Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby- og barnetråden - 2016


soelvd
 Share

Recommended Posts

  • Svar 6.6k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

I natt kom han endelig  Ting går bare fint og det er helt nydelig dette. Intenst når det sto på, 3 timer tok det fra vannet gikk og jeg rakk ingen smertestillende akkurat  Fått litt røff behandling me

Takk alle sammen En mann sa til meg en gang at når jeg har smerter så er trikset "go to your happy place". Så, som ekte hundemenneske, har Monti sprunget en perfekt rute-øvelse til en strålende tier

Posted Images

Vil bare si meg enig med Aslan, ikke nøl med å spør om hjelp med amming. Er mye flinke folk rundt om og det meste kan fikses med litt (evt mye :P ) jobb. Jeg var nær ved å gi opp mange ganger fordi det var så vondt og jeg var så lei, men alt løste seg til slutt og jeg ammer enda nå når han er straks et år gammel  :) 
Det sagt så er det mange som ikke får problemer også altså :)

Det som overrasket meg mest var hvor sårt det var å ha problemer med ammingen. Jeg visste jo og var forberedt på at det kunne være utfordrende og ikke gå på skinner i starten, og var forberedt på å jobbe med det, men likevel. Det var liksom så.. intimt og personlig på en måte og gikk rett til kjernen av det å være en flink mamma som jeg jo så gjerne ville være. Også spiste han jo hele tiden! Og hormonene gjorde det ikke mindre følsomt akkurat :lol: Heldigvis fikk jeg god hjelp og det gikk seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Krelise skrev:

Vil bare si meg enig med Aslan, ikke nøl med å spør om hjelp med amming. Er mye flinke folk rundt om og det meste kan fikses med litt (evt mye :P ) jobb. Jeg var nær ved å gi opp mange ganger fordi det var så vondt og jeg var så lei, men alt løste seg til slutt og jeg ammer enda nå når han er straks et år gammel  :) 
Det sagt så er det mange som ikke får problemer også altså :)

Det som overrasket meg mest var hvor sårt det var å ha problemer med ammingen. Jeg visste jo og var forberedt på at det kunne være utfordrende og ikke gå på skinner i starten, og var forberedt på å jobbe med det, men likevel. Det var liksom så.. intimt og personlig på en måte og gikk rett til kjernen av det å være en flink mamma som jeg jo så gjerne ville være. Også spiste han jo hele tiden! Og hormonene gjorde det ikke mindre følsomt akkurat :lol: Heldigvis fikk jeg god hjelp og det gikk seg til.

Signeres!

Ja, er akkurat det. Jeg vet jo at mme er mer enn bra nok og jeg er jo vokst opp på det selv, men guri malla som den amminga vekker følelser, det bobler bare jeg tenker på de nederlagene vi har hatt! Her er forsåvidt selve amminga ok, litt ømt igjen nå som vi har blitt kvitt skjoldene, men ellers er det jo bare verdens herligste kosestund. Problemet her er at produksjonen min enda er for lav/han spiser ikke nok fra meg, så ergo må vi fylle på med mme for å få ham opp i vekt. Og det syns mammahormone er ubegripelig vondt når fornuften min ikke når frem, lager ikke nok melk til beibien min liksom :( Men hun på ammepoliklinikken regna med at det kom til å løsne nå som skjoldene er lagt vekk, siden de kan hemme produksjonen. Og forhåpentligvis blir Mons mer krevende og spiser bedre når han kommer stabilt opp i vekt, og det er jo det beste for produksjonen. Men som jeg jubla første gangen spruten faktisk sto her om dagen, that's a first! :lol: 

 

Edit: og ammehjelpen kan kontaktes såklart! Fått mye god hjelp via mail. Og facebookgruppa "Ammegruppen" :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Martine skrev:

Så koselig å lese, @Aslan :wub: Hva mener du med første ekte smil? Vet det står overalt at de ikke smiler før de er 4-6 uker gamle, men det er bare tull :D 

