Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøpt valp, krever penger pga feil ved levering


Recommended Posts

Er det noen oppegående folk her som kan hjelpe meg. Hvordan kan dette løses? Kan jeg heve kjøpet å få pengene jeg betalte for hunden tilbake? 

Nu lurer jeg på hvilke rettigheter jeg har?! Har kjøpt (og betalt for valp og reise tur-retur til selger) en liten valp fra latvia og selger skulle levere denne i norge. Desverre så oppstod komplikasjoner.. Det viser seg for det første at dette ikke lov. Selger får ikke levere hund til kjøper om den ikke står i selgers navn. For det andre så hadde hun ikke behandlet den for bendelorm så den hadde alikavell ikke fått komme inn til norge. 

Hadde jeg hentet selv så hadde det ikke blitt noe problem. Det andre selger gjør er å gå på grønnt gjennom tollen og får en saftig bot. Etter at mattilsynet avviser hunden. Med en saftig bot til eier (meg) for oppstalling av hunden noen timer. Siden selger sitter i forhør med politi pga at selger ikke går inn på rødt som det står tydelig skiltet om. 

Nu kommer det spennende.. Selger kommer seg hjem med valpen gjennom st.holm etter noen timer. 

Hun skriver seinere til meg og synes jeg skal betale for boten hun fikk av politiet og for biletten tilbake med hunden. 

Er dette virkelig min feil og jeg skal betale for?

Syntes det var nokk med regningen fra mattilsynet, denne fikk jeg siden hunden står i mitt navn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått valpen eller ikke? Jeg ville forholdt meg svært ulikt til situasjonen om jeg fikk den levert til slutt eller ikke.

Ikke levert, og kjøp avbrutt = ingen betaling, de driter seg ut og får ta følgene av dette selv

ikke levert, kjøp utsatt men ikke avlyst = betale deler av utgiftene, men ikke alt da de er i stand til å sjekke endel regler selv også.

Levert, kjøp gjennomført = dele på utgifter med mindre dere hadde annen avtale.

Hvorvidt jeg hadde betalt noe kommer også an på hvordan de spør. Det er ikke selvsagt at du skal betale noe som helst, men du kan velge å gjøre det for å være hyggelig og hjelpe oppdretteren som har et betraktelig lavere lønnsnivå i latvia enn man har i norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enhver som reiser med et dyr er pliktig til selv og kjenne til regelverket.  Ormekuren til Norge kunne du fått ordna med et lite opphold i Sverige om det var der hunden kom inn?

Men nå er hunden i Latvia med selger?

Hadde ikke betalt det vedkommende forlanger, du har jo betalt for din feil slik jeg ser det. 

Å få hevet kjøpet kan nok bli vrient om selger ikke er velvillig da det er på tvers av landegrenser.  Det finnes et regelverk,  men det vil ta tid og få noen forbrukersak gjennom i forhold til Latvia, og det er ikke gitt at konklusjon blir at du f eks ikke er ansvarlig for alle øvrige påløpte utgifter. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det nok latvisk lov som gjelder, der har jeg ingen anelse om hva som gjelder.

For meg synes det som at både du og selger har gjort feil i dårlig forarbeid og undersøkelser av hvilke regler som gjelder. Hva som er rettferdig at hvem betaler kommer litt an på hvilken avtale dere hadde i forkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden er ikke levert.

Selger tilbyr seg å levere hunden gratis til st.holm med ferge/båt. Da selger jobber på båt. 

Men mener at det var mitt ansvar at det gikk som det gikk når selger skulle levere hunden. (Ser nå...) Har kontrakt der det står at "the buyer guaratees to provide information abaout dogs travelling to his country and to pay for it in time".

Min engelsk er like bra som salami på brunost!

Men selger vil at jeg skal betale for hele suppen. Jeg kan få mine penger tilbake ÷ det som selger fikk på flyplassen. Eller jeg kan betale og selger leverer hunden til st.holm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, egotistic skrev:

Men mener at det var mitt ansvar at det gikk som det gikk når selger skulle levere hunden. (Ser nå...) Har kontrakt der det står at "the buyer guaratees to provide information abaout dogs travelling to his country and to pay for it in time".

