Gå til innhold
Hundesonen.no

Børste/kam til røytepels (tervueren)


M.J
 Share

Recommended Posts

Hei!

Nå er det lenge siden jeg har postet noe her. Jeg trenger noen tips til gode verktøy for å få av mest mulig røytepels på kortest mulig tid.

Chili(tervueren) har begynt å røyte nå, og hun mister som vanlig absolutt all pels - både underull og dekkhår. Vanligvis pleier jeg å bade henne og børste med en "schäferkarde" med roterende tenner. Det funker ganske bra, men jeg skulle gjerne hatt noe enda mer effektivt(om det finnes).

Jeg er også på utkikk etter noe jeg kan fjerne dekkhårene med. Det duger ikke karden til. Furminator funker forsåvidt bra, men den kutter av pelsen og hun ser ikke ut etterpå.

Noen som har noen gode tips? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

GI et bad (som du gjør, leser jeg), om du har blåser, så fungerer det supert har jeg lest, men en hårføner kan funke det også. Hvis jeg skal ta røytepelsen ordentlig, så bruker jeg en tettannet kam og grer dem lag for lag. Det er en helvetes jobb da spesielt Angus har pels så det holder, men det er skikkelig effektivt om man gjør det ordentlig en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker å gå over My med hendene når hun røyter dekkpelsen sin. Den slipper såååå mye treigere enn ulla. Da står jeg rett og slett bare å napper henne i pelsen så mye og hardt jeg kan uten at hunden blir mishandlet. :P Det funker veldig bra! Da ser man at man får med de døde røttene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, oppvaskhansker er gull! Gjerne fukte hanskene eller pelsen lett først, så tar de enda bedre synes jeg. Det hjelper også mye å bade hunden, bruke en fintannet karde og kam i dusjen både før og etter sjamponering og mens man skyller, da får man av mye. Hvis man så blåser og bruker hansker til slutt, bør det meste ha kommet seg av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppvaskhandsker, er det et triks på korthårede røytehel** også? Dette har jeg virkelig lite greie på, men ser for meg at støverene gjerne kan bli kvitt noen mengder pels før campingtur.... :P

Har ikke prøvd på kortere enn schäferpels, men det er jo billig å prøve, i det minste.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppvaskhandsker, er det et triks på korthårede røytehel** også? Dette har jeg virkelig lite greie på, men ser for meg at støverene gjerne kan bli kvitt noen mengder pels før campingtur...:P

Jeg bruker det på mopsene hvertfall ;-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppvaskhansker!

*host* @Margrete *host*

Da får du en terv som ser ut som Alf!

Åh klapp igjen a! *flir*

Nei ikke oppvaskhansker på langhår, herregud jente, da får du angst til slutt. Furminator bruker jeg ikke, men jeg bruker schæferkarden feil vei på en måte. Første drar jeg opp all pelsen til det er lett å komme igjennom den veien, så tar jeg karden slik at jeg nedover på en måte :P Altså, ikke børster på vanlig måten men jeg skyver børsten nedover. Får mer tak i all pels på den måten. Dekkhårene napper jeg ;) Det er gøy! Sleng på ridehansker/dusjhansker og napp vekk. Da får du en hund som ser slik ut i en periode, men skitt au, hva man ikke gjør for å slippe å støvsuge.

Jeg skal prøve å få tatt en video av hva jeg mener med karden, for det er ikke så lett å forklare. Den er i hvert fall supereffektiv på all underulla til Nix.

10501976_10153362444500833_2726695691806

På normalhår napper jeg også, her er det kun deler av manken som har gått :P

248578_10150292667640833_2845988_n.jpg?o

Det er det indre som teller :sleep:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at Nix nå er døpt om til Alf! :P

Det gleder meg stort at referansen begynner å få feste hos flere schäferfolk, for når jeg først lo meg i hjel av et bilde av Nix og kommenterte at hun så ut som Alf, så lot Margrete som hun ikke skjønte hva jeg snakka om. :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter litt OT:

Det gleder meg stort at referansen begynner å få feste hos flere schäferfolk, for når jeg først lo meg i hjel av et bilde av Nix og kommenterte at hun så ut som Alf, så lot Margrete som hun ikke skjønte hva jeg snakka om. :lol:

Ja, hvem skulle vist at du var årsaken til at Nix får navnet Welincha's N-Alf to ganger i året :wub: Det verste er at det ikke er bare på nett heller *ler*

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som bader hunden og børster etterpå - børster dere hunden mens den fortsatt er våt eller når det har tørket?

