Gå til innhold
Hundesonen.no

Erfaring med hund og parkett


Recommended Posts

Jeg har bodd fire uker med rolige hunder på splitter ny parkett. Det er allerede riper etter at de løper til døra når det ringer på... Ellers er de dønn rolige inne. Jeg prøver å holde klørne korte, men det hjelper minimalt. Så parketten blir bytta ut når den blir for slitt :/

Ååå hvorfor finnes parkett?? Hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har det absolutt, men det har ikke den samme varmen som treverk har :)

Nei, det har det nok ikke. Synes selv ikke det er kaldt å gå på, men kommer vel an på underlag og hva som er nedenfor. Vi har gang, soverom og bad i 1. og stue og kjøkken i 2. så kanskje derfor. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok opp dette med min huseier i dag, ang det å legge et nytt og billig laminatgulv over parketten her vi leier. Vi flytta inn her i desember og jeg har sett noen småmerker, men de er ikke så dype at man ser dem til vanlig, bare om man legger seg helt ned på gulvet. Nemi sine klør er så korte at de ikke går i gulvet når hun går og vi har lagt på mye tepper og sånt for å skåne mest mulig. Huseier mente litt slitasje skulle man jo regne med, men leiligheten er ikke veldig stor, så han sa det at når vi flytter ut, så ser vi på det og så kjøper vi evt. nytt og legger på OM det skulle være for ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leier også, og har parkett. Har bodd her siden oktober, altså 7 mnd, og ser ikke noe som helst tegn til slitasje. Har kjøpt hus med parkett, og den malte vi. Noen riper i malingen kommer det til å bli (pga div omstendigheter), men det er bare sjarmerende spør du meg. Har også bodd flere år i hus med laminat, og det funket gull, aldri noen riper der, men masse potemerker, så det så skittent ut hele tiden. I tillegg har jeg bodd i hus med mykt tregulv, der kom det noen riper, men det ble virkelig ødelagt da jeg leide det ut et lite halvår til noen med husky (min hund var større, og jeg hadde i tillegg tre på den tiden, tidvis fire-fem totalt i huset). Til info så tillater jeg leking inne, men når man etterhvert bare har en voksen hund begrenser det seg naturlig. Klør er jeg ikke flink til å holde så kort som jeg burde. :icon_redface: Så hva kan man trekke av konklusjoner av dette? Jeg tror det avhenger av type parkett, og hvor aktiv hunden er på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leier også, og har parkett. Har bodd her siden oktober, altså 7 mnd, og ser ikke noe som helst tegn til slitasje. Har kjøpt hus med parkett, og den malte vi. Noen riper i malingen kommer det til å bli (pga div omstendigheter), men det er bare sjarmerende spør du meg. Har også bodd flere år i hus med laminat, og det funket gull, aldri noen riper der, men masse potemerker, så det så skittent ut hele tiden. I tillegg har jeg bodd i hus med mykt tregulv, der kom det noen riper, men det ble virkelig ødelagt da jeg leide det ut et lite halvår til noen med husky (min hund var større, og jeg hadde i tillegg tre på den tiden, tidvis fire-fem totalt i huset). Til info så tillater jeg leking inne, men når man etterhvert bare har en voksen hund begrenser det seg naturlig. Klør er jeg ikke flink til å holde så kort som jeg burde. :icon_redface: Så hva kan man trekke av konklusjoner av dette? Jeg tror det avhenger av type parkett, og hvor aktiv hunden er på den.

Det ser ut som om type parkett er det det står på. Har vært innom alle mulige løsninger, og hunden blir plutselig mellom 4-5000 dyrere dersom vi legger laminat over. Stygt redd det blir mer om vi ser oss nødt til å slipe gulvet om vi dropper laminat. Hva slags hund har du?? :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som om type parkett er det det står på. Har vært innom alle mulige løsninger, og hunden blir plutselig mellom 4-5000 dyrere dersom vi legger laminat over. Stygt redd det blir mer om vi ser oss nødt til å slipe gulvet om vi dropper laminat. Hva slags hund har du?? :)

Jeg har springer (det står under profilbildet mitt). Har hatt cairn, samt at golden og to whippet bodde tidvis i huset med tregulv. Disse, pluss to springere hvorav den ene gal, lagde ikke riper, men en husky gjorde det. Så ikke bare type gulv, men også hund har mye å si.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke hatt noe slitasje på vårt gulv som er enstavs bjørkeparkett. Her har det bodd hund av stor rase før oss også :)

