Gå til innhold
Hundesonen.no

Tråden om sying


puddellover
 Share

Recommended Posts

Jeg syr mest kostymer til historiske arrangement eller laiver. Og litt hundedekken og annet småtteri ved behov. Har sydd et par moderne kjoler og bukser, men mest kostymer. Har vel postet litt i håndarbeidstråden tror jeg.

Her er et galleri med noe av det jeg har sydd:

http://www.simira.net/gallery/Laiv/Kostymer/

http://www.simira.net/gallery/Laiv/Sewing/

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kult at flere her syr og ekstra kult er det når det er litt større ting! Jeg begynte nettopp å sy på maskinen, den er ganske gammel, men har nylig vært på reparasjon. Rakk å sy en hengekøye til rotter før jeg hører et poff og det begynner å ryke. Så skuffa! Skulle liksom redesigne tøyet jeg ikke lenger passer :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sydd nesten hele livet. Har Vk1 i sømfaget. Det er to grunnleggende nødvendigheter du må huske utenom å tre maskinen riktig og passe på at spolen ligger riktig vei: Holde i begge trådene når de begynner å sy, sjekke at nålen ikke er butt eller bøyd. Det vil spare deg for mange ergrelser.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kult at flere her syr og ekstra kult er det når det er litt større ting! Jeg begynte nettopp å sy på maskinen, den er ganske gammel, men har nylig vært på reparasjon. Rakk å sy en hengekøye til rotter før jeg hører et poff og det begynner å ryke. Så skuffa! Skulle liksom redesigne tøyet jeg ikke lenger passer :(

Ai, redd for at det er motoren som sa poff :/ ikke helt uvanlig dessverre.

Jeg jobba med symaskiner og stoff for noen år siden, og sydde en del da. Vært uten maskin i et års tid, men nå som jeg endelig har fått henta maskina mi igjen gleder jeg meg til å bruke den igjen.

Hundeklær til lille frøken fryspinn står øverst på lista :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man sy halsbånd med vanlig symaskin? Sikkert litt dumt spørsmål...tenker bare ift. at halsbånd blir ganske tykt når det blir flere lag osv?

Det spørs nok litt på maskinen. Den gamle mekaniske Husqvarnaen min har jeg sydd mye rart med, blant annet hundebånd, -seler og faktisk en agilitytunnel av armert presenning, det ville jeg ikke gjort med den nye. På den annen side så burde jo en normal symaskin takle fire-fem lag med dongeri, og når det blir for tykt så er jo gjerne problemet at man ikke får stoffene under trykkfoten og at maskinen ikke klarer å trekke stoffet (jevnt). Du merker når det blir for tungt ...så det er jo bare å teste, men hvis du skal få det til å se proft ut så er det sikkert en fordel med en industrimaskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg syr litt, men er helt amatør. Syr kjole jeg skal ha med på ferie nå, hvis jeg rekker å få den ferdig til jeg skal dra. Bruker skjeldent mønster, men klipper og tegner etter noe jeg liker som passer. Har lagd mye julegaver som handlenett, vesker, tekannevarmer og toalett mapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs nok litt på maskinen. Den gamle mekaniske Husqvarnaen min har jeg sydd mye rart med, blant annet hundebånd, -seler og faktisk en agilitytunnel av armert presenning, det ville jeg ikke gjort med den nye. På den annen side så burde jo en normal symaskin takle fire-fem lag med dongeri, og når det blir for tykt så er jo gjerne problemet at man får stoffene under trykkfoten og at maskinen ikke klarer å trekke stoffet (jevnt). Du merker når det blir for tungt ...så det er jo bare å teste, men hvis du skal få det til å se proft ut så er det sikkert en fordel med en industrimaskin.

Mamma har en gammel symaskin, tenkte om jeg kanskje skulle prøve å låne den å se om jeg fikk til noe. Lurer på om det er en Signer. Hun har hatt den så lenge jeg kan huske, sikkert 15-20 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ai, redd for at det er motoren som sa poff :/ ikke helt uvanlig dessverre.

Jeg jobba med symaskiner og stoff for noen år siden, og sydde en del da. Vært uten maskin i et års tid, men nå som jeg endelig har fått henta maskina mi igjen gleder jeg meg til å bruke den igjen.

