Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby- og barnetråden - 2016

Recommended Posts

Skrevet

Jeg kjenner jeg er veldig enig med deg @wildfire. For meg er det så veldig viktig med biksikkerhet... Og sjansen er ikke stor nei, men sjansen for at det da er fatalt når det først skjer er der og jeg vet aldri hvilken idiot som er der ute på veien...

Sent fra min SM-G870F via Tapatalk

• Svar 6.6k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

I natt kom han endelig  Ting går bare fint og det er helt nydelig dette. Intenst når det sto på, 3 timer tok det fra vannet gikk og jeg rakk ingen smertestillende akkurat  Fått litt røff behandling me

Takk alle sammen En mann sa til meg en gang at når jeg har smerter så er trikset "go to your happy place". Så, som ekte hundemenneske, har Monti sprunget en perfekt rute-øvelse til en strålende tier

Posted Images

Skrevet

Men da må man jo bare ta en avgjørelse da. Jeg synes det er urealistisk å forvente at barnehagen kan ordne ordentlig stoler til alle og frakte på de. I vår barnehage får vi beskjed om at de blir sikret etter lovverket, så vi satte oss inn i hva det betød og tok en avgjørelse derfra på om vi ønsket at hun skulle være med på tur i blant eller om hun skulle bli igjen med andre som var i barnehagen. 

Å sammenligne med at man kan kjøre usikret hele tiden da synes jeg er urettferdig. Ja, en ulykke kan skje når som helst, men man må jo være litt fornuftig oppi det hele. Hvis ikke kan vi jo aldri slippe barna av syne noe sted. De kan bli påkjørt, kidnappet, sette noe i halsen når vi ikke er til stede, etc. Kynisk, ja, men det er jo kalkulerte risikoer vi tar for barna våre hver dag. Det å sikre de i egen bil hver dag tar jeg som selvfølge, statistisk sett er jo sjansen mye større for at det en eller annen gang vil skje noe i vår bil som hun tilbringer vesentlig mer tid i enn den lille turen hun tar i barnehagen en sjelden gang. Jeg tar sikring i bil veldig alvorlig, men må nok si meg enig med @Mud her. 

Til syvende og sist handler det vel om hva man kan stå for selv. Og der er det ingen rette eller gale svar. :)

• Like 3
Skrevet
30 minutter siden, Perfect Image skrev:

Jeg kimser ikke med ungene mine i trafikken, enten det er en gang eller hver gang. Men det er kanskje litt annerledes, når bhg de går på er 4-5 i avdelingen og vi er heldige at de ønsker å sikre ungene :P 

Nei, men man må jo alle kunne gjøre sine vurderinger av det, ingenting er svart/hvitt. Det jeg mener er at jeg forstår at barnehagen ikke nødvendigvis har mulighet til å ordne ordentlige seter til alle. 

Samtidig synes jeg at når barnehagen ikke kan det så kan de også begrense antall turer. Her har det vært en tur på det første halvannet året, liksom. Blir kjedelig for ungene om det er flere ganger i uken og noen alltid må være igjen. Ellers er det i alle fall sånn her at jeg får lov til å kjøre henne selv om jeg har mulighet. 

Skrevet
2 timer siden, Wildlife skrev:

Men da kan du jo like gjerne kjøre usikkra med barna i bilen fordi det er sjelden det skjer noe? Sorry om du tar dette som krasst svar men poenget er jo NÅR det skjer noe. Er jo ikke vits i å sikkre barna i det hele tatt om vi skal tenke på den måten?

I barnehagen har du overlatt barna dine til fremmede folk og forventer at de skal gjøre det de kan for å unngå skader og uhell og at sikkerhet kommer først. 

Dette gjelder alt som skjer i barnehagen. Mange barnehager har ikke trær barna kan klatre i av denne grunn. Mange mener de må få lov å klatre (enig) men da skal det være under oppsyn. Og ved fall fra tre er som regel skaden mindre enn ved en kollisjon. Og du vet aldri hva slags idioter du møter på veien.

Nei, jeg kan ikke det. Jeg kjører med A i bilen hver dag. Barnehagen har han med på tur 1 gang i året. Forøvrig finnes det mange 5-6 åringer  i Norge som kjører skolebuss hver dag,  jeg tror ikke foreldrene gir beng i sikkerhet av den grunn... 

Jeg er rimelig hysterisk mtp trafikk i forhold til alt annet, men jeg klarer å bevare fargesynet litt.

Jeg kjører også tog med ungen hvis vi skal til Oslo, det betyr ikke at jeg driter i sikkerhet i bilen.  Det betyr bare at jeg noen ganger synes det er greit å ta den kalkulerte risikoen for at barnet mitt skal få opplevelser.  I tog er det ikke sele en gang .

