Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase når jeg er allergisk?


epleskrott
 Share

Recommended Posts

Heihei.

Jeg er ei aktiv jente i 20årene som gjerne vil skaffe hund. Har erfaring med hund, og liker å tilbringe mye tid utendørs, i skog, mark og fjell.

Dessverre er jeg noe allergisk - og tåler ikke hunder som golden retriever, border collie og lignende.

Derimot har jeg hatt gode erfaringer og null reaksjon på både bichon frise/havanais, doberman (!) o.l.

Derfor lurer jeg på om noen har lignende erfaringer & gode råd til hvilken rase som kan funke? Ettersom aktivitetsnivået her egentlig krever en litt større og mer aktiv hund enn bichon (skriver av erfaring!) og gjerne vil ha noe litt større...
Vet at alle hunder er ulike individer og at alle allergier kan variere, men ut fra hvilke hunder jeg tåler og ikke tåler - er det noen som kan ha en forutanelse om hvilke raser som kan være aktuelle?

Takk for svar på forhånd! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil helst ikke bruke så mye tid på pelsstell nei.. Og har en samboer som helst ikke vil ha en krølltopp-hund ;) Jeg er ei ganske lita jente av vekst, så har ikke lyst på en altfor svær hund, men både doberman og finsk lapphund synes jeg er superflotte hunder både i personlighet (de jeg har møtt) og utseende.. Ikke så altfor fascinert av pudler.
Greit med en hund som er mulig å få noe kustus på, så den kan ikke være ALTFOR tverr, men jeg har en ganske grei evne til å disiplinere dyr. Helst bør den klare å være litt aleine, men ikke så veldig mye.

Har ikke noe krav til den ellers, skal ikke drive med jakt, agility e.l. så :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som omtales som allergivennlige har jo en god del pelsstell. Men et obs er jo at også disse kan man reagere på, kommer rett og slett an på hva man er allergisk mot. Er det ting i spyttet feks man reagerer på så er det jo likt for alle hunder. Det tryggeste i en slik situasjon er vell å se på en omplasseringshund som du kan ha på prøve å se hvordan ting blir før du bestemmer deg, en som har skiftet til voksenpels osv. Selv om du treffer en dobermann eller enkeltindivider fra andre raser som du ikke reagerer på så betyr ikke det nødvendigvis at den rasen går bra. Hvorfor noen går bra er jo vanskelig å si uten at man vet hva det er man reagerer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Malamuten Ja jeg er klar over dette :) Derfor jeg spurte om noen har lignende erfaringer, kanskje har reagert noenlunde likt på de rasene jeg har tendens til å reagere på, slik at det blir lettere for meg å identifisere hvilke raser som evt kan passe for meg.. selv om det såklart er unikt, så kan det jo ofte være fellesnevnere her & der mtp pels/flass/underpels/fett osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Malamuten Ja jeg er klar over dette :) Derfor jeg spurte om noen har lignende erfaringer, kanskje har reagert noenlunde likt på de rasene jeg har tendens til å reagere på, slik at det blir lettere for meg å identifisere hvilke raser som evt kan passe for meg.. selv om det såklart er unikt, så kan det jo ofte være fellesnevnere her & der mtp pels/flass/underpels/fett osv :)

Det var vell egentlig ikke det som var poenget mitt. Poenget mitt er at er man allergisk (og vet om det) så bør man vell strengt tatt velge individ fremfor rase uansett, så man får testet på akkurat den hunden man evt ønsker å overta. Så man slipper enda en hund i kategorien "omplasseres pga allergi".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje siden du reagerer mindre på dobermann, at helt, helt korthårede hunder vil fungere. Har du sett noe på whippet? Tror det skal være noen allergikere som tåler de bedre. De har jo helt slett pels, har vel knapt noen underull, er i hendy størrelse og kan være med på det meste. Må kles på i kaldt vær. Er ellers trivelige hunder.

