Gå til innhold
Hundesonen.no

Parkettgulv og hund, hva anbefales?


Rocket
 Share

Recommended Posts

Vi har hatt en vannskade i utleieleiligheten vår i Volda og må i den forbindelse legge nytt gulv. Dekkes heldigvis av forsikringen, og ifølge rivnings/bygg mannen som er i leiligheten så er ett av de 3(!) lagene med gulv som var der parkett til ca 300 - 400kr. (Kvadratmeteren regner jeg med? Han sa bare 300 - 400kr) Så det er budsjettet våres.

Vi tenker noe slitesterkt iom vi ønsker å kunne leie ut til folk med dyr uten å måtte bekymre oss så veldig ifht slitasje. Hva anbefaler sonenorakelet?

(Forstår ikke hva tidligere eier har tenkt når han har lagt belegg oppå så pent gulv :P)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til 300-400 kr kvadraten, så kan du jo velge å vrake i veldig mye :) Parkett og generelt tre-gulv er vel ikke noe å satse på. Utover det så tror jeg det handler mer om smak enn noe annet. Laminat er rimelig trygt i forhold til hund, tenker da spesielt på riper. Men laminat tåler heller ikke så veldig mye vann og fuktighet før de skiller seg i skjøtene, så om romløsningen deres tilsier at det er mye våt hund som vil komme rett inn i stua så er det hvertfall noe å tenke over.

Gummifliser, ekte fliser, betong og epoksy er gulvtyper som er mer eller mindre vedlikeholdsfrie. Gummifliser ligger på rundt 400,- kr kvm, ekte flis varier veldig etter forarbeid, pris på flis og hva du gjør selv. Betong inkl stålglatting, rundt 300,- kvm (litt synsing akkurat her.. :P)? Epoksy vil nok ramle på 7-800,- kvm. 

Stikkordet er nok hardt gulv. Tre er mykt, tåler lite fuktighet og riper lett. Laminat er hardere og tåler mer, men digger fortsatt ikke mye fuktighet. Stein (flis og betong) skal du være ganske brutal mot for å ødelegge. Personlig liker jeg gummifliser, da de er myke å gå på, men jeg vet at det er mange som ikke synes noe om det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har falt veldig for vinylgulv. Foreløpig har vi det på kjøkkenet, på kontoret, på rotterommet og i kjellergangen. På kjøkkenet og på rotterommet har jo gulvet blitt godt utprøvd av dyr, inkludert 9 katter med spisse klør som virkelig kan spinne fra seg når det krangles. Ikke noe problem foreløpig, og det på kjøkkenet har ligget i fire år nå. Det er mykt å gå på, det har filt på undersiden, som gir lunhet, og det er slitesterkt. Når vi en gang får råd til å renovere stua, så skal vi bruke vinylplank, altså samme klikksystemet som parkett og laminat. I hvert fall er planen foreløpig det. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mnja, det var det da. :P Vi vil gjerne ha parkett i grunn, synes det er fint, men så er det jo dette med mykt gulv som nevnt. Det finnes ikke noen parkett typer som er mer hardføre? 
Gulvet som skal byttes er gang, stue og kjøkken. "åpen" løsning mellom stue og kjøkken. Våt hund kan stoppes på gang og eventuelt legges på flislagt bad, men spørs jo om eventuelle leieboere tenker på slikt da. Er jo ikke 100% sikkert at eventuell leieboer har hund heller. 
De vi hadde nå hadde i utgangpunktet ikke hund, men skaffet seg en mens de leide hos oss. (Med "godkjenning" fra oss) ett av de andre potensielle leieboer parene i den omgangen hadde katt. 

