Gå til innhold
Hundesonen.no

Blogger tvinger hundens hode i eget tiss når den tisser inne.... trodde folk skjønte bedre i 2016?


MerlePerle
 Share

Recommended Posts

  • Svar 201
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hun skjønner tydeligvis ikke greia. Hun må jo gjøre det på villmarksmåten, på den skikkelige måten for å vise at hun dominerer oven hunden, altså selv tisse over der hunden markerer. Eneste måten hund

Sikre kilder har sagt at flere av hennes sponsorer har reagert negativt, og har kalt henne inn til møte. 

Polarhundmiljøet reagerer heldigvis veldig på dette. Blir spennede å se fortsettelsen! 

Posted Images

Akkurat nå, Red Merle skrev:

Det at hu har sletta pisspreiket sitt og laga ny side, er ikke synonymt med at bikkja ikke får juling lenger. Håper det kommer hun blir holdt under oppsyn, så ikke hun stapper snuta til bikkja nedi piss flere ganger, eller dæljer den i bakken.

Jeg tror ikke de bikkjene har det så jævelig jeg. Problemet er at hu sprer feilinformasjon og misforståelser gjennom det hu skriver.. Så at det ikke kommer noe mer om det hadde vært genialt! 

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Nå har hun vært ute og uttalt seg om malamute igjen, men vesentlig mer forsiktig i sine synspunkter denne gangen:

http://www.tonjeblomseth.com/blogg/1/8/2016/er-en-malamute-riktig-hunderase-for-deg

Og en annen blogger svarer:

http://chrisbrostrom.blogg.no/1471342864_alaskan_malamute__en_.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har pipa fått en annen lyd ja. Enda godt hun har tatt til seg kritikken fra polarhundfolket selv. Det er fremdeles litt begrepsforvirring her med tanke på dominans, men men. Nå er det mye mer fornuft i innlegget! ? 

(mistenker at hun har fått en liten aha-opplevels etter hannhunden ble voksen :P

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var to fine innlegg på hver sin måte jeg. 

Selv om jeg ikke skjønner maset om at malamutten må bo ute fordi det er for varmt inne. Toddy har kanskje ikke malamute - pels,  men det er pokker ikke langt unna. Han foretrekker definitivt å være inne i sommerhalvåret og det at han er inne resten av året hindrer han i å bygge for mye pels. 

Greit , vi er kanskje mer ute enn gjennomsnittet hele året,  men jeg er ganske sikker på at våren hadde vært mer slitsom for han om han bodde ute hele året.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Mud skrev:

Jeg synes det var to fine innlegg på hver sin måte jeg. 

Selv om jeg ikke skjønner maset om at malamutten må bo ute fordi det er for varmt inne. Toddy har kanskje ikke malamute - pels,  men det er pokker ikke langt unna. Han foretrekker definitivt å være inne i sommerhalvåret og det at han er inne resten av året hindrer han i å bygge for mye pels. 

Greit , vi er kanskje mer ute enn gjennomsnittet hele året,  men jeg er ganske sikker på at våren hadde vært mer slitsom for han om han bodde ute hele året.

 

Jeg skjønte det ikke før. Da hadde jeg ikke mulighet til å ha hundene boende ute. Da jeg fikk det merket jeg stor forskjell på mine malamuter. De trives utrolig mye bedre med å ha sine hundegårder å kunne bo ute. Pelsen ble mye mer stabil og bikkjene fikk en helt annen ro over seg. En malamute må absolutt ikke bo ute, men at de trives godt med det, det er jeg ikke i tvil om. Mine trives godt i sofakroken også de, men ikke på fast basis. Derimot syns jeg det er viktig at ikke hunder bor alene ute store deler av døgnet. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Heidihj skrev:

Jeg skjønte det ikke før. Da hadde jeg ikke mulighet til å ha hundene boende ute. Da jeg fikk det merket jeg stor forskjell på mine malamuter. De trives utrolig mye bedre med å ha sine hundegårder å kunne bo ute. Pelsen ble mye mer stabil og bikkjene fikk en helt annen ro over seg. En malamute må absolutt ikke bo ute, men at de trives godt med det, det er jeg ikke i tvil om. Mine trives godt i sofakroken også de, men ikke på fast basis. Derimot syns jeg det er viktig at ikke hunder bor alene ute store deler av døgnet. 

