Gå til innhold
Hundesonen.no

Ønsker rapportplikt på operasjoner


Guest 2ne
 Share

Recommended Posts

NKK ber Mattilsynet om å innføre rapportplikt på operasjoner

NKK sendte 18. juni vedlagte brev til Mattilsynet vedrørende innføring av rapportplikt på operasjoner i respirasjonsorganene. Forslaget om rapportplikt ble også fremmet i et møte med Mattilsynet 08. april. I brevet påpeker NKK at innføring av rapportplikt på denne typen inngrep vil være et svært viktig verktøy for å bedre hundehelsen i Norge.

Kortsnutede hunder, både blandingshunder og renrasede hunder, har i de senere årene økt sterkt i popularitet. NKK har nedlagt et stort arbeid for å motvirke overdrivelser av eksteriøre særtrekk som går ut over hundens helse og velferd. Et viktig tiltak er innføringen av BSI - breed specific instructions regarding exaggeration in pedigree dogs - et program som går ut på at eksteriørdommere skal ta hensyn til overdrevne eksteriør- og mentaltrekk som kan påvirke hundenes funksjonelle helse. NKK bidrar også i stor grad til å markedsføre programmet i store deler av den internasjonale hundeverden.

Ønsker å nå alle

Denne typen tiltak har imidlertid primært effekt på hunder som deltar på utstillinger, og det finnes per i dag ikke gode nok virkemidler for å hindre at hunder med pusteproblemer blir brukt i avl. NKK arbeider derfor også nå med å utvikle en "fitness-test" for bulldog og andre aktuelle raser, hvor hunden må gå 1 km på 12 minutter, og respirasjon, puls og temperatur måles før, umiddelbart etter og på flere fastsatte tidspunkter i etterkant av turen.

Det er imidlertid velkjent i veterinære fagmiljøer at stadig flere hunder opereres i luftveiene for å kunne puste bedre, og på den måten få økt sin livskvalitet. Dette gjelder ikke bare registrerte rasehunder, men også i høyeste grad blandingshunder og uregistrerte hunder. Det er god grunn til å anta at begge disse to gruppene er i kraftig økning i Norge, som i resten av Europa.

- NKK ønsker å utelukke hunder med store pusteproblemer fra avl. Vi ønsker nå derfor å få oversikt over hvilke hunder som er operert for disse problemene. Om det innføres rapportplikt på denne typen operasjoner, vil NKK kunne legge avlssperre på disse hundene. Dette innebærer at avkom etter disse hundene ikke vil bli registrert hos NKK. Om rapportplikten innføres og informasjonen tilgjengelig for alle i en åpen database hvor de opererte hundene var identitfisert med chipnummer vil dette kunne ha stor effekt i det svært viktige arbeidet med å redusere antallet hunder som lider av disse meningsløse overdrivelsene, sier NKKs administrerende direktør Trine Hage.

Enhver person som kjøper en valp, enten det er blandingshund eller rasehund, skal ha krav på at oppdretter opplyser om foreldrenes chipnummer, og vil da kunne benytte seg av databasen for å sjekke hvorvidt foreldredyrene er operert. I denne forbindelse fremmer også NKK et ønske om obligatorisk chip-merking av hunder, tilsvarende Dansk Hunderegister i Danmark.

- Som det fremgår av brevet er NKK er villig til å påta seg å drifte den åpne databasen for de innrapporterte operasjonene, og vi ser frem til videre dialog med Mattilsynet rundt det vi anser å være et viktig steg for hundevelferden i Norge, sier Hage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres supert ut det!

Men det kommer garantert til å bli noen mørketall ettersom det er alltid noen som vil la være å rapportere for en venn eller lignende..

Det jeg derimot reagerer på er denne testen. Det skal da være virkelig ille hvis hunden ikke klarer å gå 1 km på 12 min vel? Det vil jo bare luke ut de skikkelig ille..