Lurer på om det var vinylgulv som var lagt over nå. Sånn plastlignende materiale, veldig bøyelig, men lå fint og flatt og så ut som tregulv. 
1012489_10151543310320423_814899737_n.jp

1176202_10151543310325423_1062895719_n.j

(Skal leies ut igjen når gulvlegging og annet småplukk er ferdig, sånn btw. I volda. 80ish kvadrat bruksareale eller hva det heter :P Om noen skulle være på utkikk. :P )


EDIT: Bambus parkett f.eks? Er det noe å satse på? Skal vistnok være like hard som laminat? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Mons skrev:

Til 300-400 kr kvadraten, så kan du jo velge å vrake i veldig mye :) Parkett og generelt tre-gulv er vel ikke noe å satse på. Utover det så tror jeg det handler mer om smak enn noe annet. Laminat er rimelig trygt i forhold til hund, tenker da spesielt på riper. Men laminat tåler heller ikke så veldig mye vann og fuktighet før de skiller seg i skjøtene, så om romløsningen deres tilsier at det er mye våt hund som vil komme rett inn i stua så er det hvertfall noe å tenke over.

Gummifliser, ekte fliser, betong og epoksy er gulvtyper som er mer eller mindre vedlikeholdsfrie. Gummifliser ligger på rundt 400,- kr kvm, ekte flis varier veldig etter forarbeid, pris på flis og hva du gjør selv. Betong inkl stålglatting, rundt 300,- kvm (litt synsing akkurat her.. :P)? Epoksy vil nok ramle på 7-800,- kvm. 

Stikkordet er nok hardt gulv. Tre er mykt, tåler lite fuktighet og riper lett. Laminat er hardere og tåler mer, men digger fortsatt ikke mye fuktighet. Stein (flis og betong) skal du være ganske brutal mot for å ødelegge. Personlig liker jeg gummifliser, da de er myke å gå på, men jeg vet at det er mange som ikke synes noe om det.

Tror at om man velger de litt dyrere laminatene så skal de tåle godt med vann. Vi har fra Berry Alloc og hadde vi fuger i skjøtene så skulle det teoretisk sett kunne fungert som badebasseng. Vi har selvfølgelig ikke gjort det, men passet på at skjøtene er godt inntil hverandre og vann har ikke vært noe problem her ihvertfall (gulvet har vi hstt i halvannet år).

Men jeg er glad vi har varmefolie under så gulvet ikke føles så kaldt å gå på, noe som var et must for oss ved å velge laminat.

 

Der er jo parkett mye bedre da det virker til å være endel varmere, det er også ofte mykere å gå på. Men vet ikke hvor mye dette utgjør i et hverdagsliv (jeg pleier ihvertfall ikke å traske rundt i stua).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har parkett. Oljet eik. Hardt og slitesterkt sammenliknet med vanlig lakkert parkett som er i "alle" nybygg. En i "røkt eik" har en farge der eventuelle flekker/riper ikke synes godt heller. :) Vår er for øvrig hvitpigmentert. Selv med to hunder føler jeg ikke behov for noe mer slitesterkt egentlig. Bare huske å olje gulvet med noen års mellomrom, så går det strålende her i alle fall. 

Bredplanket type er det vi har da. 1-stav, oljet. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bekjent av meg la noe hun kalte "flyplassparkett" i huset sitt hvertfall, og det ser nytt ut den dag idag og har blitt bodd på av to border collier og en jaktgolden. Akkurat hva den heter aner jeg ikke, men den er hvertfall ekstremt slitesterk og ser ut til å tåle absolutt alt. Er noe slags trestruktur i det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Mirai skrev:

En bekjent av meg la noe hun kalte "flyplassparkett" i huset sitt hvertfall, og det ser nytt ut den dag idag og har blitt bodd på av to border collier og en jaktgolden. Akkurat hva den heter aner jeg ikke, men den er hvertfall ekstremt slitesterk og ser ut til å tåle absolutt alt. Er noe slags trestruktur i det. 

Er trolig slik bambus industrigulv! :) 

http://www.hardstuff.no/industrigulv/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig fornøyd med bambus. Jeg er IKKE kjempefornøyd med lakken, ønsket vi hadde valgt olje i stedet. Men hundene har ikke laget så mye som en ripe i det, og vi har en sving der 40 kg hund spinner rundt for å komme ut i hagen...

Hvorfor er du ikke fornøyd med lakk forresten?

