Gå til innhold
Hundesonen.no

Kom i form 2016


MonicaT
 Share

Recommended Posts

25 minutter siden, mushi skrev:

Har du dårlig knær er det å løpe ned bakker døden. Det å løpe opp derimot er veldig bra!

Ja, jeg vet jo egentlig dette. :icon_redface: Men har fått for meg at jeg burde jogge, og da ble nedover liksom alternativet. Men jeg tror jeg skal parkere hele joggemålet, å gå på så svetten pipler er jo egentlig bra nok det. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Noen dager..... 

I dag løp jeg årets første 5km i ett, uten noen gåing   Etter den tyngste bakken tok jeg et par steg, da hadde jeg puls på 195 og følte jeg skulle dø, men tok fatt i meg selv og fortsatte å løpe

Topptur på meg i dag. 2,5 km rett opp og belønninga var en helt utrolig utsikt. Førde er ikke så aller verst snøfritt og i oppholdsvær   Bilde fra samme turen i fjor;

Posted Images

20 minutter siden, Mari skrev:

Ja, jeg vet jo egentlig dette. :icon_redface: Men har fått for meg at jeg burde jogge, og da ble nedover liksom alternativet. Men jeg tror jeg skal parkere hele joggemålet, å gå på så svetten pipler er jo egentlig bra nok det. :)

 

Hva med korte spurtintervaller? På flatmark eller aller helst i litt motbakke? Å spurte setter ting skikkelig i gang og jeg kan garantere at du merker forskjell på det meste etter relativt kort tid, og mest sannsynlig vil du også ikke få spesielt vondt i knær iom at du ikke løper langt eller lenge og det er overkommelig for de fleste ettersom distansen er så kort. Du trenger jo ikke å løpe bena av deg heller i starten, men starte med litt friskt joggetempo? Kjempemessig for å spe på vanlige gåturer å få fart på ting. Enkelt å legge inn underveis på en gåtur også å fort unnagjort :) Eller litt lengre, roligere intervaller. 

Ellers er det håp da, jeg har alltid slitt med jogging/løping, kroppen min er ikke laget for det tror jeg, i tillegg til dårlige knær, men for et par år siden så kom jeg litt i gang og fikk det faktisk til på et vis. Ikke vet jeg hva jeg gjorde annerledes enn de andre gangene jeg har prøvd, men både tempo og lengde økte tydelig og på det meste var jeg oppe i nesten 1 mil sammenhengende og det gikk bra. Når jeg startet så slet jeg skikkelig med 1 km uten pause i lett terreng (og lav fart) :P Det tok litt tid å komme opp i nesten 10 km riktig nok, men det var nesten hele tiden en tydelig forbedring så noe var det som skjedde og da var det lettere å holde motivasjon oppe også. Til og med knærne holdt bra og de bruker å være helt kake selv etter korte joggeturer. Jeg tror kanskje det som gjorde det var at jeg startet med en runde og løp bare den. Den var ikke spesielt lang (4 km eller noe, men den siste km gikk jeg uansett for å gå ned), jeg brukte endomondo så jeg fikk se både fart og tid, la inn faste plasser for pause, delvis for å ha et mål å se frem til for å pushe meg til å holde dit og delvis fordi det da etter hvert ble veldig synlig når jeg nærmet meg første pause at jeg faktisk kjente at jeg kunne løpe lengre (motivasjon). Og til slutt løp jeg hele runden. I tillegg så jeg selvsagt at tiden jeg brukte rundt ble litt kortere også. Etterhvert utvidet jeg til en litt lengre runde og når jeg hadde kommet opp i 5-6 km  så begynte jeg å jogge litt andre plasser også. Høres kanskje litt kjedelig ut, men for meg var det ihvertfall god motivasjon, og ikke minst var det greit at det var litt forutsigbart. Jogger man en ny plass så virker det gjerne lengre også fordi man ikke vet helt hvor langt det er igjen eller ikke har noen referansepunkter ifht tidligere, men det funket jo bedre når formen og rytmen kom seg :)  

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Malamuten skrev:

Hva med korte spurtintervaller? På flatmark eller aller helst i litt motbakke? Å spurte setter ting skikkelig i gang og jeg kan garantere at du merker forskjell på det meste etter relativt kort tid, og mest sannsynlig vil du også ikke få spesielt vondt i knær iom at du ikke løper langt eller lenge og det er overkommelig for de fleste ettersom distansen er så kort. Du trenger jo ikke å løpe bena av deg heller i starten, men starte med litt friskt joggetempo? Kjempemessig for å spe på vanlige gåturer å få fart på ting. Enkelt å legge inn underveis på en gåtur også å fort unnagjort :) Eller litt lengre, roligere intervaller. 

