Gå til innhold
Hundesonen.no

Hester Narasin-forgiftet


yurij
 Share

Recommended Posts

http://www.tgn.no/index.php?option=com_zoo&task=item&item_id=8507&Itemid=265

Tragisk . Det som er mest betenkelig ( særlig for oss som forer 100 hester med for fra bulk) er at dette er andre gangen dette skjer med kyllingfor av to forskjellige leverandører . Lurer jo automatisk på hvor gode rutiner det er på disse store partiene kraftfor....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I nærområdet her også har det vært flere tilfeller hvor fôr til andre dyr har blitt iblandet med hestefôret. Både ku- og grisefôr, men tror de har sluppet unna kyllingfôr. Alt for dårlig, og jeg er glad jeg fôret med annen forhandler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er vel at under produksjon på en del av FK sine fasiliteter vaskes og rengjøres ikke anlegget mellom hver type för som produseres. At det derfor havner forskjellige typer i feilmerka sekker er ikke sånn veldig rart en gang i blant. Men dette er grove feil som burde kunne unngås. Helt tragisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 2012 var det Fiskå, så dette gjelder ikke bare Felleskjøpet dessverre.Har du link til de andre episodene @Rhavina ?

Nei, Men jeg veit om 2-3stk som har fått rester av dette i champion komplett sekker blandt annet. Personlig har jeg fått sekker som inneholder rester fra annet type fôr, Heldigvis ikke farlig, Men det skal jo ikke være sånn.

Er metta på hele felleskjøpet merker jeg, Fôrplaner som oppforderer til å gi 5kg havre eller 2-3kilo energi i døgnet og lite grovfor, Direkte farlig for hestene.. Er høyet H4 anbefaler de øking i kraftfor fremfor grovfor.... helt horribelt, Heldigvis tar trenere til flere topphester sterk avstand fra slik fôring av prestasjonshester, Noe som resulterte i at de gjorde om på fôrplanen for en stund tilbake å økte anbefalt grovformengde med 1-2kg, Men fortsatt alt for dårlig etter min mening.

Så kommer jo litt sånne småting som irriterer meg, At en så stor kjede har behov for å overprise alt av dekken og hesteutstyr, Samt at Sara saken fortsatt provoserer meg grønnjævli :P

Felleskjøpet har etter det jeg veit alltid dekket de økonomiske kostnadene, Men det blir fortsatt for dumt at de ikke lærer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg, eller fikk jeg inntrykk av at journalisten har tolket "setter strek over" som "avlive"? For det står ikke noe annet i den artikkelen enn den fra dagbladet - men den fra t-a legger til "avlives" 1 døgn etter dagbladetartikkelen. Med mindre alle lider av store problemer betyr vel ikke pensjonering fra travbanen direkte død?

Finnes det en hendig wikipediaartikkel eller noe annet hvor man kan lese om årsakene til at hester tåler narasin så dårlig? Hadde vært interessant å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fy fader... Det blir så tomt med en "beklager" fra fk - selv om det også står at de er i dialog med hesteeier om en løsning, antar løsningen er økonomisk kompensasjon. Ord og penger blir så fattige. Stakkars eiere og trenere og ikke minst hester!

Og jeg håper virkelig ikke det er narasin i foret hobbyhønseeiere kjøper? Det er kun til produksjonsdyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok kroner i erstatning som må til, ja. Ikke så lite heller. For dette var hest for mange penger...

Tror ikke det er narasin i hobbyhønsfôr. Det tilsvarer vel eggleggerfôret? Og ikke det for kyllingproduksjon?? Men sikkert lurt å sjekke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok kroner i erstatning som må til, ja. Ikke så lite heller. For dette var hest for mange penger...

Tror ikke det er narasin i hobbyhønsfôr. Det tilsvarer vel eggleggerfôret? Og ikke det for kyllingproduksjon?? Men sikkert lurt å sjekke...

Ah det tenkte jeg ikke på nei, at det hønseforet med narasin er vel for broilerkyllinger. Men ja, skal definitivt dobbelsjekke når jeg får høns igjen.

Og ja, den økonomiske kompensasjonen blir nok ikke rent liten nei. Fytti så trist og frustrerende for hesteeierne og trenerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg, eller fikk jeg inntrykk av at journalisten har tolket "setter strek over" som "avlive"? For det står ikke noe annet i den artikkelen enn den fra dagbladet - men den fra t-a legger til "avlives" 1 døgn etter dagbladetartikkelen. Med mindre alle lider av store problemer betyr vel ikke pensjonering fra travbanen direkte død?

Finnes det en hendig wikipediaartikkel eller noe annet hvor man kan lese om årsakene til at hester tåler narasin så dårlig? Hadde vært interessant å lese.

