Gå til innhold
Hundesonen.no

Erfaring med hund og parkett


Recommended Posts

Hei:) (juhuuu mitt første innlegg)

Visste ikke helt hvor jeg skulle poste denne, så prøver her!

Jeg og sambo skal skaffe oss valp, "problemet" er at vi leier leilighet med parkettgulv. Vi skal ha Dalmatiner, dvs en forholdsvis stor og tung rase. Hvordan kan vi møte "parkettproblemet" på best mulig måte? Min umiddelbare tanke er å legge tepper på alle steder som det er naturlig at hunden vil oppholde seg på, noen tanker?

Ellers er man evt nødt til å pusse ned parketten når man flytter... Har noen en anelse på pris? Tipper at det er Ca 40-45 m2 med parkett i leiligheten.

Alle tips mottas med tuuuusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Først og fremst oppdragelse, minst mulig lek og løping inne, Ryer der hunden løper/går må vel ha en anti skli ordning for å ikke leke trekkspell. Hold klør korte.

Priser på nedpussing vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst oppdragelse, minst mulig lek og løping inne, Ryer der hunden løper/går må vel ha en anti skli ordning for å ikke leke trekkspell. Hold klør korte.

Priser på nedpussing vet jeg ikke.

Takk for innspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg har peiling på om det funker eller hvorvidt det er smart eller dumt mtp det nåværende gulvet eller hva det koster, men kunne det vært en mulighet å kjøpe noe billig type gulv å legge oppå parketten også bare fjerne det gulvet når dere flytter så har dere fint og helt parkettgulv under?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg har peiling på om det funker eller hvorvidt det er smart eller dumt mtp det nåværende gulvet eller hva det koster, men kunne det vært en mulighet å kjøpe noe billig type gulv å legge oppå parketten også bare fjerne det gulvet når dere flytter så har dere fint og helt parkettgulv under?

Tanken har slått meg. Skal absolutt sjekkes! Da er det ikke så nøye om det ser pent ut i kantene en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parkett er dårlig løsning med hund i hus. Da vi kjøpte huset vårt var der parkett på stue. Den er heøt ødelagt nå etter noen valper som har hatt diverse uhell, samt en del voksne hunder med klør. Og våre får ikke leke innendørs. Skal dere ta vare på parketten er nok beste løsning å legge noe mer standhaftig og rimelig oppå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro det beste er å legge nytt gulv over ja. Vi har akkurat lagt Pergo-laminat over den gamle parketten (type skipsgulv) i leiligheten vår. Bortsett fra jobben med å tømme gulvet for møbler, så er det ganske kjapt å legge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parkett er dårlig løsning med hund i hus. Da vi kjøpte huset vårt var der parkett på stue. Den er heøt ødelagt nå etter noen valper som har hatt diverse uhell, samt en del voksne hunder med klør. Og våre får ikke leke innendørs. Skal dere ta vare på parketten er nok beste løsning å legge noe mer standhaftig og rimelig oppå.

Ja, det ser sånn ut! Setter pris på svar. :)

Jeg vil tro det beste er å legge nytt gulv over ja. Vi har akkurat lagt Pergo-laminat over den gamle parketten (type skipsgulv) i leiligheten vår. Bortsett fra jobben med å tømme gulvet for møbler, så er det ganske kjapt å legge :)

Ser ut til at jeg må ta meg en tur til nærmeste byggvarehandel ja! ;)

Jeg vil tro det beste er å legge nytt gulv over ja. Vi har akkurat lagt Pergo-laminat over den gamle parketten (type skipsgulv) i leiligheten vår. Bortsett fra jobben med å tømme gulvet for møbler, så er det ganske kjapt å legge :)

Og det funker greit? Må man ha noe spesielt underlag så jeg ikke ødelegger parketten under? Og hvordan er det med lister og dørkarmer evt? Hehe masse spørsmål :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labradoren min er rolig inne, men det kommer riper i gulvet likevel. Jeg ville vært nøye med kloklipping (da min var mindre trengte jeg hjelp sv dyrlege til kloklipp, han ene klippet tynne tynne flak av gangen og fikk klørne litt buet på en måte, skånsont for gulvet)

Høres lurt ut å legge et belegg over. Når jeg er hos mamma har hunden min sokker med antiskli under, det fungerer, men jeg synes det er utrolig styrete, så anbefaler det absolutt ikke i hverdagen.