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

I denne forbindelse fremmer også NKK et ønske om obligatorisk chip-merking av hunder, tilsvarende Dansk Hunderegister i Danmark.

- Som det fremgår av brevet er NKK er villig til å påta seg å drifte den åpne databasen for de innrapporterte operasjonene, og vi ser frem til videre dialog med Mattilsynet rundt det vi anser å være et viktig steg for hundevelferden i Norge, sier Hage.

Ja why bother, dette er jo bare tull eller?

Det jeg derimot reagerer på er denne testen. Det skal da være virkelig ille hvis hunden ikke klarer å gå 1 km på 12 min vel? Det vil jo bare luke ut de skikkelig ille..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Dette vil nok møte mye motstand. Det er vel ett par raser som helhet kan avskrives om dette innføres. 1km på 12 minutter krever faktisk at hunden går i normal ganghastighet i 12 minutter og jeg ser mye hunder uten å nevne rase som sliter med å oppnå en sånn hastighet uten å hyle som en stukken gris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres supert ut det!

Men det kommer garantert til å bli noen mørketall ettersom det er alltid noen som vil la være å rapportere for en venn eller lignende..

Det jeg derimot reagerer på er denne testen. Det skal da være virkelig ille hvis hunden ikke klarer å gå 1 km på 12 min vel? Det vil jo bare luke ut de skikkelig ille..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Enig.

En hund kan fint passere den testen, men fortsatt være veldig plaget av sin konstruksjon vedrørende både pust og fysikk. Det er jo ikke en test akkurat. De som ikke passerer den der vil jo heller ikke greie å trave rundt i utstillingsringen eller gå rundt på stevneplassen..

Why bother, jo det kan man si. Det er fint å prøve, men det må jo gå an å sette inn noen virkelige krav da, dette virker jo bare som det er satt inn for syns skyld. Nå er det en "test" da får folk slutte å klage, vi gjør alt vi kan. Rapportplikt på operasjoner derimot, det er bra og helt på sin plass.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, why bother, liksom? Det kommer ikke til å hjelpe uansett  :sheldon:

Jeg var ikke sarkastisk på noen måte jeg...? Jeg synes det er helt supert at dette innføres..

Og for min del virker testen "for snill", for jeg trodde virkelig ikke det sto SÅ ille til med rasene at de ikke klarte å gå i 12 minutter i vanlig tempo.. Greit hvis det er steksol, så kan ejg se at noen får problemer, men feks overskya og typisk trøndersommer, så skulle det egentlig ikke by på problemer..

 

Ja why bother, dette er jo bare tull eller?

Dette vil nok møte mye motstand. Det er vel ett par raser som helhet  kan avskrives om dette innføres. 1km på 12 minutter krever faktisk at hunden går i normal ganghastighet i 12 minutter og jeg ser mye hunder uten å nevne rase som sliter med å oppnå en sånn hastighet uten å hyle som en stukken gris.

Alle endringer fører jo til mye motstand..

Men jeg skal innrømme at jeg har ikke sett så mange som har vært så dårlig at de ikke klarer å gå i vanlig tempo i 12 min pga fysiske skavanker.. Der har det vært mosjonen det har stoppet i.. Og det kan da ikke skyldes på verken hunden eller rasen..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja why bother, dette er jo bare tull eller?

Jeg har - nok en gang - ingenting i mot chipping av hunder. Faktisk så er alle mine hunder chippet. Jeg tror bare ikke at det er en lov eller et krav som a) kan håndheves, og b) gjør noen forskjell. Da er vi ferdig med diskusjonen for min del, Joachim, å mele på dette i en halv evighet gjør oss ikke mer enige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig.

En hund kan fint passere den testen, men fortsatt være veldig plaget av sin konstruksjon vedrørende både pust og fysikk. Det er jo ikke en test akkurat. De som ikke passerer den der vil jo heller ikke greie å trave rundt i utstillingsringen eller gå rundt på stevneplassen..

