Gå til innhold
Hundesonen.no

Folk som stopper å venter på deg på tur...ARGH!!.


SAGA
 Share

Recommended Posts

Jeg hadde en kar med hund som fulgte etter meg en kveld.

Klokken var 23 og han var litt etter oss, det var helt ok, så gikk jeg inn en vei som brukes veldig skjelden, han fulgte etter, jeg gikk inn en annen vei, han kom etter. Jeg begynte å få litt klump i halsen og han begynte å ta oss igjen. Da han var noen meter i fra oss så sa han "jeg bare lurte på om hundene kunne hilse, så jeg prøvde å ta dere igjen". Da ble jeg ganske sur på han og sa "Du følger ikke etter noen kl 23 på natten i mørket for at bikkja skal få hilse. Jeg ble kjempe redd og holdt faktisk på å ringe til politiet". Stakkars, han ble helt rar i ansiktet, han hadde ikke tenkt så langt at han kunne skremme meg...jeg så på han at han ble lei seg over at han hadde skremt meg og han virket som en ok kar, så jeg lot hundene få leke litt sammen :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Åh, jeg vet! Det er nesten litt komisk med de som kommer i andre enden av båndet til en pitteliten hund og liksom blir "dradd" bort til oss  Et annet morsomt fenomen er når vi trener jakt ved et v

Nope, det er irri også når man har kontroll på egne hunder. At man må ut av den egentlig ganske så brede gangveien hvor det er god plass til å passere, tråkke seg gjennom busker og bed, bare for å kom

Hvis jeg møter sånne er jeg rimelig raskt med å si høyt at de ikke skal hilse, så fint om de gir oss litt plass. Da hanker de som regel inn bikkja,og noen blir litt snurt. Det skjedde vel én gang at j

5 timer siden, soelvd skrev:

Jeg forstod ikke dette en gang jeg, eller er det jeg som er av de fæle tro? :P Jeg stopper opp på tur sånn hvis vi bare er på rolige rusleturer og alle går fortere en oss. Monti blir så styrete og vil hilse på de som kommer bak, så da slipper jeg de heller forbi så alle kan gå i fred og ro, er det gærent? :P 

Jeg må også gjøre det av og til, spesielt på skiturer. Min synes som regel det er ekkelt når andre med hund tar oss igjen bakfra (og av og til at det er spennende:P), så det er liksom enklest å trekke meg litt unna og la racerne med trekkhund passere. Skjønner jo forsåvidt at det kan virke litt teit, men intensjonen er absolutt ikke at hundene skal hilse. Jeg gidder bare ikke dra med meg en litt engstelig hund som er veldig fokusert på det som kommer bakfra når vi uansett vil bli innhentet om en stund.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, 2ne skrev:

Sånt er egentlig bare irriterende når du ikke har helt kontroll på egen hund, vet dere :P 

Jaja, jeg har ingen problemer med å innrømme at jeg ikke har full kontroll på en oversosiale tullingen av en retriever :P eller, det går vel mer på at jeg ikke gidder å holde kontroll mens de bruker fem minutter på å ta oss igjen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Snusmumrikk skrev:

Jeg skjønner ikke helt problemet jeg. Det er vel bare å si i fra når de kommer på vei mot dere at dere ikke vil hilse?

Så klart. Det er bare ikke alle som hører etter. Noen fortsetter og komme i mot selv om man gjentatte ganger sier at man ikke vil hilse.

Og så er jeg litt der at det er normal folkeskikk å spørre først. I tillegg til at jeg forventer litt generell kompetanse i å lese folks kroppspråk. Når man står i grøftekanten og belønner hunden, så burde vel det signalisere greit at det ikke er noen som er interessert i hilsing? Når man trekker seg bakover, går over på andre siden av veien eller korter inn båndet, stopper opp og tar tak i halsbånd/sele eller lignende så er det i mitt hode ganske tydelige ikke-hilse-signaler.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, soelvd skrev:

Jaja, jeg har ingen problemer med å innrømme at jeg ikke har full kontroll på en oversosiale tullingen av en retriever :P eller, det går vel mer på at jeg ikke gidder å holde kontroll mens de bruker fem minutter på å ta oss igjen :P

Jeg har hatt et par idiotbikkjer jeg altså, type reise seg på to og brøle-idiotbikkjer, så jeg veit at det kan være irriterende med folk som ikke helt leser signalene på hverken min eller sin bikkje. Men problemet var strengt tatt mine idiotbikkjer, ikke at vi møtte folk som ikke skjønte at de var idiotbikkjer, liksom :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Snusmumrikk skrev:

Jeg skjønner ikke helt problemet jeg. Det er vel bare å si i fra når de kommer på vei mot dere at dere ikke vil hilse?

