Gå til innhold
Hundesonen.no

Medium/stor hund?


Polfarer
 Share

Recommended Posts

Har begynt å tenke litt på hvilke andre raser som kan passe meg nå etter at valpen ble avlivet.

Ønsker en medium eller stor hund (minimum 25 kg, alt annet blir bare for lite til at jeg trives med størrelsen).

Jeg bor i leilighet, i første etasje med balkong og en hage som hunden kan få gå løs i under tilsyn. Ellers er det gigantiske parker rett utenfor døra med elv som kan bades i og lite folk.

Har bil så drar ofte i skogen for å gå tur.

Ønsker en hund som kan være hjemme noen timer uten å bjeffe og styre. Bor bare noen min å gå fra skolen så hunden blir luftet hvis den må være hjemme mer enn 3-4 timer, ellers kommer den også til å være med en god del på skolen.

Turer blir morgen ca 30-45 min, lufting på dagen, tur eller lufting når jeg er ferdig på skolen litt ettersom hvor varmt det er på minst en time og en kveldstur på alt i fra 30 min til godt over en time ettersom hvor mye hunden har gjort før på dagen + lufteturer etter behov ellers.

Hunden vil også få en del hjernetrim etter hva den selv liker og hvilke innfall jeg får (alt må prøves en eller annen gang).

Noen dager kan det bli kortere turer, men da blir det mer mental trening i tillegg.

Sykkelturer kommer det også til å bli en del av.

Hunden burde ikke være en utpreget jaktrase. Her nede vil den gå løs 90% av tiden på tur, mens i Norge vil den gå i langline eller bånd så lenge det er båndtvang.

Pels spiller liten rolle, men tror ikke jeg kommer til å gå for strihåret.

Rase med lite sykdommer er å foretrekke, men noe er det selvfølgelig med alle raser.

Så noen forslag? Kanskje noen til og med vet om en ung/voksen hund som skal omplasseres? Om det er i Norge eller annet sted i Europa spiller ingen rolle :)

Høyest på listen står en ny landseer selvfølgelig, men må utforske litt andre raser også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men hva skjedde med valpen din?

 

Hva med leonberger?

Valpen ble avlivet på grunn av HD. Måtte ha gått igjennom en stor operasjon som ville gitt han store begrensninger i flere måneder, og på grunn av hvordan han gikk så hadde femur begynt å bøye seg. Leddet var så ustabilt at en ikke trengte å legge press på for å få det ut av acetabulum og det hadde nok ikke tatt lang tid før han hadde fått store smerter. Så da valgte jeg å la han slippe før han begynte å få noe særlig smerter.

Leonberger er også vurdert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist å høre om valpen :( hadde ikke fått med meg det...

Jeg slenger bare ut et par forslag: Irsk Ulvehund (blir kanskje litt stor igjen?), Newfoundland, Leonberger, Boerboel (ikke renraset, men dog), Pyreneer, St. Berhnard eller Rottis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kanskje nevnt bernersennenhund, men de er vel utelukket på grunn av sykdom. Anbefaler personlig broholmer som jeg har mye kjennskap til. 11.jpg
Berner har vært vurdert og blir vurdert igjen om jeg finner en av den litt lettere typen og greie linjer :) Broholmer skal jeg se mer på!

Trist å høre om valpen :( hadde ikke fått med meg det...Jeg slenger bare ut et par forslag: Irsk Ulvehund (blir kanskje litt stor igjen?), Newfoundland, Leonberger, Boerboel (ikke renraset, men dog), Pyreneer, St. Berhnard eller Rottis?
Takk :) Irsk ulvehund blir nok litt for stort igjen, men rasen står på lista over hunder jeg skal ha en gang :) Nuffe og leonberger er også under vurdering:) St. B er nok ikke aktuelt, men boerboel skal jeg se mer på! Pyrre er utelukket på grunn av gemytt.

Hvilke type preferanser har du ift aktivitetsnivå/intensitet og sosial/reservert hund?Boxer, storpuddel eller flat coated retriever kanskje, om ikke de er for "happy go lucky" :)
Opp mot middels aktivitetsnivå, er å foretrekke. Det viktigste er at hunden blir med på ting, hvor mye aktivitet og hva aktiviteten er kan tilpasses litt til hunden så lenge den tåler en eller to rolige dager en gang i blant. Boxer er utelukket på grunn av sykdommer. Puddel og flat er vurdert og står på lista :) Edit: tenger ikke en suoersosial hund som overfaller alle for kos, men den burde ikke være veldig reservert og usikker blant folk heller :)
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist å høre om valpen :( hadde ikke fått med meg det...