Why bother, jo det kan man si. Det er fint å prøve, men det må jo gå an å sette inn noen virkelige krav da, dette virker jo bare som det er satt inn for syns skyld. Nå er det en "test" da får folk slutte å klage, vi gjør alt vi kan. Rapportplikt på operasjoner derimot, det er bra og helt på sin plass.

Nja, det har vært berømte hunder som vinner masse og sitter på isposer mellom rundene i ringen.

Om de måler temp og slikt gir jo også det muligheten til å luke ut flere hunder enn bare de som kollapser i ringen, men også de som sliter etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

En hund kan fint passere den testen, men fortsatt være veldig plaget av sin konstruksjon vedrørende både pust og fysikk. Det er jo ikke en test akkurat. De som ikke passerer den der vil jo heller ikke greie å trave rundt i utstillingsringen eller gå rundt på stevneplassen..

Jeg kan jo ta feil men jeg leser ikke den testen som noe hunden nødvendigvis består bare fordi man kommer i mål, da vil jo og hele hensikten være borte. Den må komme i mål uten å måtte plages i 12 minutter og etterpå noe som gjør saken ganske annerledes.

NKK arbeider derfor også nå med å utvikle en "fitness-test" for bulldog og andre aktuelle raser, hvor hunden må gå 1 km på 12 minutter, og respirasjon, puls og temperatur måles før, umiddelbart etter og på flere fastsatte tidspunkter i etterkant av turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg har - nok en gang - ingenting i mot chipping av hunder. Faktisk så er alle mine hunder chippet. Jeg tror bare ikke at det er en lov eller et krav som a) kan håndheves, og b) gjør noen forskjell. Da er vi ferdig med diskusjonen for min del, Joachim, å mele på dette i en halv evighet gjør oss ikke mer enige.

Jeg kan ikke tvinge deg til å diskutere noe som helst. Jeg syns fortsatt det er ganske interessant at du mener det ikke vil gjøre noen forskjell mens NKK her skriver indirekte at det er en forutsetning for å kunne gjøre en forskjell i dette tilfellet for hunder med pusteproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja why bother, dette er jo bare tull eller?

Dette vil nok møte mye motstand. Det er vel ett par raser som helhet kan avskrives om dette innføres. 1km på 12 minutter krever faktisk at hunden går i normal ganghastighet i 12 minutter og jeg ser mye hunder uten å nevne rase som sliter med å oppnå en sånn hastighet uten å hyle som en stukken gris.

Hvilke raser da? At det finnes individer fra absolutt alle kortneserasene som "hyler som en stukken gris" i den hastigheten er det sikkert, men at det er normen for mopser eller bulldoger tror jeg ingenting på. Da må i allefall jeg ha vært usannsynlig heldig i mitt møte med disse rasene.

Jeg synes dette er kjempebra! Det vil nok være mye motstand hos gamle oppdrettere som vil gjøre ting på sin måte, men valpekjøpere, hundeeiere og de oppdaterte og reflekterte oppdretterne vil sette pris på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke sarkastisk på noen måte jeg...? Jeg synes det er helt supert at dette innføres..

Nei, det var jeg som var sarkastisk, for nå har NKK fått kritikk i flere år for at de ikke gjør noe, og når de da gjør noe, så er det selvsagt galt det de gjør også.

Og for min del virker testen "for snill", for jeg trodde virkelig ikke det sto SÅ ille til med rasene at de ikke klarte å gå i 12 minutter i vanlig tempo.. Greit hvis det er steksol, så kan ejg se at noen får problemer, men feks overskya og typisk trøndersommer, så skulle det egentlig ikke by på problemer..

Alle endringer fører jo til mye motstand..

Men jeg skal innrømme at jeg har ikke sett så mange som har vært så dårlig at de ikke klarer å gå i vanlig tempo i 12 min pga fysiske skavanker.. Der har det vært mosjonen det har stoppet i.. Og det kan da ikke skyldes på verken hunden eller rasen..

