Gå til innhold
Hundesonen.no

Ectropion - hvorfor så vanlig?


Orca
 Share

Recommended Posts

Ectropion, hengeøyne, synes jeg virker veldig utbredt, spesielt på enkelte raser. Nå synes jeg personlig at det virkelig ikke er pent, men det er da helsemessige ulemper med det og? Jeg har ingen erfaring med det selv, vet dere om hvilke ulemper det kan ha?

Jeg har hørt at det kan øke sjansen for øyeinfeksjoner, noe som virker logisk da alt mulig kan havne nedi øyekanten der.

Det jeg synes er litt rart er at på enkelte raser er denne tilstanden helt vanlig, og så og si et rasetypisk trekk? Hvorfor er det så akseptert?

På rasen jeg er interessert i, field spaniel, er det meget utbredt ser det ut til, selvom en god del også ikke har det. En amerikansk oppdretter jeg snakket med ang det sa at det ikke er ønskelig, men i noen tilfeller kan en ikke utelukke en ellers god hund fra avl pga akkurat det da rasen er så liten. Det er jo forståelig med tanke på den genetiske variasjonen. Men dette ser ut for meg til å være et mye mindre problem på de amerikanske field spanielene ut i fra bilder jeg har sett av mange mange amerikanske hunder. Merkelig nok er de fleste av denne rasen finere i USA (USA pleier jo nesten alltid å være mer ekstreme på alt) når det kommer til akkurat dette med øynene ser det ut til, hvertfall ut fra mitt inntrykk, jeg har snoket masse på oppdretterhjemmesider og facebookprofiler til fieldeiere.

Her i Europa derimot ser det ut til å være mye mer akseptert. Jeg ser stadig hunder som jeg ser har kraftig ectropion stadig vinne masse på utstillinger, enda det står i rasestandarden "tett tilliggende øyerander". Jeg vet ikke om disse hundene får det kommentert i kritikken, men jeg har en følelse av at det ikke blir det. Det er litt synd at det er så utbredt, de er jo så flotte når øynene er normale.

Ectropion ser også ut til å være utbredt hos noen cockere og clumber spaniel, og basset, og mange andre raser.

Er ectropion bare en bagatell? Eller kan det være store problemer knyttet til det? Burde det være grunn til å forsøke å avle vekk problemet? Og unngå valp fra foreldre med dette? Mitt største problem med det forløpig da jeg ikke har noe erfaring med det selv og vet lite om det, er at jeg synes det er stygt, men jeg tror jo det også må være dumt helsemessig for hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så vanlig på field spaniel altså? Dette er jo en rase jeg også har snust litt på, og jeg opplever at det heller er unntaksvis jeg ser individer med "hengeøyne". Men nå må det sies at jeg kun har sett bilder da, aldri sett rasen live...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så vanlig på field spaniel altså? Dette er jo en rase jeg også har snust litt på, og jeg opplever at det heller er unntaksvis jeg ser individer med "hengeøyne". Men nå må det sies at jeg kun har sett bilder da, aldri sett rasen live...

Ikke så vanlig som på basset og clumber, men jeg føler det er en del som har det. Kanskje fordi jeg har sett/møtt så få, men jeg har inntrykk at det i allefall er 50/50 ut fra bilder. Bare mitt inntrykk, men det er ikke uvanlig hvertfall virker det som.

Hentet fra

http://www.border-wars.com/2012/03/ectropion-and-the-failed-crufts-dogs.html

"So what is Ectropion? Ectropion is an inherited genetic disorder where the skin of the lower eyelid is weakened causing the lid to fit poorly to the eye and turn outward. There is often a crase where this loose skin folds, creating a diamond shaped appearance to the eye. It is commonly seen in breeds that have been bred for excess loose skin and is likely caused by the same underlying mechanism which compromises the connective tissue, droopy “furnishings” mean droopy eyelids.

The poor fitting eyelids cause the sensitive tissues underneath the lid to become dried out and inflamed (conjunctivitis) and allow debris and allergens to enter the eye. It is not surprising that the Clumber Spaniel was found to have both an eye and ear infection, probably caused by the ectropion. In some breeds the nictitating membrane (often called the “haw”) becomes chronically irritated and visible and they tear constantly, discoloring the coat and giving the dogs a “hush puppy” weepy appearance.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også sett ganske alvorlig ectropion på flere raser, bl.a. GD og St.Bernard, hvor det er by default. Skulle vært forbudt.

Kommentaren om at en ikke kan utelukke en ellers god hund fra avl for å bevare det genetiske mangfoldet i en liten rase, er helt absurd, og det er den typen idioti jeg peker på når jeg kritiserer "ren" raseavl. Selvsagt kan en utelukke en ellers god hund med ectropion fra avl, om en åpner for å krysse inn friske individer med ønskede egenskaper fra andre raser. Hva er det som gjør field spaniel så unik at en ikke kan krysse med cocker eller springer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også sett ganske alvorlig ectropion på flere raser, bl.a. GD og St.Bernard, hvor det er by default. Skulle vært forbudt.