Her kan hundene stort sett velge om de vil være ute eller inne når vi er hjemme og våkne,  og jeg kan ikke si at jeg merker  noe stort behov for å være ute fra noen av de. Toddy er selvfølgelig mer ute enn Nico om vinteren da. Og omvendt om sommeren. Da legger Toddy seg under varmepumpa ( som står på kjøling), i mens vi er ute. Loke var med glad i bo ute en Toddy er. 

Jeg klarer bare ikke å se for meg at det skal være avgjørende for om man kan ha malamute eller ikke. Ikke på bakgrunn av polarpelsen i hvertfall.    Det viktige bør være hvor mye man er ute på tur. Hundegård har lett for å bli en hvilepute for mange. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg kjenner jeg lurer litt på hvor fornuftig malamutepelsen egentlig er jeg. Ikke kan de bo inne fordi de blir for varme. Ok, det er en polarhund og de er skapt for å bo ute. Ikke jobber de på senvinteren fordi de blir for varme. Ikke kan du gå kløvturer med dem når det er varmt på sommeren. Når er egentlig malamuten sin pels da godt egna? Når det er under 15 minusgrader? Alle polarhunder trives og jobber best når det er kaldt, men har man kanskje overdrevet avlen på tjukk pels på malamuten? Inuittene i Alaska brukte da hundene sine som kløvhunder på sommeren (og ja, det blir varmt i alaska på sommeren også) og brukte dem som trekkhunder den siste tida før snøen og isen gikk på våren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malamuten kan da kløver om sommeren? Men de har mye tykkere pels enn de fleste ah. Jeg går turer med mine hele året jeg, men å kløve tungt over 20 grader og med steik sol er ikke behagelig for hundene. Polarpelsen er isolerende på sommeren også den, men å belaste en polarhund i sommervarmen er ikke greit. De kan ikke sammenlignes med de fleste ah jeg kjenner til, da de ferreste av de har skikkelig polarpels. Pelsen til malamuten (og grl) er for at skal kunne overleve ute i 40 blå og kan sammenlignes med med pelsen på andre polare arter som levet i ekstreme områder. Men som sagt, pelsen isolerer også om sommeren, så de fungerer godt hele året. Det er nok få i polarhundmiljøet som mener at de MÅ bo ute, men at de trives godt ute, det er det ikke noe tvil om. Pelsen tilpasser seg miljøet hundene lever i, men polar vil den alltid være. Klarer man ikke forholde seg til det, finner meg seg en mer egnet hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel , Toddy har definitiv polarpels,  men han foretrekker ikke å bo ute. Jeg tror øyeblikket han ble innehund er det lykkeligste i hans liv.

Men jeg tror muligens temperatur ikke er noe han reflekterer voldsomt over når han er i ro ( Vi har det sjeldent over 20 grader inne uansett)  , for han er det viktigste å være rundt mennesker.  En annen hund hjelper,  men vi mennesker er viktigst.  Å få være en del av flokken ( og å følge meg på do ) står høyt i kurs. Malamuter er muligens ikke like mye røvdiltere,  og Toddy er muligens av de mest ekstreme Ah'ene.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mud skrev:

Vel , Toddy har definitiv polarpels,  men han foretrekker ikke å bo ute. Jeg tror øyeblikket han ble innehund er det lykkeligste i hans liv.

Men jeg tror muligens temperatur ikke er noe han reflekterer voldsomt over når han er i ro ( Vi har det sjeldent over 20 grader inne uansett)  , for han er det viktigste å være rundt mennesker.  En annen hund hjelper,  men vi mennesker er viktigst.  Å få være en del av flokken ( og å følge meg på do ) står høyt i kurs. Malamuter er muligens ikke like mye røvdiltere,  og Toddy er muligens av de mest ekstreme Ah'ene.  

At han har en polar pels har han sikkert, men de fleste aher som er avlet frem til LD har ikke den ekstreme pelsen som de renrasede polarhundene har. De trenger den rett og slett ikke. Har vært på flere turer og løp der jeg ser forskjellen på pelsetypene på de fleste ah og am/grl, og det er ikke det samme. Flere med ah-kjørere prøver å blande inn sh (og noen har også tatt inn grl og am) for å få bedre pels. Dessverre er frostskader og for mye bruk av energi for å holde varmen ikke uvanlig for ah ved veldig lave temperaturer og når det blir storm. Bare å se på hva som skjer når det blir skikkelig drittvær på hundeløp. Selv var jeg over vidda i skikkelig vinterstorm for et par år siden. Var sammen med ah-spann og malamutespann. Da får man virkelig se forskjell. De er ikke laga for det samme rett og slett. 