Jeg slenger bare ut et par forslag: Irsk Ulvehund (blir kanskje litt stor igjen?), Newfoundland, Leonberger, Boerboel (ikke renraset, men dog), Pyreneer, St. Berhnard eller Rottis?

Rottweiler skal ha jakt i seg da..

Har du sett på bullmastiff?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at boerboel er en rase med mye vokt, tipper den krever litt mer grensesetting og sosialisering enn de andre rasene som er nevnt her.

Ja, det er veldig sant!

Tror jeg ender opp på en av de rasene jeg har hatt før eller kjenner godt. Slik som nuffe, landseer, leonberger osv.

Rottis blir nok heller ikke, på grunn av jakt. De jeg kjenner godt er veldig glade i å ta piggsvin. Så å møte villsvin i skogene her da kunne blitt spennende :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen ble avlivet på grunn av HD. Måtte ha gått igjennom en stor operasjon som ville gitt han store begrensninger i flere måneder, og på grunn av hvordan han gikk så hadde femur begynt å bøye seg. Leddet var så ustabilt at en ikke trengte å legge press på for å få det ut av acetabulum og det hadde nok ikke tatt lang tid før han hadde fått store smerter. Så da valgte jeg å la han slippe før han begynte å få noe særlig smerter.

Leit å høre, men er helt enig i vurderingen din. Når det kommer så tidlig, så koster det dem så mye. Det står respekt av å faktisk greie å gjøre det.

Ville kanskje nevnt berner sennenhund, men de er vel utelukket på grunn av sykdom.

Anbefaler personlig broholmer som jeg har mye kjennskap til.

Er det så mye sykdom på bernere? Jeg kjenner ikke så mange, men har ikke hørt noe særlig om sykdom fra de jeg kjenner. Jeg synes berner var et godt alternativ jeg.

Broholmer har vel fort også en del vakt, ble jeg ihvertfall advart om fra oppdrettere jeg snakket med fra sist "raserunde".

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leit å høre, men er helt enig i vurderingen din. Når det kommer så tidlig, så koster det dem så mye. Det står respekt av å faktisk greie å gjøre det. Er det så mye sykdom på bernere? Jeg kjenner ikke så mange, men har ikke hørt noe særlig om sykdom fra de jeg kjenner. Jeg synes berner var et godt alternativ jeg. Broholmer har vel fort også en del vakt, ble jeg ihvertfall advart om fra oppdrettere jeg snakket med fra sist "raserunde".
Er vel ikke noe mer enn på de andre store rasene, men både allergi, eksem og HD/AD er vel godt representert der også :P Jeg er veldig glad i bernere men ville selv hatt en lett/langbeint type og ikke de stutte kortbeinte jeg har sett litt for mange av. Ender nok opp med enten berner, leonberger, landseer eller nuffe. Men vurderer også briard for å en litt nettere og lettere men samtidig stor hund :) Edit: tusen takk forresten! Det er veldig godt å høre at andre er enige i valget mitt med Unkas :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryktelig trist å høre om Unkas, men et fornuftig valg omstendighetene tatt i betraktning. :console:

Boerboel (ikke renraset, men dog)

Boerboel er en rase, den er bare ikke anerkjent av FCI. :)

Jeg tenker at sikkert kan komme til å trives med ganske mange av de samme typene som landseer, og tenker at du i alle fall bør sjekke ut leonberger litt skikkelig. :) Synes heller ikke du skal være redd for berner, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryktelig trist å høre om Unkas, men et fornuftig valg omstendighetene tatt i betraktning. :console:

 

Boerboel er en rase, den er bare ikke anerkjent av FCI. :)

 

Jeg tenker at sikkert kan komme til å trives med ganske mange av de samme typene som landseer, og tenker at du i alle fall bør sjekke ut leonberger litt skikkelig. :) Synes heller ikke du skal være redd for berner, altså.