• Like 2
Skrevet
44 minutter siden, Perfect Image skrev:

S: " vet du hvorfor jeg liker kakao mamma? Fordi jeg blir så varm i hjerte av lykke når jeg drikker det"

Sent fra min SM-G870F via Tapatalk

Hun der altså! 

Skrevet
4 timer siden, Perfect Image skrev:

Vi har alle våre greier og for meg blir det uansvarlig å gjøre det og jeg hadde definitivt hatt vondt i magen de dagen så glad jeg slipper å engang tenke over det med en super flink bhg som tenker sikkerhet :)

Ja, vi har alle våre greier :) Ang sånt, nabojenta her er 4, fyller 5 etterhvert. Hun raser rundt på sykkel alene, gjerne uten hjelm. Over veier og rundt svinger, DET synes jeg ser spinnvilt ut. Slipper man de virkelig ut alene så tidlig? :P 

Skrevet
Akkurat nå, Pippin&Symra skrev:

Jeg klarer ikke å bestemme meg for om jeg gidder å løpe ut og kjøpe en Skyr, og snart er pausen over.

Spør et barn!

• Like 5
Skrevet
Akkurat nå, Pippin&Symra skrev:

Ånei, tenkte jeg skulle klare å slette det før jeg ble sitert. Slemma! :lol:

Den fæle PCen hyler ut hver gang noe skriver noe i denne tråden så du slipper ikke unna så lett :lol: 

• Like 1
Skrevet
4 timer siden, Perfect Image skrev:  

Vi har alle våre greier og for meg blir det uansvarlig å gjøre det og jeg hadde definitivt hatt vondt i magen de dagen så glad jeg slipper å engang tenke over det med en super flink bhg som tenker sikkerhet [emoji4]

Ja, vi har alle våre greier [emoji4] Ang sånt, nabojenta her er 4, fyller 5 etterhvert. Hun raser rundt på sykkel alene, gjerne uten hjelm. Over veier og rundt svinger, DET synes jeg ser spinnvilt ut. Slipper man de virkelig ut alene så tidlig? [emoji14] 

Nå bor vi veldig landlig, men der er jeg helt avslappet igjen og Jaran på 3 får bre ute alene og leke (han sykler endel da også, men ikke på veien da. )

Skrevet
Akkurat nå, Perfect Image skrev:

Nå bor vi veldig landlig, men der er jeg helt avslappet igjen og Jaran på 3 får bre ute alene og leke (han sykler endel da også, men ikke på veien da. )

Ja, her bor vi midt i boligfelt med mange biler, det er jo vesentlig :P Landlig til uten trafikk hadde jeg ikke stusset.

Skrevet

T som blir 4 år i juni får gå ut på lekeplassen alene. Men da kan vi se han fra stuevinduet og eller verandaen.

Har en liten hage/gressplen, og ut fra hagen har vi en port til lekeplassen. Veldig greit :)

Skrevet

På bussen hjem fra lønnings...brus med jobben. Rakk ikke gå på do før jeg gikk til bussen. Og mini turner. Sparker meg i mellomgulvet og stanger i blæra. Jeg er sikker på at jeg snart er gul i øya og det er fortsatt en halvtime igjen på bussen :frantics: 

(selv om yay turning såklart!)

• Like 2
Skrevet

Vi hadde en liten krise i dag. 
Junior hadde fått tak i en penn som har fiklet med mens jeg skiftet bleie. (lar han få fikle på ting mens jeg skifter bleie, da slipper jeg å få en fot i halsen) 
Det jeg ikke la merke til var at han hadde fått til å klikke ut pennedelen, og plutselig lå han og skriblet på låret sitt. Stoooor krise da han oppdaget at det var "noe" på låret, og han fikk det ikke bort!!:shocked::lol::lol: Fullskala meltdown til jeg hadde fått kledd på han igjen og pennemerkene var dekt. 
Ute av øye, ute av sinn. Mannfolk er enkle:lol::lol:

• Like 10
Skrevet

Vi har styra på med jentungen på snart 3 år. Hun ha hatt diare og kasta opp over lengre stund sporadisk. Og plaga med magevondt. Fikk i dag svar på blodprøver om at det ser ut som cøliaki. De kan desverre ikke se det helt sikkert med kun blodprøve. Inn på sykehuset neste for å legge henne i narkose for at de skal stappe en slange ned for å sjekke. *gruer meg* og syns synd på jentungen som har måttet få igjennom så mye til nå i livet. ?