Kommentaren om at en ikke kan utelukke en ellers god hund fra avl for å bevare det genetiske mangfoldet i en liten rase, er helt absurd, og det er den typen idioti jeg peker på når jeg kritiserer "ren" raseavl. Selvsagt kan en utelukke en ellers god hund med ectropion fra avl, om en åpner for å krysse inn friske individer med ønskede egenskaper fra andre raser. Hva er det som gjør field spaniel så unik at en ikke kan krysse med cocker eller springer?

Idioti syns jeg var litt å ta i, når det nå sånn er slik at stambøkene er lukket, en hvilken som helst oppdretter kan ikke bare av seg selv begynne å blande raser sånn plutselig og forvente at hundene skal kunne registreres. Men jeg er enig i at det bør være åpnere for å krysse inn for å øke den genetiske variasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også sett ganske alvorlig ectropion på flere raser, bl.a. GD og St.Bernard, hvor det er by default. Skulle vært forbudt.

Det er da på ingen måte standard med ektropion på de to rasene, selv om det er mange individer med løse øyelokk i forskjellig grad.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er ingen interessert i å diskutere dette? Og er det ingen her med erfaring med hund med hengeøyne? Jeg lurer jo på om det er andre ulemper med det annet enn utseendemessig. Og andres erfaringer er interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner kun til fenomenet på papiret, og har samme inntrykk som deg, så jeg har ikke så mye å tilføye. Du har jo satt deg godt inn i det, virker det som. :) Jeg vet heller ikke hva du er ute etter å diskutere, annet enn at det påvirker mer enn bare utseendet, det kan umulig være godt for hundene å ha det sånn.

Jeg har jo springer, og ser endel løse øyerender, noe som er forstadiet til ectropion. Man bør fokusere på det allerede nå, og ikke velge hunder med masse løs hud (som er bakgrunnen for løse øyerender). Kanskje burde field være mer opptatt av å krysse løst med fast? Det er jo ikke umulig å tenke sånn, men dette blir jo en avlsdiskusjon hvis vi vrir det i denne retningen. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er viktig å skille mellom ektropion, en medisinsk tilstand (nedre øyelokk vrenger seg utover slik at slimhinnen følger med) og løse render/hengeøyne, som er et mer kosmetisk problem? Jeg sier ikke at løse render er pent eller riktig, men det er stor forskjell på hvor plaget hunden kan bli med løse render vs ektropion.

Jeg har selv hatt to grander med løse render, der den ene var stram og fin om morgenen men øynene seg mer utover dagen. Den andre var hengete hele tia, og ble faktisk øyelyst for å finne grad av ektropion. Ingen ektropion fikk jeg til svar, kun åpnere øyne enn ønskelig, men siden slimhinnen lå riktig vei (innover) og kantene ikke vrengte seg var det ingen medisink diagnose.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri. Ingen betennelse, rusk eller sand som satt seg fast, ingen prob med tørre/våte øyne. De ble nok fortere røde i slimhinnen enn hunder med strammere render, men etter en tuppelur var de normalt rosa igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er viktig å skille mellom ektropion, en medisinsk tilstand (nedre øyelokk vrenger seg utover slik at slimhinnen følger med) og løse render/hengeøyne, som er et mer kosmetisk problem? Jeg sier ikke at løse render er pent eller riktig, men det er stor forskjell på hvor plaget hunden kan bli med løse render vs ektropion.

Jeg har selv hatt to grander med løse render, der den ene var stram og fin om morgenen men øynene seg mer utover dagen. Den andre var hengete hele tia, og ble faktisk øyelyst for å finne grad av ektropion. Ingen ektropion fikk jeg til svar, kun åpnere øyne enn ønskelig, men siden slimhinnen lå riktig vei (innover) og kantene ikke vrengte seg var det ingen medisink diagnose.

Jeg kjenner kun til fenomenet på papiret, og har samme inntrykk som deg, så jeg har ikke så mye å tilføye. Du har jo satt deg godt inn i det, virker det som. :) Jeg vet heller ikke hva du er ute etter å diskutere, annet enn at det påvirker mer enn bare utseendet, det kan umulig være godt for hundene å ha det sånn.

Jeg har jo springer, og ser endel løse øyerender, noe som er forstadiet til ectropion. Man bør fokusere på det allerede nå, og ikke velge hunder med masse løs hud (som er bakgrunnen for løse øyerender). Kanskje burde field være mer opptatt av å krysse løst med fast? Det er jo ikke umulig å tenke sånn, men dette blir jo en avlsdiskusjon hvis vi vrir det i denne retningen. :)

Jeg trodde ectropion og løse øyelokkrender var det samme jeg! Googlet ectropion, og det som dukker opp der synes jeg ser ut som at hengeøyne ER ectropion. Men jeg vet jo ikke noe særlig om det som dere ser. Da lurer jeg mer på om hengeøyne generelt er et problem annet enn kosmetisk. Og hvorfor slås ikke det ned på hos raser som ikke skal ha det, på utstilling?

Jeg kan lite om utstilling, men en hund som feks vinner masse masse, skal ikke den oppfylle kravene i rasestandarden? Eller er det ikke så farlig på noen punkter?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...