Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger tips til valg av hunderase


Mortens
 Share

Recommended Posts

Heisann.

Trenger litt hjelp av mer erfarne folk.

Litt om oss.

Vi er et par i 26 års alderen som bor på vestlandet i hus med stor tomt.

Jeg jobber offshore å har mye fritid og hun er sykepleier.

Vi er begge aktive tur gåere å jeg bruker mye av tiden min hjemme i skogen å fisketurer.

Begge er godt vandt til hunder.

Vi søker en middels stor hund som liker å gå tur i skog og vei men også kan slappe av på kvelden å som liker kos.

Han må være barnevenlig grunnet venner har barn.

Vi har ikke så spreke vintrer her så det er ikke krav om veldig tykk pels.

Jeg kommer nok ikke til å drive agility eller utstilling men den bør være lydig.

Ønsker også at du kan slippe den løs å la den få kose seg men stikker ikke av.

Håper noen har noen tips. Er det noe mer dere lurer på så spør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt en hund med litt god pels likevel, jeg, ettersom dere liker å være mye ute. Jeg har bodd både ved kysten og litt lenger inn i landet, og whippeten min foretrekker nok tørr kulde foran milde, men vindfulle og våte vintre på kysten.

Tenker også finsk eller svensk lapphund, lapsk vallhund, norsk buhund, islandsk fårehund - eller norsk lundehund, så klart :-) Den siste er kanskje litt mindre enn dere ser for dere, men bedre turkompis kan ikke jeg tenke meg, i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror omtrent alle hunder passer kriteriene deres. Lydig, stikker ikke av, barnevennlig, like skogen, avknapp... Alt det kan de fleste hunder få til bare du jobber med det. Spesielt lydighet og innkalling kommer ikke av seg selv!

Jeg ville også gått for en hund med litt skikkelig pels hvis den skal være mye ute hele året. Spesielt om den skal være i ro og fiske over lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er forslått en del spisshunder. Hm. Jeg tenker mer de erketypiske familiehundene ala golden, collie osv, jeg.

Men som rosinbolle skriver, det dere ønsker der, kan dere få i nesten hvilken som helst rase. Individer kan være "født lydig", men det er ikke noen rasegreie. Noen raser er dog enklere å trene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et såpass bredt spekter av raser som kan passe, at dere nesten må tenke litt på hva slags "hundetype" dere liker. Treff litt ulike hunder og kjenn på hva dere trives med. Liker dere spisshundtyper, retrievertyper, gjeterhunder, etc etc? Eksempelvis har ikke vi så ulikt utgangspunkt som dere i vårt hundehold, og har en lapphund, en collie, golden retriever etc hadde nok også passet, men vi liker selvstendigheten og det som "følger med" på spisshundene, og personlig blir jeg småsprø av eksempelvis mer typiske gjeterhunder, artige der og da, men ikke å bo med liksom :P For andre er det helt omvendt, får lyst til å kaldkvele spisshunder mens retrievere passer perfekt i hundeholdet. Så treff litt ulike hunder, både ulike raser og ulike "hundetyper", og kjenn på hva som passer dere :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalde dager løses jo ganske lett med et dekken. Spesielt om hunden har litt varm pels så trengs det jo sjeldent masse styr med å "kle på" ting som dekker over alt eller flere lag etc. Et godt isolerende underlag gjør jo egentlig det meste om man skal ta pause og evnt et vanlig regntett dekken med litt for om det er mye regn/vind. Mens man går og er i bevegelse så går det jo stort sett bra uten, men de fleste setter vell pris på et foret dekken når det er 0 grader å sludd/regn eller når det er 20 minus å man skal rusle en rolig tur i bånd(hvor hunden ikke produserer så mye varme selv).

Jeg tenker også collie (korthåret eller langhåret), bearded collie (spørs om dere takler pelsstell?), golden retriever eller engelsk springer spaniel. Spesielt de to første (gjeterhunder) er jo fra naturens side hunder som har liten radius når de er løse, opptatt av eier, lydig og milde greie sjeler. Lydighet/komandoer må selvsagt læres, men ting som hvor stort de går når båndet forsvinner og hvor opptatt de er av å høre på eier kommer jo også en god del an på medfødte egenskaper. Det er mye lettere å få noen hunder lydigere enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det folk sier om at "alle hunder kan bli lydige" er da en sannhet med modifikasjoner. Om man rimelig enkelt vil få en hund som kommer på innkalling og holder seg i nærheten så skaffer man seg ikke eurasier, ridgeback eller husky, for eksempel. Men definitivt mange å velge mellom.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville i alle fall unngått jakthundraser som jo er avlet med sterke instinkter, enten det er fuglehunder eller hunder som er avlet for å jakte hårvilt. Nevner det fordi disse jo er flotte turkamerater når man er glad i friluftsliv. En glede dersom man vil jakte, men de tar seg ofte noen glad-runder i terrenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...