Malamutene er gjevnt over mer selvstendige enn ahene pleier å være. De liker godt flokken og kos, men mine går gjerne ut å legger seg likevel om de har mulighet. Flokken er koselig å være med og hilse på, men om de syns det blir for varmt tursler de ut. 

Må legge til her at hunder som er vokst opp inne og vant med å være inne hele året ikke reagerer i nærheten av på samme måte som hunder som bare bor ute. Det er jo såklart også individuelle forskjeller på hvordan disse hundene takler tempersturforskjellene ute og inne (vinterstid) og på hvor godt de liker å være inne. Jeg har en av hver. 

2 timer siden, JeanetteH skrev:

Røyter ikke malamuttene ned som en gjennomsnittshund? 

Joda. Tispene røyter ofte veldig ned i forbindelse med løpetid. Hannene kan ha den tykke pelsen året rundt, men røyter såklart de også (bare ikke like bare ofte). Det er bare ikke alltid løpetid er forenelig med temperaturer ute. I sommer har mine tisper vært helt bare, men nå er de på vei opp igjen. De siste dagene har det vært full sol, og selv om gradestokken her ikke har vist mye over 20 grader har hundene vist tydelige tegn på at de har det varmt. Ingen tur midt på dagen da altså.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.8.2016 at 5:06 PM, Snusmumrikk skrev:

Jeg kjenner jeg lurer litt på hvor fornuftig malamutepelsen egentlig er jeg. Ikke kan de bo inne fordi de blir for varme. Ok, det er en polarhund og de er skapt for å bo ute. Ikke jobber de på senvinteren fordi de blir for varme. Ikke kan du gå kløvturer med dem når det er varmt på sommeren. Når er egentlig malamuten sin pels da godt egna? Når det er under 15 minusgrader? Alle polarhunder trives og jobber best når det er kaldt, men har man kanskje overdrevet avlen på tjukk pels på malamuten? Inuittene i Alaska brukte da hundene sine som kløvhunder på sommeren (og ja, det blir varmt i alaska på sommeren også) og brukte dem som trekkhunder den siste tida før snøen og isen gikk på våren. 

Tja, mine fikk egentlig det samme som det de jeg har nå får, tok ikke noe mer hensyn til malamutene og de sleit vell strengt tatt mindre i varmen føler jeg enn det gjeterne med lite pels gjør. Nå kjører ikke vi finnmarksløpet akkurat da, men normale turer med kløv på normalt varme sommerdager (opp til par og 20 grader ihvertfall, etter det streiker jeg), en times sykkeltur i opp mot 20 grader (dog ikke i stekende sol) med et par nedkjølingsmuligheter under veis osv, null stress. De bodde jo inne det meste av livet sitt, men hadde likevell god pels og det var ikke noe problem for dem å gå fra å ligge inne til å ligge ute i rimelig kaldt vær over natten. De bodde også ute en sessong, og merket ikke noe forskjell på hverken dem og hvordan de taklet varme eller pelsen da heller. 

2 timer siden, JeanetteH skrev:

Røyter ikke malamuttene ned som en gjennomsnittshund? 

Sånn at de har mindre pels om sommeren mener du? Mine røytet helt ned 2 ganger i året, både tispa og hannhunden, men det var minimal/ingen forskjell på vinter og sommerpels ifht hva jeg kunne se ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I starten hadde vi intrykk av at bikkja ikke kunne brukes om det var over 15 grader i det hele tatt. Vi så dermed for oss ikke noe tur da. Men det stemmer jo ikke. Han blir veldig fort varm, ja, men vi går nå turer for det. Nå kløver ikke vi enda pga hans alder, så det kan jeg ikke si noe om. Men vi legger ikke opp til harde trekkturer når gradene kryper opp mot 20 grader. Men vi går gode turer og som regel innom et vann så han kan svømme litt. Han elsker det.

Ser heller ikke, som malamuten nevner, forskjell på han før han starta røytinga og nå. Ser like mye ut enda. Mye hår over alt. Hadde aldri trodd det var SÅ mye. Støvsuga og vaska for 1 time siden og nå er det hår på HELE gulvet igjen. Om det er standard for gjennomsnittlige hunder vet jeg ikke så mye om igrunn.