Nei, det burde ikke være et problem, men så har vi alle de hundeierene som har "verdens snilleste"/"den skal bare leke"/den må hilse på alle hunder den møter ellers så vil den ikke gå videre"/"det pleier å gå fint altså.." da.. De hundeeierne hører ikke etter og de er i min erfaring fint lite interessert i å lære seg at ikke alle som har hund er interessert i å sosialisere med fremmede hunder med eller uten bånd. Men sånn generelt så skjønner de fleste jeg møter på tur norsk og de respekterer det når jeg sier at vi hilser ikke på fremmede hunder. Heldigvis har folk flest folkeskikk, det bare er innmari irriterende med de som ikke vil høre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, 2ne skrev:

Sånt er egentlig bare irriterende når du ikke har helt kontroll på egen hund, vet dere :P 

Nope, det er irri også når man har kontroll på egne hunder. At man må ut av den egentlig ganske så brede gangveien hvor det er god plass til å passere, tråkke seg gjennom busker og bed, bare for å komme seg forbi en 5 meter lang flexiline med en illbjeffende firbeint i ene enden og en flirende tobeint tulling i den andre..... Men drit å dra, vi gikk nå bare vi, med de lange skrangleverk nesene i sky :P

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Tøfflus skrev:

Nope, det er irri også når man har kontroll på egne hunder. At man må ut av den egentlig ganske så brede gangveien hvor det er god plass til å passere, tråkke seg gjennom busker og bed, bare for å komme seg forbi en 5 meter lang flexiline med en illbjeffende firbeint i ene enden og en flirende tobeint tulling i den andre..... Men drit å dra, vi gikk nå bare vi, med de lange skrangleverk nesene i sky :P

Men jeg pleier å møte folk som skjønner at jeg ikke er interessert, både når jeg viser det i kroppsspråk og i tydelig tale, så sånne problemer har jeg aldri ;)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
1 minutt siden, 2ne skrev:

Men jeg pleier å møte folk som skjønner at jeg ikke er interessert, både når jeg viser det i kroppsspråk og i tydelig tale, så sånne problemer har jeg aldri ;)  

Ikke jeg heller, men det kan jo hende det har noe med hvor mange hunder man går med å gjøre? Ikke at jeg syntes folk var så håpløse med det da jeg bare hadde en hund heller, men det kan jo hende folk er litt mer restriktive med å slippe hundene sine bort til tre fremmede hunder uten å spørre først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, 2ne skrev:

Jeg har hatt et par idiotbikkjer jeg altså, type reise seg på to og brøle-idiotbikkjer, så jeg veit at det kan være irriterende med folk som ikke helt leser signalene på hverken min eller sin bikkje. Men problemet var strengt tatt mine idiotbikkjer, ikke at vi møtte folk som ikke skjønte at de var idiotbikkjer, liksom :P 

Ja, men da er det vel det beste for alle om man stopper og lar folk passere da , så varer ikke brølingen så lenge :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Tøfflus skrev:

Nope, det er irri også når man har kontroll på egne hunder. At man må ut av den egentlig ganske så brede gangveien hvor det er god plass til å passere, tråkke seg gjennom busker og bed, bare for å komme seg forbi en 5 meter lang flexiline med en illbjeffende firbeint i ene enden og en flirende tobeint tulling i den andre..... Men drit å dra, vi gikk nå bare vi, med de lange skrangleverk nesene i sky :P

OT: For ikke å snakke om når man må passere den der på sykkel :D 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, 2ne skrev:

Men jeg pleier å møte folk som skjønner at jeg ikke er interessert, både når jeg viser det i kroppsspråk og i tydelig tale, så sånne problemer har jeg aldri ;)  

I all min beskjedenhet er jeg nok ikke så tydelig jeg *flir*

15 minutter siden, Snusmumrikk skrev:

 men det kan jo hende folk er litt mer restriktive med å slippe hundene sine bort til tre fremmede hunder uten å spørre først?

Ikke så veldig restriktive her gitt. Og noen ganger har jo mine tre snakket høyt om at det ikke er ok, men det sklir ikke inn allikvel..sukk..

Altså, jeg/vi har ikke noe prob med det, men det er irri allikevel.

9 minutter siden, yurij skrev:

OT: For ikke å snakke om når man må passere den der på sykkel :D 

Haha ja, den er verre gitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Snusmumrikk skrev:

Ikke jeg heller, men det kan jo hende det har noe med hvor mange hunder man går med å gjøre? Ikke at jeg syntes folk var så håpløse med det da jeg bare hadde en hund heller, men det kan jo hende folk er litt mer restriktive med å slippe hundene sine bort til tre fremmede hunder uten å spørre først?