Og det var hardstuff dere hadde kjøpt ifra? Hvilken type har dere?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fra hardstuff, caramel et-eller-annet, lakkert. Ville som sagt helst valgt oljet, og skal sjekke om vi bare kan slipe ned og olje i stedet for ny lakkering når det er på tide med vedlikehold. Kan sjekke nærmere når jeg kommer hjem fra ferie hvis det er interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leier og her er det visst noe form for eikeparkett. Jeg er overrasket over hvor bra det har holdt her, med 2 hunder. Vi har bodd her i overkant av et år og krysser fingrene for at det ser like greit ut om to år når vi flytter. Har dog passet på å ha en del tepper og hundene får ikke spinne(jeg vil helst slippe å betale for nytt gulv i en leilighet vi bare leier), så jeg håper det holder seg greit til vi flytter hvert fall. Vi er de første som bor her, i en leilighet i en helt ny blokk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Mirai skrev:

En bekjent av meg la noe hun kalte "flyplassparkett" i huset sitt hvertfall, og det ser nytt ut den dag idag og har blitt bodd på av to border collier og en jaktgolden. Akkurat hva den heter aner jeg ikke, men den er hvertfall ekstremt slitesterk og ser ut til å tåle absolutt alt. Er noe slags trestruktur i det. 

Kan være Berry Alloc, de har det på Heathrow i en av gangene 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SiriEveline skrev:

Kan være Berry Alloc, de har det på Heathrow i en av gangene 

Uten at jeg kan si det sikkert så ser det veldig riktig ut, hvertfall når jeg leser beskrivelsen av produktet i tillegg.

"BerryAlloc High-Tech Laminat er verdens sterkeste og mest holdbare laminatgulv. Estetisk tiltalende utseende og eksepsjonell teknisk kvalitet gjør BerryAlloc High-Tech Laminat egnet for bruk på steder med stor slitasje, som hoteller, restauranter, butikker, kontorer - ja, til og med flyplassterminaler. Den unike overflaten i høytrykkslaminat gir kunden et gulv med garantert slitestyrke og enestående motstandsdyktighet overfor vann, slitasje, falming og flekker."

Tror i tilfelle de har den som heter original: http://www.berryalloc.com/no/nb/Floors/High-Tech-Laminate

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, simira skrev:

Vi har fra hardstuff, caramel et-eller-annet, lakkert. Ville som sagt helst valgt oljet, og skal sjekke om vi bare kan slipe ned og olje i stedet for ny lakkering når det er på tide med vedlikehold. Kan sjekke nærmere når jeg kommer hjem fra ferie hvis det er interessant.

Men hvorfor anbefaler du ikke lakk? Ved oljet gulv er det jo større sjangs for flekker svjv? (Vin f.eks får sjangs å trekke inn) Min far mener vi burde gå for lakk istedenfor oljet. Jeg har nada peiling så spørs rett og slett fordi jeg ikke vet fordelene og ulempene med oljet vs lakkert. :) 

5 timer siden, Sprettballen skrev:

Vi leier og her er det visst noe form for eikeparkett. Jeg er overrasket over hvor bra det har holdt her, med 2 hunder. Vi har bodd her i overkant av et år og krysser fingrene for at det ser like greit ut om to år når vi flytter. Har dog passet på å ha en del tepper og hundene får ikke spinne(jeg vil helst slippe å betale for nytt gulv i en leilighet vi bare leier), så jeg håper det holder seg greit til vi flytter hvert fall. Vi er de første som bor her, i en leilighet i en helt ny blokk.

 

Ja, Eikeparkett er også sterkt vurdert. Det blir enten bambus eller eik tenker vi. :) 


Skal snakke med rivnings/bygge mannen i morgen å høre litt hva han anbefaler og har erfaringer med og ikke minst finne ut hva som er mulig for oss å skaffe ifht hva forsikringsselskapet dekker av frakt osv om vi velger å bestille fra hardstuff.no eller lignende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bambus fra hard stuff. Gulvet var ødelagt etter 10 måneders bruk med en pinscher (15 kg) og en mops (8 kg). Jeg tror og håper det var et mandagsparti, men vi kom ingen vei med selger og sitter her med gulv til mange tusen kroner som ser mildt sagt ****** ut. Utrolig bittert, jeg angrer som en hund på det kjøpet. 

