Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Eg har hatt med hund ute på Egon, og ein annan uteplass ved Vågen, pluss ein kinesisk sak i marken. Tippar det går greit alle stader med uteservering. :)

Eventuelt grille sjølv på Fløyen eller ved festningen? :D

Satser på det går bra, da :) Vet jo ikke helt hvilke planer de har, det er mulig vi bare spiser hjemme.

• Svar 3.8k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Too late! Jeg overtar dette 1. desember

Hei Sonen, hils på Pelle - pappaen til B-gjengen i Pied Piper

Harly og jeg har debutert i agility 3 i  dag,  feilfritt, 1. plass og cert!  

Posted Images

Skrevet

Det bikkjekreket mitt er så slu! Han får ikke lov å ligge i sengeb om nettene fordi han tar opp all plassen. Hva gjør han, han hopper opp når jeg sover min dypeste søvn. Så romsterer han i sengen for å finne en god plass. Helst oppå typen. Etter en stund er ikke det bra nok, så da skal ha under dynen og ligge helt klistret inntil med med sitt hodet på min rumpe.Så skal han ha hodet på puten og kroppen under dynen. Så skal han ligge over dynen.... og sånn fortsetter det. Hvis jeg våkner nok til å blir forbannet, så hvier jeg han ned. Når jeg ha sovnet sp gjentar det seg:pinch:

Ikke gidder jeg å hive han ut av rommet heller, for da blir han missfornøyd. Og en missfornøy whippet sier i fra, ergo ingen søvn på oss eller naboene.. dummedumme smart lille fjomp :P godt han er litt søt :P

Man kan ikke annet enn elske dem da! Symra holder på litt sånn, men jeg har så stor seng at jeg merker ikke så mye til romsteringene, bortsett fra det der med at det aller beste er å ha snuten sin i halsgropa til mor. Men bortsett fra det: er det bare jeg som synes det er veldig koselig å kjenne varmen fra en hunderygg mot ryggen? Pippin pleier å legge seg melt inntil ryggen min. :wub:

• Like 5
Skrevet

Jeg lurer seriøst på om vogh har minsket fettet i foret. For min kunne fint gå på 300 gram til dagen, nå går hun glatt 500 gr vogh pluss tørrfor, og er litt tynn. Jepp har fått markkur

Og jeg er sikker på at de har puttet ekstra fett i de siste partiene. Her triller hele gjengen :P

• Like 1
Skrevet

Foreldre, bror og bikkjer kommer på besøk neste helg. Jeg tenker vi skal ut å spise middag, hvertfall en dag. Noen som vet om noen restauranter i Bergen, hvor hundene kan være med? Har vært på peppes med de før (satt ute altså), men tenker kanskje noe der de serverer litt andre ting enn pizza også? Noen som vet om man kan ha med hunder på egon, der man sitter ute, f.eks? Eller andre plasser?

Zupperia! 

Skrevet

Jeg trodde jeg hadde fri/prosjektoppgave/hjemmedag i dag, så det var jo flaks at jeg dobbeltsjekket vaktboka, for der står det kveldsvakt i dag. Jaja.

Pussig skrue han chihuahua'en min.

I dag nektet han å stå opp. Fordi det striregner ute, og han hørte det drypper fra taket.

Bortskjemt'en fikk derfor frokost på senga. Så krølla han seg sammen til en liten ball oppå dyna, og sovna igjen.

Og der lå han til kvart over elleve, for da skulle jeg og Bizi ut.

Da var det veldig om å gjøre å være med da, plutselig.

Jeg tenkte at jaja, du ser jo snart hvordan været er.

Plutselig så var striregn helt fint vær for han å gå tur i, og han hadde all verdens tid der ute, også.

Skrevet

Skikkelig sjukling lufting idag, med sliten fleecejakke og fleksi :P De fikk løpe fra seg på et par jorder da :) Superlyst til å jobbe fra 16-01.00 idag kjenner jeg...