post-13612-0-14626700-1431819697.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer alle innlegg. Jeg har parkett. Har bodd her i 7 år og parketten så veldig pen ut da vi flyttet inn. 2-3 hunder (boxere og saluki) + ett valpekull har ødelagt parketten fullstendig. Vi leide inn en fyr som slipte den ned i fjor høst og lakket den. Så tilsynelatende pent ut etterpå, men må innrømme jeg syns den er på vei til å bli like stygg igjen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte "linoleumsbelegg" (stort stykke) og la bare løst på (ingen lim), tok av gulvlistene da og satte på dem etterpå. Når skulle flytte var det bare å vippe opp gulvlistene og rulle sammen gulvbelegget og vips så lå det like fin parkett under. Sånt belegg er mykt og godt å gå på, veldig lettstelt og små valper kan ha så mye tisseuhell de bare vil. Belegget var faktisk ganske dyrt men absolutt verdt det! Parkett og hund er bare slitsomt det..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi veldig gammel parkett, men den tåler egentlig det meste. Det eneste den ikke har tålt er dama som kom med STÅLTUPPHELER på pumpsa sine, som hun syntes det var fint å gå med inne. De satte forøvrig merker i ALLE gulv hun bevegde seg på, inkludert linoleumsgulvet på toalettet. Spørs nok litt på hvor hard parketten er og på den opprinnelige trekvaliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer alle innlegg. Jeg har parkett. Har bodd her i 7 år og parketten så veldig pen ut da vi flyttet inn. 2-3 hunder (boxere og saluki) + ett valpekull har ødelagt parketten fullstendig. Vi leide inn en fyr som slipte den ned i fjor høst og lakket den. Så tilsynelatende pent ut etterpå, men må innrømme jeg syns den er på vei til å bli like stygg igjen.

Ble det pent og husker du ca pris? Vi leier forøvrig en liten leilighet på 51m2 der bad og bod har fliser, så er ikke 51m2 som evt skal slipes! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble det pent og husker du ca pris? Vi leier forøvrig en liten leilighet på 51m2 der bad og bod har fliser, så er ikke 51m2 som evt skal slipes! :)

Vi betalte 12000 for 43 kvm om jeg ikke husker helt feil. Det ble pent og parketten så nærmest ny ut unntatt på et par steder der fukt hadde trukket så langt ned at det ikke gikk å få vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betalte 12000 for 43 kvm om jeg ikke husker helt feil. Det ble pent og parketten så nærmest ny ut unntatt på et par steder der fukt hadde trukket så langt ned at det ikke gikk å få vekk.

Såpass... Jaja, får tenke litt på den! Takk for svar :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg har bodd fire uker med rolige hunder på splitter ny parkett. Det er allerede riper etter at de løper til døra når det ringer på... Ellers er de dønn rolige inne. Jeg prøver å holde klørne korte, men det hjelper minimalt. Så parketten blir bytta ut når den blir for slitt :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er virkelig bekymringsfullt når store hunder viser aggressiv atferd, spesielt i offentlige områder. Det handler ikke bare om rasen, men også om eierens ansvar for å trene og sosialisere hunden riktig. Alle hunder, uansett størrelse, kan være fantastiske følgesvenner hvis de får riktig oppdragelse og omsorg. Det er viktig at eiere forstår sitt ansvar og jobber med hundene sine for å sikre at de kan oppføre seg trygt rundt andre hunder og mennesker. Aggressiv atferd kan ofte håndteres med riktig trening og tålmodighet.
    • Har hunden alltid vært veldig glupsk eller blitt det mer i det siste? Har hunden fått betydelig høyere appetitt er det lurt med vet.sjekk. Vektøkning og tørr hud kan være symptom på lavt stoffskifte (men også rett og slett feil kost). Ellers er fersk mat det første jeg ville anbefalt (råfôr, fryst ferskfôr evt egensammensatt med oppskrift satt sammen for din hund). Bland gjerne ut med litt grønnsaker som allerede nevnt for mer metthetsfølelse (isbergsalat og agurk har veldig lite kalorier). 
    • Wow, faren var lekker, ja!!😍  Koselige bilder🌸
    • Se der da, så nyyyydelig🥰 
    • Torsdag var en dårlig dag med tanke på trening på husreinhet. Da tisset han 5 ganger inne. Alle gangene var det rett før jeg skulle ut med han, sykt irriterende 😂 I går derimot var en veldig god dag, da hadde vi null uhell!  Vel, neste uke blir det hjemmekontor, og da er jeg plutselig i møter når han våkner. Da blir det fort mye tissing inne uansett.  I går tok vi buss for første gang. Det gikk fint ☺️  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...