Som Joachim nevner, så var vel litt av poenget at de skulle måles før, under og etter prøven. Og som du er inne på, så er noe av problemet at disse hundene ofte blir solgt til folk som vil ha bikkjer som helst ikke beveger seg stort, noe som gjør at de både er feite og i dårlig kondisjon, noe som neppe gjør pusteproblemene deres noe bedre. Så i første omgang så er det greit å luke ut de aller verste tilfellene, syns jeg. Så får man høyne kravene til hvor fort de skal kunne bevege seg når helsa har blitt litt bedre (og med helse så tenker jeg på kondis i tillegg til pusteproblematikken).

Men det som jeg syns var udelt positivt, er det at de ønsker rapportplikt på operasjoner. Egentlig ønsker jeg det på alle typer operasjoner, på alle raser, men det er nå allikevel et skritt i riktig retning.

Jeg kan ikke tvinge deg til å diskutere noe som helst. Jeg syns fortsatt det er ganske interessant at du mener det ikke vil gjøre noen forskjell mens NKK her skriver indirekte at det er en forutsetning for å kunne gjøre en forskjell i dette tilfellet for hunder med pusteproblemer.

Men jeg må ikke være enig med NKK i alt heller jeg, det jeg syns gjør en forskjell for raseavlen på disse hundene, er rapporteringa av operasjoner og innføring av avlssperre på bikkjer som blir operert. Det har fint lite med chipping å gjøre, selv om alle registrerte rasehunder skal være chippet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Hvilke raser da? At det finnes individer fra absolutt alle kortneserasene som "hyler som en stukken gris" i den hastigheten er det sikkert, men at det er normen for mopser eller bulldoger tror jeg ingenting på. Da må i allefall jeg ha vært usannsynlig heldig i mitt møte med disse rasene.

Jeg synes dette er kjempebra! Det vil nok være mye motstand hos gamle oppdrettere som vil gjøre ting på sin måte, men valpekjøpere, hundeeiere og de oppdaterte og reflekterte oppdretterne vil sette pris på dette.

Tror ingen skal undervurdere en sånn test. Når jeg skriver ganghastighet så er det menneske for ikke skille på hundenes fysikk. Hunden skal holde minst 5km/t i 12 minutter. Det er noe helt annet enn å løpe en runde eller to i ringen for så å kunne puste ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var jeg som var sarkastisk, for nå har NKK fått kritikk i flere år for at de ikke gjør noe, og når de da gjør noe, så er det selvsagt galt det de gjør også. 

 

 Som Joachim nevner, så var vel litt av poenget at de skulle måles før, under og etter prøven. Og som du er inne på, så er noe av problemet at disse hundene ofte blir solgt til folk som vil ha bikkjer som helst ikke beveger seg stort, noe som gjør at de både er feite og i dårlig kondisjon, noe som neppe gjør pusteproblemene deres noe bedre. Så i første omgang så er det greit å luke ut de aller verste tilfellene, syns jeg. Så får man høyne kravene til hvor fort de skal kunne bevege seg når helsa har blitt litt bedre (og med helse så tenker jeg på kondis i tillegg til pusteproblematikken). 

 

Men det som jeg syns var udelt positivt, er det at de ønsker rapportplikt på operasjoner. Egentlig ønsker jeg det på alle typer operasjoner, på alle raser, men det er nå allikevel et skritt i riktig retning. 

 

Men jeg må ikke være enig med NKK i alt heller jeg, det jeg syns gjør en forskjell for raseavlen på disse hundene, er rapporteringa av operasjoner og innføring av avlssperre på bikkjer som blir operert. Det har fint lite med chipping å gjøre, selv om alle registrerte rasehunder skal være chippet.