Dette skal jeg absolutt prøve! Mye lavere terskel å få gjort også, i kontrast til joggingen som jeg bare føler jeg ikke mestrer. Noen ganger så står det enkle og bare vinker rett foran trynet, vutt. Og takk for at du delte historien din, det var motiverende lesing. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, mushi skrev:

Har du dårlig knær er det å løpe ned bakker døden. Det å løpe opp derimot er veldig bra!

Det kommer litt an på hvordan knærne er dårlige. Jeg har et kne som er temmelig herpet, mye menisk er borte, samt at korsbånd og andre ligamenter er for lange etter et traume.
Dette gjør at jeg ikke kan løpe opp trapper eller bakker, for da hekter enten kneskåla eller menisken seg, og det smeller i kneet, og jeg er halt i lang tid. (veldig dumt når man glemmer seg og bare skal løpe opp en trapp for å hente noe:pinch:)

3 timer siden, Lola Pagola skrev:

Jeg har lyst til å jogge men får det ikke til ? klarer sånn 50 meter før legger og alt gjør vondt ? jeg har ikke superkondis, men den er heller ikke dårlig, så burde jo få det til liksom. Folk som jogger får det til å se så enkelt ut!

Tro meg, vi er flere:lol: Jeg puster og peser som en blåhval etter ti meter, så jeg jogger i lysløypa bak huset vårt på kveldstid. Da slipper jeg at noen ser på:aww:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også anbefale intervalltrening. Etter at jeg begynte med det ble det mye lettere å jogge og jeg gikk nesten rett fra å kun trene 4x4 minutter jogging i motbakke (startet med rask gange og jobbet meg oppover) til å kunne jogge 6-7 km uten å ha gjort det før. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk brutt opp arbeidsdagen med en ca 5 km joggetur i dag også - skikkelig digg (hurra for universitetet som lar oss trene 1 t i uka i arbeidstiden!).

Og så har jeg funnet noe å trene mot! Vanlige løp er ikke noe for meg som ikke vil løpe langt på asfalt, men i år skal bul arrangere terrengløpecup :D Ikke at jeg må ha konkurranser å trene mot, men jeg tror det blir litt gøy og ekstra motiverende å delta :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk til å jogge skikkelig langt her om dagen ? (Til å være meg vel og merke ?) hadde gått 5km og fikk plutselig lyst til å løpe. Og siden det var i skogen gjorde det ikke vondt heller. Kom ut av det da Casper skulle drite, også er det grenser for hvor lenge man gidder løpe som Phoebe (om noen tar den ) ned flexibånd størrelse large i ene hånden og mobil i den andre og bilnøkkel flagrende rundt halsen.

Men da lærte jeg iallefall at jeg faktisk kan jogge, når jeg har varmet opp skikkelig og er i skogen ?

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løp 6,6km med snittfart på 9,54km/t, tross dårlige forutsetninger. Tid: 41:48. :) De siste 2,5km var en mental kamp for å ikke gå ned til gangfart! Notat til neste gang: kroppen min fungerer best med godt mat og drikke før trening, to knekkebrød suger.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løp 6,3 km i går tidlig, men igjen, fikk hold etter 3 km og måtte gå et godt stykke. Det er så irriterende, men det gjør så vondt at jeg ikke får puste. Holdt allikevel snittfart på nesten 10 km/t selv om jeg gikk underveis. Følte jeg holdt et veldig godt tempo de første 3 km. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra start på uka her med topptur søndag, intervalljogging i bakke i går og topptur igjen i dag. I morgen blir det en rolig tur hvis hundene er hjemme når jeg kommer fra jobb og kurs (de blir med samboer på jobb hvis han må jobbe), hvis ikke skal jeg ta en joggetur uten hunder, bare for å kjenne på friheten :P 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joggetur i dag hvor jeg prøvde å holde et lite høyere tempo enn til vanlig (jeg er litt som Gimli, ikke så kjapp, men holder ut over lengre avstander hvis jeg får jogge i komfortsonen..) Det ble 4,6 km på 28 min (ja, de to siste der er viktige for da kan jeg si at det tok under en halvtime:sleep:) og det må jeg si meg fornøyd med, har tross alt ikke trent i så mange mnd og jeg har ikke jogget så mange lengre turer, stort sett intervaller jeg driver med. 