Jepp! Anne smiler sosialt nå, snart 3uker. Liten tvil, man ser veldig godt at hun plutselig får øye på oss (der vi alltid er foran nesa hennes :P ) også smiler hun bredt. :wub:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Martine skrev:

Så koselig å lese, @Aslan :wub: Hva mener du med første ekte smil? Vet det står overalt at de ikke smiler før de er 4-6 uker gamle, men det er bare tull :D 

Første våkne smil er vel mer beskrivende, for han gliser og smiler i søvne, men vi har enda ikke hatt et med åpne øyne :teehe: 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt nydelig er han @Aslan :) 

 

Takk for svar ang vogn alle, det var nok litt som jeg hadde tenkt, så da tror jeg nok vi går for en firehjuls til å begynne med uansett også får vi se hva som evt dukker opp til greie priser på finn. Er vell greit å ha barnehagevogn etter hvert også så da kan vi vell evt vurdere å kjøpe til en trehjuls om vi finner noe billig og teste også evt får dem bli barnehagevogn om vi ikke liker den veldig. blir jo vinter her ganske tidlig etter fødsel og å da er sikkert firehjuls stødigere uansett. Er ikke mange av babyjogger til salgs brukt uansett, ihvertfall ikke her oppe og ny blir det nok ikke.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Malamuten skrev:

Helt nydelig er han @Aslan :) 

 

Takk for svar ang vogn alle, det var nok litt som jeg hadde tenkt, så da tror jeg nok vi går for en firehjuls til å begynne med uansett også får vi se hva som evt dukker opp til greie priser på finn. Er vell greit å ha barnehagevogn etter hvert også så da kan vi vell evt vurdere å kjøpe til en trehjuls om vi finner noe billig og teste også evt får dem bli barnehagevogn om vi ikke liker den veldig. blir jo vinter her ganske tidlig etter fødsel og å da er sikkert firehjuls stødigere uansett. Er ikke mange av babyjogger til salgs brukt uansett, ihvertfall ikke her oppe og ny blir det nok ikke.

Jeg personlig ville ikke ha brukt 3-hjulsvogner som sovevogn.. For de er veldig mye lettere å velte.. Ville i alle fall da valgt de som gikk gjennom testen til tv2 hjelper deg..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Krutsi skrev:

Jeg personlig ville ikke ha brukt 3-hjulsvogner som sovevogn.. For de er veldig mye lettere å velte.. Ville i alle fall da valgt de som gikk gjennom testen til tv2 hjelper deg..

Aldri forstått det jeg. Vi har brukt trehjulinger MYE og jeg har aldri opplevd at de har vært i fjerneste nærhet av å velte. Ikke en gang når Tuva på tre år klatrer i den liksom. Hvordan er det da mulig for en unge som gjerne ligger i seler i vogna? :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, soelvd skrev:

Aldri forstått det jeg. Vi har brukt trehjulinger MYE og jeg har aldri opplevd at de har vært i fjerneste nærhet av å velte. Ikke en gang når Tuva på tre år klatrer i den liksom. Hvordan er det da mulig for en unge som gjerne ligger i seler i vogna? :P

Jeg har ikke trehjulsvogn, men det var det som var skummelt med mange av de sa de på TV 2 :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Er det noen som har en god ide mot hard mage hos fullammende mor?

Duphalac o.l, fiber, masse vann og så videre funker bare i perioder.

Og det er jo trist at mor gråter hver gang hun må på do...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Klematis skrev:

Er det noen som har en god ide mot hard mage hos fullammende mor?

Duphalac o.l, fiber, masse vann og så videre funker bare i perioder.

Og det er jo trist at mor gråter hver gang hun må på do...

Huff, det høres jo ikke noe særlig ut :hmm: Svisker? Kan jo inntas både som juice, grøt/mos, hele og sikkert på flere måter.

