Jump to content
Hundesonen.no

Recommended Posts

12 hours ago, Alleggro said:

😄  Ser den lokale hundeklubben har egen gruppe for dette. Har kontaktet dem også og hørt. Har sett en del videoer på youtube i dag, og både eier og hund ser så glade ut 😄

Jeg har vært rallydommer i fem år, og det er lite som er så motiverende som å se en lykkelig hund i ringen! Det er mange fine klubber og rallygrupper, så håper du trives med det!

• Like 3
  • 4 weeks later...
  • Replies 1.1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hei. Ikke så mye tid til å skravle... MEN NÅ ER JEG AUTORISERT DOMMER!

Ja, det må jo kunne sies å være en vellykket Sverige-tur. 3x kvalik, svensk mellomtittel og søndag klinket vi jammen til med pallplass også  Jeg trodde jeg hadde lest meg godt opp på regelverket for s

Klasse 1-debut i dag, og jammen klinket vi til med 195 poeng og direkteopprykk! Det hadde jeg virkelig ikke trodd i mine villeste fantasier engang

Posted Images

På 7/14/2021 at 7:01 PM, Debbie skrev:

hva synes dere om høringsutkastet??

Jeg liker det jeg har sett. Har ikke fordypet meg i alt sammen, men gleder meg til forandringer og nye skilt/øvelser.

Etter som jeg forstår disker man ikke så lett lenger. I følge nye regler vi veldig få diskes, og det vil heller bli trekt rikelig med poeng dersom en øvelse ikke blir gjort riktig. Tid vil ikke lenger skille mellom ekvipasjenes plassering hvis de har lik poengsum.
Så har vi en skikkelig dårlig dag kan vi kanskje oppleve å få F.eks 23 poeng… 🤪

Edited by Rufs

Og det er vel akkurat det med disk jeg synes er dumt. synes det er mer realt med en skikkelig disk istedenfor trekk.

Men gøye nye skilt da.

Veteranklassen er jeg veldig negativ til, tror ikke det gagner sporten.

• Like 1
  • 2 months later...
  • 8 months later...

Når man trener en hund så blir man ofte tipset om at man skal trene det vanskeligere enn ting faktisk er, sånn at når man kommer i konkurranse, så blir øvelsene så enklere enn forventet (for hunden)

Jeg ser at noen i min hundeklubb sliter med øvelsen "fristelse", hvor man går i 8-tall rundt skål med godbit og en leke.

Så de trener og trener med godbiter som lukter MASSE, og som frister noe enormt. Av og til går det bra, men problemet med at hunden løper bort til matskåler og leker, aldri blir helt borte. Og man trener og trener videre. 

Mine hunder elsker både mat og leker, men jeg har heldigvis aldri hatt problemer med denne øvelsen. Og jeg lurer på om det er fordi at mine matskåler som oftest er tomme, eventuelt at det ligger en tørr kjedelig sak der. Og leken er lite fristende. Så mine hunder har aldri i konkurranse lurt på hva som ligger i matskålen (for den bruker jo å være tom), og leker bruker å være kjedelig.

I konkurranser har jeg stort sett bare opplevd godbiter som virker veldig lite fristende. Og egentlig det samme med leken. Har f.eks aldri sett en tennisball ligge som fristelse (det er jo mange som belønner med tennisballer)

Lager man seg et problem når man utsetter hunden for langt større fristelser enn man bør gjøre? For så lenge problemet (=hundens sug mot fristelser) aldri blir borte, så gjør man vel noe feil. Eller?

Har de sluttet med nystekte vafler i skålene? Jeg har brukt både det og ball. ;)

Hunden skal definitivt ha et sug mot fristelser, det er jo sånn vi trener med belønning. Men hvis man trener med sterkere fristelser enn man forventer så er det en forutsetning at hunden mestrer det. Målet er jo at hunden skal oppleve både mestring og mer belønning ved å ignorere de sterkere fristelsene og jobbe på tross (eller grunn) av suget, ikke at det skal bli borte. Om hunden stadig får variabel belønning med å faktisk ta fristelsen så vil det fungere mot sin hensikt.

Å trene med lav fristelse kan funke fint helt til den dagen hunden oppdager/lukter at det er noe langt mer fristende i skåla på konkurransen. Og så vil det avhenge av individet, om det er så godt inntrent at fristelsen ikke spiller noen rolle. Noen hunder er på jobb i ringen og bryr seg lite om noe annet. Andre har mer behov for kontroll og utforskning av omgivelsene, og da er fristelser en større utfordring.

Jeg fikk tips om å starte med å trene med bokser med hull i lokket etc, slik at lukten er der, men hunden ikke får noe belønning om den bryter og sjekker det ut. Finnes sikkert andre ting man kan gjøre etterhvert i samme gata. Ja om man trener ting på et vanskeligere nivå enn i konkurranse så har man jo en fordel. Samtidig MÅ man huske å trene slik at man legger opp til suksess for hunden. Målet er jo at den skal mestre oppgaven. Tenker de som sliter med dette må ta ett steg tilbake og finne utav hvorfor det ikke går bra. 

På 6/28/2022 at 1:27 PM, simira skrev:

Har de sluttet med nystekte vafler i skålene? Jeg har brukt både det og ball. ;)

Hehe, tror jeg kun en gang har opplevd vafler i skålen. Da ble jeg ganske overrasket, for stort sett er det bare inntørkede godbiter som ligger der.

Det "morsomme" er når hunder har lært seg på å slå på skålen sånn at godbitene flagrer ut av skålen (ofte ved at skålen velter) 😁 Sånn er det når man trener hunder til å finne godbiter ved alle disse "IQ-lekene" til hundene. Der finner løsninger...

På 7/6/2022 at 12:56 AM, Rocket skrev:

Jeg fikk tips om å starte med å trene med bokser med hull i lokket etc, slik at lukten er der, men hunden ikke får noe belønning om den bryter og sjekker det ut. Finnes sikkert andre ting man kan gjøre etterhvert i samme gata. Ja om man trener ting på et vanskeligere nivå enn i konkurranse så har man jo en fordel. Samtidig MÅ man huske å trene slik at man legger opp til suksess for hunden. Målet er jo at den skal mestre oppgaven. Tenker de som sliter med dette må ta ett steg tilbake og finne utav hvorfor det ikke går bra. 

Jeg får inntrykk av at selv om hunden aldri greier å få tak i den himla god-luktende godbiten, så er den deilig å lukte på da. Og prøve på å få ut av skålen/boksen. Fokuset blir helt feil for min del. Jeg tenker at hundene ikke engang skal bli fristet over evne. Mine ekstremt mat-glade hunder har aldri tullet med den øvelsen. Men så kan det hende at jeg bare har vært heldig da 😄

1 hour ago, Rufs said:

Jeg får inntrykk av at selv om hunden aldri greier å få tak i den himla god-luktende godbiten, så er den deilig å lukte på da. Og prøve på å få ut av skålen/boksen. Fokuset blir helt feil for min del. Jeg tenker at hundene ikke engang skal bli fristet over evne. Mine ekstremt mat-glade hunder har aldri tullet med den øvelsen. Men så kan det hende at jeg bare har vært heldig da 😄

Hunder er jo forskjellige de også, og folk må vurdere sin hund. Poenget er ikke at de skal fristes over evne, men tåle stadig større fristelser. Og mestre det, som nevnt over. Om hunden din fungerer like bra uten denne overtreningen så er det jo ikke noe problem. Men veldig mange hunder vil på et eller annet tidspunkt la seg friste til å sjekke ut.

• Like 1