være løse etter tur eller det å lære inn en høy-i-huet-dekk osv da. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...