Gå til innhold
Hundesonen.no

V&H eller Norwegian Polar?


Guest *Kat84*
 Share

Recommended Posts

Guest *Kat84*

Som overskriften sier: Hva er egentlig best her av de to? 

Jeg har en stor valp som best kan beskrives som en slukhals. Får han store biter av kylling f.eks. så tygger han det fint, men er han skikkelig ivrig så sluker han større biter uten å tygge. 
Som dere skjønner skal jeg over på råfor 100% etterhvert, men på grunn av at han sluker det han kommer over så tenker jeg å bruke våtfor frem til han har fått mer trening i å spise litt roligere. 

Jeg er klar over forskjellene på V&H og NP så det trenger ikke noen videre diskusjon. Og ja, jeg vet at NP dermed ikke er råfor. 

Det jeg synes er litt rart med disse to er at V&H anbefaler 2,5-4% av voksen kroppsvekt til valp, men NP som stort sett er det samme bare varmebehandlet sier at en valp på 30 kg veiledende skal ha 0,5 kg i løpet av en dag. 
På en valp som blir opp mot 50 kg når han er ferdig utvokst og så kraftig han skal bli vil det jo si at nå skal han ha 1,2 kg med V&H for valper hvis jeg tar utgangspunkt i 4%. Jeg regner med at jeg har bomma totalt her nå, for det er da ekstremt mye til en valp. Eller...? 
Og ja, jeg vet at det er veiledende. Papillonen min får fortsatt 4-5% hver dag av sin kroppsvekt fordi han trenger mye for å ikke bli tynn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raskt regnet, så blir det vel noe ala det samme med mengde på både v&m og NP (ca 2% av voksenvekt).. 

Begge deler er nok et helt greit fullfor, jeg personlig liker NP best.. Både av dårlige erfaringer med v&m og Håndteringsmessig.. Men hva du trives med er opp til deg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V&H anbefaler 4-5% av kroppsvekt. Ikke voksenvekt. Fra sidene deres:

 

or riktig fôringsmengde kan du frem til valpen oppnår ca 40% av forventet voksenvekt, gi den 4-5% av kroppsvekten pr dag. Fra valpen har oppnådd 40% til den har oppnådd 80% av voksen kroppsvekt, kan du gi den 3,5% av kroppsvekten. Deretter kan du frem til den er utvokst trappe ned til ca 2% av kroppsvekten pr dag.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Tempus skrev:

Jeg har ikke noe svar på spørsmålet ditt, men må bare spørre om noe sjøl. Er det 4% av voksenvekt de ska ha? Jeg gir valpen 4% av det hun veier nå!:|

4% av valpevekt eller 2%av forventet voksenvekt. 

 

40 minutter siden, *Kat84* skrev:

Som overskriften sier: Hva er egentlig best her av de to? 

Jeg har en stor valp som best kan beskrives som en slukhals. Får han store biter av kylling f.eks. så tygger han det fint, men er han skikkelig ivrig så sluker han større biter uten å tygge. 
Som dere skjønner skal jeg over på råfor 100% etterhvert, men på grunn av at han sluker det han kommer over så tenker jeg å bruke våtfor frem til han har fått mer trening i å spise litt roligere. 

Jeg er klar over forskjellene på V&H og NP så det trenger ikke noen videre diskusjon. Og ja, jeg vet at NP dermed ikke er råfor. 

Det jeg synes er litt rart med disse to er at V&H anbefaler 2,5-4% av voksen kroppsvekt til valp, men NP som stort sett er det samme bare varmebehandlet sier at en valp på 30 kg veiledende skal ha 0,5 kg i løpet av en dag. 
På en valp som blir opp mot 50 kg når han er ferdig utvokst og så kraftig han skal bli vil det jo si at nå skal han ha 1,2 kg med V&H for valper hvis jeg tar utgangspunkt i 4%. Jeg regner med at jeg har bomma totalt her nå, for det er da ekstremt mye til en valp. Eller...? 
Og ja, jeg vet at det er veiledende. Papillonen min får fortsatt 4-5% hver dag av sin kroppsvekt fordi han trenger mye for å ikke bli tynn ;)

Det stemmer nok sikkert bra det. Med forbehold om at det er forskjeller i forbrenning og aktivitet. Malamutene, som var 40 kg og ganske sparsommelige i matveien fikk vell rundt 800 g om dagen (som voksne) og varga (voksen, rolig og ganske sparsommelig malle på 26kg) spiser 4-500, vims (ung hollender på ca 22kg) spiser (og har spist siden hun var liten) ca 6-700 gram pluss litt ekstra de dagene vi trener hardt.. 

Det er ikke mindre vann i np da pga behandlingen? Slik at antall kalorier pr kg blir høyere (fordi vann veier mye)? Eller så har de bare forskjellig utgangspunkt, det er ikke uvanlig det heller, bare se på div tørrforsekker rundt om. 