Hundeklær til lille frøken fryspinn står øverst på lista :)

Jepp! Var nok motoren som takket for seg, overspenning eller et eller annet i og med at den ikke var i bruk når det skjedde, men fremdeles med støpselet i stikkontakten :( Heldigvis er det fremdeles garanti på den etter at den ble reparert for noen tusinger, så jeg satser på at den funker fjell etter det. Men det betyr at det blir en liten pause før jeg i det hele tatt fikk startet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

jeg syr pysjamasbukser og skal prøve å utvide reportoaret i løpet av høsten. Jeg bruker mest overlockmaskin, så jeg kan sy i stretch-stoffer.

 

Om du skal prøve å sy halsbånd o.l. ville jeg passet på at jeg har et par ekstra synåler, fort at de brekker ;)

Jeg har en vanlig piaff symaskin med overlock funksjon. Så man må ikke ha overlock maskin for å sy i flanell eller stretch.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan knapt å tre tråd, men syntes det var morsomt å prøve noe nytt! Har sydd en genser og noe potesokker til nå med greit resultat.

Jeg har en hel haug med fleecestoff, kunne gjerne tenkt meg å sy en heldress til Keo og votter til meg selv. Men aner ikke hvordan jeg skal gå frem eller starte, om noen kan gi meg en pekepinn hadde jeg blitt veldig glad :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en vanlig piaff symaskin med overlock funksjon. Så man må ikke ha overlock maskin for å sy i flanell eller stretch.

har du overlock med kniv eller bare en slags overlock søm? Hadde en overlock type søm på min vanlige maskin, men det er natt og dag mellom den og overlock maskinen min. Den kutter og syr sømmene så det blir som vanlig butikksøm. Klarer meg ikke uten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man sy halsbånd med vanlig symaskin? Sikkert litt dumt spørsmål...tenker bare ift. at halsbånd blir ganske tykt når det blir flere lag osv?

Jada. Jeg har en helt vanlig, dårlig maskin, og det går fint. Men kjøp gode nåler. Hender også jeg må hjelpe min litt på de tykkeste stedene, men. Det funker.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du overlock med kniv eller bare en slags overlock søm? Hadde en overlock type søm på min vanlige maskin, men det er natt og dag mellom den og overlock maskinen min. Den kutter og syr sømmene så det blir som vanlig butikksøm. Klarer meg ikke uten :)

Det er jeg helt enig i. To forskjellige verdener.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du overlock med kniv eller bare en slags overlock søm? Hadde en overlock type søm på min vanlige maskin, men det er natt og dag mellom den og overlock maskinen min. Den kutter og syr sømmene så det blir som vanlig butikksøm. Klarer meg ikke uten :)

Det blir fine sømmer og er veldig kjekt med overlockmaskin, men den viktigste forskjellen er egentlig farten. Det går helt fantastisk mye raskere med en overlockmaskin. Men jeg sydde mye i elastisk stoff før jeg fikk overlockmaskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sydd endel. Vinterdekken til 3 hunder, noen 100 par potesokker, masse halsbånd, seler, kobbel og hundeleker. Har både industrimaskin, og vanlig symaskin, men dessverre så er begge deler gamle maskiner, og reparasjoner som burde vært gjort på de koster mer enn de kostet i innkjøp, så nå syr jeg stort sett kun til eget bruk, eller når jeg får "sy kick" + at jeg har dårlig rygg og armer, så da blir det litt begrenset.

Drømmer om skikkelig broderimaskin, men må vinne i lotto først, og da må jeg jo faktisk sende inn tippelapp :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir fine sømmer og er veldig kjekt med overlockmaskin, men den viktigste forskjellen er egentlig farten. Det går helt fantastisk mye raskere med en overlockmaskin. Men jeg sydde mye i elastisk stoff før jeg fikk overlockmaskinen.

Hva er trikset for å få til å sy med stretchstoffer på vanlig maskin? Jeg fikk det liksom aldri til. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er trikset for å få til å sy med stretchstoffer på vanlig maskin? Jeg fikk det liksom aldri til. :icon_confused:

smal sikksakksøm og riktige nåler. Jeg bruker smalere nåler enn vanlig f.eks 60-70 og gjerne ikke universalnål, men stretchnål om stoffet krever det.

Riktig trykk på foten så den ikke holder igjen stoffet for mye er også en greier endel folk sliter med.

Elastiske sømmer på maskina er kjempekjekt også, spesielt til klær som skal tåle litt, da vanlige sømmer har en tendens til å rakne i enkelte plagg når man tar de på, fordi sømmen er såpass mye mindre elastisk enn stoffet.

Hvis du hadde et annet problem kan du gjerne beskrive det, så kan jeg se om jeg husker hva løsninga var på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...