Det sagt har jeg skjønt at mange har god erfaring med bambus, blant annet her i tråden, så det kan jo funke. Min anbefaling er bare å kjøpe fra butikk/kjedeforhandler slik at det fins rutiner for håndtering hvis det skulle oppstå problemer :) 

Skulle jeg valgt nytt gulv idag tror jeg at jeg hadde kjøpt klikkvinyl.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så vanskelig dette skal være da. :lol: Jeg er dårlig på å være voksen og ta sånne valg. Hjelper ikke at søs egentlig ikke har noen mening og far min egentlig er blitt et luksusdyr etterhvet som åra har gått og synes tre er finest og bambus så ut som en billig etterligning. :lol: 

Snakket med byggmannen idag og han tipper prisen blir så mye som 450kr pr kvadrat. Er vist en relativt pen bøkeparkett som har vært under vinylen. 
Så da kommer jo bambus innenfor forhåpentligvis inkludert frakten også. Om vi går for det. Skal innom coop bygg og titte litt der idag tenkte jeg. Vet at de har byggmix der oppe så mulig å få tak i samme som de har her eventuelt. 

Såååå kommer jo enda en problemstilling da. Det er ikke isoporplater el under, så ren vinyl/bambus/laminat kan bli litt kaldt ifht hva en treparkett vil være.
Ikke er det peis i leiligheten heller, eller varmepumpe. Så all oppvarming skjer ved elektriske oljeovner/vegghengte ovner. Vi har samme greia her jeg bor nå, og laminat, og det er rimelig gulvkaldt her. 

Så noe gulvkaldt og slitesterkt? Eller ikke så gulvkaldt og mindre slitesterkt? Er vel det vi må velge mellom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Rocket skrev:

Men hvorfor anbefaler du ikke lakk? Ved oljet gulv er det jo større sjangs for flekker svjv? (Vin f.eks får sjangs å trekke inn) Min far mener vi burde gå for lakk istedenfor oljet. Jeg har nada peiling så spørs rett og slett fordi jeg ikke vet fordelene og ulempene med oljet vs lakkert. :) 

Ja, Eikeparkett er også sterkt vurdert. Det blir enten bambus eller eik tenker vi. :) 


Skal snakke med rivnings/bygge mannen i morgen å høre litt hva han anbefaler og har erfaringer med og ikke minst finne ut hva som er mulig for oss å skaffe ifht hva forsikringsselskapet dekker av frakt osv om vi velger å bestille fra hardstuff.no eller lignende. 

Jeg har ikke inntrykk av at bambus er noe kaldere enn parkett? Men nå har jeg ikke veldig mye erfaring med parkett, så det er sagt.

Grunnen til at jeg angrer på lakk er at vi har fått hakk/sprekker i det noen steder. Noen steder er jeg usikker på grunnen, et par steder vet jeg vi har mistet tunge ting. Og det er ikke så lett å fikse flekkvis. Jeg tror ikke hundene vil slite noe mye mer på oljet gulv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vist drøyt for høy pris han hadde tippet på, regner med det var inkludert underlag eller noe. For overslaget fra sjefen hans ble 250... Så da ble det Pergo laminat, ikke så slitesterkt som vi skulle ønsket, men men. Ble Drift Oak eller hva den heter. (Living kvalitet) 

Pappa prøver å presse og få dekt ny tapet også, den ser vist ikke ut og er vannskadet nederst, forsikringen mener at lister dekker det, byggfolkene og papps er uenige. Da får vi også nye taklister. Så håper de går med på det. De hadde også funnet en bygg/strukturfeil, som forsikrignen ikke dekker, heldigvis stiller pappa opp og hjelper oss med den utgiften, for det må fikses, lekker inn i leiligheten i et hjørne. 

Dritt, men en ulykke kommer sjeldent alene sies det. 
Håper å få fikset litt på badet også i samme slengen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Elisabeth00 skrev:

Det er vel langt mer slitesterkt enn en parkett til samme pris i alle fall? Og garantien på pergo er jo knallgod, selv de laveste kvalitetene :) 

Jupp, så sånn sett er det like greit. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Var vist ikke helt ferdig med dette alikevel. :P Fikk nytt overslag plutselig idag, forsikringselskapet har gått med på parkett alikevel. 375 inkl moms, ca 300 uten moms. Blir nok eikeparkett fra optimera(montèr) eller coop. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...