Men jeg kan si at han bor ute i hundegård om natt og når vi er på jobb. Men når vi er hjemme og ikke er ute på tur så er han inne med familien. Vi har en liten terrasse utfor stua. Og han liker kjempe godt å være inne med oss men dersom døra til terrassen står åpen, er det der han ligger. Ute. Dette er hvertfall bevis nok for meg at han trives best ute når vi allikavel ikke er hjemme.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min AH foretrakk å bo ute, selv da han ble enehund. Selv når han egentlig ikke hadde helse til å bo ute, faktisk. Han var heller ingen rævdilter, skulle jeg ut, så kikka han opp for å se om han skulle være med, og skulle han ikke det, så var det helt greit det og. Ble han selskapssyk når han sto ute, ulte han litt så jeg kom ut og henta han, da var han inne et par timer, så ville han ut igjen. 

Jeg er litt usikker på hvor høye sommertemperatuerer dere snakker om at de bør og ikke bør tåle, men selv med hundene jeg har i dag, er jeg forsiktig med å belaste de fysisk i 20 grader pluss. Vi går turer som vanlig, men jeg har dyp respekt for overoppheting, så hverken med AH'en eller de jeg har nå er det snakk om å f.eks sykle en tur når det er over 20 grader. Kløving driver jeg ikke med, så det skal jeg ikke uttale meg om :P  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Heidihj 

Toddy er visst sånn ca ren SH, og det merkes utrolig godt på pelsen.  Den er kanskje kort,  men den er ekstremt tykk,  selv etter et år som innehund.  

Jeg tror som sagt ikke det er pelsen det står på , men mentaliteten. Onkelen min hadde flere rene SH og han hadde alltid en pensjonist eller to boende inne i tillegg til en grønlandshund han holdt av litt ukjente grunner.. ( tror den egentlig skulle brukes som vakthund). 

Jeg kan liksom ikke annet enn å stusse hvis malamutten har sååå ekstrem pels at den ikke er egnet som innehund.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere av mine Siberians synes det er i varmeste laget inne i huset vinterstid. Derfor har de ikke oppvarming i hunderommet heller. Det er jo plussgrader der altså, men kanskje 15 i stedet for 25 (noe som selvsagt forverrer problemet når de er i stua, men siden de er ute ca 3/4 av døgnet så er det en bedre ordning enn at de skal ha det ubehagelig varmt inne). Denali er veldig selvstendig og hun ville helst være ute også når hun ikke hadde en hel flokk rundt seg, men ellers kunne vel alle fint bodd inne. Det er tross alt det nesten alle valpene herfra gjør også, uten problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Snøfrost skrev:

Flere av mine Siberians synes det er i varmeste laget inne i huset vinterstid. Derfor har de ikke oppvarming i hunderommet heller. Det er jo plussgrader der altså, men kanskje 15 i stedet for 25 (noe som selvsagt forverrer problemet når de er i stua, men siden de er ute ca 3/4 av døgnet så er det en bedre ordning enn at de skal ha det ubehagelig varmt inne). Denali er veldig selvstendig og hun ville helst være ute også når hun ikke hadde en hel flokk rundt seg, men ellers kunne vel alle fint bodd inne. Det er tross alt det nesten alle valpene herfra gjør også, uten problem.

Vi har det også kaldt på hunderommet. Nico har et pledd og en husky hun varmer seg på , Toddy ligger rett på gulvplankene :)

Vi har det aldri over 20 grader i stua da. Hele året. Ingen av oss liker at det er for varmt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Lola Pagola skrev:

#detdererdaingenting

 

46 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

 

#stillnotworsethanthelabrador

:D:P 

Seriøst, etter 2 timer? ?

I dag er det nye fine pelsdotter all over the place?

Aldri besøk lengre?

Men ja... de er jo ikke di eneste som røyter mye☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wildlife skrev:

 

Seriøst, etter 2 timer? ?

I dag er det nye fine pelsdotter all over the place?

Aldri besøk lengre?

Trenger ikke 2 timer, trenger bare at hunden kommer inn i rommet, rister seg litt, vandrer over gulvet 5 runder - voila :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

Trenger ikke 2 timer, trenger bare at hunden kommer inn i rommet, rister seg litt, vandrer over gulvet 5 runder - voila :lol: 

Ja det er vel igrunn slik her og? men men... vanesak? teppet jeg kasta bort fordi det var fullt i hår i starten, sitter jeg nå med rundt meg med enda mere hår??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Wildlife skrev:

Ja det er vel igrunn slik her og? men men... vanesak? teppet jeg kasta bort fordi det var fullt i hår i starten, sitter jeg nå med rundt meg med enda mere hår??

Helt klart, man bare kapitulerer. Jeg var på ferie i Hellas nylig, har ikke vært med hunden min på snart 1 måned, men jeg fant framdeles hundehår mellom tennene og i senga :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...