Aner ikke, jeg syns ikke det er noen stor forskjell på når jeg har med alle tre og når jeg har med bare Ali, f.eks. Vel, bortsett fra hos meg da, det er hyggeligere å stoppe og skravle med folk som vil hilse når jeg har med meg bare 1 enn når jeg har med meg alle 3 - de er ikke så veloppdragne når de er alle sammen *kremt* ;) 

20 minutter siden, soelvd skrev:

Ja, men da er det vel det beste for alle om man stopper og lar folk passere da , så varer ikke brølingen så lenge :P

Om de går bak meg, så drar jeg bare med meg bikkja. Møter jeg de så drar jeg bare med meg bikkja. Så for meg gjør det ingen forskjell egentlig :P 

Akkurat nå, Tøfflus skrev:

I all min beskjedenhet er jeg nok ikke så tydelig jeg *flir*

:lol: Nei, det er jo det med deg :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi fikk eldste borzoien trente vi en del med munnkurv på langs Akerselva. Hun utagerer verre, og er jo ikke akkurat for miniatyr å regne. Alikevel kom det en hel haug bort med bikkja, ene løfta faktisk opp kreket sitt og forsøkte omtrent å tre henne inn i munnkurven. Folk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder er greie, ypper veldig sjelden til bråk. Men når de er i bånd, og masete, fremmede hunder presser seg innpå dem - eller blir presset innpå av en toskete eier - kan de gjerne bli irriterte og grinete. Det samme blir jeg, men tenker som så at stakkars folk, de er sikkert fryktelig ensomme, og bruker hunden til å komme i kontakt med andre. Kanskje det er de , og ikke hundene deres, som egentlig vil hilse ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er irriterende selv om jeg ikke synes jeg har en idiotbikkje. Klart, han er ikke alltid perfekt i passeringssituasjoner, men han blir ikke særlig sterk og bråker ikke heller. Og vi trener jo kontinuerlig av en grunn, men det er jo vanskeligere om ingen tar hensyn! Men det er en forskjell på han før og etter hilsing - har vi hatt en uke f.eks. uten at han har hilst på noen har han liksom ''lagt det fra seg'', går forbi og slapper av. Mens etter han har fått hilse, da går han mer og venter -- kan jeg hilse på denne, eller denne da? Litt mer anspent, prøver å snu seg/stoppe opp/etc når vi passerer. 

Får som regel hindret det, men det er noen tilfeller der det ikke går helt likevel. Og det er hvis 1) det er en løs hund som bare kommer bort, 2) hvis det er noen som ''ut av det blå'' slipper hunden bort akkurat når vi går forbi, 3) jeg sier ''vil ikke hilse'', men de synes fortsatt at gneldrende hund i enden av båndet er OK. Det ene jeg kan ta kritikk på er at jeg ikke hyler ut ''vil ikke hilse'' for sikkerhets skyld der jeg ikke tror det er nødvendig, synes det er litt ubehagelig siden mange reagerer så ''rart''/negativt på det, så unnvikende kroppspråk er liksom første steg. :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎20‎.‎02‎.‎2016 at 7:54 AM, Wilhelmina skrev:

Hvis noen stopper for å "venter" så stopper jeg og - og der står jeg til de tar hintet og går videre. Så har du jo de som går veeeeeelig sakte (bevisst, er jeg helt sikker på) sånn at man "tilfeldigvis" skal ta de igjen. De er nesten verre.

Den kjenner jeg igjen. Utrolig irriterende. Om mulig, tar jeg da en annen vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎20‎.‎02‎.‎2016 at 10:04 AM, MaritaS skrev:

"Han store her liker ikke andre hunder" bruker å få de fleste til å samle sammen hunden sin og forte seg på sin vei ;)

Det funker dårlig med den lille jeg har. Mange syns det er sååå artig med liten hissigpropp. Tar ham ikke seriøst i det hele tatt. Men de gangene det har skjedd at drittbikkja deres har kommet bort og min kaster seg over med knurr og glefs ( ja, han er en dust ). DA får jeg høre hvor dominant han er etc. Ok, liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎20‎.‎02‎.‎2016 at 11:59 AM, CrazyTerrierLady skrev:

Jeg er en av dem som stopper opp når vi ser hunder. Frøkna er svært usikker i passeringsituasjon, og selv om vi har kommet så langt at vi kan passere mindre hunder, stopper jeg ofte om det er litt trangt og alltid når det er større hunder.  Håper ikke folk tror jeg er ei sånn crazy hilsedame selv om. :P
Edit; Ser nå at dette avsnittet virker litt suspekt så for å unngå missforståelser: jeg stopper ikke for å hilse altså, stopper da det gjør treningen av passering enklere. Hunden søker lettere kontakt med meg og får ikke stresset seg opp ved en stopp kontra å passere gående.