Jeg synes også det er bare kjempe flott altså! Og definitivt et steg i riktig retning, men når skal de ta denne testen? Blir det en obligatorisk test for alle? Bare de som skal i avl?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ingen skal undervurdere en sånn test. Når jeg skriver ganghastighet så er det menneske for ikke skille på hundenes fysikk. Hunden skal holde minst 5km/t i 12 minutter. Det er noe helt annet enn å løpe en runde eller to i ringen for så å kunne puste ut.

Ja, så klart er ganghastighet for oss mennesker. Jeg er fast barnevakt for 2 franske bulldoger, og de holder følge med boxeren og meg uten problemer både i line i skogen og kort bånd på veien, og vi går mye lengre enn 1 km, altså. Nå har jeg mest kjennskap til fransk bulldog, men ut i fra alle bildene på facebook så er det absolutt ikke bare disse 2 individene som er med på fjellturer og går søndagstur på flere mil sammen med eierne.

Men 2ne trekker frem enda et godt poeng. Dette er raser som ofte blir holdt overvektige og utrente. Det har selvfølgelig mye å si for pust og kondisjon. Jeg håper at denne testen kan ha enda en positiv utvikling ved at folk må holde hundene slanke og fine for at de skal klare å bestå disse testene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jo mer jeg omgåes en kortsnutet hund , jo mer horribelt synes jeg den avlen er.

Bikkja hveser og hiver etter pusten.

Han er atletisk bygd, får 1 time med hundeluftere hver dag og er stort sett med Nico på flere timers skogstur hver helg.

Det er IKKE annet enn avlen som gjør at han sliter når det bikker 20 varmegrader eller turen blir i raskt tempo.

Han holder stort sett følge og virker kvikk med mindre det er varmt, men måten han puster på er bare ikke sunn.

Han hadde fint klart 1 km på 12 min , men han puster bare ikke normalt. Jeg får vondt av å høre han , alle vet jo at det ikke finnes noen verre følelse enn å ikke få puste skikkelig! Det brukes som tortur!

Skulle vært interessant å sjekke respirasjonen hans..

Jeg synes Nkk viser litt baller, og jeg jublet når jeg leste dette..

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, det har vært berømte hunder som vinner masse og sitter på isposer mellom rundene i ringen.

Om de måler temp og slikt gir jo også det muligheten til å luke ut flere hunder enn bare de som kollapser i ringen, men også de som sliter etterpå.

Selvsagt, man vet jo at det finnes slike hunder, men de premieres jo uansett. Her kan man ta flere sikkert, men det er jo fortsatt ikke en test. Dette kommer kanskje til å ta 10-20 % av de aller aller verste, mens mange som ligger over den grensa, men som fortsatt er i så dårlig forfatning at det er dyreplageri og ikke hører hjemme i en utstillingsring eller for en premiering fortsatt vil kunne holde ting gående akkurat som de vil. Ikke fordi, jeg ser ikke for meg at noen som er i god nok form til å i det hele tatt være på en utstilling ikke kan få hunden igjennom den testen med litt målrettet trening.

Jeg kan jo ta feil men jeg leser ikke den testen som noe hunden nødvendigvis består bare fordi man kommer i mål, da vil jo og hele hensikten være borte. Den må komme i mål uten å måtte plages i 12 minutter og etterpå noe som gjør saken ganske annerledes.

Jeg leser akkurat det samme, og mener fortsatt at dette ikke er en test. For noen hund. De som ikke greier å gå 1 km på 12 minutter (og passere kravene som følger) er i j**** dårlig forfatning. De som ikke hadde vært i stand til å passere en 3 ganger så lang test med samme krav er også i j***** dårlig forfatning. Listen skulle ligget mye mye høyere, for den testen der kommer fortsatt til å slippe igjennom mye som er langt forbi dyreplageri. Når de først skal lage en test, kan de ikke lage en test liksom? Dette synes jeg for min del ligner med på at "vi later som vi lager en test så alle blir fornøyde, men egentlig setter vi lista så lavt at "alle" kommer igjennom uansett" (fordi man egentlig ikke tørr å ta et standpunkt eller stikke hånda i maurtua).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...