En litt "barskere" krølltopp kan være welsh terrier eller storebroren airdale terrier. De må nappes. Om du ikke ønsker å gjøre pelsstellet selv, kan du alltids betale noen for å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Poter @Krutsi Har sett litt på whippet ja, synes de er kjempeflotte og utfra det jeg har lest er lynnet også greit, så kanskje jeg skal se litt mer på disse. Mistenker at jeg kan komme til å reagere på samojed o.l. pga pelsen, og at det kanskje er der trikset ligger - i å finne en kortpelset en i stil med whippet og dober siden jeg later til å tåle dober, selv om mange sier at de er "verstinger" mtp allergi. Får teste og se :) Takk for fine svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt grønn på allergi, men kan man ikke teste å finne ut helt eksakt hva man reagerer på hos hund? :) Som pelsen/støv/spyttet osv. Da er det vel enklere å velge rett hund? 

Det er ikke bestandig så enkelt altså :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har solgt en valp (Siberian Husky) til en med hundeallergi, hun visste fra før av at hun ikke reagerte på en venns finske lapphund. Det virker som en del allergikere tåler disse hundene med en polar type pels. Aner ikke hvorfor.
Hun fikk heller ingen reaksjon når hun var på besøk hos meg, mens hun raskt ville reagere på f.eks. retrievere.

Allergi er ganske individuelt (er selv allergiker, dog ikke for pelsdyr). Men skaffer man seg en hund vel vitende om at man kanskje kommer til å reagere så vær ærlig med oppdretter og degselv. Vil du gå den ekstra lengden som kanskje kreves for å beholde hunden? Vil du spise allergipiller? Vil du behandle pelsen til hunden med f.eks. petal cleanse (som mange har god erfaring med)?
Dette var forutsetninger jeg satte for å selge til en allergiker.

Hunden er nå et år, og det går helt strålende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo noen tiltak man kan gjøre for å minimere mengde allergener man utsetter seg selv for. Hyppige bad og husrengjøring, f.eks. Da kan det være en fordel med en hund som er lett å bade og tørke. Whippeten havner absolutt i den kategorien. Den kan røyte litt i perioder, da, men hyppige bad og utendørs børsting i de verste periodene kan redusere det betraktelig. En mindre hund vil også produsere mindre allergener, så det kan jo være verd å vurdere en enda mindre hund.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Petal Cleanse kan også være greit å nevne. Ellers enig i hyppige bad, børst ofte ute (den bør jeg være flinkere med selv, hilsen allergikern) så slipper du maximalt med røyting inne, unngå hund i senga (snakker av erfaring :P ) også vil jeg anbefale skinnsofa/imitert skinn. Myyye lettere å rengjøre det enn stoffsofa.

Edit: Det virker jo nesten som om det er underulla du reagerer mest på. Så hunder med hår (f.eks puddel, bichonraser (her er jeg forresten uenig med deg, alle bichonene jeg har kjent, hørt om og den jeg eide for mange år siden har vært veldig spreke hunder som er med på alt)) eller hunder uten underull kan du jo se på. Anbefaler uansett at du tar en tur rundt omkring og får en skikkelig kosestund med forskjellige typer hunder, så får du kjent på hvor mye de irriterer deg allergisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det virker som folk oftere reagerer på korthårede hunder enn langhårede. Min venninne er allergisk mot min dalmatiner og hunder med lignende hårlag (+ andre ting og dyr), men har selv en finsk lapphund og en nova scotia duck tolling retriever, og det går helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nevne at jeg reagerer på staff bullterrier også.. Er det mindre sannsynlig at jeg tåler feks whippet da?

Det er vanskelig å si, du må nesten teste ved å møte de forskjellige rasene. Og selv da kan du risikere å reagere på å få en valp i huset. Det er også allergikere som har "vent" seg til eget individ men ikke tåler andre.

Synes det virker som folk oftere reagerer på korthårede hunder enn langhårede. Min venninne er allergisk mot min dalmatiner og hunder med lignende hårlag (+ andre ting og dyr), men har selv en finsk lapphund og en nova scotia duck tolling retriever, og det går helt fint.

