Gå til innhold
Hundesonen.no

Hester Narasin-forgiftet


yurij
 Share

Recommended Posts

Hester har ikke enzymet som bryter ned nasarin, og kroppens organer skades. Blant annet sees skader på hjertet tilsvarende hjerteinfarkt.

I mitt hodet så bør ingen av hestene leve videre, verken som turhester eller avlshopper

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hester har ikke enzymet som bryter ned nasarin, og kroppens organer skades. Blant annet sees skader på hjertet tilsvarende hjerteinfarkt.

I mitt hodet så bør ingen av hestene leve videre, verken som turhester eller avlshopper

Så enkelt kan det sies, takk :P Stakkars hester :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Ingen hester avlives

http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article10920762.ece

"– Det er altfor tidlig å si om noen av hestene må avlives. Slik det ser ut i dag, vil ingen hester måtte avlives. Hvis noen av hestene hadde hatt alvorlig hjertesvikt, ville vi ha startet avliving.

Samtlige hester skal i tiden fremover gjennom flere undersøkelser og tester, blant annet skal de testes med EKG. I mellomtiden har hestene treningshvile, men de er i luftegården."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hester har ikke enzymet som bryter ned nasarin, og kroppens organer skades. Blant annet sees skader på hjertet tilsvarende hjerteinfarkt.

I mitt hodet så bør ingen av hestene leve videre, verken som turhester eller avlshopper

Hjertesvikt, ikke hjerteinfarkt. ;) Svikt er kronisk, infarkt er akutt. Begge deler kan være dødelig ubehandlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertesvikt, ikke hjerteinfarkt. ;)  Svikt er kronisk, infarkt er akutt.  Begge deler kan være dødelig ubehandlet.

Blodprøvene som ble tatt skal stadfeste nivået av troponin i blodet til de hestene som har hatt tilgang til det smittede foret. Troponin er et protein som produseres i kroppen når hjertemuskelen er skadet. Hvis vi mennesker blir hjertesyke er det andelen av dette proteinet som bestemmer om vi har hjerteinfarkt og i hvilken grad. De syke hestene har altså skader som tilsvarer hjerteinfarkt hos oss, for å forenkle det litt. Som hos oss mennesker kan et infarkt være dødelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Guest Christine

12 nå, og det ventes flere. Trist å se at tallet øker.. FK sier tabben skyldes skade på skilleveggen på bilen, slik at kyllingfôret ble blandet med hestefôret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
  • 3 months later...
29 minutter siden, Snøfrost skrev:

Har jo hørt om ustabil kvalitet på hundeforet også, men det gir heldigvis ikke slike konsekvenser. Tror jeg holder meg unna FK mat i fortsettelsen også gitt...

Håpløst. Vi handler størsteparten i bulk men det går jo ikke å fortsette med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...