Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby- og barnetråden - 2016

Recommended Posts

• Svar 6.6k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

I natt kom han endelig  Ting går bare fint og det er helt nydelig dette. Intenst når det sto på, 3 timer tok det fra vannet gikk og jeg rakk ingen smertestillende akkurat  Fått litt røff behandling me

Takk alle sammen En mann sa til meg en gang at når jeg har smerter så er trikset "go to your happy place". Så, som ekte hundemenneske, har Monti sprunget en perfekt rute-øvelse til en strålende tier

Posted Images

Skrevet
Akkurat nå, Krilo skrev:

Så bra :) er den jeg har tittet på også. Tenker det er lettere å sjekke feber, særlig på natta :) 

Veldig! slipper å vekke ungen, og så er det jo ikke ubehagelig for dem heller :) Tror ikke jeg kommer til å bruke noe annet noen gang :P Vel verd pengene i alle fall, og det er ikke mindre enn fem års garanti på dem. 

Skrevet

Vi har en annen type, som man kan bruke i øret også. Det kan være ganske store forskjeller på når man måler i øret/pannen og når man måler rektalt, så vi har det kun for å ha en viss oversikt på om tempen går opp eller ned. 

• Like 2
Skrevet

Ikke spesielt fornøyd med vårt pannetermometer. Kan funke greit for å se om feberen stiger på kvelden feks, men spesielt nøyaktig er den ikke så har hun høy feber må vi uansett sjekke med et ordentlig et. 

• Like 1
Skrevet

Vi bruker pannetermometer for å kunne gi oss er ca svar om hvordan tempen ligger an.. Bruker rektalt hvis jeg trenger helt nøyaktig.. Men til vanlig bruker jeg bare det på pannen, og så vurderer jeg utfra allmentilstand og dets temp, om jeg bruker rektalt.. 

Skrevet

Akutt separasjonsangst hos en (straks) toåring. Er det flere som har vært borti det?
Han har alltid vært en selvstendig kar, og aldri brydd seg om jeg har forlatt rommet eller etasjen i (veldig) kort tid for ditt eller datt. 
Men nå er det krise bare jeg går ned trappa for å hente noe, selv om jeg ikke er borte mer enn ett sekund. 
Det er til og med krise om en av oss forsvinner, selv om den andre forelderen er sammen med han. 

Det kom helt plutselig for litt under to uker siden, og helt ærlig er det temmelig slitsomt og frustrerende, for det er ganske hemmende med en liten en som ikke tåler at vi er utenfor synsvidde et øyeblikk...

Skrevet
Akkurat nå, Ganzie skrev:

Akutt separasjonsangst hos en (straks) toåring. Er det flere som har vært borti det?
Han har alltid vært en selvstendig kar, og aldri brydd seg om jeg har forlatt rommet eller etasjen i (veldig) kort tid for ditt eller datt. 
Men nå er det krise bare jeg går ned trappa for å hente noe, selv om jeg ikke er borte mer enn ett sekund. 
Det er til og med krise om en av oss forsvinner, selv om den andre forelderen er sammen med han. 

Det kom helt plutselig for litt under to uker siden, og helt ærlig er det temmelig slitsomt og frustrerende, for det er ganske hemmende med en liten en som ikke tåler at vi er utenfor synsvidde et øyeblikk...

Yep, vi hadde det samme i omtrent samme alder. Gikk over likefort som det kom, heldigvis for det var kjempeslitsomt mens det stod på. Dukker opp innimellom igjen, men ikke i like stor grad. 

Skrevet
Akkurat nå, Raksha skrev:

Yep, vi hadde det samme i omtrent samme alder. Gikk over likefort som det kom, heldigvis for det var kjempeslitsomt mens det stod på. Dukker opp innimellom igjen, men ikke i like stor grad. 

håper du har rett:sweat: blir temmelig svett av å ha en unge på armen når man skal prøve å få gjort noe fornuftig:P

Skrevet

håper du har rett:sweat: blir temmelig svett av å ha en unge på armen når man skal prøve å få gjort noe fornuftig:P

Styrketreningen sin det :D Bare pass på å bytte arm :lol: 

Skrevet

Styrketreningen sin det :D Bare pass på å bytte arm :lol: 

Og der er jeg ikke flink:lol: ser snart ut som en slik:
vinkekrabbe_0.jpg?itok=-IgYJqEy

• Like 2
Skrevet

Og der er jeg ikke flink:lol: ser snart ut som en slik:
vinkekrabbe_0.jpg?itok=-IgYJqEy

:lol: !! Da er vi to. Fysio klør seg i hodet, jeg er høyrehendt, men vanvittig mye sterkere i venstre siden - kaaaaan ha noe med at jeg har 13 kg unge hengende på den siden flere ganger daglig. Jeg klarer ikke løfte henne med "feil" hånd... 