Laminaten på soverommet er heller ikke slitt. Hadde jeg vært dere ville jeg lagt laminat oppå parketten. Vil tro det er billigere enn å slipe ned etter eventuell slitasje, tidsbesparende og mindre glatt for hunden å gå på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som om type parkett er det det står på. Har vært innom alle mulige løsninger, og hunden blir plutselig mellom 4-5000 dyrere dersom vi legger laminat over. Stygt redd det blir mer om vi ser oss nødt til å slipe gulvet om vi dropper laminat. Hva slags hund har du?? :)

Sånn er det jo med hund (og barn og andre ting), det fører med seg ting. Innkjøpssummen er som regel det minst kostbare i hundens liv, det er bare at den er det som (oftest) krever mest penger på en gang og derfor tenker man over det litt mer enn andre utgifter. Deler man innkjøpspris på sånn ca levetid på hunden(la oss si 10 år) så snakker man jo gjerne om en utgift på 100kr pr mnd. Mye mindre enn man bruker på for som regel. på en mellomstor hund bruker man jo sikkert 4-700 kr i mnd på tørrfor, altså 4-7 ganger så dyrt. Forsikring er gjerne et par tre hundrelapper i mnd, vetrinær kan for bli mange kr om man er uheldig, utstyr til hunden, slitasje på bil som kan forårsake verdifall osv osv. Slitasje på gulv er bare enda en ting man må regne med, enten man leier eller eier.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den svært rolige golden retriveren til foreldrene mine har herpa parketten deres totalt, masse relativt dype furer i det selv om han bare tusler rundt inne stort sett (tror faktisk han sliter mest på det nå han reiser seg opp etter å ha ligget og slappa av).

Min egen hund satte ikke merker i parketten der vi bodde og hadde det, til tross for at hun hadde en god dose raptuser inne. Noe har med hunden å gjøre, og noe er hvor hard parketten er også.

(og det jeg sparte på at parketten så fin ut, tok hun igjen med å spise på sofaen der, så utgifter ble det okke som).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det jo med hund (og barn og andre ting), det fører med seg ting. Innkjøpssummen er som regel det minst kostbare i hundens liv, det er bare at den er det som (oftest) krever mest penger på en gang og derfor tenker man over det litt mer enn andre utgifter. Deler man innkjøpspris på sånn ca levetid på hunden(la oss si 10 år) så snakker man jo gjerne om en utgift på 100kr pr mnd. Mye mindre enn man bruker på for som regel. på en mellomstor hund bruker man jo sikkert 4-700 kr i mnd på tørrfor, altså 4-7 ganger så dyrt. Forsikring er gjerne et par tre hundrelapper i mnd, vetrinær kan for bli mange kr om man er uheldig, utstyr til hunden, slitasje på bil som kan forårsake verdifall osv osv. Slitasje på gulv er bare enda en ting man må regne med, enten man leier eller eier.

Det har du rett i :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får MYE laminatgulv for 12000

Det kommer veldig an på. Den iskalde harde, glatte og tynne parketten får man til den prisen. Men vi sjekket ganske nøye og skal man ha en som tåler bruk, som er litt riflete (for at den ikke skal være så glatt), ikke iskald så ble det veldig mye dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

45kvm gulv x 200kr/kvm = 9000 kr. Og da snakker vi Pergo 25 års garanti. Vet ikke om det er kaldt i forhold til andre laminater, men det er i alle fall veldig slitesterkt.

....og hvor dyrt gulv gidder man å legge i en leiebolig fordi man vil beskytte parketten tenker jeg.

Går helt fint med billigste alternativ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....og hvor dyrt gulv gidder man å legge i en leiebolig fordi man vil beskytte parketten tenker jeg.

Går helt fint med billigste alternativ

Ja, helt enig! Så 12 000 som ble skissert over her er i alle fall et skikkelig gulv!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som om type parkett er det det står på. Har vært innom alle mulige løsninger, og hunden blir plutselig mellom 4-5000 dyrere dersom vi legger laminat over. Stygt redd det blir mer om vi ser oss nødt til å slipe gulvet om vi dropper laminat. Hva slags hund har du?? :)

Tror det ville vært billigere å slipe gulvet, men det er mye mer styr. I tillegg kan ikke en parkett slipes så mange ganger man bare vil, den blir jo tynnere for hver gang den slipes. Jeg ville kjøpt noe billig-billig laminat og klikka oppå, jeg :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...