Min engelsk er like bra som salami på brunost!

Du har betalt for noe der du ikke leste og forsto kontrakten?

I dette tilfellet har selger all makta, da de sitter på pengene og en kontrakt som sier at det var din feil at problemene oppsto.  Hvilke av alternativene du velger kommer vel mest an nå på om du fortsatt vil ha valpen eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke like billig for deg å reise til Latvia å hente valpen selv, som å dra til Stockholm?

Her er det jo tydelig at du ifølge kontrakten skulle ha opplyst selger om regler for rabiesvaksine og ormekur (valpen må ha rabiesvaksine satt etter 12 ukers alder og vente i minst tre uker før innførsel, ormekur 1-3 dager før innreise), og at den som skal ta valpen over grensen må stå som eier. Disse reglene kan du sjekke hos mattilsynet. Du må også betale moms på prisen du har betalt for valpen.

Ettersom kontrakten påpeker at informasjonen er ditt ansvar så vil jeg dessverre si at du burde betale den boten for selger også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare skylle meg selv! Men når jeg skrev med selger var alt greit og klart, selger hadde levert mange hunder over hele landet før. Jeg trengte bare være der og ta imot hunden. Dette har jeg fått bot/regning på fra mattilsynet om. Er det fear at jeg skal betale selgers bot for at selger går på grønnt når hun skal fortolle hunden igjennom og da må gå rødt? 

Blir en veldig kostbar liten hund dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, simira skrev:

Er det ikke like billig for deg å reise til Latvia å hente valpen selv, som å dra til Stockholm?

Her er det jo tydelig at du ifølge kontrakten skulle ha opplyst selger om regler for rabiesvaksine og ormekur (valpen må ha rabiesvaksine satt etter 12 ukers alder og vente i minst tre uker før innførsel, ormekur 1-3 dager før innreise), og at den som skal ta valpen over grensen må stå som eier. Disse reglene kan du sjekke hos mattilsynet. Du må også betale moms på prisen du har betalt for valpen.

Ettersom kontrakten påpeker at informasjonen er ditt ansvar så vil jeg dessverre si at du burde betale den boten for selger også.

Det viser seg at hunden hadde fått ormekur men ikke stemplet inn.. 

Med andre ord så er selger helt fritatt fra vett og etikett. Pluss skiltet som mattilsynet opplyser meg om i et skriv at selger gikk på grønnt tross for at det er skiltet at alle som reiser med hund må gå på rød sone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, egotistic skrev:

Jeg kan bare skylle meg selv! Men når jeg skrev med selger var alt greit og klart, selger hadde levert mange hunder over hele landet før. Jeg trengte bare være der og ta imot hunden. Dette har jeg fått bot/regning på fra mattilsynet om. Er det fear at jeg skal betale selgers bot for at selger går på grønnt når hun skal fortolle hunden igjennom og da må gå rødt? 

Blir en veldig kostbar liten hund dette..

Tenk på dette: om selger sa det, og det ikke var sant, hva mer har selger sagt som ikke stemmer?

Kanskje hadde det vært lurt å stikke selv til latvia for å se hvor hunden kommer fra. Kanskje sjekke mer opp om oppdretter faktisk driver skikkelig/har ok dyrevelferd/foreldredyrene er friske. Ellers risikerer du å sitte der de neste ørten årene med en liten hund som er syk (som fort blir veldig dyrt), fordi du ikke har sjekka det grundig nok først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dette vært meg, ville jeg definitivt gått for et avtalebrudd, kansellert hele valpekjøpet og kuttet all kontakt med selger. Så kørka er det ikke lov å være, selv ikke for en oppdretter fra Latvia. Jeg ville definitivt ikke betalt noe som helst for at denne selgeren har føkka det til for både deg og seg selv, selv om oppdretter åpenbart har lagt alt ansvar på deg. 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Tuvane skrev:

Hva slags hund er dette her? Er det en rasehund fra en anerkjent oppdretter?

Eller snakker vi gatehundvalp/smuglerhund/ukjent opprinnelse?

Dette er en renraset papillon med fulle papirer. Utstilte foreldre i begge ledd og testede foreldre. 