Skrevet

Har opplevd det i flere faser egentlig. Siste nå ifm fødselen til minstemann. Ofte er det ifm at det har skjedd noe spesielt eller i spesielt travle/slitsomme perioder for familien. Må love å bare være borte en kort stund osv hvis jeg skal på tur, og forsikrer seg om at mamma og pappa ikke skal dra noe sted når vi besøker besteforeldre, fordi hun har blitt passet av dem noen ganger når vi har vært på ting. Det har heldigvis bedret seg nå, som det har gjort de andre gangene. Og for hver gang, ettersom hun har blitt større så er det mindre og mindre intenst på en måte (men sånn som nå, når jeg har en annen liten en som ivertfall er avhengig av meg hele tiden, så blir det ganske slitsomt (men forståelig) når størstemann helst også skal være på fanget)...

Det har ikke skjedd noe i barnehagen eller at noen har skremt han/sagt noe til han som han syns var skummelt eller noe da? Pleier å spørre barnehagen, hvis L feks prater om noe som gjør at hun er lei seg som vi ikke forstår, eller hun plutselig får noen "sperrer" på ting hun ikke har hatt før... Noen ganger har det skjedd ting som de har tolket som småting men som blir forstått annerledes av en liten en...

Skrevet

:lol: !! Da er vi to. Fysio klør seg i hodet, jeg er høyrehendt, men vanvittig mye sterkere i venstre siden - kaaaaan ha noe med at jeg har 13 kg unge hengende på den siden flere ganger daglig. Jeg klarer ikke løfte henne med "feil" hånd... 

Og jeg er venstrehendt men utrolig mye sterkere på høyresiden siden det er den siden jeg alltid bærer med:lol:
Og 13 kg? Heldig du, min klokka inn til 15.9 for en måned siden:lol:

Akkurat nå, *Marianne* skrev:

Har opplevd det i flere faser egentlig. Siste nå ifm fødselen til minstemann. Ofte er det ifm at det har skjedd noe spesielt eller i spesielt travle/slitsomme perioder for familien. Må love å bare være borte en kort stund osv hvis jeg skal på tur, og forsikrer seg om at mamma og pappa ikke skal dra noe sted når vi besøker besteforeldre, fordi hun har blitt passet av dem noen ganger når vi har vært på ting. Det har heldigvis bedret seg nå, som det har gjort de andre gangene. Og for hver gang, ettersom hun har blitt større så er det mindre og mindre intenst på en måte (men sånn som nå, når jeg har en annen liten en som ivertfall er avhengig av meg hele tiden, så blir det ganske slitsomt (men forståelig) når størstemann helst også skal være på fanget)...

Det har ikke skjedd noe i barnehagen eller at noen har skremt han/sagt noe til han som han syns var skummelt eller noe da? Pleier å spørre barnehagen, hvis L feks prater om noe som gjør at hun er lei seg som vi ikke forstår, eller hun plutselig får noen "sperrer" på ting hun ikke har hatt før... Noen ganger har det skjedd ting som de har tolket som småting men som blir forstått annerledes av en liten en...

Han går ikke i barnehage enda, så han henger rundt mammaræva hele dagen:P Og hverken jeg eller pappaen kan komme på at det har vært noen endringer i det siste. Jeg var for første gang borte i fire dager for over en måned siden, da var han litt ekstra klengete dagen etter jeg kom hjem men ikke noe mer.
Han har dessverre ikke noe særlig språk enda, så det er ikke så lett å få ut av han hva som er problemet. Og det hjelper heller ikke å prøve å forklare han at vi kommer tilbake, han går totalt i vranglås:hmm:
Heldigvis er han ikke "langsint", straks vi er hos han igjen så er han fornøyd, skravla går og alt er glemt. Men verden går totalt i knas når han blir "forlatt".

I morgen skal han passes av farmor et par timer mens jeg er på sykehuset en tur, det kan jo bli spennende. Han elsker vanligvis å være hos farmor, men det spørs hva han sier om saken nå.