Ikke at 4,6 er så langt, men jeg greier lengre i roligere tempo. Har planer om å ta en fast runde før jobb fremover, de dagene det er oppholdsvær i hvertfall. Så får vi se da til uka hvor standhaftig jeg klarer å være :P 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Tonje skrev:

Joggetur i dag hvor jeg prøvde å holde et lite høyere tempo enn til vanlig (jeg er litt som Gimli, ikke så kjapp, men holder ut over lengre avstander hvis jeg får jogge i komfortsonen..) Det ble 4,6 km på 28 min (ja, de to siste der er viktige for da kan jeg si at det tok under en halvtime:sleep:) og det må jeg si meg fornøyd med, har tross alt ikke trent i så mange mnd og jeg har ikke jogget så mange lengre turer, stort sett intervaller jeg driver med. 

Ikke at 4,6 er så langt, men jeg greier lengre i roligere tempo. Har planer om å ta en fast runde før jobb fremover, de dagene det er oppholdsvær i hvertfall. Så får vi se da til uka hvor standhaftig jeg klarer å være :P 

 

Digg med fremgang!

 

 

Her begynner jeg sakte men sikkert å merke endring på kroppen. Og nå har mannen også meldt seg inn på treningsstudio, og dermed fokus på trening og kosthold. Lettere når man er to :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også jogget i dag, rett over 6 km på 33 min. Skikkelig deilig! Nå har jeg kommet inn i en god rutine der jeg løper 5-6 km tre ganger i uka. Målet nå er å klare å holde dette gjennom sommeren (det kan bli en utfordring på ferie i Italia :P),  samt å øke litt på lengden slik at jeg ihvertfall får én økt på rundt 10 km i uka. Men det siste tror jeg ikke skjer før høsten pga nevnte ferie :P

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige uke løp jeg en 8 kilometers tur hvor jeg kunne løpt både lengre og raskere, men makkeren min fikk astma og hadde ikke pust, så vi måtte gå flere ganger.

Så løp jeg 1 mil (!) med kraftig forkjølelse, det sakteste jeg kunne løpe uten at jeg gikk :P Veldig fornøyd med gjennomføringen!

Forkjølelse ble verre i helgen, hadde planlagt en økt men måtte avlyse. Nå er jeg sykemeldt med bronkitt, så blir vel ikke noe løping denne uken heller... 

Fikk 157 kilometer i bena fordelt på 61km løping og resten gåturer i juni :D 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble det 7,8 km jogging i dag, unnagjort på 1 time. Greit fornøyd med den mtp at det var på en traktorvei med flere oppoverbakker. Rart at jeg gruer meg litt før jeg skal ut på joggeturer, jeg vet jo at det føles så herlig etterpå. Den følelsen er verdt det altså!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Tonje skrev:

Her ble det 7,8 km jogging i dag, unnagjort på 1 time. Greit fornøyd med den mtp at det var på en traktorvei med flere oppoverbakker. Rart at jeg gruer meg litt før jeg skal ut på joggeturer, jeg vet jo at det føles så herlig etterpå. Den følelsen er verdt det altså!

Kjenner så godt følelsen!

Syntes 7.8km på en time er kjempebra jeg!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Teserere skrev:

Forrige uke løp jeg en 8 kilometers tur hvor jeg kunne løpt både lengre og raskere, men makkeren min fikk astma og hadde ikke pust, så vi måtte gå flere ganger.

Så løp jeg 1 mil (!) med kraftig forkjølelse, det sakteste jeg kunne løpe uten at jeg gikk :P Veldig fornøyd med gjennomføringen!

Forkjølelse ble verre i helgen, hadde planlagt en økt men måtte avlyse. Nå er jeg sykemeldt med bronkitt, så blir vel ikke noe løping denne uken heller... 

Fikk 157 kilometer i bena fordelt på 61km løping og resten gåturer i juni :D 

Liker ikke at du har fått bronkitt (god bedring!), men at du har fått gjennomført så mye løping :)

 

Jeg fikk løpt en 5 km i morges, veldig fornøyd med snittfarten. Resten av uka blir det nok ikke mer løping, for jeg og ei venninne skal gå lange fjellturer. God trening det også :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...