Aner ikke, men det står jo ganske klart og tydelig, "eier en av de 21 hestene som må bøte med livet" artikkelen forøvrig handler vell mer om den ene hesten så der er det vanskelig og tolke nå mye uansett. Om de må "pensjoneres" pga varige skader etter narasin så tipper jeg at de ikke har så mye å gjøre utenom travbanen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg, eller fikk jeg inntrykk av at journalisten har tolket "setter strek over" som "avlive"? For det står ikke noe annet i den artikkelen enn den fra dagbladet - men den fra t-a legger til "avlives" 1 døgn etter dagbladetartikkelen. Med mindre alle lider av store problemer betyr vel ikke pensjonering fra travbanen direkte død?

Finnes det en hendig wikipediaartikkel eller noe annet hvor man kan lese om årsakene til at hester tåler narasin så dårlig? Hadde vært interessant å lese.

http://www.dagbladet.no/2015/04/24/sport/trav/hestesport/38854698/

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article10880999.ece

Dekker dette nok? At hester har lavere toleranse for den visse type antibiotika?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som du tror jeg ikke tror på det. Hvilket er helt absurd og merkelig, og jeg lurer noen ganger på hva folk faktisk leser med / tror...

Jeg spør hvor man kan lese om årsakene til at hester tåler narasin så dårlig. Jeg liker å vite hvordan ting fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som du tror jeg ikke tror på det. Hvilket er helt absurd og merkelig, og jeg lurer noen ganger på hva folk faktisk leser med / tror...

Jeg spør hvor man kan lese om årsakene til at hester tåler narasin så dårlig. Jeg liker å vite hvordan ting fungerer.

Vel da leser du feil, og kan selv ta på deg litt vennligere briller.

Hvis du på liv og død skal lese hvorfor hester tåler narasin så dårlig får du søke selv, for det var ikke så lett å finne (wiki side om hvorfor hester tåler narasin dårlig eksisterer ikke skjønnerdu). Derfor jeg la ved de artiklene hvor jeg føler det kommer best frem. Derfor jeg spurte dekker dette nok? Et simpelt nei kunne vært på plass, i stedet for nedverdigelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som du tror jeg ikke tror på det. Hvilket er helt absurd og merkelig, og jeg lurer noen ganger på hva folk faktisk leser med / tror...

Jeg spør hvor man kan lese om årsakene til at hester tåler narasin så dårlig. Jeg liker å vite hvordan ting fungerer.

I følge mor til en av hesteierene, så svekker narasin indre organer hos hest (ok, jeg vet ikke hvordan og hvorfor) hestene vil ikke kunne trenes eller være i normal aktivitet, altså ikke liv laga for en traver. Det er tatt grundige prøver og undersøkelser av alle hestene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge mor til en av hesteierene, så svekker narasin indre organer hos hest (ok, jeg vet ikke hvordan og hvorfor) hestene vil ikke kunne trenes eller være i normal aktivitet, altså ikke liv laga for en traver. Det er tatt grundige prøver og undersøkelser av alle hestene.

Takk for å svare ordentlig og konstruktivt. Siden hestemiljøet tydeligvis er så hostilt at det klikkes i vinkel bare man etterspør en nøytral og vanlig faktaopplysning så tok jeg google-hatten på meg selv :)

Det er faktisk lettere disguisting å lese om stoffet, som til og med kan være giftig for kyllinger hvis dosene er feil. Nå mista jeg lysten på kylling (på nytt igjen).

Fra Toxicological Evaluation of Certain Veterinary Drug Residues in Food (WHO, 2009):

ODaekCI.png

Et dypdykk i EFSA-rapporter forteller at stoffet er giftig å puste inn for mennesker, og kan skape irritasjon i huden. Noe så ... ekkelt.

http://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/doc/90.pdf

Og litt videre googling gav meg til slutt forklaringa :)

"The drugs in the ionophore class inhibit sodium and potassium ion transport across cell membranes. Mitochondrial failure, decreased ATP activity and decreased calcium ion availability eventually lead to muscle fiber hypercontractility, cellular necrosis and, eventually, total system failure and death. Clinical signs can occur within 12 to 24 hours after consuming an acutely toxic dose. Chronic low-level ingestion may prolong the onset of clinical signs for days or weeks and will lessen their severity.

Horses that are acutely poisoned may experience colic, intermittent sweating, ataxia, muscle weakness, tachycardia, myoglobinuria, polyuria followed by oliguria, respiratory distress and recumbency. Death is possible less than 24 hours after ingestion. Horses surviving the initial intoxication, or horses with chronic exposure, may show progressive signs of congestive heart failure due to irreparable cardiac muscle damage, as well as poor growth and poor weight gain. A number of cases of sudden death in the weeks or months after intoxication have been reported."

http://veterinarynews.dvm360.com/poisoning-feed-room

Grøss og gru, så mye drit vi mennesker putter i oss :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...