Skrevet
7 minutter siden, Wildlife skrev:

Vi har styra på med jentungen på snart 3 år. Hun ha hatt diare og kasta opp over lengre stund sporadisk. Og plaga med magevondt. Fikk i dag svar på blodprøver om at det ser ut som cøliaki. De kan desverre ikke se det helt sikkert med kun blodprøve. Inn på sykehuset neste for å legge henne i narkose for at de skal stappe en slange ned for å sjekke. *gruer meg* og syns synd på jentungen som har måttet få igjennom så mye til nå i livet. ?

Pris deg lykkelig for at det ikke er diabetes. Det var det min mor trøstet seg med da hun fikk cøliaki i voksen alder. Med riktig diett blir hun helt frisk. Og med litt trening så vil du få glutenfri mat "i ryggmargen". Det er så mye godt glutenfritt å velge i dag. Og mange vanlige kaker som er fri. Suksessterte, pavlova, marengs bl.a.

Lykke til og god bedring.

• Like 1
Skrevet
50 minutter siden, Wildlife skrev:

Huff, lille gull :(:hug:  Heldigvis som tricolor sier så er cøliaki, eller glutenfritt, relativt enkelt å leve. Og det blir mer og mer tilbud til cøliakiere. Og hun vil fort bli bedre når hun kommer over på glutenfri diett! Masse lykke til med prøvene og svarene. 

• Like 2
Skrevet

Mamma! Mamma! Mamma! Mamma! Mamma! Mamma! Mamma! Mamma! Mamma! Mamma! Mamma! Mamma! Mamma! Mamma! Mamma! Mamma! Mamma! Mamma! Mamma! Mamma! Mamma! Mamma! Mamma! Mamma! Mamma! Mamma! Mamma! Mamma! Mamma! Mamma! Mamma! Mamma! Mamma! Mamma! Mamma! Mamma! Mamma! Mamma! Mamma! Mamma! Mamma! Mamma! Mamma! Mamma! Mamma! Mamma! Mamma! Mamma!

Osv!

:gaah:

• Like 1
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
    • Kan også si at det er mellomstor hund i størrelse. Men man skal unngå helt hopp eller generelle store bevegelser uansett i starten vet jeg godt. Så da sperrer jeg av for sikkerhetsskyld heller enn så være for mye hauk så jeg også får beholdt roen samtidig som gitt ho omsorgen også roen ho trenger er planen da. Samtidig kan jeg si at ho er veldig sterk hund generelt psykisk også fysisk for så kun være mellomstor hund. Bevarer roen når trengs og når ikke trengs vet ho hva ho skal. Bare håper ho forstår legge seg bra for kroppen som nevnt og det er en av de siste tingene jeg er usikker på rundt dette etter operasjon. Ho har nok noen år til igjen asså, frisk som en fisk og aller første ting som noen gang skjedd ho som trengt oppmerksomhet fra veterinær dette mtp fysiske ting eller psykiske ting. Kun vaksiner ellers ho trengt.  
    • Snakket med veterinæren og fikk beskjed om så kun ha valpen bortreist i 7 dager i hvertfall var nok. Utenom det har jeg fått lite informasjon egentlig. De skal informere meg mere i morgen når jeg leverer ho der for operasjonen tidlig på morgenen. Jeg kommer sperre av inngang til sofaen også området foran sofaen helt ærlig bare uansett er planen også legge dyne så pledd i hunde sengene vi har rundt her så ho får komfort også kan lage sin egen om føler for det tenkte jeg. Men er usikker på om dyr generelt etter operasjon legger seg bra mtp der dem sydd bare og der er jeg litt usikker. Ho får body selvfølgelig. Og hvis ho så får en liten tisse ulykke eller gjør fra seg inne bryr ikke jeg meg noe om helt ærlig etter operasjon, da kan uhell skje tenker jeg sånn sett for det er trossalt fjerne livmor også fjerne svulst i 1 jur hvis ikke det er spredt mer enn de funnet da. De håpet det gikk over av seg selv men sist time for sjekk etter innbilt svangerskap fikk jeg time for operasjon temmelig fort så det har blitt noe bedre samtidig ikke borte så de tok avgjørelsen for operere. De tok ultralyd første gang også når sjekket så de er nok veldig nøye her tenker jeg og jeg har tillit til dem på dette også tillit til at hunden klarer seg nok bra. Men mer nervøs rundt dette med gode ligge plasser også gi ho riktig komfort så jeg driver på lager områder avsperret rundt eksempel sofaen og tenker jeg bare sover i sofaen med ho i hundesengen sin første natten eller nettene om så jeg asså for det gjør meg null så lenge jeg har oversikt også får fulgt med på at ho har komfortabelt litt når første døgnene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...