Takk :)

Leonberger er definitivt under vurdering, har jo en hjemme som er 50% leonberger og tanten min har også en:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :)

Leonberger er definitivt under vurdering, har jo en hjemme som er 50% leonberger og tanten min har også en:)

Jeg var på blodsporkurs med ei som hadde tre stykker, og jeg blei så innmari positivt overraska over hvor aktive, lærevillige og interesserte de var. Det er noe helt groteske mengder pels vi snakker om når de røyter (og så TRE stk, da!), men de kan virkelig brukes til masse. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på blodsporkurs med ei som hadde tre stykker, og jeg blei så innmari positivt overraska over hvor aktive, lærevillige og interesserte de var. Det er noe helt groteske mengder pels vi snakker om når de røyter (og så TRE stk, da!), men de kan virkelig brukes til masse. :)

Hilde Iren kanskje? Hun er jo over snittet aktive med sine også da. Men flotte og allsidige hunder er de absolutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på blodsporkurs med ei som hadde tre stykker, og jeg blei så innmari positivt overraska over hvor aktive, lærevillige og interesserte de var. Det er noe helt groteske mengder pels vi snakker om når de røyter (og så TRE stk, da!), men de kan virkelig brukes til masse. :)

De er kjempe kule :) Deg var faktisk omtrent bare pelsen som skilte på landseer og leonberger sist så får se denne gangen :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vurderer også briard for å en litt nettere og lettere men samtidig stor hund :)

Du får si fra om du ender opp med å velge briard - jeg har mange kontakter i miljøet :). Mange bra polske oppdrettere for øvrig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får si fra om du ender opp med å velge briard - jeg har mange kontakter i miljøet :). Mange bra polske oppdrettere for øvrig :)

Det skal jeg absolutt gjøre! Har møtt ett par briarder her nede som virkelig falt i smak så skal ikke se bort i fra at det faktisk er det jeg ender opp med :)

Vet du kanskje om noen som skal ha/har kull nå eller senere i år? Eventuelt om noen eldre valper/unghunder som skal selges?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilde Iren kanskje? Hun er jo over snittet aktive med sine også da. Men flotte og allsidige hunder er de absolutt.

Husker ikke navnet, dette er flere år siden, men hun jobba som instruktør på Lundkvist (var deltaker på dette kurset), så det er nok henne du tenker på. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jeg absolutt gjøre! Har møtt ett par briarder her nede som virkelig falt i smak så skal ikke se bort i fra at det faktisk er det jeg ender opp med :)

Vet du kanskje om noen som skal ha/har kull nå eller senere i år? Eventuelt om noen eldre valper/unghunder som skal selges?

Det er nok alltids noen som skal ha kull - og jeg mener det er noen som har kull nå også (det er mange tilgjengelige valper i Europa generelt). Jeg skal se om jeg finner noen nå og hvem det evt er :). Hvilken farge foretrekker du? Det er antakelig lettest å få tak i fawne valper av god kvalitet, men det er en veldig bra kennel som også oppdretter sorte briarder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok alltids noen som skal ha kull - og jeg mener det er noen som har kull nå også (det er mange tilgjengelige valper i Europa generelt). Jeg skal se om jeg finner noen nå og hvem det evt er :). Hvilken farge foretrekker du? Det er antakelig lettest å få tak i fawne valper av god kvalitet, men det er en veldig bra kennel som også oppdretter sorte briarder :)

Det hadde vært kjempe snilt! :) tusen takk! Er fawn jeg eventuelt kunne tenkt meg :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes forresten en egen side på FB for briardkull i Polen (Briard Puppies In Poland). Av de kullene jeg ser ligger der, ser alle seriøse og bra ut :). Ingen jeg kan si at jeg absolutt IKKE ville anbefalt i hvert fall :). Kjente linjer stort sett over hele linja :).

... og stort sett fawne valper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes forresten en egen side på FB for briardkull i Polen (Briard Puppies In Poland). Av de kullene jeg ser ligger der, ser alle seriøse og bra ut :). Ingen jeg kan si at jeg absolutt IKKE ville anbefalt i hvert fall :). Kjente linjer stort sett over hele linja :)

 

... og stort sett fawne valper :)

Tusen takk :) Faktisk en oppdretter 10 min unna så da skal jeg kontakte de og høre om ikke jeg kan få komme innom og hilse på :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...