Skrevet
4 minutter siden, Ganzie skrev:

Og jeg er venstrehendt men utrolig mye sterkere på høyresiden siden det er den siden jeg alltid bærer med:lol:
Og 13 kg? Heldig du, min klokka inn til 15.9 for en måned siden:lol:

:lol: Avler broilere du :aww:   

Skrevet

:lol: Avler broilere du :aww:   

Glad i mat og lang pappa:P Bruker 104 i bodyer og nattdrakter nå, "lille" bebisen min:lol:

• Like 1
Skrevet
Akkurat nå, Raksha skrev: :lol: Avler broilere du :aww:   

Glad i mat og lang pappa[emoji14] Bruker 104 i bodyer og nattdrakter nå, "lille" bebisen min:lol:

Tar snart igjen min 4 åring :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

Skrevet

Litt irritert på bhg. Imorgen er det bhg avslutning. Fikk en lapp for noen dager siden at det er forventet at vi tar med en gave til utlodning på 100 kr verdi per barn, og forventet at vi kjøper lodd på 100 kr per barn der. Vi skal ha med egen grillmat og skal ha med en kake per familie til utsalg og kakestykkene vil koste 10kr stykke. 50 kr per barn igjennom fau på gave til personal. Synes dette blir jævli dyr avslutning..........

Skrevet
4 minutter siden, Perfect Image skrev:

Litt irritert på bhg. Imorgen er det bhg avslutning. Fikk en lapp for noen dager siden at det er forventet at vi tar med en gave til utlodning på 100 kr verdi per barn, og forventet at vi kjøper lodd på 100 kr per barn der. Vi skal ha med egen grillmat og skal ha med en kake per familie til utsalg og kakestykkene vil koste 10kr stykke. 50 kr per barn igjennom fau på gave til personal. Synes dette blir jævli dyr avslutning..........

Wow
Det ble veldig dyr avslutning ja. 
Vi har på skolen hatt med en gave til maks 50,- og så har det vært solgt lodd. Kake har alle hatt med, men det har vært gratis. Gave til personalet har gått fra pengene som FAU har fått inn på loddsalg. 
I barnehagen var det på samme måte. Vi hadde med mat selv, kake til fellesbord og så gave til loddsalg. Det var ikke forventet at man skulle kjøpe massevis av lodder, men det ble jo fort til det. 

Hadde glatt droppet en avslutning til de kostnadene som barnehagen deres har. 

Skrevet
51 minutter siden, Perfect Image skrev:

Jøss, det var litt av noen priser :huh:

på avslutningen hos oss er det 50,- per barn til fau til gave til de ansatte, men bare de som ønsker da.

Også skal vi ha med mat selv, i år skulle de ikke ha griller, så skal ha med piknikk type mat.. kaffe og kaker blir det servert etter underholdningen som barna står for, dette koster heller ikke noe heller, vet ikke hvem som står for kakene, har i hvertfall ikke fått noe beskjed om å ta med kake :P 

var dugnad i bhg på tirsdag, og da fikk vi både pølser, saft og kaffe der..

Skrevet
1 time siden, Perfect Image skrev:

Oi! :o  

Her koster det ingenting, foreldrene til utgangskullet tar med kake, barnehagen holder kaffe og suppe. Vi kjøper gave til de ansatte på avdelingen hun går fra siden alle gjorde det ifjor, men det er jo ingen tvang. 

Skrevet
Akkurat nå, Perfect Image skrev:

Synes også det blir veldig dyrt :/ 500 kr for avslutningen + grillmat og drikke, itillegg til småpenger da til kaker. Lyst til å droppe hele greia. 

Oi, det er ganske drøyt! Det hadde jeg syntes var fristende å droppe også, med mindre det er veldig viktig for ungen. 