Skrevet

Kjøp cavebed til han, evt finn en lav kurv og hiv ei dyne oppi.. :aww:

Hilsen whippeteier :lol:

Sent from my iPhone using Tapatalk

Her i hus funket det dårlig. Whippsen la seg bare oppå og ikke under cavebeden :P 

Det bikkjekreket mitt er så slu! Han får ikke lov å ligge i sengeb om nettene fordi han tar opp all plassen. Hva gjør han, han hopper opp når jeg sover min dypeste søvn. Så romsterer han i sengen for å finne en god plass. Helst oppå typen. Etter en stund er ikke det bra nok, så da skal ha under dynen og ligge helt klistret inntil med med sitt hodet på min rumpe.Så skal han ha hodet på puten og kroppen under dynen. Så skal han ligge over dynen.... og sånn fortsetter det. Hvis jeg våkner nok til å blir forbannet, så hvier jeg han ned. Når jeg ha sovnet sp gjentar det seg:pinch:

Ikke gidder jeg å hive han ut av rommet heller, for da blir han missfornøyd. Og en missfornøy whippet sier i fra, ergo ingen søvn på oss eller naboene.. dummedumme smart lille fjomp :P godt han er litt søt :P

Akk, så kjent! Er det noen med andre raser enn myndedyr som opplever det der? De er jo klin like på dette her disse whippsene :P 

Min får ikke sove i senga lenger pga nettopp det der, han ødelegger nattesøvnen vår rett og slett. Hender seg han maser om at vi skal legge på han teppe igjen, men nå sover han rett ved senga vår så det er bare å strekke ned armen og fikse det.

Akkurat nå er jeg spent på om bilen min er godkjent for kjøring. *kryssefingre*

• Like 1
Skrevet

Kjøp cavebed til han, evt finn en lav kurv og hiv ei dyne oppi.. :aww:

Hilsen whippeteier :lol:

Sent from my iPhone using Tapatalk

Han har egen hundeseng med saueskinn og et tykt deilig ullteppe som jeg pleier å bre over han :P Men må skaffe en barnedyne å se om det hjelper :lol: Bortskjemt eller :P

Man kan ikke annet enn elske dem da! Symra holder på litt sånn, men jeg har så stor seng at jeg merker ikke så mye til romsteringene, bortsett fra det der med at det aller beste er å ha snuten sin i halsgropa til mor. Men bortsett fra det: er det bare jeg som synes det er veldig koselig å kjenne varmen fra en hunderygg mot ryggen? Pippin pleier å legge seg melt inntil ryggen min. :wub:

Er jo veldig koselig på morgenen:wub: 

Her i hus funket det dårlig. Whippsen la seg bare oppå og ikke under cavebeden :P 

Akk, så kjent! Er det noen med andre raser enn myndedyr som opplever det der? De er jo klin like på dette her disse whippsene :P 

Min får ikke sove i senga lenger pga nettopp det der, han ødelegger nattesøvnen vår rett og slett. Hender seg han maser om at vi skal legge på han teppe igjen, men nå sover han rett ved senga vår så det er bare å strekke ned armen og fikse det.

Akkurat nå er jeg spent på om bilen min er godkjent for kjøring. *kryssefingre*

Opplevde det verken med border collien eller alaska huskyen min. BC'en på 30 kg la seg i en liten klump i det ene hjørnet av sengen og jeg merket han ikke, STOR omveltning :P 

Dessverre blir vår nattesøvn også ødelagt av styret hans. Han har sengen sin rett nedenfor vår seng på min side, men det hjelper ikke så mye :P For han vil ligge i vår seng :lol: 

Skrevet

Tror vi kan fastslå at det ikke kommer noen for å måle opp tomtegrenser i dag :P  

Skrevet

Sutret over jobben tidligere i dag, og nå har jeg jaggu sagt ja til fornyelse av kontrakten frem til 31.januar. Hva man ikke gjør for pæng. :P Neida, det er ikke så ille altså, bare litt kjedelig og til tider slitsomt når det går i ett med lang kø. Men stort sett helt greit. :) Det er jo tilkalling og, så styrer jo litt selv hvor mye jeg sier ja til, og da er det helt kurant. Greit å vite at vi er økonomisk trygge (for tilkallingen er såpass at de stort sett vil ha oss opptil 100 % hehe) frem til februar i det minste. Og jeg trenger ikke ha dårlig samvittighet for å skulle gå et lp-kurs til flere tusen. :whistle:

• Like 3
Skrevet

Jeg har meldt samboer og valp på Lek og Belønning, jeg. Tror det blir kjekt for dem, og også litt nødvendig siden valpen har bestemt seg for å være en engel å trene med meg og et lite mareritt med ham.