Edit: Aprikos kan også brukes på samme måte som svisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Klematis skrev:

Er det noen som har en god ide mot hard mage hos fullammende mor?

Duphalac o.l, fiber, masse vann og så videre funker bare i perioder.

Og det er jo trist at mor gråter hver gang hun må på do...

For noen fungerer det å spise kiwi eller drikke sterk kaffe. Støtter også forslaget om svisker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Klematis skrev:

Er det noen som har en god ide mot hard mage hos fullammende mor?

Duphalac o.l, fiber, masse vann og så videre funker bare i perioder.

Og det er jo trist at mor gråter hver gang hun må på do...

Nok drikke, helst vann. Det gjelder alltid ved forstoppelse. Ved aming er væskebehovet enda større enn ellers. Husk på at hele melkemengden er væske som må erstattes. Bruk Duphalac og drikk et glass vann i samme slengen som du tar den. Ha med deg drikke når du setter deg til for amming. Te, havresuppe, Biola for eksempel.

Fiber osv uten nok væsketilførsel= sement i tarmen.

P.s. Leser at du drikker masse så:

Prøv ViSiblin istedetfor Duphalac. Utrøres i et glass vann eller saft, deretter drikkes ytterligere et glass med vann eller saft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, uff, tenkte jo i går at jeg begynte å bli rimelig komfortabel med det hele, men så gikk det opp for meg i dag at det faktisk er bare 3 mnd igjen til termin nå, og brått ble jeg litt stressa igjen :P 3 mnd var tydeligvis mye mer skremmende enn litt under 4 mnd. Synes dette går forferdelig fort egentlig! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Malamuten skrev:

Haha, uff, tenkte jo i går at jeg begynte å bli rimelig komfortabel med det hele, men så gikk det opp for meg i dag at det faktisk er bare 3 mnd igjen til termin nå, og brått ble jeg litt stressa igjen :P 3 mnd var tydeligvis mye mer skremmende enn litt under 4 mnd. Synes dette går forferdelig fort egentlig! 

Bare vent til 3 uker før termin og at du innser at babyen kan komme når som helst.. :aww: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis
28 minutter siden, Tricolor skrev:

Nok drikke, helst vann. Det gjelder alltid ved forstoppelse. Ved aming er væskebehovet enda større enn ellers. Husk på at hele melkemengden er væske som må erstattes. Bruk Duphalac og drikk et glass vann i samme slengen som du tar den. Ha med deg drikke når du setter deg til for amming. Te, havresuppe, Biola for eksempel.

Fiber osv uten nok væsketilførsel= sement i tarmen.

P.s. Leser at du drikker masse så:

Prøv ViSiblin istedetfor Duphalac. Utrøres i et glass vann eller saft, deretter drikkes ytterligere et glass med vann eller saft.

Det gjelder ikke meg, men vanninntaket hennes er bra, det.

Vi-siblin kan jo være verdt et forsøk, men etter å ha rådført seg med lege i følge felleskatalogen. Hun skal uansett en tur dit hvis dette ikke bedrer seg raskt, for det begynner å bli litt håpløst at det er så opp og ned hele tiden.

Duphalac funka fint de første tre månedene. 

Ellers er det jo movicol da, kanskje det også er et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Klematis skrev:

Det gjelder ikke meg, men vanninntaket hennes er bra, det.

Vi-siblin kan jo være verdt et forsøk, men etter å ha rådført seg med lege i følge felleskatalogen. Hun skal uansett en tur dit hvis dette ikke bedrer seg raskt, for det begynner å bli litt håpløst at det er så opp og ned hele tiden.

Duphalac funka fint de første tre månedene. 

Ellers er det jo movicol da, kanskje det også er et alternativ.

Jeg husker ikke navnet,men det finnes et middel man tar for å mykgjøre.. Det ble anbefalt av en lege til en guttunge som hadde treg mage.. Spør på apoteket.. 

ellers, er et par dråper parafin effektivt hvis det er helt stopp.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...