Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips mot vond rygg og nakke?


Lunatic
 Share

Recommended Posts

Jeg har i mange år slitt med vondt i ryggen, da spesielt korsryggen, skuldre og nakken. Det har vært ganske greit en periode, men de siste dagene har det blitt så ille at jeg nesten ikke klarer å få meg til å gjøre noe som helst.

Jeg har før tatt røntgen, MR, synet er sjekket (men bør sikkert gjøres igjen snart), jeg har tatt prøver på diverse autoimmune sykdommer som kan ha link til vondt i ryggen.. De finner ikke noe galt, og jeg blir sprø av å være 20 år og hemmet av ryggen... Det skal sies at jeg begynte på skole i starten av september, og jeg tror nok kanskje at det har noe med det å gjøre. Det blir jo mye sitting, og jeg merker godt på slutten av dagen at ryggen og nakken verker. Jeg skifter mye stilling, for det gjør fort vondt.

Er det noen som har noen gode tips til noen spesifikke øvelser man burde gjøre for å styrke ryggen (jeg gjør allerede noen fra før av, men jeg er villig til å prøve andre også), eller andre generelle tips? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening av kjernemuskler, rygg, mage og rumpe er også viktige ting å trene. Tøye øvelser i forhold til nakken har vært viktig for meg. Ellers en tur til Kiropraktor kan gi en virkning, Er det forkalkninger kan faktisk K2 vitaminen fungere. Trene i varmebasseng kan gjøre godt, dessverre stort sett på dagtid men de fleste kommuner har frisklivssentere som er rimelige å bruke.  Mine muskler strammer seg ved trekk.  Hva som er rett kommer jo an på hva som er feil da

Siden du går på skole så mer aktivitet på utsiden av skolen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt samme problemer. Hos meg viste det seg at ryggraden min er bittelitt skeiv. Den stikker litt lenger ut mot huden enn normalt, noe som gjør at musklene blir strukket konstant opp til nakken og ned til lårene som gjør at jeg går med konstante muskelknuter i ryggen. Jeg gikk til kiropraktor som fant ut av dette og knakk opp en del av ryggen og nakken etter mye spenninger. Det hjalp veldig, i tillegg til gode sko, sitte riktig når man sitter, strekke godt ut og gå i ulendt terreng.

Hos meg trodde de jeg hadde knukket ryggen, eller scoliose etc. Men de fant ingenting hos noen leger eller MR. Men var altså kiropraktor som var løsning hos meg.

Jeg merker veldig fort hvis jeg går med feil sko, jeg kan ikke gå med converse lenger feks. Og jeg merker godt om jeg ikke har gått i ulendt terreng på en stund, da krangler ryggen veldig.

Nå er det riktignok hos meg midt i ryggen jeg kjenner det mest. Men jeg ville tatt en tur til kiropraktor, så fysioterapaut som kan hjelpe deg med øvelser feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt skjev ryggrad, det ene beinet er litt kortere enn det andre, og jeg er ganske plattfot.

Tror jeg merker at jeg er verre i rygg og nakke hvis jeg ikke bruker oppbygde sko. Da knyter det seg temmelig fort, og det er ingen vei utenom kiropraktoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en liten skjevhet i ryggraden som forårsaker smerter i perioder. Fikk henvisning til kiropraktor, gikk der en stund men uten bedring (og hatet behandlingen). Gikk til naprapat (Rygg og leddklinikken i Oslo) og på to behandlinger ble jeg helt bra, og fikk øvelser som jeg bruker i perioder og vedlikeholder. Nå er første gangen jeg har hatt vondt siden, det er vel drøye to år siden, og har nettopp tilbragt en måned på veien i USA med forskjellig seng hver natt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter også kronisk med ryggen og det eneste som faktisk hjelper er trening. Fysio, naprapat e.l. er et fint suplement (som fungerer litt om det brukes alene), men ryggen må holdes ved like. Alt som styrker rygg, nakke, skuldre og kjernemuskulatur er kjekt, og avspenning. Bruker denne når jeg har tid og det fungerer fint. 

Øvelser du kan gjøre, rygghev (for korsryggen), militærpress enten med 2 manualer(evt bare et par flasker med vann) eller en stang (for skuldre, nakke og øvre del av rygg), kroc rows, planken (for mage og rygg), markløft (med stang, kettlebells eller manualer), sidehev (med eller uten manualer), skulderhev (med eller uten manualer. Skulderhev er at man drar skuldrene opp mot ørene og holder de der en stund (feks 15 sek.) også senker dem ned igjen tar en liten pause også gjentar man.