Skrevet

Hos oss fikk de ansatte kun gave til jul, kakene var gratis og ikke noe loddsalg.
Så avslutningen kostet oss den maten vi spiste selv.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
    • Tusen takk for utfyllende svar! Det er absolutt slitsomt ja.. Burde selvsagt lagt til at han er røntget og resultatene viste plettfri både AD og HD. Vi fikk i tillegg tatt et pr ekstra bilder av ryggen hans da han har hatt noe smerter i ryggen ila året, men heller ingen avvikende resultat der. Skal sies at veterinærene som har sett på han når har har hatt vondt i ryggen (ved to anledninger) kan ikke finne noe ved kontroll og de mener det kan være muskulært. Så absolutt ikke umulig at en fysioterapeut hadde vært hensiktsmessig mtp akkurat det.  Men for å gi litt mer utfyllende kontekst så skjer ikke disse utbruddene i forbindelse med noe som skulle utløse noe smerter og dermed utløse utbrudd. Som regel så kommer det i etterkant av at han har rullet i snø/gress feks, eller at vi har måttet begrense han mye, mye kort bånd. Eller hvis vi «maser» på han eller krever noe av han, gå pent og ikke dra feks. Så det lille vi ser av et mønster er at det henger sammen med stress eller frustrasjon, og overtenning. Å vi har lite tro på at han gjør det fordi det er en form for lek for han, fordi det aldri ender positivt for verken han eller oss. Han vinner aldri disse kranglene, men det gjør ikke vi heller..🥲 For å svare litt på punktene du spør om (setter stor pris på at det spørres, da vi ofte opplever at folk antar at vi er problemet og gjør alt feil, uten å spørre) 1. røntgen er tatt, og kontakte fysioterapeut er ikke en dum ide.  2.riktig og nok aktivitet synes jeg også vi har godt dekket. Han får 3 turer om dagen, en kort på morgenen og en på kvelden (ca 30 min) i tillegg til en lengre tur på 45-75 min etter arbeidstid. Vi bor for tiden i leilighet i Oslo så å lufteturene skjer i bånd. I tillegg er vi ofte i skogen og på privat hundejorde der han få løpe løst. 3. munnkurv og grime har vi også kjøpt ja, å på kurset vi gikk rett før jul fikk vi hjelp til innlæring av disse. Munnkurven har vi skjønt at er litt for liten så den har blitt tilsidesatt. Og grime øver vi fortsatt på, men den blir også et stressmoment for han og han klikker ofte både av å ha den på og få den av. Så vi har ikke kommet så langt at vi kan gå tur med den enda, da det ender mer manisk graving for å få den av, til tross for at vi prver å flytte fokuset hans fremover. Men vi håper å få den bedre til etterhvert. 4. Har vært i kontakt med oppdretter ang dette å til tross for å ha drevet oppdrett i 25år så har heller ikke hun hørt om denne oppførselen. Foreldre er helt fine. De søsknene vi vet om er ikke utenfor «normalen» av unghund oppførsel. 5. Mulig vårt neste steg igjen blir å kontakte en adferdskonsulent ja, som er spesialisert innenfor mer adferd enn trening. For som sagt så har vi forsøkt å trene dette bort på forskjellige måter uten å nå frem. Trenger nok noen som kan evaluere hele han og mønstrene hans, å det er det vi har trodd vi har fått tidligere. Men som regel er det en og en time, å om han ikke klikker ila den timen så får man heller ikke sett problemet. Å da er vi ofte like langt, å ender med å bli fortalt treningsmetoder vi kan prøve men som overhodet ikke fungerer når han tipper, å dermed blir et større stressmoment for han.    Vi holder til i Oslo nå men flytter til Nes i mai. Instruktørene vi har hatt på besøk er en vi fikk anbefalt fra oppdretter, fra Hamar. En dame fra hundeskolen som holdt valpekurset, Norges hundeskole. Og en vi fikk anbefalt, frøken dognanny.  Vi var ikke missfornøyde med noen av disse men har forstått at de kanskje ikke har den rette kunnskapen for vårt problem..
    • Dette høres slitsomt ut for dere! som du sier, dette er ikke normalt, ikke for noen raser, jeg håper dere kan få hjelp. Bra du nevner at dere har vært til veterinær. Er han røntget? Jeg ville også fått besøk av en hundefysio som kan sjekke muskulaturen, de har ofte bedre kompetanse på muskulære problemer. Kan jeg spørre hvilke instruktører dere har hatt inne og hvilken kompetanse de har? Hvor i landet bor dere? Det er stort spenn i kompetanse og metoder. Jeg stoler på de fleste jeg kjenner til som er listet på https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund, men der er det også variasjon i kompetanse. Et annet spørsmål er om dere har hatt inn instruktører som hovedsaklig driver med hundetrening, eller om dere har hatt inn hundetrenere med fokus og kompetanse på adferd. For noen er det stor overlapp, mens andre er det skille. Er det standard eller jaktgolden? Har du snakket med oppdretter? Hvordan er mentalitet på foreldre og søsken? Erfaringsmessig er det uansett dumt å vente på at en hund skal "vokse av seg" noe som helst av problemer. En del adferd må man riktignok bare forebygge og "holde ut", men jo mer en hund får "øvd" seg på adferd, jo bedre sitter den. Ting jeg ville sjekket ut/prøvd. 1. Fysioterapeut. Rønting av hofter og albuer hvis dette ikke er gjort enda. 2. Nok og "riktig" aktivisering. Utelukke ballkasting og annen jaktlek som kan forhøyd stress. Mentale oppgaver som søk, trening av triks og lydighet i korte økter hver dag, og nok fysisk aktivitet. Minst 1-2 timer tur med snusing og varierende tempo daglig. 3. Lære inn å ha på munnkurv med positive metoder og bruke den på tur. Eventuelt også grime. 4. Snakk med oppdretter, om de kan være til hjelp og kan si noe mer om foreldre og søsken. 5. Finne riktig hundetrener. Det kan dessverre være en krevende oppgave. Men jeg har enda en del kontaktnettverk hvis du oppgir hvor i landet du bor.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...