Det varierer jo. Noen reagerer f.eks. ikke på hunder uten underull. Og motsatt, noen reagerer mer på de med korte hår, mens de lange hårene som faller av i dotter ikke gjør så stort utslag. Og noen er bare allergiske mot spyttet, altså må bare unngå slikking, f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips er å prøve å få låne en hund av rasene du ser på. Sikkert noen som blir glade for å få litt hundepass. Så kan du kjenne litt på allergien :) Min samboer tålte våre dobermenn bedre enn hva han gjør på greyhoundene. Men jeg er usikker på om at det er pga allergien har forsterket seg med årene.

Jeg ville vært obs på å skaffe meg hund hvis jeg hadde allergi, for det kan forværres med en hund i hus og i værste fall må du omplassere den når du har blitt glad i den. Så jeg ville ha valgt en allergivennlig rase, for å være på den sikre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips er å prøve å få låne en hund av rasene du ser på. Sikkert noen som blir glade for å få litt hundepass. Så kan du kjenne litt på allergien :) Min samboer tålte våre dobermenn bedre enn hva han gjør på greyhoundene. Men jeg er usikker på om at det er pga allergien har forsterket seg med årene.

Jeg ville vært obs på å skaffe meg hund hvis jeg hadde allergi, for det kan forværres med en hund i hus og i værste fall må du omplassere den når du har blitt glad i den. Så jeg ville ha valgt en allergivennlig rase, for å være på den sikre siden.

Dette siste fra Djervekvinnen var nettopp det jeg skulle si. Vær obs på at en hund/rase du låner i noen dager eller uker og tåler fint, ikke nødvendigvis er en du kan leve med i mange år. Allergi forverres når man utsettes for allergenene man ikke tåler, og mange utvikler feks kryssallergier mot ting de ikke var allergiske mot i utgangspunktet. Jeg kjenner noen med to hunder i hus, som hadde diverse allergier fra før, og som etter få år med hund har blitt allergisk mot disse også.

Jeg ville helgardert, kjøpt allergivennlig rase og behandlet hund og hjem som om jeg var allergisk (eller antagelig ikke kjøpt hund i det hele tatt, men det er meg da :) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Hvis du er allergisk synes jeg det er direkte uansvarlig å kjøpe en hund som ikke er allergivennlig per definisjon, du kan reagere om 1-2 års tid, det kan ingen forutse.

Jeg ville sett på de rasene som er definert som allergivennlige, jeg synes at mellompuddel høres ut som et veldig godt valg. Graden av allergi vet du best selv, er du svært allergisk vil du reagere på alle hunder og da er nok hund et dårlig valg uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan like gjerne reagere om 1-2 år på en per definisjon allergivennlig hund. Det er et sjansespill uansett.

Jeg ville definitivt gått for en rase du vet du per dags dato ikke reagerer på, selv om den kanskje ikke har alle egenskapene du ser etter i en hund. Det er forferdelig å leve med allergi, mye verre enn å bare besøke det man er allergisk for i ny og ne. Allergier kan også utvikle seg over tid og bli verre.

Jeg har personlig veldig lyst på katt, men på grunn av allergi tør jeg rett og slett ikke. Jeg har måttet gi fra meg et dyr allerede på grunn av allergi (utviklet seg fra ingen allergi til kraftig allergi i løpet av et år) og det vil jeg ikke oppleve igjen. Katt vet jeg at jeg er allergisk mot, så selv om allergien per dags dato er mild tør jeg rett og slett ikke å ta sjansen.

Likevel syns jeg det er helt greit om man ønsker å ta sjansen - det er jo mange hundeallergikere som lever fint med hund. Men forbered deg godt. Besøk hunder, lån rasen du vurderer, tilbring mye tid med den, test allergien din så godt som mulig på forhånd. Ikke minst, ha en plan klar for hvordan du kan redusere mengde allergener du utsettes for i det daglige (renhold av hjemmet, ukentlig dusj av hund, ikke hund på soverom, osv). Ha også en plan for hva du vil gjøre dersom allergien utvikler seg. :)


Det er vanskelig å si, du må nesten teste ved å møte de forskjellige rasene. Og selv da kan du risikere å reagere på å få en valp i huset. Det er også allergikere som har "vent" seg til eget individ men ikke tåler andre.


Og enda vanligere er det at allergien blir kraftigere etter en stund med hund i hus, dersom man i utgangspunktet er allergisk. Dessverre. :(
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...