Har selv svært lite problemer med folk som bare slipper hunden sin bort til min. De fleste enten spør eller ser det an og tar hintet når jeg har kort bånd og ikke søker kontakt. :) Det mest irriterende jeg opplever med andre hunder er folk som også stopper pga. passeringsproblemer med store hunder. Så blir vi stående der da på hver vår kant, en liten stund, før vi begge innser hva den andre driver med. :lol: I og med at jeg har den minste hunden, er det som regel forventet at jeg må gå forbi. For så vidt fair nok, men irriterende likevel. :sleep::P

Det er helt innafor å gjøre det du gjør. Du trener jo og det regner jeg med at folk ser og skjønner. Så hadde ikke oppfattet deg som crazy hilsedame:).                  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎20‎.‎02‎.‎2016 at 2:32 PM, Kangerlussuaq skrev:

Jeg MÅ stoppe opp, noen ganger, når bikkja får ferten på andres hunder. Jeg VENTER overhodet ikke på folk, jeg håper selvsagt de skal gå en annen veg. Men bikkja mi veier 30 kilo, hun er operert i et bein og hun er sta som et esel. Den eneste måten å håndtere hunde"hangupen" hennes, er å stoppe opp og la de andre passere. Jeg vil ikke hilse på andres hunder, jeg vil bare ha de ferdig passert og borte vekk.

Jeg mener de som tydelig gir signaler til at de venter på oss og MÅ hilse. De har jo ikke kontakt med bikkja si i det hele tatt. Kun fokusert på oss som kommer gående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎20‎.‎02‎.‎2016 at 7:53 PM, 2ne skrev:

Sånt er egentlig bare irriterende når du ikke har helt kontroll på egen hund, vet dere :P 

Innrømmer glatt at jeg ikke har full kontroll på min egen. Han er en hissigpropp uten like å jeg får ham ikke til å slutte.

Men det blir jo IKKE bedre av at han stadig får muligheten til å kaste seg på andre å brøle. Jeg prøver så godt jeg kan å få ham til å fokusere på meg, men det går ikke hvis den jeg møter kommer bort eller sneier oss med 5 cm avstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går hadde jeg også en sånn teit opplevelse. Det er mulig noen syns det er jeg som overreagerer og er teit her, men..

Innimellom går jeg på en av fotballbanene for å la ham løpe fritt, trene litt og å kaste litt ball. Der har jeg god oversikt i alle retninger og kan kalle ham inn om noen kommer et stykke unna. Sliter med innkallinga om andre hunder kommer for nær.

Jeg la merke til ei som gikk på gangveien mens vi holdt på og som ble stående ved gjerdet å se på. Greit nok. Men plutselig løfter hun hunden sin over gjerdet og slipper den. Tilfeldig at jeg fikk med meg det, da jeg i utgangspunktet egentlig sto med ryggen til. Jeg nappa tak i min og brølte selvfølgelig "er det tispe eller hann"?, slik vi med bøllete hunder gjør.  Det var en tispe, så det gikk greit.

Men er det ikke litt drøyt å gjøre sånt? Jeg var jo på et offentlig sted og hadde ikke enerett på fotballbanen. Men ville det ikke vært mer naturlig om hun ruslet utpå MED bikkja i bånd? Da hadde jeg fått mulighet til å hanke inn min, hun kunne spurt om de kunne leke og alt hadde vært så mye greiere.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo tenkes at alle disse folka som er så ivrige, ikke bare en hensynsløse  idioter da.... 

Mange skaffer seg hund fordi de er ensom,  fordi de savner noe mer sosialt. Når man da får en hund, spesielt for første gang så åpner det seg en ny verden for mange. De fleste man treffer på veien,gaten osv. Er oftest de som ikke henger ikke på forumer, muligens ikke vært innom noe hundetreninger osv. Ikke sikkert de har noe nettverk rundt hundeholdet sitt i det hele tatt, og dermed er det kjempe stas med andre hundeeiere de møter. Mye av deres verden er sett gjennom hunde øyne, på samme måte som foreldre elsker og se barna deres hygge seg. De føler muligens en slags fellesskap med alle andre hundeeiere de møter..  og tror alle andre føler/ tenker det samme.  De tenker ikke over at man kan være opptatt av treninger,passering og man har hunder som ikke man vil skal hilse på andre. 

 

Joda, jeg syntes selv det er veldig irriterende , når jeg selv hadde en hund jeg måtte jobbe en del med I møtesituasjoner. Og folk ikke respekterte at jeg prøvde og unngå dem. Men sånn er det å bare, verden består av mange  forskjelige mennesker , og det finnes faktisk dem som syntes det er veldig hyggelig og slå av en prat med andre hundefolk på turen sin. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...