Vet ikke om det der med å sluke mat var et spm, men der kan jo for som v&h eller np gies helt eller delvis fryst, da blir det vanskeligere å sluke :)

Hva som er best er sikkert litt smak og behag og individuelt ifht hva hunden fungerer på. Jeg forer gjerne på begge, men vom og hund er litt billigere, synes de har enda bedre avføring på det og det er ikke tilsatt mais, slik np er. NP er mindre søl og lettere å ha med å gjøre synes jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

Oi, her har jeg surra litt ja :P 
Trege søndager er ikke rette tiden for å drive med utregning! 

Det blir jo V&H til å supplere andre ting etterhvert. Men det var mengdene jeg reagerte på, men da må jeg sjekke dette en gang til :P 

Takk for svar :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

Selv etter å ha regnet på 4% av valpevekt og 2% av voksenvekt så er det enten 1,2 kg eller 900 gram på hhv valp og voksen. 
Men det kan hende at det har med vannmengden ja. Det vil jo fordampe når det blir behandlet. Så det er kanske like greit å starte med NP da. 
Her må jeg bestille 3 pølser på 5 kg på Buddy. Og leveringstid aner jeg ikke. 
NP har de på en dyreklinikk i nærheten i frysedisken hele tiden. Så med mengde og det at det må bestilles er sikkert NP et bedre alternativ. 

I forhold til tørrfor så er det jo veldig mye, for mellom 4 og 6 mnd står det opp til 600 gram på sekken fra Proplan. Det er visst ikke meningen at man skal bli klok på foringsmengde :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V&H lukter ekkelt, NP lukter leverpostei :P

Selv fôrer jeg V&H da, sammen med tørrfôr da mini blir så hard i magen av bare V&H. Det er vel mest tilfeldig at jeg bruker V&H egentlig. Kunne godt brukt NP, men V&H er vel litt billigere. Jeg henta en 20kg blokk for mamma, og den kosta 500,- Husker ikke hva jeg pleide å betale for 20kg V&H da jeg brukte så mye, men max 300.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sprettballen skrev:

V&H lukter ekkelt, NP lukter leverpostei :P

Selv fôrer jeg V&H da, sammen med tørrfôr da mini blir så hard i magen av bare V&H. Det er vel mest tilfeldig at jeg bruker V&H egentlig. Kunne godt brukt NP, men V&H er vel litt billigere. Jeg henta en 20kg blokk for mamma, og den kosta 500,- Husker ikke hva jeg pleide å betale for 20kg V&H da jeg brukte så mye, men max 300.

Koster 290,- for 20 kg voh nr 33 her oppe..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sprettballen skrev:

V&H lukter ekkelt, NP lukter leverpostei :P

Leverpostei lukter jo eklere enn V&H :teehe: 

Har ikke prøvd NP, men har brukt V&H siden min var 5 mnd (er nå 4,5 år), og ikke hatt noe problem med det. Som valp og unghund fora vi med utgangspunkt i 2% av forventa voksenvekt, og justerte etter hold, det fungerte fint :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎08‎.‎11‎.‎2015‎ ‎14‎:‎38‎:‎37, *Kat84* skrev:

Selv etter å ha regnet på 4% av valpevekt og 2% av voksenvekt så er det enten 1,2 kg eller 900 gram på hhv valp og voksen. 
Men det kan hende at det har med vannmengden ja. Det vil jo fordampe når det blir behandlet. Så det er kanske like greit å starte med NP da. 
Her må jeg bestille 3 pølser på 5 kg på Buddy. Og leveringstid aner jeg ikke. 
NP har de på en dyreklinikk i nærheten i frysedisken hele tiden. Så med mengde og det at det må bestilles er sikkert NP et bedre alternativ. 

I forhold til tørrfor så er det jo veldig mye, for mellom 4 og 6 mnd står det opp til 600 gram på sekken fra Proplan. Det er visst ikke meningen at man skal bli klok på foringsmengde :P 

tørrfor har jo ikke noe særlig med vann i seg så det vil veie mindre, men 600 gram tørrfor ved side av 600g vom vil nok se ut som mer mat. Og det er det også ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det ingen tvil om at V&H er bedre rett og slett fordi det ikke er behandlet (NP er dampkokt) og V&H ikke inneholder karbo/korn, mens NP er tilsatt mais. Ellers virker NP absolutt som et godt alternativ iforhold til mye annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Yellow skrev:

For meg er det ingen tvil om at V&H er bedre rett og slett fordi det ikke er behandlet (NP er dampkokt) og V&H ikke inneholder karbo/korn, mens NP er tilsatt mais. Ellers virker NP absolutt som et godt alternativ iforhold til mye annet. 