Hilsen hun som bare har børstet hunden tørr ;)

Børster før bading for å få av løs pels (lite vits i å bruke tid på å væte og såpe inn pels man kan fjerne først), og for å være helt sikker på at det ikke er noen floker noe sted (blir værre av vann), under bading (med shampo/balsam for å få dette ned i huden), under skylling (for å få av mest mulig pels før føning), under føning (for å slippe mest mulig flyvende pels i rommet) og etter føning, selv om det ikke er mye igjen etter føning hvis man gjør alt foran på lista. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

For å få av røytepels bruker jeg en helt vanlig karde jeg. Men jeg børster lag for lag helt ned til huden. Så dusjer jeg bikkja med såpe og masserer såpa godt inn og skyller godt med god temperatur på vannet (ikke så varmt at det blir ubehagelig for hunden selvfølgelig). Hadde jeg hatt blåser hadde det sikkert vært fint, men jeg venter bare til de tørker av seg selv. Når den er tørr børster jeg på nytt lag for lag gjennom hele pelsen. Om jeg gjentar sånn skikkelig børsting noen dager, så går røyteperioden ganske fort. I år har jeg ikke børsta i det hele tatt, de har røyta en halv evighet uten at det har blitt noe mindre pels. På søndag tok jeg en skikkelig børsterunde, så vask og ny skikkelig børsterunde i går. Skal gjenta børstinga i morgen, da regner jeg med at de er stort sett ferdige. Men de må børstes skikkelig lag for lag. Sånn overflatebørsting tar lite røytepels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å heisann, det hørtes ut som litt mer arbeid enn jeg så for meg... :P men bikkjus kan vel få seg et bad med sjampo, hvertfall, pluss en våt børst.

...de få flokene han har fått har jeg bare klippa bort, jeg... Han så litt morsom ut bakfra en gang han kom hjem med hele skogen i valpepelsstumpen sin, og eneste måte å få løs granbaret var å ta saksa fatt. :) Men tror ikke jeg blir like hard med saksa neste gang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Å heisann, det hørtes ut som litt mer arbeid enn jeg så for meg... :P men bikkjus kan vel få seg et bad med sjampo, hvertfall, pluss en våt børst.

...de få flokene han har fått har jeg bare klippa bort, jeg... Han så litt morsom ut bakfra en gang han kom hjem med hele skogen i valpepelsstumpen sin, og eneste måte å få løs granbaret var å ta saksa fatt. :) Men tror ikke jeg blir like hard med saksa neste gang ;)

Pelsen blir ikke sånn floke og skogssamler når de blir voksene heller. Det er valpe-/unghundpelsen som er litt håpløs sånn :)

Jeg tror forresten skikkelig gjennombørsting helt ned til huden hjelper dem litt ekstra i varmen også. Det blir mye bedre lufting og ikke så tett nedi pelsen om de blir skikkelig børsta ned til bunnen og får ut all løs pels :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å heisann, det hørtes ut som litt mer arbeid enn jeg så for meg... :P men bikkjus kan vel få seg et bad med sjampo, hvertfall, pluss en våt børst.

...de få flokene han har fått har jeg bare klippa bort, jeg... Han så litt morsom ut bakfra en gang han kom hjem med hele skogen i valpepelsstumpen sin, og eneste måte å få løs granbaret var å ta saksa fatt. :) Men tror ikke jeg blir like hard med saksa neste gang ;)

Floker på en terv? Trodde ikke det gikk an, jeg. Men hey, jeg skjønner ikke hvordan folk klarer å få floker på collie, sheltie eller aussie heller, så. Annet enn bak ørene, det kan jeg skjønne litt bedre. Hvis skogen fester seg kan jeg anbefale å bruke showshine beregnet på hest, det gjør pelsen glattere, det fester seg mindre og blir lettere å gre. Også supert å bruke til å gre før bading.

Grooming_SS_Polish+Detangler.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Floker på en terv? Trodde ikke det gikk an, jeg. Men hey, jeg skjønner ikke hvordan folk klarer å få floker på collie, sheltie eller aussie heller, så. Annet enn bak ørene, det kan jeg skjønne litt bedre. Hvis skogen fester seg kan jeg anbefale å bruke showshine beregnet på hest, det gjør pelsen glattere, det fester seg mindre og blir lettere å gre. Også supert å bruke til å gre før bading. Grooming_SS_Polish+Detangler.jpg

Han får floker på magen fordi han treffer pelsen innimellom når han tisser, og han fikk flokeri valpepelsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...