Skrevet

Jeg er ganske fornøyd med å ha skrevet halvparten av prosjektoppgaven jeg forhåpentligvis skal levere når jeg er ferdig i praksis om 7 uker. :)

Skrevet

Det har flydd en drone rundt om over byen her i hele dag. Hva i alle dager holder den på med?

Spesielt siden det kommer på toppen av at noen helikoptre flyr lavt over fjellene her i området (kartlegger geologien i fjellene vistnok) så er det nok til at folk kan bli litt paranoide av seg :shifty:

Skrevet

Vært på ridetur i dag. Talli var så lykkelig at hun holdt på forgå. Bokstavelig, hun er så trygg at hun fant ut at hesten flytter seg så jeg ruller meg rett forann beina på den. Det gikk bra altså, men håper hun lærte noe (sikkert ikke, hun tror nok det er kjempe kelpier siden de er brune og morsomme) 

også må jeg tenke på om jeg kunne tenkt meg 1 time pendle vei eller ikke til jobb. Om svaret er ja så vurderer jeg legge inn bud. (Er ikke sikkert det blir kjøp av den betaler ikke så mye som de forventer) 

Skrevet

Gikk en fin tur i gamle trakter i dag :) Casper fikk burnet av seg litt krutt, og nå skal jeg snart fortsette å strikke :ahappy: Må bare få igjen smidigheten i hendene :P 

Jo, jeg kjøpte den nye boken til Jojo Moyes i går. Foreløbig virker den like bra som forgjengeren :D 

• Like 1
Skrevet

Jeg har en sånn rød støpejern gryte, kan jeg bruke den over åpen flamme?

Ja, det kan du. Anbefaler at du eventuelt setter noen støttesteiner i en firkant og setter den oppå dem for jevn temperatur. 

• Like 1
Skrevet

Den følelsen, når du endelig får sjekket ut hva den lekre hannen på EDS heter, og finner ut at 1 - du har sett han før, og syns han var lekker da og, og 2 - grunnen til at du ikke vurderer han i avl, er at han har HD C.. 

***** mellompudler og HD'en deres altså :aww:  

Skrevet

Skal på gå pent kurs snart, håper å bli kvitt iditarodambisjonene til Pigg :P Eller iallefall få litt mer motivasjon til å trene dem vekk.
Men det regner og er uffevær...

Skrevet

Vært på ridetur i dag. Talli var så lykkelig at hun holdt på forgå. Bokstavelig, hun er så trygg at hun fant ut at hesten flytter seg så jeg ruller meg rett forann beina på den. Det gikk bra altså, men håper hun lærte noe (sikkert ikke, hun tror nok det er kjempe kelpier siden de er brune og morsomme) 

også må jeg tenke på om jeg kunne tenkt meg 1 time pendle vei eller ikke til jobb. Om svaret er ja så vurderer jeg legge inn bud. (Er ikke sikkert det blir kjøp av den betaler ikke så mye som de forventer) 

En time pendlevei stjeler mye av dagen da ....

Skrevet

En time pendlevei stjeler mye av dagen da ....

Ja det er akkurat det, men det meste annet er "perfekt" men en(to) time kjøring er også større utgifter osv osv 

Skrevet

Ja det er akkurat det, men det meste annet er "perfekt" men en(to) time kjøring er også større utgifter osv osv 

Jupp, har prøvd det (en time hver vei) det var ikke hverken økonomisk eller gøy.... Men det funker jo for noen :)

Skrevet

SE FOLKENS!!!!!!!!!111!!!!!!11!!1!!

:jump::jump::jump::jump: HURRAAAA :frantics::jump::jump:

12038931_10153296383619601_8155058898135

:D:D:D:jump: ENDELIG! åååååh, jeg har ønsket meg dette her SÅ lenge, og så fikk jeg det i bursdagspresang av mamma og pappa, og i dag kom det i posten! Hurraaaaa!!!

Og altså, man trenger da ikke stor bil, alt får plass i minien min :aww: :lol: 

11227929_10153296382889601_6315616175642

• Like 17
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...