Gatemix er lett og få tak på i norge ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, egotistic skrev:

Dette er en renraset papillon med fulle papirer. Utstilte foreldre i begge ledd og testede foreldre. 

Gatemix er lett og få tak på i norge ☺

Da må jo i så fall oppdretter være korka i hodet, dersom han/hun gjør så mange feil, og hevder at hun har levert valper i Norge før?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Siri skrev:

Hadde dette vært meg, ville jeg definitivt gått for et avtalebrudd, kansellert hele valpekjøpet og kuttet all kontakt med selger. Så kørka er det ikke liv å være, selv ikke for en oppdretter fra Latvia. Jeg ville definitivt ikke betalt noe som helst for at denne selgeren har føkka det til for både deg og seg selv, selv om oppdretter åpenbart har lagt alt ansvar på deg. 

Hun må jo allerede ha betalt for alt dette. Vist ikke får man ikke ny bilett om den ikke betales. 

Har veldig lyst til akkurat det. Men synes det er litt ille at over 16000,- skal gå i dass..

Er man oppdretter og selger må man vel kunne være litt smilende? Ikke bare kreve penger.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Tuvane skrev:

Da må jo i så fall oppdretter være korka i hodet, dersom han/hun gjør så mange feil, og hevder at hun har levert valper i Norge før?!?

Tydligvis så er norge på en annen planet.. Men nja selger virker ikke som at man kan tenke selv. Står et skilt på gardemoen at reiser man med hund så skal du gå på rød sone. Noe selger ikke har fått med seg. 

Det er greit at jeg har ansvaret. Det har jeg forstått men dette med skiltet og grønn eller rød sone.. må jeg hjelpe og vise hvordan man spiser eller går?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye rart i denne verden! Hvorfor kan man ikke stole på folk nu mer? 

Har desverre lært meg den harde veien. Vær ikke så godtroende at folk er behjelpelig om det skulle skje noe. Eller at di kan handle fra eget hode. 

Blir nåkk siste gang jeg handler noe kostbart utenfor våre grenser igjen. Ville ha litt nytt blod og syntes hunden var helt uforskammet herlig på bildene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del kommer det litt an på hvordan oppdretter har fremstilt det, jeg synes jo ikke oppdretter bør sitte med merutgifter for å prøve å være hjelpsom/imøtekommende med å bruke tid på å bringe valpen til kjøper, selv om det skjer ting som kanskje ikke burde ha skjedd, men samtidig, om denne har gitt uttrykk for at dette er noe de har gjort mange ganger og har erfaring med så ville jeg ikke følt at det hadde vært rett å legge over på meg at vedkomende greier å gå på grønt istedet for rødt i tollen. Det er ganske basic liksom. Samme med ormekur, selv om dette riktignok er relativt nye regler. Ormekur med stempel i pass, rabies vaksine som er tatt etter at hunden er fylt 12 uker og ventet 3 uker etter det før den føres inn i landet ville jeg dog ha opplyst om for å  være sikker, ikke så lett for de å vite om alle regler for innførsel til vårt land. 

Hva du skal gjøre nå, tja, hva vil du? Vil du ha hunden så må du vell dekke utgiftene. Alternativet er jo å avbryte kjøpet(så fremt det ikke står noe annet i avtalen så kan du selvsagt det), men da vil du jo antagelig uansett måte dekke utgiftene (oppdretter kan jo da trekke det fra på valpeprisen før tilbakebetaling). Nå har du jo signert på at du skulle opplyse oppdretter om hva som kreves, så å ikke betale de kr er nok ikke et alternativ uansett, selv om det er kjipt. Hvis du fortsatt vil ha hunden så sørg for at den er rabiesvaksinert og at den vaksinen er tatt minst 3 uker før innførsel(og valpen må ha fylt 12 uker før vaksinen gis), så du slipper noe mer tull.  Ormekur må gies til veterinær 24 timer eller mer før innreise (maks 5 dager før) og må fylles inn i passet. Og til senere, det er som regel ikke noe problem å kjøpe hund i utlandet, men det er nok en stor fordel å dra ned å hente hunden selv :)  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...