Tipper at det er muskulært, det er som regel det det er, det vises ikke på mr eller røntgen, det kan ha mange årsaker og det kan gjøre sykt vondt.

Endret av Malamuten
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til alle gode råd over, er mitt lille tips og prøve spikermatte. Jeg er plaget med mye spenninger i rygg, nakke, skuldre til tider, og elsker spikermatten min! Tror den setter fart på blodsirkulasjonen og letter på trykket rett og slett. Ikke alle klarer matten, men når jeg legger meg til rette på den i sengen sovner jeg så godt så og sover oftest til neste morgen, ev våkner et par timer før jeg må opp.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tips! Det settes stor pris på!

Det skal sies at jeg har en liten skjevhet jeg og, i bekkenet, som gjør at ryggraden er piiiittelitt skjev. Det er minimalt, og det har mest sannsynlig ingenting med smertene å gjøre. Bruker for det meste joggesko, gode joggesko, da jeg også har overpronasjon i føttene. Jeg har også gått mye til kiropraktor i perioder, og synes det har hjulpet en del, men det fungerer jo ikke alene. Så jeg må nok legge meg i hardtrening og begynne ordentlig med det igjen. Det er nok det som skal til. Samtidig synes jeg jo det er litt rart, for jeg er jo relativt aktiv, og jeg går en del i skogen, men kanskje(/tydeligvis) ikke nok?

Dere som anbefaler trening: Har dere noen gode tips til spesifikke øvelser?

 

@Malamuten : Takk for tips! Skal begynne i dag med å sette av et kvarter til nakke/rygg-trening hver dag. Så håper vi på at det går seg til litt.

@tmp : Spikermatte har jeg ikke tenkt på i det hele tatt. Men det kan jo sikkert hjelpe litt. Kjenner at jeg har veldig vondt i nakken på morgenen for tiden, så det er verdt å teste noe som kan løse opp litt på natten. Hvor får man eventuelt tak i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tips! Det settes stor pris på!

Det skal sies at jeg har en liten skjevhet jeg og, i bekkenet, som gjør at ryggraden er piiiittelitt skjev. Det er minimalt, og det har mest sannsynlig ingenting med smertene å gjøre. Bruker for det meste joggesko, gode joggesko, da jeg også har overpronasjon i føttene. Jeg har også gått mye til kiropraktor i perioder, og synes det har hjulpet en del, men det fungerer jo ikke alene. Så jeg må nok legge meg i hardtrening og begynne ordentlig med det igjen. Det er nok det som skal til. Samtidig synes jeg jo det er litt rart, for jeg er jo relativt aktiv, og jeg går en del i skogen, men kanskje(/tydeligvis) ikke nok?

Dere som anbefaler trening: Har dere noen gode tips til spesifikke øvelser?

 

@Malamuten : Takk for tips! Skal begynne i dag med å sette av et kvarter til nakke/rygg-trening hver dag. Så håper vi på at det går seg til litt.

@tmp : Spikermatte har jeg ikke tenkt på i det hele tatt. Men det kan jo sikkert hjelpe litt. Kjenner at jeg har veldig vondt i nakken på morgenen for tiden, så det er verdt å teste noe som kan løse opp litt på natten. Hvor får man eventuelt tak i det?

har sett det på helsekostbutikken på Oslo City, og fikk mine i gave så vet ellers ikke;-)  søk på nettet, sikkert ikke vanskelig å finne :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt med smerter i nakke, samt periodevis vonde skuldre og korsrygg i mange år. Det mest effektive for meg har vært jevnlig styrketrening, da med variasjon i treningen, ikke bare noen få øvelser. 

Før jeg begynte med styrketrening gikk jeg vanligvis 3-8 ganger pr halvår til kiropraktor for å få hjelpe til å løse opp det aller verste. Etter at jeg begynte med styrketrening går jeg til kiropraktor 2-3 ganger pr år. 

Ellers fungerer det bra å gå rolig i ulendt terreng og sove på rygg med pute under knærne når jeg kjenner at ryggen begynner å slå seg vrang. 

Tips fra kiropraktor er å svinge mye med armene når man går tur, samt å rulle rolig på skulderbladene (begge retninger) - gjerne flere ganger ukentlig. Også sove på ryggen. Jeg synder forøvrig stadig vekk på siste punktet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...