Jeg er helt enig, og forer papillonen rått. 
Men vom for valper er bestillingsvare her hvis jeg skal ha 3 pølser på 5 kg for 379 i stedet for 16 kg V&H i halvkiloer til 599 kroner. 
Jeg aner ikke hvor lang bestillingstiden er, og frysen har ikke ubegrenset plass. 
Hos en dyreklinikk hvor en venninne jobber er NP i 20 kg sekker standard å ha inne, så det er enklest og mest forutsigbart. 
Så jeg kjøpte NP i går, og sper så klart på med de mange verpehønene jeg har liggende i frysen, koteletter, lam, osv. 
Har ogsa kontakt med jegere som tar kontakt når de har bein, avskjær, og innmat tilgjengelig. 
Så selv om NP er varmebehandlet, så tenker jeg at han vil leve ganske sunt i forhold til biologiske behov likevel. Til tross for at NP ligger i bunn til tider hvor det ikke er så enkel tilgang på annet :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge er gode fôr.  Har brukt begge. Jeg syns det var litt tungvint å dele opp NP blokka, tok litt tid å pakke ned alt i poser og legge i frysern. V&H får man ferdig oppdelt så det er ganske greit. Men det er litt mer grisete å oppbevare i kjøleskapet. Men begge to må man jo ha fryser til, så syns det  blir en smakssak hva man foretrekker. Jeg begynte med NP men så sluttet de å ta det inn der jeg kjøpte, så da måtte jeg gå over til Vom, siden jeg så på det som nærmeste alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, *Kat84* skrev:

Jeg er helt enig, og forer papillonen rått. 
Men vom for valper er bestillingsvare her hvis jeg skal ha 3 pølser på 5 kg for 379 i stedet for 16 kg V&H i halvkiloer til 599 kroner. 
Jeg aner ikke hvor lang bestillingstiden er, og frysen har ikke ubegrenset plass. 
Hos en dyreklinikk hvor en venninne jobber er NP i 20 kg sekker standard å ha inne, så det er enklest og mest forutsigbart. 
Så jeg kjøpte NP i går, og sper så klart på med de mange verpehønene jeg har liggende i frysen, koteletter, lam, osv. 
Har ogsa kontakt med jegere som tar kontakt når de har bein, avskjær, og innmat tilgjengelig. 
Så selv om NP er varmebehandlet, så tenker jeg at han vil leve ganske sunt i forhold til biologiske behov likevel. Til tross for at NP ligger i bunn til tider hvor det ikke er så enkel tilgang på annet :)

 

Ikke at jeg mener det gjør noe at du forer på NP, jeg tipper det både går fint og mener at det er et godt for, men NP har jo ikke valpefor (med mindre de har forandret noe på det i det siste?) så selv om vom valpefor er bestillingsvare så kan du jo da like gjerne fore på vanlig vom, om du synes rått er bedre altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Malamuten skrev:

Ikke at jeg mener det gjør noe at du forer på NP, jeg tipper det både går fint og mener at det er et godt for, men NP har jo ikke valpefor (med mindre de har forandret noe på det i det siste?) så selv om vom valpefor er bestillingsvare så kan du jo da like gjerne fore på vanlig vom, om du synes rått er bedre altså :)

Nei, de har ikke valpefor. I følge forhandler så er det fordi det ikke behøves så lenge man følger kiloene. 
Men ja, jeg hadde foretrukket å fore med V&H sitt valpefor. Og det blir nok det også. Men jeg låser meg ikke til bare det dersom det viser seg at det er lang bestillingstid eller noe sånn. 
Og som sagt gir jeg både V&H for voksen innimellom, hele høner, og annet godt fra bililgdisken :)

Jeg tenker det går veldig bra selv om det er dampet litt jeg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, *Kat84* skrev:

Nei, de har ikke valpefor. I følge forhandler så er det fordi det ikke behøves så lenge man følger kiloene. 
Men ja, jeg hadde foretrukket å fore med V&H sitt valpefor. Og det blir nok det også. Men jeg låser meg ikke til bare det dersom det viser seg at det er lang bestillingstid eller noe sånn. 
Og som sagt gir jeg både V&H for voksen innimellom, hele høner, og annet godt fra bililgdisken :)

Jeg tenker det går veldig bra selv om det er dampet litt jeg :) 

Nei, jeg mener, hvorfor i det hele tatt fore på np? viss du egentlig vil fore rått? Om du uansett forer på "voksenfor" så kan du jo like gjerne velge vanlig vom og hundemat og fullfore på det :) Altså, ikke at det har noe å si, men jeg fikk inntrykk av at du egentlig ville fore rått, men valgte np fordi vom ikke hadde valpefor tilgjengelig, men siden np ikke har valpefor så blir vell np og voksen vom det samme, så da trenger du jo ikke np :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Malamuten skrev:

Nei, jeg mener, hvorfor i det hele tatt fore på np? viss du egentlig vil fore rått? Om du uansett forer på "voksenfor" så kan du jo like gjerne velge vanlig vom og hundemat og fullfore på det :) Altså, ikke at det har noe å si, men jeg fikk inntrykk av at du egentlig ville fore rått, men valgte np fordi vom ikke hadde valpefor tilgjengelig, men siden np ikke har valpefor så blir vell np og voksen vom det samme, så da trenger du jo ikke np :) 

Ja, jeg skal fore rått ja. Men forsekken var nesten tom oppdaget jeg plutselig så da ble det som det ble :P 
Men egentlig ser jeg ikke store forskjellen på voksen og valpeutgave av V&H nei. 
Mengden som kreves er jo det samme også såvidt jeg har fått med meg. 
Har planer om å bestille inn 100 kg til 1700 kroner også etterhvert, men det var den fryseplassen ja :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...